Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:08:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Vroeger
Vandaag
om 10:53:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ceuleer
Vandaag
om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw.
door
Erwin 054
Vandaag
om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:46:19
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Corné81
Vandaag
om 09:37:12
Tams app
door
rvredebregt
Vandaag
om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
schipcas
Vandaag
om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 09:09:15
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
grossraumwagen
Vandaag
om 08:35:09
Site Uhlenbrock
door
Ben
Vandaag
om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc?
door
ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv
door
Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag
door
Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim.
door
Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan
door
Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe?
door
Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat
door
Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling
door
Trein033
08 August 2025, 20:01:19
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement (gelezen 3365 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3982
Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
«
Gepost op:
14 October 2008, 16:59:16 »
Hallo,
Op mijn nog te bouwen baan heb ik ''laag'' een emplacement liggen, langs een lange muur op de zolder op een hoogte van ca 90 cm.
Er boven, ook evenwijdig aan de muur en direct ernaast moet een viadukt komen voor dubbelspoor.
Dit viadukt ligt op een zodanige hoogte, dat er bovenleiding onder kan.
Dit betekent, dat ik tegen een zijwand van een viadukt zit aan te kijken,want dit is in pricipe een lange gladde smalle wand.
Ik heb al eens gekeken hoe dat in het echt is, maar ik ken alleen maar het metroviadukt van de Amsterdamse metro dat parallel loopt aan de Schiphollijn, t.h.v. Sloterdijk.
Wie heeft een idee of andere voorbeelden?
Groeten,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
MRP_Peter
Gast
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
«
Reactie #1 Gepost op:
15 October 2008, 02:50:04 »
De viadukten welke bij de spaklerweg in Amsterdam liggen zijn nog zo'n voorbeeld Peter.
Amsterdam-Sloterdijk heeft nu ook de nieuwe 'Hemboog' liggen.
Verder kun je kijken bij Gouda-Moordrecht voor nog wat voorbeelden.
Ook liggen er wat van dergelijke viadukten bij Hoofddorp voor de uitsplitsing naar de hogesnelheidslijn.
Bij Rotterdam liggen er een paar en bij knooppunt Harmelen ook.
Er zullen vast nog wel meer lokaties zijn waar dergelijke viadukten liggen.
Succes in ieder geval met het zoeken naar een perfekt voorbeeld voor je baan.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
spoorzolder
Offline
Berichten: 363
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
«
Reactie #2 Gepost op:
15 October 2008, 07:33:44 »
ook in DELFT ligt een spoorviadukt
gr.jan ( uit delft dus )
Gelogd
kijk eens op
http://spoorzolder.nl/baanplan-page.html
en volg de bouw van mijn baan
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3982
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
«
Reactie #3 Gepost op:
15 October 2008, 09:03:00 »
Hallo Jan en Peter,
Inderdaad er zijn er nog meer dan ik noemde,waar ik ook wel naar gekeken heb, het Delfse viadukt lijkt mij het meest geschikt, de constructie hoogte is niet zo groot, mss in werkelijkheid maar een meter ,vergeleken met de ramen van de trein die erop rijdt.
Daardoor is het wat minderopvallend.
De trogliggerbruggen bij Utrecht zijn heel anders en met hogere zijwanden. Niet moi dus.
Ook die bij Hoofdorp zi ik wel ,maar je bent er zooo voorbij.
Groeten,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Fred Eikelboom
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1377
Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
«
Reactie #4 Gepost op:
15 October 2008, 12:03:10 »
Hoi Peter,
Op
http://www.hanzelijn-hattem.nl/
staat een viaduct in aanbouw.
Staat er mooi groot op, zodat je goed de details kunt zien.
mvg,
Fred.
Gelogd
mvg, Fred
Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.
KroKo
Offline
Berichten: 424
Will It Be You?
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
«
Reactie #5 Gepost op:
15 October 2008, 15:50:29 »
Citaat van: Peter (MRP) op 15 October 2008, 02:50:04
.....De viadukten welke bij de spaklerweg in Amsterdam liggen zijn nog zo'n voorbeeld...
Dat zijn de Metro-bogen, rij vanaf de spaklerweg door richting Arena en je komt onder de nieuwe schipholboog door. Die is zo nodig nog imposanter. Zie
hier
, midden boven liggen de metrobogen, midden onder de bogen die de lijn vanaf Utrecht de mogelijkheid geven af te buigen richting Schiphol.
Erik
Gelogd
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
«
Reactie #6 Gepost op:
15 October 2008, 17:06:57 »
Peter, hoeveel sporen moeten er naast elkaar onder dat viaduct door?, dat bepaald zowel de lengte als het soort viaduct.
Leuke voorbeelden heb je ook bij Lage Zwaluwe( HSL Zuid/ spoorlijn Roosendaal-Lage Zwaluwe) en bij Breukelen. Het zijn beide situaties waar 2 sporen onder 2 sporen door gaan.
Als je verder echt lange bruggen zoekt dan denk ik dat je op de Betuweroute( Kijfhoek en in de omgeving van de Waalhaven?) en bij de HSL zuid tussen Zoetermeer en Rotterdam moet kijken. Opde meeste andere plekken word hoog gelegen spoor zoveel mogelijk met spoordijken opgelost.
Groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3982
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
«
Reactie #7 Gepost op:
15 October 2008, 17:25:01 »
Hallo Michiel,
Er liggen 4 sporen met wissels beneden, evenwijdig aan de muur over ca 3 meter.
Daar boven ligt het viadukt , ook evenwijdig aan de muur, ook over 3 meter met 2 sporen.
Er liggen dus 2 sporen niet onder het viaduct.
Anders gezegd, als ik op mijn mock-up kijk ,loodrecht op het dubbelsporige viadukt, zie ik 2 hoge viadukt sporen en wat lager de twee sporen die het verst van de muur af liggen van het onderste emplacement.
-Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
neudalhausenstadbahn
Offline
Berichten: 2875
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
«
Reactie #8 Gepost op:
15 October 2008, 18:27:45 »
Oke, dus als ik je goed begrijp gaan er geen sporen onder dat viaduct door, kan je dan niet beter gewoon damwand profielen plaatsen tussen het hoge en lage spoor, daar zijn ook voorbeelden van, t.hv. Amsterdam Dijksgracht bijvoorbeeld. Zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn op plekken waar geen ruimte is voor een normale helling van een spoordijk. Een spoordijk begrensd door damwanden( of ene keermuur bij oudere baanvakken) is veel goedkoper als een viaduct en zal dus eerder gebruikt worden als een viaduct in zo'n situatie.
Groetjes Michiel
Gelogd
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.
MRP_Peter
Gast
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
«
Reactie #9 Gepost op:
16 October 2008, 04:23:31 »
@Kroko:
Klopt, ik heb een aantal jaartjes in dat gebied gewoond en kwam daar vaak langs.
Al met al toch leuke bouw-werken om op schaal na te maken denk ik.
Met vriendelijke groet,
Peter.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement