Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 06:09:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:57:29
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door hmmglaser
Vandaag om 02:32:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
13 June 2025, 23:38:16
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door hans nahon
13 June 2025, 23:16:17
ESU Loksound V4 Plux22 door Falkenberg
13 June 2025, 23:08:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
13 June 2025, 23:00:09
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
13 June 2025, 22:22:33
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
US diorama in H0 door Wim Vink
13 June 2025, 19:33:48
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 June 2025, 18:28:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Frank 123
13 June 2025, 17:09:57
Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
13 June 2025, 16:12:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Besselspoor
13 June 2025, 16:05:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Eric v C
13 June 2025, 16:03:36
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
13 June 2025, 15:15:57
Piko 2025 door VAM65
13 June 2025, 14:54:44
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
13 June 2025, 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
13 June 2025, 11:32:07
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
13 June 2025, 11:24:30
  

Auteur Topic: Samenstelling DDM  (gelezen 15368 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #15 Gepost op: 20 November 2010, 19:53:01 »
Ik heb nog een vraagje over de samenstelling van de DDM1.
Is het ook mogelijk om deze wagens als 4-delige stam te laten rijden??


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #16 Gepost op: 20 November 2010, 21:20:05 »
DDM-1 heeft nooit met 4 bakken gereden, alleen 3, 6 en 7 bakken als ik me niet vergis.  :)

Gr. Rick

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #17 Gepost op: 20 November 2010, 21:25:14 »
3?

Volgens mij reed er een tijdje na een ongeval een stam met 4 of 5 bakken, maar dat was een uitzondering.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #18 Gepost op: 20 November 2010, 21:37:58 »
3 bakken was volgens mij net in de beginfase, heb ik eens een foto van gezien, durf niet met zekerheid te zeggen of dit echt klopt, of ik het alleen gedroomd heb.  ;D

Maar wel inderdaad met 5 bakken.

Oorspronkelijk bestonden de formaties uit zeven rijtuigen en een loc, later verdwenen enige rijtuigen naar de Intercitydienst, waardoor de vijfdelige formaties op de baan verscheen.

bron: Wikipedia.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #19 Gepost op: 20 November 2010, 21:40:14 »
Dat was dan niet in dienst met 3 bakken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #20 Gepost op: 20 November 2010, 21:42:29 »
Zal wel een Ledig Mat. rit geweest zijn neem ik aan.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #21 Gepost op: 20 November 2010, 22:09:08 »
De stammen met 5 rijtuigen reden van en naar Rhenen. De laatste jaren reden ze idd met 6 rijtuigen. Maar niet iedereen zal daar plaats voor hebben.......

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #22 Gepost op: 21 November 2010, 09:02:05 »
3 bakken was volgens mij net in de beginfase, heb ik eens een foto van gezien, durf niet met zekerheid te zeggen of dit echt klopt, of ik het alleen gedroomd heb.  ;D

Dat heb je niet gedroomd hoor, ik heb het ook wel eens in een boek gezien, zelfs in de gewone dienst met een 1300 loc ervoor. Alleen kan ik die foto niet meer terug vinden. Ik heb nog wel in het Spoorwegen '98 jaarboek (die serie van Richard Latten) een foto kunnen terug vinden van drie bakken DDM-1 met een 1600/1700 erachter, als je die hebt staat die op pagina 38.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3565
    • Flickr
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #23 Gepost op: 21 November 2010, 09:11:35 »
Nou.... euh.

Dat is DDM2/3. Die reden/rijden met 3 of 4 rijtuigen met een 1700. Officieel sinds de komst van mDDM alleen met 4 met een eloc, maar een drietje komt nog wel eens voor.

DDM1 heeft nooit met slechts 3 rijtuigen gereden en al helemaal niet met een 1300 in de normale dienst. Sterker nog, DDM1 kán niet zonder 1600/1800 en Bvk in de normale dienst functioneren. Minder dan 5 rijtuigen is nooit regulier geweest.

Hoe dat soort indianenverhalen steeds weer ontstaan is me een raadsel.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #24 Gepost op: 21 November 2010, 09:59:52 »
even ter aanvulling.

DDM 1 zal ooit als 3 of  bakken trein gereden hebben alleen niet in de reizigersienst.
Begin jaren 90 zijn zulke stammen naar Maastricht gereden voor onderhoud aan de tussenwagens. Ik meen voor een kuilwielenbankkuurtje { 3 x woordwaarde & 2x letterwaarde  (y)}
Kopbakken kwamen er maar zelden.

Groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #25 Gepost op: 21 November 2010, 10:50:54 »
In de 'crisisjaren', begin deze eeuw, heeft er enige tijd een vierdelige DDM1-stam gereden. Door het materieeltekort moest alles wat een maar een beetje kon rijden de baan op en zodoende verscheen dit 'restant' o.a. in de IC-dienst Ehv-Shl vv.   
Meer NS in spoor 1!

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #26 Gepost op: 21 November 2010, 11:04:27 »
Sorry voor mijn misverstand, op de foto's is namelijk niet goed te zien wat het is als je er niet goed op let. Ik kon natuurlijk ook even kijken of er wel of niet een pantograaf op het dak zat, maar daar denk ik nu pas aan.
Heeft het DD-AR dan wél met een 1300 gereden, of ook alleen maar voor overbrengingen, zit te denken aan die automatische koppeling van het DD-AR.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3565
    • Flickr
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #27 Gepost op: 21 November 2010, 11:24:45 »
Je bedoelt zo'n automatische koppeling die je dus wel kent en pontificaal voorop het stuurstandrijtuig op de eerder door je aangehaalde foto waarvan je niet kon zien of het DDM1 of DD-AR was zit?  ;D

DDM2/3 heeft uiteraard ook nooit met 1300 gereden. Het enige dat met 1300 gereden heeft zijn overbrengingen van lege rijtuigen (en losse rijtuigen in een IC-stam).


Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #28 Gepost op: 21 November 2010, 18:13:16 »
DDM1 heeft nooit met slechts 3 rijtuigen gereden [...]
Minder dan 5 rijtuigen is nooit regulier geweest.
Hoe dat soort indianenverhalen steeds weer ontstaan is me een raadsel.
Misschien omdat ze er een foto van hebben gezien op BNLS?  :P
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17847.msg412404.html#msg412404
Inderdaad, dit was geen reguliere dienst (dit waren pendeltreinen Hgl-Es wegens een open dag), maar het heeft wel gereden.
Bovendien heeft op za 17 augustus 1991, i.v.m. het 100-jarig jubileum van de spoorlijn Schiedam - Maassluis, de 1625 met 3 DDM in de reguliere dienst Rtd-Mss (serie 42xx) gereden.
Die dia's heb ik nog niet elektronisch maar ik ga ervan uit dat mijn dia-administratie voldoende bewijs is:
Citaat
9930 NS 1625 duwt 3 DDM-rijtuigen als trein 4234 Rotterdam CS - Maassluis op het talud ten oosten van Vlaardingen West 12.42
9931 NS 1625+3DDM als trein 4247 Maassluis - Rotterdam CS op het talud ten oosten van Vlaardingen West 12.57
9934 NS 1625 duwt 3 DDM-rijtuigen als trein 4238 Rotterdam CS - Maassluis weg uit halte Vlaardingen West 13.41

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3565
    • Flickr
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #29 Gepost op: 21 November 2010, 18:17:15 »
Ik (en jij waarschijnlijk ook wel) beschouw 'reguliere dienst' als iets wat voor langere tijd normaal is, niet iets wat ooit één keer, een dag of voor mijn part een week zo gereden heeft  ;D