Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 13:55:01
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 13:42:34
Open monumentendag: de Inktpot door henk
Vandaag om 13:10:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 13:08:18
Halling aandrijvingen door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:06:43
Zolderbaan 2025 door Peter49
Vandaag om 12:57:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 12:42:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:40:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 12:39:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 11:39:47
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 11:27:18
Acme nieuwe ICNG door steven346
Vandaag om 11:07:25
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
Vandaag om 11:05:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:58:32
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door gdh
Vandaag om 10:54:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 10:50:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 09:59:15
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
Vandaag om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 08:22:18
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Frits C
Vandaag om 07:31:46
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:21:48
Kibri station CALW ingekort als NS station door Duikeend
12 September 2025, 23:13:08
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
12 September 2025, 23:06:00
D236 Nord-West-Expres door Huup
12 September 2025, 22:50:56
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
12 September 2025, 22:31:22
Au bord de la Cèze door Schachbrett
12 September 2025, 21:46:20
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
12 September 2025, 21:38:35
NS 8800 in spoor 0 door Huup
12 September 2025, 21:25:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
12 September 2025, 21:12:22
  

Auteur Topic: Rangeerpaallantaarns  (gelezen 1659 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8704
  • May your coffee kick in before reality does.
Rangeerpaallantaarns
« Gepost op: 23 October 2008, 11:17:33 »
Werden rangeerpaallantaarns ('rouwbrieven'), opgesteld aan beide zijden van de door hen afgedekte sporen, gekoppeld bediend?

Groet,

Huibert

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
  • Modelspoor is emotie...
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2008, 11:32:44 »
Ik heb het SR (C 5202, versie 1975) er even op nageslagen, maar dit staat nergens expliciet vermeld. Ik ga er dan gewoon van uit, dat dit geldt voor het spoor wat aan de rechterzijde van de rouwbrief ligt.

Grt,
WT
Tbinnebarretije…

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2008, 11:44:19 »
Hallo!

Rangeerseinpalen of rouwbrieven kunnen juist meerdere sporen dekken. Per situatie wordt in een lokaalbedieningsvoorschrift vastgelegd voor welke sporen het precies geldt. Dit is geen probleem, omdat het meestal toch plaatselijk bekende rangeerders betreft.

Groet, Carlo
« Laatst bewerkt op: 23 October 2008, 11:45:58 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8704
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2008, 12:00:26 »
In het geval Kampen bedient het oostelijk geplaatste lantaarn sporen 2/7, het westelijk geplaatste lantaarn 1/4.
Sporen 5, 6 en 7 zijn doodlopende sporen.
Spoor 1, het 'hoofdspoor' wordt dus niet door beide lantaarns gedekt. Dat veronderstelt idd een aparte bediening van de lantaarns.
Is er een logische verklaring voor het niet afdekken van spoor 1 door het oostelijk geplaatste rangeerpaallantaarn?
En waarom zou je in west wel mogen rangeren en in oost niet? Er is toch een overlap van drie sporen. Daarbij geldt het sein voor sporen, niet voor delen van sporen.

Gr/H

Pst. Wijktrein, ik snap je logica niet. Geen expliciete vermelding dus niet gekoppled bedienen kan ik volgen. Maar wat geldt dan voor de sporen ter rechterzijde van het lantaarn, en waar komt de veronderstelling vandaan dat dit alleen geldt voor sporen ter rechterzijde?

De rouwbrieven in kampen staan trouwens aan weerszijden van de spoorbundel.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2008, 12:47:35 »
Huibert,

Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat Kampen een kopstation is. Wanneer een rangeerdeel aan de westzijde op spoor 1 komt, heeft dat beveiligingstechnisch geen consequenties. Aan de oostzijde zou een rangeerdeel naar spoor 1 het uiterste wissel passeren en daarmee mogelijk in het volgende blok terechtkomen (= treinbeweging i.t.t. rangeerbeweging). Op zich ook niet verboden, maar daar zijn rangeerpalen nou net niet voor bedoeld. Bovendien wordt dan de richtingsregeling van dit enkelsporige baanvak beinvloed.

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8704
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Rangeerpaallantaarns
« Reactie #5 Gepost op: 25 October 2008, 21:14:19 »
Ok, dank. Ze staan inmiddels :)