Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 00:27:56
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 October 2025, 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
12 October 2025, 22:59:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
12 October 2025, 22:15:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
12 October 2025, 22:06:11
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
12 October 2025, 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
12 October 2025, 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
12 October 2025, 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
12 October 2025, 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 October 2025, 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
12 October 2025, 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
12 October 2025, 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
12 October 2025, 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
12 October 2025, 16:22:28
Leubachtalbahn door einte
12 October 2025, 14:16:27
  

Auteur Topic: Overstap H0 naar N  (gelezen 6269 keer)

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Overstap H0 naar N
« Gepost op: 18 October 2008, 18:25:44 »
Hallo,

Voor ik aan mijn huidige baan begon, heb ik hier al over na zitten denken. Echter ben ik toen bij H0 gebleven met het motto "Hier heb ik al veel spul van". Echter tijdens de bouw van deze baan ben ik zeer ontevreden over de ruimte die er is voor het leggen van rails, scenery, wegen en dergelijke. Hierdoor begin ik toch sterk te denken om, alsnog, over te stappen op N. Echter zit ik wel met een aantal vragen hierover;

1) Hoe zit het met digitaisatie van de locs en treinstellen (desiro van FL* bv) blijft deze gewoon hetzelfde, maar dan in formaat N?
2) Hoe zit het met de hellingshoek van N materieel? Is deze ook max 3% of zakken we terug naar bv 2 als maximum hellingshoek?
3) Ik rij nu met de IB + koploper (planning), deze kan ik gewoon blijven gebruiken na het opnieuw instellen hiervan?
4) Bij de baan die ik had liggen had ik, tot op dit moment, geen extra booster nodig. Hoeveel N treinen (+ latere binnenverlichting in alle rijtuigen/treinstellen) trekt de IB?
5) Ik gebruik wisseldecoders en bezetmeldingen van Viessmann, blijven deze bruikbaar of moet ik op andere overstappen? (Tip voor welke eventueel?)
6) Ik heb nu de grootste FL* draaischijf liggen, voor een 011 stoomlok, is de grootste N draaischijf groot genoeg voor een 011 stoomlok in N? Of is er een betere/mooiere draaischijf dan de FL* versie?

Zo, dit zijn verlopig even mijn vragen waar ik niet zo snel antwoord op heb kunnen vinden. Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij N treinen? Andere stroomsterkte of iets dergelijks?
Als deze plannen doorzet, waar ik zelf toch al wel een kleine 75% vanuit ga, wordt de H0 baan compleet afgebroken en verkocht. Thans, de delen die nog bruikbaar zijn zoals rails, locs, wagons, seinen, draaischijf! scenery (heel erg veel), boven beestjes, huisjes, voertuigen met o.a. FCS. Met de verkoop hiervan zal ik het opbouwen van een nieuwe collectie in N beginnen.

Tot zover even van mijn kant, als mijn vragen beantwoord zijn zal ik hier gegarandeerd op terugkomen.

(Stap medegeinspireerd door Boppard in N  ;))
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #1 Gepost op: 18 October 2008, 18:33:46 »
1) Ja
2) Ja 3%
3) Ja
4) Hoeveel treinen gaan er echt tegelijk rijden? N.a.w. meer dan je IB aan kan.  ;)
5) Deze blijven gewoon bruikbaar
6) De N Fl* versie is groot genoeg voor de N 011
Mvg,
Frans

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #2 Gepost op: 18 October 2008, 18:37:56 »
BR heeft al de goede antwoorden.
Waar je wel tegen aan kunt lopen is het volgende
HO is voor de meeste hobbiesten nog wel te openen en evt digitaal te maken. N materieel wordt ( door zijn grootte) voor de doorsnee hobbiest te kleien. Vaak moet al in lokjes gefrreesd worden om een decodertje weg te kunnen moffelen, Naarmate je ouder wordt wordt n erg klein in vergelijk met HO en dan hebben we het nog niet eens over de detaillering want dat is een smaak issue.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #3 Gepost op: 18 October 2008, 19:13:38 »
Hallo,
Bedankt voor deze (snelle) antwoorden. Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik het door ga zetten. Hoeveel treinen er gaan rijden weet ik nog niet. Ik ga nu eerst even een aantal dingen, waaronder deze vragen, onder elkaar zetten en hoe ik deze overstap het beste aan kan gaan pakken.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

P.Kramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 468
    • Digitaalservice
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #4 Gepost op: 18 October 2008, 19:35:50 »

Als digitaal N-rijder vanaf het begin van het digitale tijdperk kan ik je zeggen, gewoon doen.
Inbouwen van dekoders is geen probleem (inmiddels mijn werk) en de betrouwbaarheid is ook prima.
1 opmerking wellicht, Het leggen van N-spoor moet zeer nauwkeurig gebeuren. (eigen ervaring)) Waar H0 spoor nog vergevings gezind is, is N-spoor dat minder als de rails niet net vlak ligt.

3% is goed realiseerbaar en als het niet in het zicht licht mag het ook wel 5% zijn . Vrijwel alle loks trekken dat met sleep goed omhoog.
Voor rangeerbedrijf leent H0 zich beter maar is niet onmogelijk met N-loks.

Succes!
Peter Kramer
Digitaaalservice.nl

Peter Kramer

Digitaalservice.nl & Modelbaandigitaal

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #5 Gepost op: 18 October 2008, 19:55:46 »
@ P.Kramer; Bedankt voor de tip. Zal ik aan het "Rekeningmee houden" lijste toevoegen ;)
@ Iedereen; Welke N wordt mij aanbevolen te gebruiken? Ik zal de lange stukken vooral met flex gaan leggen, op sommige delen met betonbiels, mits deze er is. Wil de zaak zelf van ballast gaan voorzien e.d.

Wat zijn de mogelijkheden met de koppelingen? Is hier zoals H0 ok in te kiezen of is dit 1 "vaste" versie die overal gelijk is?

Ik ga dinsdag mijn 1e N locje halen bij de Meier en Blessing in Rotterdam (kom ik bijna langs) en dan neem ik gelijk enkele stukjes rails mee om al een rondje te kunnen rijden tussen al mijn H0 geweld, kan ik vast wennen :P

« Laatst bewerkt op: 18 October 2008, 19:58:56 door ModelSpoorPunt.nl »
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8552
  • Spoor N
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #6 Gepost op: 18 October 2008, 20:12:57 »
Peco rails wordt veel aanbevolen vanwege het code 55 profiel, heeft tevens een flex uitvoering met betonnen biels.
Anders heeft Roco een goede rail in code 80, daar passen Minitrix en Ibertren rails ook nog probleemloos op.

Koppelingen in N zijn standaard hetzelfde, geen probleem dus met verkeerde koppelingen. Fleischmann heeft nog een kortkoppeling die in de NEM schat past of met wat werk in andere wagons e.d. ook kan worden ingebouwd. Er zijn nog wel meer koppelingen maar dit zijn de meest voorkomende.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #7 Gepost op: 18 October 2008, 20:24:54 »
@ Iedereen; Welke N wordt mij aanbevolen te gebruiken? Ik zal de lange stukken vooral met flex gaan leggen, op sommige delen met betonbiels, mits deze er is. Wil de zaak zelf van ballast gaan voorzien e.d.

Hier staat een lijst met n spoor rails met wat voor en nadelen. Zelf heb ik alleen ervaring met peco en fl*, beide bevallen wel goed. Bij peco zit ik alleen nog steeds zoeken naar een goede oplossing voor de wissel aandrijving, iets waar fl* een standaard makkelijke oplossing voor heeft.

De koppelingen voor N zijn bijna altijd de rapido koppelingen, maar de amerikanen hebben ook echt mooie klauwkoppelingen,maar dat moet dan natuurlijk wel bij je thema passen. :)
« Laatst bewerkt op: 18 October 2008, 20:33:24 door br212 »
Mvg,
Frans

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #8 Gepost op: 18 October 2008, 20:32:36 »
Haha, oke. Bedankt voor de lijst. Amerikaanse klauwkoppelingen in de Oostenrijkse alpen, hmmm, zullen we maar niet doen :P
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #9 Gepost op: 18 October 2008, 20:41:57 »
@ peter . leuke reclame Peter :D
N decoders inbouwen kan natuurlijk op meerdere plaatsen in NL
Via mijn avatar kom je ook wel bij inbouw uit.

Over klauw koppelingen, deze kun je in n prima toepassen, functioneren ook heel makkelijk met magneten onder je baan en zijn er net zo (on)realistisch uit als de huidige kopelingen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #10 Gepost op: 18 October 2008, 20:46:24 »
Ik begrijp dat het n-spul nog moet worden gekocht. Het voordeel daarvan is natuurlijk dat er zoveel mogelijk materieel kan worden uitgezocht dat een nem 651 stekker heeft. Prik je de decoders er zo in. In Oostenrijks Alpenspul heb je dan nog ruimschoots keuze genoeg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #11 Gepost op: 18 October 2008, 20:55:57 »
Ik moet alles nog kopen in N ja. Ben vanmiddag ter plaatse in de Meier en Blessing weer aan het denken gezet erover, maar heb toen nog geen directe beslissing genomen omdat ik eerst wat info wilde opzoeken.
Dinsdag ga ik wel een kleine aankoop verrichten.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #12 Gepost op: 18 October 2008, 21:03:24 »
He oostenrijkfan hier een mooi voorbeeld van een n-spoorbaan naar Oostenrijks voorbeeld.
http://www.mijn-modelbaan.nl/
Gaan met die n-baan

Groeten,
Patrick

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1140
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #13 Gepost op: 18 October 2008, 21:49:10 »
Hee bedankt. Ik kende die site al, nu helemaal niet meer aan gedacht :P

Ik heb inmiddels weer een paar vraagjes;

1) Wat is de minimale boogradius? (er moet een 01 stomer doorheen kunnen)
2) Welke fabrikanten maken allemaal N materieel? (Roco, FL*, minitrix, ...? )
3) Nog even over die digitale opbouw. Deze is verder gewoon in te delen en in te bouwen zoals bij H0? Zijn er ook plastic railverbinders? Of kan ik de onderbrekingen beter op een andere manier aanbrengen? (Hoe anders?)

Ik heb ook de link over de soorten rails vluchtig bekeken. Ik denk dat het Peco gaat worden, er wordt gesproken van vele verschillende stukken en wissel. Betonbiels ook mogelijk.

4) Rijden alle locs en wagons zonder moeite over code 55 profiel?

Alvast bedankt weer.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2008, 22:06:42 door ModelSpoorPunt.nl »
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Overstap H0 naar N
« Reactie #14 Gepost op: 18 October 2008, 22:18:32 »
Voor mooie bochten verloop kun je de twee eerste radia van fabrikanten vergeten. Vaak te krap en lelijk. Peco flex is stukken fraaier.
N fabrikanten. Fl* , minitrix, Arnold, peco en soms ook nog van div andere
usa merken te over ( en vaak de helft v d prijs. Lokjes van 35 euro met verbluffende details athearn. )
digitaal is alles zoals in HO ( ok iets minder geluid)
plastic isolatie schoentjes te over.
Doorslijpen met een dremeltje kan ook .

Railplan is key in deze situatie.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2008, 17:49:03 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!