Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 10:53:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 09:37:12
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
  

Auteur Topic: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement  (gelezen 3366 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Gepost op: 14 October 2008, 16:59:16 »
Hallo,
 Op mijn nog te bouwen baan heb ik ''laag'' een emplacement liggen, langs een lange muur op de zolder op een hoogte van ca 90 cm.
Er boven, ook evenwijdig aan de muur en  direct  ernaast moet een viadukt komen voor dubbelspoor.
Dit viadukt ligt op een zodanige hoogte, dat er bovenleiding onder kan.
 Dit betekent, dat ik tegen een zijwand van een viadukt zit aan te kijken,want dit is in pricipe een  lange gladde smalle wand.
Ik heb al eens gekeken hoe dat in het echt is, maar ik ken alleen maar het metroviadukt van de Amsterdamse metro dat parallel loopt aan de Schiphollijn, t.h.v. Sloterdijk.
Wie heeft een idee of  andere voorbeelden?
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

MRP_Peter

  • Gast
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #1 Gepost op: 15 October 2008, 02:50:04 »
De viadukten welke bij de spaklerweg in Amsterdam liggen zijn nog zo'n voorbeeld Peter.
Amsterdam-Sloterdijk heeft nu ook de nieuwe 'Hemboog' liggen.
Verder kun je kijken bij Gouda-Moordrecht voor nog wat voorbeelden.
Ook liggen er wat van dergelijke viadukten bij Hoofddorp voor de uitsplitsing naar de hogesnelheidslijn.
Bij Rotterdam liggen er een paar en bij knooppunt Harmelen ook.
Er zullen vast nog wel meer lokaties zijn waar dergelijke viadukten liggen.
Succes in ieder geval met het zoeken naar een perfekt voorbeeld voor je baan.

Met vriendelijke groet,

Peter.

spoorzolder

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
    • http://www.spoorzolder.nl
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #2 Gepost op: 15 October 2008, 07:33:44 »
ook in DELFT ligt een spoorviadukt



gr.jan ( uit delft dus )
kijk eens op http://spoorzolder.nl/baanplan-page.html en volg de bouw van mijn baan

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #3 Gepost op: 15 October 2008, 09:03:00 »
Hallo Jan en Peter,
 Inderdaad er zijn er nog meer dan ik noemde,waar ik ook wel naar gekeken heb, het Delfse viadukt  lijkt mij het meest geschikt, de constructie hoogte is niet zo groot, mss in werkelijkheid maar een meter ,vergeleken met de ramen van de trein die erop rijdt.
Daardoor is het wat minderopvallend.
 De trogliggerbruggen bij Utrecht zijn heel anders en met hogere zijwanden. Niet moi dus.
Ook die bij Hoofdorp zi ik wel ,maar je bent er zooo voorbij.  :(
 
Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #4 Gepost op: 15 October 2008, 12:03:10 »
Hoi Peter,

Op http://www.hanzelijn-hattem.nl/ staat een viaduct in aanbouw.
Staat er mooi groot op, zodat je goed de details kunt zien.

mvg,
Fred.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #5 Gepost op: 15 October 2008, 15:50:29 »
.....De viadukten welke bij de spaklerweg in Amsterdam liggen zijn nog zo'n voorbeeld...
Dat zijn de Metro-bogen, rij vanaf de spaklerweg door richting Arena en je komt onder de nieuwe schipholboog door. Die is zo nodig nog imposanter. Zie hier, midden boven liggen de metrobogen, midden onder de bogen die de lijn vanaf Utrecht de mogelijkheid geven af te buigen richting Schiphol.

Erik

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #6 Gepost op: 15 October 2008, 17:06:57 »
Peter, hoeveel sporen moeten er naast elkaar onder dat viaduct door?, dat bepaald zowel de lengte als het soort viaduct.

Leuke voorbeelden heb je ook bij Lage Zwaluwe( HSL Zuid/ spoorlijn Roosendaal-Lage Zwaluwe) en bij Breukelen. Het zijn beide situaties waar 2 sporen onder 2 sporen door gaan.

Als je verder echt lange bruggen zoekt dan denk ik dat je op de Betuweroute( Kijfhoek en in de omgeving van de Waalhaven?) en bij de HSL zuid tussen Zoetermeer en Rotterdam moet kijken. Opde meeste andere plekken word hoog gelegen spoor zoveel mogelijk met spoordijken opgelost.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #7 Gepost op: 15 October 2008, 17:25:01 »
 Hallo Michiel,
 Er liggen 4 sporen met wissels  beneden, evenwijdig aan de muur over ca 3 meter.
 Daar boven ligt het viadukt , ook evenwijdig aan de muur, ook over 3 meter  met 2 sporen.
 Er liggen dus 2 sporen niet onder het viaduct.
 Anders gezegd, als ik op mijn mock-up kijk ,loodrecht op het dubbelsporige viadukt, zie ik 2 hoge  viadukt sporen en wat lager de twee sporen die het verst van de muur af liggen van het onderste emplacement.
-Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2008, 18:27:45 »
Oke, dus als ik je goed begrijp gaan er geen sporen onder dat viaduct door, kan je dan niet beter gewoon damwand profielen plaatsen tussen het hoge en lage spoor, daar zijn ook voorbeelden van, t.hv. Amsterdam Dijksgracht bijvoorbeeld. Zo zullen er nog wel meer voorbeelden zijn op plekken waar geen ruimte is voor een normale helling van een spoordijk. Een spoordijk begrensd door damwanden( of ene keermuur bij oudere baanvakken) is veel goedkoper als een viaduct en zal dus eerder gebruikt worden als een viaduct in zo'n situatie.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Afwerken van viadukt bovenlangs emplacement
« Reactie #9 Gepost op: 16 October 2008, 04:23:31 »
@Kroko:

Klopt, ik heb een aantal jaartjes in dat gebied gewoond en kwam daar vaak langs.
Al met al toch leuke bouw-werken om op schaal na te maken denk ik.

Met vriendelijke groet,

Peter.