Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:13
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:55:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
10 October 2025, 23:54:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door SvenW
10 October 2025, 23:50:47
Op Zuid (NL H0) door Ruben90
10 October 2025, 23:39:32
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Da's Daz 2 door hervé
10 October 2025, 23:16:50
Terschellinger Spoor door FritsT
10 October 2025, 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
10 October 2025, 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
10 October 2025, 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
10 October 2025, 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
10 October 2025, 19:48:49
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
10 October 2025, 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
10 October 2025, 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
10 October 2025, 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
10 October 2025, 18:47:34
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 October 2025, 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
10 October 2025, 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 October 2025, 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
10 October 2025, 16:05:39
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
10 October 2025, 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
10 October 2025, 14:09:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
10 October 2025, 12:59:29
  

Auteur Topic: Clubbaan besturing.  (gelezen 7343 keer)

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Clubbaan besturing.
« Gepost op: 16 October 2008, 15:40:54 »
Velen van jullie rijden zowel prive als bij een modelspoorclub.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe jullie je clubbaan bedienen. Met name wil ik weten welk digitaal systeem, hoeveel bedieningspunten zijn er, met hoeveel mensen kun je tegelijk de baan bedienen. Werk je met een draadloos systeem of niet. Wel merk of eigenbouw etc.

Graag jullie antwoorden met clubnaam zodat we ook nog eens wat ervaringen kunnen uitwisselen
Hartelijk dank alvast!
« Laatst bewerkt op: 17 October 2008, 10:17:07 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2008, 15:49:22 »
Modelspoorvereniging Zeeland:

De Märklin baan (nog in opbouw) wordt momenteel met een Intellibox bestuurd. De bedoeling is volgens mij dat daar ook nog Koploper aan komt te hangen. Maar daar ben ik niet bij betrokken.

H0-2-rail baan: we hebben kortgeleden besloten om lekker analoog te blijven. Hoofdlijnverkeer met automatisch bloksysteem. In de stations kun je handmatig treinen laten stoppen, aan de kant nemen of op de hoofdbaan laten invoegen. Gewoon klassiek met een bedieningspaneel per station.

N-baan: willen met Koploper en Dinamo gaan rijden. Maar dat komt nog niet erg van de grond.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2008, 15:54:07 »
Swiss Trak, modulebaan, H0m, enkelspoor, DCC, geen vaste opstelling.
Kunnen rijden met: Lenz, Intellibox, Digitrax, Zimo.
Meest gebruikt: Lenz.
Aantal bedieners: elk station 1, dus afhankelijk van het aantal ingezette stations (varieert per evenement), plus meestal ook nog op de fiddleyard en/of keerlussen.
Totaal 2 tot 7 regelaars.
Bij sommige merken (Zimo) draadloos met infrarood (oud) of radiocontrol.
Geen beveiligingen of stuurprogramma's, alles met de hand.
Eigen communicatiesysteem tussen de stations.
Geautomatiseerde keerlussen.
In overgangsfase naar gebruik van RailCom en, wanneer de club daartoe zou besluiten, deels ABC beveiligingen voor het inrijden van stations. (Nu ouderwets spanningsloos)

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 16 October 2008, 15:56:10 door maarten van der burgt »

br194

  • Offline Offline
  • Berichten: 328
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #3 Gepost op: 16 October 2008, 16:03:44 »
Modelspoorclub Maas en Waal:

Onze clubbannen (2 en 3 rail) worden vooralsnog analoog bestuurd, gezien veel clubleden nog met analoog materieel thuis rijden.
Onze Märklin baan is ook geheel analoog, maar is geheel voorbereid om om te schakelen naar digitaal.
Onlangs testen gedaan voor digitaal bedrijf en dit werkt zonder problemen.
Voor de 2-rail banen bestaan er wel plannen om dit om te zetten naar digitaal, maar willen hierbij ook de mogelijkheid openhouden om ook analoog te kunnen blijven rijden.

Willem

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #4 Gepost op: 16 October 2008, 16:36:21 »
Kijk es  dat gaat goed
Ik beloof dat ik later een overzicht maak wat we hier op BNLS weer kunnen neerzetten voor de toekomstige digitale rijdertjes.
Ga door Ga door!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2008, 09:48:05 »
MBV De Wissel in Oss. Hoofdbaan in aanbouw = analoog met PWM sturing, elektronika voor blokken etc. is/wordt geheel in eigen beheer ontworpen en gebouwd. Baan bestaat uit een Nederlands deel (met groot kopstation en kleiner lokaal dingetje), daaronder een NL schaduwstation met 20 sporen, een Duits deel met doorgaand hoofdstation, nevenstation op de berg (lees 4-sporige spiraal), ook weer beneden een schaduwstation met 20-30 sporen, via spiralen verbonden met een NL CVL en D CVL (waar de feitelijke bedieningen rug aan rug zitten. Daarnaast een test/oonderhoudsbaan die via spiraal/CVL op de rest is aangesloten en een showbaan in de barruimte die ook via spiraal op de rest uitkomt. Op meerdere punten te bedienen, principieel moet iets kunnen lopen zonder CVL waarbij vaste trajekten worden ingeschakeld. Alles 2 rail.
Daarnaast bestaat er binnen de club een groep die station/emplacement Oss anno 1980 oid in model heeft gebouwd, deze rijden DCC met Lokmuis systeem.
Tot slot nog een analoog pendelbaantje wat boven de bar pendelt  :P
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

mario

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
    • de Percee - Maastricht
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #6 Gepost op: 17 October 2008, 10:13:43 »
Hoi,

Bij modelspoorverenging De percee in Maastricht, hebben we meerdere modelspoorbanen.

1a) de vaste (niet verplaatsbare, helaas  :-|) H0= baan werkt al zo'n 20 jaar met puls-breedte-modulatie. In feite is het een grote cirkel onderverdeeld in 12 blokken. Een station heeft een dubbel en (vanuit de andere richting) 3-dubbel spoor. Dit deel loopt volledig automatisch, hooguit af en toe een wissel in het station omgooien om een trein in/uit te voegen  ;D.

1b) op een kopse kant is een poging in gang om digitaal te rijden met koploper, MRDirect en zelfontworpen electronica voor de wissels. Werkt prima :D

2) de Märklin-baan kan ad-hoc wissselen tussen analoog en eenvoudig digitaal, zonder blokken e.d.

3) de oude tentoonstellingsbaan (schaal N) werkt volledig analoog en met zelfgemaakte blok-detectie-electronica. De wissels in het schaduwstation (stuk of 10 opstel-blokken) zijn handmatig te bedienen. De hoge mate van automatisering hier is om tijdens een tentoonstelling een redelijk hoge bedrijfszekerheid mét afwisseling te bieden.

4) de nieuwe tentoonstellingsbaan (in aanbouw) wordt in eerste instantie analoog, daarna voor het H0= deel waarschijnlijk ook digitaal (voor de loc-geluiden.) Er zit ook een kleine deel H0~ bij dat zal waarschijnlijk analoog blijven. Het geavanceerde Faller-car-system-deel wordt ook analoog aangestuurd.

groet,
Mario

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #7 Gepost op: 17 October 2008, 10:46:01 »
Ben als buitenstaander ook wel benieuwd hoe het rijgedrag op de geautomatiseerde banen is: netjes optrekken en afremmen of boem-pats.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #8 Gepost op: 17 October 2008, 11:15:50 »
Op de H0 2-railbaan van de MSVZ hebben we al jarenlang een automatisch bloksysteem. Een trein die een geel sein voorbij rijdt remt af tot ongeveer halve spanning. Voor het rode sein komt hij in een stopsectie die stroomloos is (afgezien van een klein stroompje dat nodig is voor de detectie). Daar stopt hij dus vrij abrupt, maar aangezien de trein dan al langzaam rijdt valt dat niet zo op. Als het sein groen wordt regelt de spanning vanaf nul op, dus het optrekken gaat mooi vloeiend.

Er is voor deze oplossing gekozen omdat de afzonderlijke modules autonoom zijn. Concreet betekent dit:  er zijn, behalve de voedingsdraden, geen afzonderlijke signaaldraden tussen de blokken.
Er is wel eens een ontwerp gemaakt voor een ander bloksysteem, waarbij de treinen ook in de stopsectie vloeiend tot stilstand komen. Maar dat betekende een totaal andere opzet, waarbij de investering in de reeds gebouwde blokprinten verloren zou gaan. En daarom hebben we besloten om het bestaande systeem te handhaven. Het heeft een paar schoonheidsfoutjes, maar het werkt verder vlekkeloos.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tod

  • Offline Offline
  • Berichten: 186
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #9 Gepost op: 17 October 2008, 13:21:44 »
Mijn treinenclubje, Promospoor, heeft sedert een paar jaar een digitaal aangestuurde Märklin modulebaan operationeel.
Voor de sturing wordt gebruik gemaakt van een IB en Koploper.
De op die baan aanwezige Faller autobaan is nog analoog.
Dit jaar zijn we gestart met de bouw van een modulaire HO 2-rail gelijkstroom baan.
Na veel discussie is besloten ook deze baan met een IB en koploper digitaal te gaan aansturen.
Dit besluit is niet alleen genomen omdat we erg positief zijn over de ervaringen met wisselstroombaan maar ook en misschien wel vooral omdat de meeste gelijkstroomrijders al digitaal rijden.
Groet,
Ton

Ekklesia

  • Gast
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #10 Gepost op: 17 October 2008, 15:37:55 »
Ik behoor tot de Fryske delgatie van de Friese Modelbaan CLub te Leeuwarden. De Marklinbaan is digitaal en wordt ook bediend door enkele draadloze regelaars. De club heeft 2 gelijkstroom banen, analoog en digitaal. De digitale baan wordt voorzien van 3 Lenz centrales. Deze baan heeft diverse aansluitpunten voor een (5 polige din) regelaar (als ik het goed heb 7 stuks¿¿¿). Het merenddel gebruikt de MultiMaus van Roco ivm de 4 cijferige treinadressen. Daarnaast heeft de club ook nog een analoge N spoorbaan. Meer info is te vinden op http://www.friesemodelbaanclub.nl

Groenten Rob Manenschijn

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #11 Gepost op: 17 October 2008, 16:05:23 »
Alle inzenders bedankt dit is nuttige info
Zo te horen zijn het wel allemaal "stille" banen(qua sound opties)
En nog weinig " freehand" controllers.
Ga door ga door met info verstrekking!
Kunnen we gelijk eens kijken hoeveel wissel en gelijkspanningsclubanen er zijn.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

ReesCees

  • Gast
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #12 Gepost op: 17 October 2008, 16:20:43 »
De van W naar W module baan wordt compleet digitaal bestuurd en rijdt automatisch met koploper.

primeur: op Eurospeur!

gebruikte hardware:

Laptop
ECoS
2x bezet terugmelder van Wim Ros
1x roco wisseldecoder
1 extra LCD scherm tbv het publiek om zo de treinenloop te kunnen volgen

software:
Koploper ( met dank aan Paul voor het mogen gebruiken hier van en Koos voor de bediening).

Uitbreiding van de baan is mogelijk met een handregelaar (Roco) om zo ook handmatig te kunnen rijden op een nog te bouwen deel van de module baan

Op het koploper deel zal na Eurospeur nog meer aan leuke dingen te zien zijn.

Kees-jan

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #13 Gepost op: 17 October 2008, 16:47:11 »
.... De digitale baan wordt voorzien van 3 Lenz centrales. ...

Bedoel je hier geen 3 boosters? 3 centrales lijkt me niet goed te gaan.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Clubbaan besturing.
« Reactie #14 Gepost op: 17 October 2008, 17:10:51 »
Kunnen we gelijk eens kijken hoeveel wissel en gelijkspanningsclubanen er zijn.
Dit lijkt me een achterhaald onderscheid. Beter is een verdeling in 2-rail en 3-rail, en daarbinnen weer een onderscheid naar analoog en digitaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.