Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeren met een pec door Karel466
Vandaag om 01:04:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 01:03:35
PB Models, ICR-rijtuigen door barry1972
Vandaag om 00:46:11
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door R.C.Grootveld
Vandaag om 00:06:15
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
28 October 2025, 23:14:12
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Besselspoor
28 October 2025, 23:12:38
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
28 October 2025, 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
28 October 2025, 22:46:27
NS 8100 in 0 door rolfm
28 October 2025, 22:40:34
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
28 October 2025, 22:14:38
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
28 October 2025, 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
28 October 2025, 21:45:18
Station Roodeschool door Torikoos
28 October 2025, 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
28 October 2025, 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
28 October 2025, 21:26:01
Rijnstraat door R1954
28 October 2025, 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
28 October 2025, 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
28 October 2025, 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
28 October 2025, 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
28 October 2025, 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
28 October 2025, 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
28 October 2025, 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
28 October 2025, 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
28 October 2025, 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
28 October 2025, 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
28 October 2025, 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
28 October 2025, 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
28 October 2025, 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
28 October 2025, 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
28 October 2025, 16:56:34
  

Auteur Topic: Rangeerpaallantaarns  (gelezen 1670 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8898
  • May your coffee kick in before reality does.
Rangeerpaallantaarns
« Gepost op: 23 October 2008, 11:17:33 »
Werden rangeerpaallantaarns ('rouwbrieven'), opgesteld aan beide zijden van de door hen afgedekte sporen, gekoppeld bediend?

Groet,

Huibert

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5488
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2008, 11:32:44 »
Ik heb het SR (C 5202, versie 1975) er even op nageslagen, maar dit staat nergens expliciet vermeld. Ik ga er dan gewoon van uit, dat dit geldt voor het spoor wat aan de rechterzijde van de rouwbrief ligt.

Grt,
WT
Tbinnebarretije…

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
    • Mijn fotosite
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2008, 11:44:19 »
Hallo!

Rangeerseinpalen of rouwbrieven kunnen juist meerdere sporen dekken. Per situatie wordt in een lokaalbedieningsvoorschrift vastgelegd voor welke sporen het precies geldt. Dit is geen probleem, omdat het meestal toch plaatselijk bekende rangeerders betreft.

Groet, Carlo
« Laatst bewerkt op: 23 October 2008, 11:45:58 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8898
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2008, 12:00:26 »
In het geval Kampen bedient het oostelijk geplaatste lantaarn sporen 2/7, het westelijk geplaatste lantaarn 1/4.
Sporen 5, 6 en 7 zijn doodlopende sporen.
Spoor 1, het 'hoofdspoor' wordt dus niet door beide lantaarns gedekt. Dat veronderstelt idd een aparte bediening van de lantaarns.
Is er een logische verklaring voor het niet afdekken van spoor 1 door het oostelijk geplaatste rangeerpaallantaarn?
En waarom zou je in west wel mogen rangeren en in oost niet? Er is toch een overlap van drie sporen. Daarbij geldt het sein voor sporen, niet voor delen van sporen.

Gr/H

Pst. Wijktrein, ik snap je logica niet. Geen expliciete vermelding dus niet gekoppled bedienen kan ik volgen. Maar wat geldt dan voor de sporen ter rechterzijde van het lantaarn, en waar komt de veronderstelling vandaan dat dit alleen geldt voor sporen ter rechterzijde?

De rouwbrieven in kampen staan trouwens aan weerszijden van de spoorbundel.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
    • Mijn fotosite
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2008, 12:47:35 »
Huibert,

Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat Kampen een kopstation is. Wanneer een rangeerdeel aan de westzijde op spoor 1 komt, heeft dat beveiligingstechnisch geen consequenties. Aan de oostzijde zou een rangeerdeel naar spoor 1 het uiterste wissel passeren en daarmee mogelijk in het volgende blok terechtkomen (= treinbeweging i.t.t. rangeerbeweging). Op zich ook niet verboden, maar daar zijn rangeerpalen nou net niet voor bedoeld. Bovendien wordt dan de richtingsregeling van dit enkelsporige baanvak beinvloed.

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8898
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2008, 21:14:19 »
Ok, dank. Ze staan inmiddels :)