Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:06:17
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
Vandaag om 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
Vandaag om 20:47:32
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 20:40:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 20:32:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:10:53
Pendel module door Golden Oldie
Vandaag om 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:52:47
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Falcon10
Vandaag om 19:30:44
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
Vandaag om 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
Vandaag om 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
Vandaag om 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 17:33:50
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:16:35
Klompentrein door Huup
Vandaag om 17:06:34
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:39:19
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
  

Auteur Topic: Advies gevraagd over een 1200.....  (gelezen 7796 keer)

Ferry As

  • Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • **
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #15 Gepost op: 22 October 2008, 22:03:36 »
Dat is goed te weten, niet de volle 319 euro betalen dus  ::)

En ook de Fl maar laten liggen. Mocht ik hem niet vinden, er staat nog wel meer op het boodschappen lijstje  ;D

Ferry

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #16 Gepost op: 23 October 2008, 11:31:20 »
Dit bedoel ik nu met gebroken draden, waar ik veel last van heb met de 1200 van Trix


Is 5 minuten geleden gebeurt.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4377
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #17 Gepost op: 23 October 2008, 11:42:50 »
@ Chris,

Misschien niet helemaal on-topic, maar is het een idee om vanuit jouw Railz-ervaring een draadje te starten met de betrouwbaarheid van verschillende merken/locs, en eventueel reparatievoorstellen te doen?

Dat naar aanleiding van jouw bericht over de Trix dat 'ie na 4 weken al aan de kant stond. Of worden daar de leveranciers niet vrolijk van.. Maar goed, daarvoor is het toch een onafhankelijk forum..

Groeten,

Bert

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #18 Gepost op: 23 October 2008, 11:48:56 »
@Jos,

Wat is er gebroken dan? Het is namelijk een beetje wazig foto.


Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #19 Gepost op: 23 October 2008, 11:51:41 »
Zo te zien niet gebroken, maar een losse soldeerverbinding.
Dat kan ik in ieder geval plaatsen, want ook meegemaakt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #20 Gepost op: 23 October 2008, 11:53:17 »
@Bart
Het bruine draadje wat vastzit aan de massa van het motordraaistel,
Deze is net voor de soldering gebroken.
maar ik zal er een nieuw draadje in moeten solderen omdat het anders te kort word als ik m opnieuw een stukje ga strippen om opnieuw te solderen.

@ Henk.
het is geen losse soldeerverbinding, hij is net ervoor gebroken.
Er zit nog 1 mm draad aan de soldeerverbinding
Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #21 Gepost op: 23 October 2008, 20:20:33 »
Hebben ze soms geen gevlochten draad maar massieve kern gebruikt? Anders kan ik dat breken niet verklaren. Overigens zou dat wel een gigantische blunder wezen...

Als op de volgende Houten er weer blauwe 1200'en worden verkocht voor 219,= ben ik bang dat ik toch  voor de bijl ga ;) Het blijft een fraai model, die aandrijving moeten we voorlopig maar mee leven, anders ombouwen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8243
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #22 Gepost op: 23 October 2008, 20:34:42 »
Even een uiterlijke vergelijking:


en om verliefd te worden:

Ik vind de Fleischman toch mindr lawaai maken ook al heeft die ook een ouderwetse rondmotor.
Hij is echter wel storend groot
Vr. groeten,
Bob

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #23 Gepost op: 23 October 2008, 21:36:27 »
@ JAB van ree.

Het is inderdaad een masieve koperdraad in mijn model.
Mind ik trouwens raar.
Is wel het enige draadje wat ik tot vandaag niet zelf vervangen heb.

Nu heb ik ook alle andere resterende draden vervangen door decoderdraad van bij Conrad.

en toch merk ik hierdoor dat de rijeigenschappen iets verbeterd zijn.

Hij stottert nammelijk niet meer zo op de wisselstraten.
Zelfs het optrekken lukt wat vloeiender.

waarschijnlijk weer een blunder.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2221
  • Bruggen-IG:
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #24 Gepost op: 23 October 2008, 23:32:05 »
Onderschat die van Lima niet, tenminste als je een beetje handig bent en bereid daar iets mee te doen.
Koop een afgespeelde en knap die op (en kijk dan eens naar de kosten!). Met een pulsbreedteregelaar loopt een goed ingelopen Lima-motor in feite heel behoorlijk (ik zie hier in elk geval alleen maar klachten over de Marklin-motor).


Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #25 Gepost op: 23 October 2008, 23:36:27 »
die klachten over de Märklin motor komen omdat je voor zo een hoge prijs een mooi model krijgt, en dan blijkt de aandrijving gebasseert te zijn op een meer dan 50 jaar oud concept.

En De Lima kun je voor weinig geld krijgen, maar daar kun je gewoon een ander motor inleggen van bij GM&S.
Maar meestal moet je de kap dan behoorlijk opknappen.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2522
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #26 Gepost op: 24 October 2008, 10:49:56 »
Toch zijn de afmetingen van de Limakap het meest op schaal. Zeker als je de aanpassingen doet zoals @janw heb je een prima 1200!

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #27 Gepost op: 24 October 2008, 10:52:25 »
@ Overlast,

Ik schrijf ook alleen behoorlijk opknappen.
Ik zei niet dat de maatvoering niet klopt.

Maar goed, dat mag iedereen voor zich zelf beslissen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26816
    • Pagina van klaas
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #28 Gepost op: 24 October 2008, 11:37:12 »
Hebben ze soms geen gevlochten draad maar massieve kern gebruikt? Anders kan ik dat breken niet verklaren.
Ook gevlochten draad kan breken. En dan bij voorkeur vlak naast de soldering, dat is altijd het zwakste punt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Advies gevraagd over een 1200.....
« Reactie #29 Gepost op: 24 October 2008, 12:54:51 »
Dit bedoel ik nu met gebroken draden, waar ik veel last van heb met de 1200 van Trix


Is 5 minuten geleden gebeurt.


Jos.
Ha dat ziet er bekend uit, zo heeft mijn Märklin 1211 ook al twee keer stilgestaan. De printplaat zit te dicht op het motordraaistel waardoor de draadjes met hun beperkte flexibiliteit gaan wrikken op het soldeerpunt, dat daar niet tegen kan... Flexibelere draad gebruiken lijkt me een oplossing, tot nu toe heeft opnieuw solderen ook geholpen (maar daar worden de draden ook niet langer van).
Met vriendelijke groeten, altijd.