Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
zoeken waar een draad zit op de baan
door
Dirk
Vandaag
om 16:44:26
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Camickaeze
Vandaag
om 16:43:01
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
Vandaag
om 16:34:19
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
Vandaag
om 16:31:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
1200blauw
Vandaag
om 16:30:19
NS motorpost in h0 van Piko.. ?
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:22:28
Show je realistische treinsamenstelling
door
1200blauw
Vandaag
om 16:12:37
Project seaside Germany
door
hervé
Vandaag
om 16:06:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Martijn193
Vandaag
om 16:00:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:56:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:55:04
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 15:24:25
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 14:29:00
Leubachtalbahn
door
einte
Vandaag
om 14:16:27
Modelspoorbaan van Einte
door
einte
Vandaag
om 14:11:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 13:29:43
De projecten van Ruben (NL H0)
door
NS264
Vandaag
om 13:27:06
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
Rob Bennis
Vandaag
om 13:03:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:57:57
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 12:56:52
Kato ETA 515
door
Quinzeedied
Vandaag
om 12:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
basjuh1981
Vandaag
om 12:17:38
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 11:59:19
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
Vandaag
om 11:55:45
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
Vandaag
om 11:50:15
Project X......
door
Met een sik
Vandaag
om 11:00:59
Tram reageert niet
door
Luc2000
Vandaag
om 11:00:27
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
Vandaag
om 09:58:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 09:51:03
PCC tram Alfred Rieß
door
Jan Bennink
Vandaag
om 09:48:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Overstap H0 naar N
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omlaag
Auteur
Topic: Overstap H0 naar N (gelezen 6259 keer)
Bust3R ÖBB
ÖBB in N
Offline
Berichten: 1140
ÖBB in 1:160
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #15 Gepost op:
18 October 2008, 22:28:57 »
Bedankt Han. Daar ik nog in het begin stadium zit moet ik nog beginnen met ontwerpen.
Gelogd
Mvg, Wouter
ÖBB in 1:160
Website
--
FB
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #16 Gepost op:
18 October 2008, 23:38:26 »
In hoeverre speelt beschikbaarheid (op langere termijn) een rol ? Ik hoorde een gerucht (speculaas ?) dat Roco plannen heeft te stoppen met N-spoor. Roco is dan wellicht niet de grootste N-spoor leverancier, ze zijn wel een belangrijke speler.
Sander
Gelogd
Hookies
Offline
Berichten: 1112
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #17 Gepost op:
18 October 2008, 23:44:04 »
Inderdaad stopt Roco per 1 januari 2009 met de productie van N-spoor, zo had Hans van Freebit.nl van de Roco-vertegenwoordiger gehoord. Her Roco-gamma voor N was niet bijzonder opzienbarend. Waarschijnlijk wordt alles overgeheveld naar de Fleischmann N-tak. De nieuwheden worden nog tot eind december uitgegeven.
Gelogd
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.
Bust3R ÖBB
ÖBB in N
Offline
Berichten: 1140
ÖBB in 1:160
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #18 Gepost op:
18 October 2008, 23:52:01 »
Toch jammer, want ze maakten toch mooie modellen. Ook jammer dat de N-tak zo gering is in vergelijking met H0. N zou best groter mogen worden (kwa uitgaven en aanbod van materieel e.d.)
Echter zal het mijn stap niet beinvloeden
Gelogd
Mvg, Wouter
ÖBB in 1:160
Website
--
FB
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #19 Gepost op:
19 October 2008, 00:04:46 »
Roco is inderdaad niet de grootste N-spoor fabrikant. Toch is Roco in 'n bepaalde zin toonaangevend - Ze zijn het eerste bedrijf van de 'klassieke' leveranciers, die 'n bepaalde ommekeer hebben gemaakt. Na moeilijke tijden lijken ze nu in een uptrend te zitten. Andere leveranciers (Flm, M*) zijn nog op zoek naar 'n ommekeer.
Het denken in termen als 'jammer als het gaat verdwijnen' en 'het is schitterend spul' begrijp ik. Het is echter maar de vraag of ze N-spoor niet gaan zien als een niche-product. Als dat waar is, ben je aangewezen op kleinserie-fabrikanten.
Sander
Gelogd
Bust3R ÖBB
ÖBB in N
Offline
Berichten: 1140
ÖBB in 1:160
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #20 Gepost op:
19 October 2008, 17:33:59 »
Vandaag even bij Railz het virus weer tot mij laten komen, heb namelijk een hele tijd geen zin gehad enzo, maar mn vingers beginnen toch zachtjes aan weer te jeuken
Tijdens (uit)zoek werkzaamheden over mijn huidige (h0) en toekomstige (N) baan, liep ik weer tegen enkele vragen aan:
1) Is de FL* draaischijf (9475) goed aan te sluiten op de peco rails? Ik weet dat de draaischijf profirails heeft, is het op te lossen dat deze model rails heeft (andere versie van de schijf ofzo?) of hoe anders?
2) Is er bij de decoders een groot assortiment net als bij H0 of is dit veel beperkter? In H0 gebruikte ik altijd de Lenz Gold, is er in N een vergelijkbare variant? Of anders, welke decoder wordt mij aangeraden om te gebruiken in N?
3) Voor H0 was ik van de plan om een Lux set aan te schaffen (slijper + zuiger) Deze zijn er ook in N, echter kom ik net tegen dat Tomix(??) ook zoiets maakt, maar dan goedkoper. Was zijn de verschillen tussen deze 2? Wat zijn eventueel de sites van de fabrikanten, dan kan ik dat zelf ook opzoeken.
Tot zover maar weer. Alvast bedankt voor de antwoorden.
Gelogd
Mvg, Wouter
ÖBB in 1:160
Website
--
FB
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #21 Gepost op:
19 October 2008, 17:51:02 »
@ santerdam
Gerucht gerucht. Roco vertegenwoordiger heeft gemeld dat Roc N over gaat laten aan Fleischmann . Lijkt me logisch gezien de productiecapaciteiten van FL* en Roco. Dus haast u op eurospoor voor de laatste leuke N lokjes van Roco.
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #22 Gepost op:
19 October 2008, 18:04:57 »
Han, in de toekomst wordt het dus RH0co en FleischmaNN
Gelogd
Alex_is_lang
Offline
Berichten: 198
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #23 Gepost op:
19 October 2008, 18:41:38 »
Voor een draaischijf zou je kunnen kijken voor een HK-draaischijf.
Die is naar eigen inzicht op te bouwen.
Jajo heeft paar tijdje terug een foto geplaatst van een deel van de draaischijf bij nieuwe aanwinsten.
Je bent dan niet afhankelijk van standaard afstanden zoals die van fleischmann.
gr Alexander
Gelogd
Bust3R ÖBB
ÖBB in N
Offline
Berichten: 1140
ÖBB in 1:160
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #24 Gepost op:
19 October 2008, 21:08:45 »
Hallo,
@ Alexander,
Bedankt voor die tip, zal ik zeker in mijn hoofd houden mocht ik niets vinden.
@ iedereen,
Ik denk dat ik ditmaal de hoogte ga overwinnen met een helix (naar het schaduwstation). Er is veel over gesproken, maar kan zo snel niet een mooi topic of goede uitleg vinden hoe dit gemaakt kan worden. Ik heb al wel een klein dingetje in anyrail gezet:
Vanaf niveau 0 zal de aftakking zo worden. De middelste sporen lopen de helix in naar beneden, +/- 20 cm lager. Daar zullen ze er zo uit komen en naar het schaduwstation gaan:
Nu zijn het 2 tegenbogen en meer niet. In mn hoofd lopen deze nogmaals 90graden de bocht door waarna het schaduwstation ligt. Ik heb ook zitten denken om de buitenste boog eerder af te takken en het laatste stukje als helling te laten lopen:
Ik moet het zo laten lopen omdat ik direct naast de helix last heb van een in de weg zittende koof
In deze schetsen heb ik gebruikt gemaakt van Peco code 55, R2 en R3 voor de bogen in de helix. Ik weet dat je de hoogtes kan afstellen met schroefdraden e.d. echter het berekenen en totale opbouw ervan zou ik niet weten, hiervoor zoek ik dus het juiste topic of site waar dit staat.
Alvast bedankt weer
Gelogd
Mvg, Wouter
ÖBB in 1:160
Website
--
FB
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #25 Gepost op:
19 October 2008, 21:22:23 »
Regelmatig lees je dat R2-bogen tamelijk krap zijn. Ben je niet bang dat daarmee problemen gaan ontstaan.
Als je de helix (binnenbocht) uit R2 opbouwt, is de lengte van 1 cirkel relatief kort. Je moet in die ene cirkel wel voldoende klimmen om de trein ruimte te geven tussen de cirkels. Door die korte lengte zou je wel eens een hele steile klim kunnen krijgen. Zonder het precies uitgerekend te hebben, twijfel ik of het wel past.
Sander
Gelogd
Bust3R ÖBB
ÖBB in N
Offline
Berichten: 1140
ÖBB in 1:160
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #26 Gepost op:
19 October 2008, 21:23:50 »
Denk wel dat het te krap zal zijn, daarom zou ik graag de manier van bouwen (en dus berekenen) willen hebben zodat ik het nogmaals kan doen, maar dan goed berekend
Gelogd
Mvg, Wouter
ÖBB in 1:160
Website
--
FB
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #27 Gepost op:
19 October 2008, 21:29:28 »
De rekenmethode :
- de omtrek van een cirkel is 2 x de straal (in meters) x 3,14
- de omtrek x 0,03 is de klim in 1 cirkel (bij 3% stijging)
Tik in Google in de zoekbalk in
2 * pi * <straal> * 0.03
en Google laat je meteen zien hoeveel meter je klimt in 1 rondgang van de spiraal. (Bij <straal> moet je de radius van je rails in meters invullen.)
Sander
«
Laatst bewerkt op: 19 October 2008, 21:32:35 door santerdam
»
Gelogd
Bust3R ÖBB
ÖBB in N
Offline
Berichten: 1140
ÖBB in 1:160
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #28 Gepost op:
21 October 2008, 17:11:20 »
Ik ben geen rekenwonder, maar het moet wel lukken, al dan niet met hulp
Vandaag mn eerste N aankopen gedaan, liep alleen eerst naar de H0 afdeling
Ik ga zo even foto's maken en zet ze bij de nieuwe aanwinsten neer
Ik heb echter weer een vraagje, hoe zit het met rail systemen in N? Ik ga dan 2-rail rijden, maar is marklin 3-rail N? Of zouden N-locs van marklin, als ze die hebben
, gewoon op 2-rail kunnen rijden? Vroeg ik me ff af
Gelogd
Mvg, Wouter
ÖBB in 1:160
Website
--
FB
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Overstap H0 naar N
«
Reactie #29 Gepost op:
21 October 2008, 17:18:30 »
Waarom kijk je niet eerst even zelf op de site van Marklin naar N-spoor
Sander
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Overstap H0 naar N