Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Josephes
Vandaag om 14:21:17
Piko 2025 door Rick
Vandaag om 14:05:34
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:04:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 14:01:00
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 13:33:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:32:28
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Lobomotion69
Vandaag om 13:16:34
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Verschil in grootte huizen...... door Peter Kleton
Vandaag om 11:27:36
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 11:27:12
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:30
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 10:26:09
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door M. Ardon
12 June 2025, 20:25:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
12 June 2025, 20:19:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
12 June 2025, 20:09:26
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
12 June 2025, 17:53:55
RivaRossi - Overzicht van Italiaanse stoomlokomotieven door Ferdinand Bogman
12 June 2025, 17:41:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 June 2025, 17:11:31
  

Auteur Topic: Samenstelling DDM  (gelezen 15359 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #15 Gepost op: 20 November 2010, 19:53:01 »
Ik heb nog een vraagje over de samenstelling van de DDM1.
Is het ook mogelijk om deze wagens als 4-delige stam te laten rijden??


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #16 Gepost op: 20 November 2010, 21:20:05 »
DDM-1 heeft nooit met 4 bakken gereden, alleen 3, 6 en 7 bakken als ik me niet vergis.  :)

Gr. Rick

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #17 Gepost op: 20 November 2010, 21:25:14 »
3?

Volgens mij reed er een tijdje na een ongeval een stam met 4 of 5 bakken, maar dat was een uitzondering.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #18 Gepost op: 20 November 2010, 21:37:58 »
3 bakken was volgens mij net in de beginfase, heb ik eens een foto van gezien, durf niet met zekerheid te zeggen of dit echt klopt, of ik het alleen gedroomd heb.  ;D

Maar wel inderdaad met 5 bakken.

Oorspronkelijk bestonden de formaties uit zeven rijtuigen en een loc, later verdwenen enige rijtuigen naar de Intercitydienst, waardoor de vijfdelige formaties op de baan verscheen.

bron: Wikipedia.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8432
  • Spoor N
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #19 Gepost op: 20 November 2010, 21:40:14 »
Dat was dan niet in dienst met 3 bakken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #20 Gepost op: 20 November 2010, 21:42:29 »
Zal wel een Ledig Mat. rit geweest zijn neem ik aan.

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #21 Gepost op: 20 November 2010, 22:09:08 »
De stammen met 5 rijtuigen reden van en naar Rhenen. De laatste jaren reden ze idd met 6 rijtuigen. Maar niet iedereen zal daar plaats voor hebben.......

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #22 Gepost op: 21 November 2010, 09:02:05 »
3 bakken was volgens mij net in de beginfase, heb ik eens een foto van gezien, durf niet met zekerheid te zeggen of dit echt klopt, of ik het alleen gedroomd heb.  ;D

Dat heb je niet gedroomd hoor, ik heb het ook wel eens in een boek gezien, zelfs in de gewone dienst met een 1300 loc ervoor. Alleen kan ik die foto niet meer terug vinden. Ik heb nog wel in het Spoorwegen '98 jaarboek (die serie van Richard Latten) een foto kunnen terug vinden van drie bakken DDM-1 met een 1600/1700 erachter, als je die hebt staat die op pagina 38.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3565
    • Flickr
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #23 Gepost op: 21 November 2010, 09:11:35 »
Nou.... euh.

Dat is DDM2/3. Die reden/rijden met 3 of 4 rijtuigen met een 1700. Officieel sinds de komst van mDDM alleen met 4 met een eloc, maar een drietje komt nog wel eens voor.

DDM1 heeft nooit met slechts 3 rijtuigen gereden en al helemaal niet met een 1300 in de normale dienst. Sterker nog, DDM1 kán niet zonder 1600/1800 en Bvk in de normale dienst functioneren. Minder dan 5 rijtuigen is nooit regulier geweest.

Hoe dat soort indianenverhalen steeds weer ontstaan is me een raadsel.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #24 Gepost op: 21 November 2010, 09:59:52 »
even ter aanvulling.

DDM 1 zal ooit als 3 of  bakken trein gereden hebben alleen niet in de reizigersienst.
Begin jaren 90 zijn zulke stammen naar Maastricht gereden voor onderhoud aan de tussenwagens. Ik meen voor een kuilwielenbankkuurtje { 3 x woordwaarde & 2x letterwaarde  (y)}
Kopbakken kwamen er maar zelden.

Groetjes Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Olaf

  • Offline Offline
  • Berichten: 871
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #25 Gepost op: 21 November 2010, 10:50:54 »
In de 'crisisjaren', begin deze eeuw, heeft er enige tijd een vierdelige DDM1-stam gereden. Door het materieeltekort moest alles wat een maar een beetje kon rijden de baan op en zodoende verscheen dit 'restant' o.a. in de IC-dienst Ehv-Shl vv.   
Meer NS in spoor 1!

TreintjeDelft

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #26 Gepost op: 21 November 2010, 11:04:27 »
Sorry voor mijn misverstand, op de foto's is namelijk niet goed te zien wat het is als je er niet goed op let. Ik kon natuurlijk ook even kijken of er wel of niet een pantograaf op het dak zat, maar daar denk ik nu pas aan.
Heeft het DD-AR dan wél met een 1300 gereden, of ook alleen maar voor overbrengingen, zit te denken aan die automatische koppeling van het DD-AR.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3565
    • Flickr
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #27 Gepost op: 21 November 2010, 11:24:45 »
Je bedoelt zo'n automatische koppeling die je dus wel kent en pontificaal voorop het stuurstandrijtuig op de eerder door je aangehaalde foto waarvan je niet kon zien of het DDM1 of DD-AR was zit?  ;D

DDM2/3 heeft uiteraard ook nooit met 1300 gereden. Het enige dat met 1300 gereden heeft zijn overbrengingen van lege rijtuigen (en losse rijtuigen in een IC-stam).


Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #28 Gepost op: 21 November 2010, 18:13:16 »
DDM1 heeft nooit met slechts 3 rijtuigen gereden [...]
Minder dan 5 rijtuigen is nooit regulier geweest.
Hoe dat soort indianenverhalen steeds weer ontstaan is me een raadsel.
Misschien omdat ze er een foto van hebben gezien op BNLS?  :P
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,17847.msg412404.html#msg412404
Inderdaad, dit was geen reguliere dienst (dit waren pendeltreinen Hgl-Es wegens een open dag), maar het heeft wel gereden.
Bovendien heeft op za 17 augustus 1991, i.v.m. het 100-jarig jubileum van de spoorlijn Schiedam - Maassluis, de 1625 met 3 DDM in de reguliere dienst Rtd-Mss (serie 42xx) gereden.
Die dia's heb ik nog niet elektronisch maar ik ga ervan uit dat mijn dia-administratie voldoende bewijs is:
Citaat
9930 NS 1625 duwt 3 DDM-rijtuigen als trein 4234 Rotterdam CS - Maassluis op het talud ten oosten van Vlaardingen West 12.42
9931 NS 1625+3DDM als trein 4247 Maassluis - Rotterdam CS op het talud ten oosten van Vlaardingen West 12.57
9934 NS 1625 duwt 3 DDM-rijtuigen als trein 4238 Rotterdam CS - Maassluis weg uit halte Vlaardingen West 13.41

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3565
    • Flickr
Re:Samenstelling DDM
« Reactie #29 Gepost op: 21 November 2010, 18:17:15 »
Ik (en jij waarschijnlijk ook wel) beschouw 'reguliere dienst' als iets wat voor langere tijd normaal is, niet iets wat ooit één keer, een dag of voor mijn part een week zo gereden heeft  ;D