Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:15
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Modulebaan  (gelezen 8365 keer)

joren

  • Gast
Modulebaan
« Gepost op: 22 september 2006, 13:41:59 »
Kunnen we hier geen modulebaan ontwerpen bespreken?
Lijkt mij erg interresant!

Joren

Hilversum,   Modelbouw Vereniging Hilversum

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Modulebaan
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2006, 15:59:55 »
Beste Joren,

Ik denk niet dat er veel mensen zijn die een modulebaan ontwerpen thuis. Ik denk dat zoiets toch meer in clubverband gedaan wordt.

Ikzelf ben momenteel bezig met het ontwerpen van een modulebaan voor thuis. De laatste tijd een beetje weinig tijd gehad voor het uitwerken van de baan i.v.m. ruimte etc. maar zodra ik het ontwerp klaar heb zal ik zeker een onderwerp eraan wijden.


Groeten, Marnix

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Modulebaan
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2006, 16:30:27 »
Ik ben me langzaam aan het orrienteren voor een module baan.
Als ik ergens volgend jaar waarschijnlijk op mezelf ga wonen heb ik toch niet de ruimte voor een vaste baan vrees ik.

Tevens vind ik het leuk om op beurzen te staan, en dan niet als bezoeker ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

joren

  • Gast
Re: Modulebaan
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2006, 16:38:12 »
Ik ben zelf namenlijk ook bezig met een modulebaan!


Joren

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Modulebaan
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2006, 16:41:42 »
Joren,

je wou zo graag modulebanen bespreken....waarom staat jou ontwerp er nog niet op dan? :) ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: Modulebaan
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2006, 17:27:55 »
Ik ben zelf ook bezig met een module baan.

Het deel dat ik thuis heb voldoen echter aan geen enkele norm, behalve die van mezelf ;)
Misschien dat ik in de toekomst een tweetal koppelbakken ga maken zodat de modules ook te koppelen zijn met bestaande (norm) banen.

Gr,
Bart
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2010, 22:29:34 door Bart Tigges »
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Modulebaan
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2006, 21:14:37 »
Let op!
In principe bestaan er geen clubs/verenigingen meer die zich houden aan de ooit in Railhobby voorgestelde en ontwikkelde normen. M-Trak en Nedtrak zitten nog het dichts bij de oernormen maar wijken op belangrijke punten (o.a. beveiliging) van het eerste concept af. Het enige wat overeind is gebleven zijn de standaard maten van 120 X 060 cm. Zelfs de poothoogte heeft de tijd niet overleefd.
Daarom heeft het weinig zin om op de bonnevooi overgangsmodulen te maken, want, naar wie of wat moet je overgaan??
Fremodul is waarschijnlijk de enige optie om op goed geluk een inbreng te maken. Maar wil je meedoen in clubverband, dan zal je ook lid moeten worden van deze organisatie. In het Fremodul concept komen in de praktijk geen hoofdlijnen voor. Fremodul houdt het hoofdzakelijk op de enkelsporige zijlijnen naar Duits voorbeeld.
Ik wil met dit schrijven alleen maar aangeven dat je je goed moet orienteren voor dat je ergens aan gaat beginnen. Het zal sneu zijn, als je klaar ben met je mooie modules, en er dan pas achter moeten komen dat je eigenlijk nergens terecht kan. daar een ieder net even anders werkt als dat jij gedacht had..
SK
« Laatst bewerkt op: 23 september 2006, 09:21:45 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

joren

  • Gast
Re: Modulebaan
« Reactie #7 Gepost op: 22 september 2006, 21:52:20 »
Joren,

je wou zo graag modulebanen bespreken....waarom staat jou ontwerp er nog niet op dan? :) ;)

mvg,
 Sander

Beste Sander,

Ik heb een idee in mijn hoofd.
Het zogenaamde 'hondebot' figuur. Ik zou het hier in deze pol ook graag willen hebben over ideeen van mensen voor een modulebaan. Ik ben erg gecharmeerd door lange dubbelspoorige trajecten in de polders of het stukje Hilversum-Utrecht met zijn karakteristieke bogen (woon zelf in de straat waar de bogen stoppen in Hilversum)

Maar kortom mijn baanplan is een dubbelsporig traject met twee keerlussen aan het eind.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2006, 22:01:57 door Joren »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Modulebaan
« Reactie #8 Gepost op: 22 september 2006, 22:30:13 »
Ik bouw ook een modulebaan samen met een vriend, hij heeft nu nog 1 module en ik 3, mijn deel is dan ook 1x4m en das in N best een lekkere maat.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Modulebaan
« Reactie #9 Gepost op: 23 september 2006, 10:52:29 »
Beste Joren.

Er is al iemand die het traject Utrecht- Hilversum heeft gebouwd. Ik weet even niet zijn naam. Hij stond op de modeldagen in het spoorwegmuseum dacht ik. ik heb die baan gezien, met de bogen. Verder heeft hij een avond bij ons op de club zijn verhaal verteld over zijn baan. Hij vertelde ook daty de bogen niet (meer) gemaakt worden.

Groetjes Richard

joren

  • Gast
Re: Modulebaan
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2006, 10:57:48 »
Beste Richard,

Ik heb de club ook gezien op het modelspoorweekend in het spoorweg museum. Ik bekijk ook vaak hun site: (http://www.gotischeboog.com/). de waar ik zelf lid van ben heeft deze bogen ook zelf een keer gemaakt. Ik hou erg van knutselen dus aan de inzet moet het zien liggen! ;D

Met vriendelijke groeten Joren leunge

Stevy

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
Re: Modulebaan
« Reactie #11 Gepost op: 05 oktober 2006, 20:05:55 »
Ik ben ook bezig aan een modulebaan.
Elke module heeft als afmeting 60cm x 120cm, hoe het baanplan er ooit zal uitzien weet ik niet... zal afwachten zijn hoe het zal aflopen als ik op mijn eigen ga wonen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Modulebaan
« Reactie #12 Gepost op: 06 oktober 2006, 11:08:02 »
Mijn spoorbaan thuis is ook modulair opgebouwd. De modules zijn steeds twee-aan-twee gelijk van afmetingen. Voor transport kunnen ze eenvoudig met platen gekoppeld worden tot een handzaam rechthoekig pak. Dat bleek heel handig bij mijn recente verhuizing. Het hele spul bleek op de centimeter nauwkeurig op de nieuwe zolder te passen. Ik hoefde alleen maar een nieuw draagrek te bouwen, de modules liggen daar los bovenop.
Zie mijn website, klik links van dit bericht op het wereldbolletje.

Henk N

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re: Modulebaan
« Reactie #13 Gepost op: 06 oktober 2006, 14:33:35 »
Mijn baan in aanbouw is opgebouwd uit segmenten. Bij modules denk ik toch gauw aan bakken van hetzelfde formaat. Mijn segmenten hebben een verschillende maatvoering. De verschillende maten ontstanden vanzelf omdat ik geen wissels op module (segmenten)scheidingen wilde hebben.
Ik heb bewust voor een kleine baan in segmentenbouw gekozen om zodoende de baan qua financiën en uitvoering behapbaar te houden. Bovendien is een dergelijk baan makkelijker verhuisbaar (zie opmerkingen van Klaas).
Ik heb geen digitale tekening, maar zal binnenkort proberen een schets op te sturen.
Het thema is: museumspoor (vooral oude electrische tractie)
De baan is een U waarbij de langste poot 4.60m is. Hierop ligt het kopstation van Simpelaar (samenstelling van Simpel(veld) en (Keuve)laar(kade). ver de korte poot van 2.30m loopt een enkelsporige geëlectrificeerde lijn naar de fiddleyard (schuifbak).
Vanuit het station loopt ook nog een industriespoor naar de korte poot. Dat spoor eindigt bij een kleine haven waar kolen overgeslagen worden.
Het sporenplan van het station is vrij vertaald naar het sporenplan van station Simpelveld (ZLSM).
Groet,
Henk
Station Simpelaar, de bouw van een baan.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Modulebaan
« Reactie #14 Gepost op: 06 oktober 2006, 16:19:48 »
Modulebouw is zeker niet iets wat enkel voor clubs is weggelegd. Juist thuis is het handig. Je kun een module eenvoudig uit een baan halen en op z'n kant leggen zodat de onderkant goed bereikbaar is zonder in een onmogelijke houding onder een baan te moten kruipen/zitten/liggen.

De grote verscheidenheid in "normen" is ook niet vreemd. De normen van RH stammen uit het jaar nul van de modulebouw en zijn niet aangepast aan de eisen van de tijd en iedereen heeft zo zijn ideeen erover.
Vooral voor de thuisbouwers* zijn die universele normen van ondergeschikt belang. Het voordeel bij verhuizen en verbouwen is al duidelijk onderbouwd hier.


* die dus niet de bedoeling hebbenaan te sluiten op een andere baan.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl