Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Klompentrein en 2200 loks  (gelezen 64227 keer)

3Dbuildr

  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • Fred
    • NSinN by 3Dbuildr, 3D prints van NS modellen in schaal N
Re: klompentrein en 2200 loks
« Reactie #60 Gepost op: 24 April 2011, 07:58:58 »
Wim,
Die zou ik ook graag zien  ;D

RJ,
Met dit modelletje van Transmondia, een paar E'tjes van Minitrix en een Plan K van Arnold zou het toch mooi in N na te bootsen zijn ...

Als het de versie met 4 patrijspoorten betrof, dan is het kitje van AIM te bestellen:




Groet,

Jeroen

@Jeroen (en andere enthousiastelingen),

ik ben bezig met een 3D print van de energiewagen in N, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,36569.0.html voor de vorderingen!
(klikbaar)
Mvrgr

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Thangs, Facebook en Youtube

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #61 Gepost op: 24 April 2011, 19:08:15 »
Bedankt voor het aandragen van de foto's (mijn eigen & wim hoekema's site) maar deze betreffen de oude 158 956 & B6477.
Volges mij zijn dat die oude stoven. Niet die waar ik om vroeg...volgens mij reden die in de jaren '80 al niet meer
in Friesland door de DE & DH's die er heer en meester waren.Ik vroeg me af of deze Energiewagens ook echt in Friesland dienst hebben gedaan?!
Greetz:Menno
« Laatst bewerkt op: 24 April 2011, 19:10:13 door Menno 1846 »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #62 Gepost op: 24 April 2011, 19:34:46 »
Men verwart de verwarmingswagens, met de energie wagens.

De 1 heeft een stoomketel om mee te verwarmen, de andere een energievoorziening voor electrische verwarming van de rijtuigen.

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 2007
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #63 Gepost op: 24 April 2011, 19:54:53 »
Hallo

Volgens de omloop op blad 23 winterdienst 1975 reden de treinen 8628 (Gn v 7.20 ,Lw a 8.10 ) en 8945 (Lw v 15.20 , Stv a 16.10 ) 8964 (Stv v 16.15 , Lw a 17.05 ) 8953 ( Lw v 17.20 , Stv a 18.10 ) 8972 (Stv v 18.15 , Lw a 17.10 )  .
Dit was uit de XZ omloop op maandag dienstnummer 4 . De ander was dienstnummer 5 uit de XZ omloop . Deze reed de treinen 8907 (Lw v 5.50 , Stv a 6.45 ) 8928 ( Stv v 7.05 , Lw a 8.05 ) 8917 ( Lw v 8.20 Stv a 9.10 ) 8936 ( Stv v 8.15 Lw a 10.05 ) 18653 ( Lw v 17.10 Gn a 18.00 )
van ma -vr was dat dienstno 4 8907-8928-8917-8936-8945-8964-8953-8972 en dienst 5 8628-18653 . Op za en zo op geen dienst te Lw en Gn .
Dus bij een beetje uitkienen zou je 2 klompentreinen tegelijk in Leeuwarden op de foto hebben kunnen zetten . Ze stonden beide naast elkaar op de R-sporen in Leeuwarden .
Ze werden getrokken door 2200'en uit o.a. de AW omloop . Van de 7 energiewagens werden er 5 ingezet in de omloop XZ en stonden er 2 op reserve in Zwolle . De Cwpl Zwolle regelde het onderhoud .

gr Jos
« Laatst bewerkt op: 24 April 2011, 20:34:10 door roco »

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #64 Gepost op: 24 April 2011, 20:58:44 »


en hier staat er eentje op de R-sporen te Leeuwarden  ;D

Per zomerdienst 1976 was het al weer gedaan met de trekduwtreinen op Lw-Staveren. Alleen de slagen naar Groningen bleven bestaan.  Daarbij kwamen tussen 1979 en 1982 ook DB 216 voor deze trein tot inzet, de ochtendslag (met in de koude periode een energiewagen toegevoegd) vetrok om 09.50 uit Lw na aankomst van de buurtgoederentrein uit Onnen, die dan ook meestal een DB 216 als tractie had.

Trouwens, toen de CTO-meettrein nog als vervangende reizigerstrein werd ingezet en men tijdens de meting mee kon rijden in de Plan E's, reed ook een energiewagen mee op deze jaarlijkse slag in oktober.

« Laatst bewerkt op: 24 April 2011, 21:13:47 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 2007
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #65 Gepost op: 24 April 2011, 21:33:29 »
Deze trein staat op spoor 7 en niet op één van de R-sporen .

trein 8628 die aankwam met de 216 werd op de R -sporen geplaatst en daar werd er omgelopen en weer klaar gezet voor vertrek (v 9.50). Je kon dan 2 lok's rh 216 zien en "platen" in Leeuwarden . De voor vertrek gereed staande  personentrein en de binnenkomenende goederentrein 770201(?) a (9.40) . Later is de personentrein vervroegd vertrokken  ( de trein bleef op spoor 5 en de lok liep om via spoor 6 ) en kon men de kruising van de goederen- en personentrein zien in Buitenpost .

gr Jos
« Laatst bewerkt op: 25 April 2011, 09:06:06 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige citaat verwijderd »

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #66 Gepost op: 25 April 2011, 10:01:37 »
Kijkerdie kijk!!
Sneek hier kan ik wat mee!!
Thnx dude!!
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #67 Gepost op: 25 April 2011, 12:54:36 »
Vanmorgen een Roco 2201 omgefröbeld naar de 2310: geluiddemper, zwaailichten, vishaken en (messing) nummerschilden.
Daarbij word je dan ook nog door Roco geholpen: de 2201 in de oorspronkelijke uitvoering (63926) heeft een revisiedatum in 1978. Komt mij dus wel van pas ;D  Samen met de 2225 (van blauwe zwaailichten voorzien) gaat de 2310 de klompentrein trekken/duwen. Het is overigens wel een lengte (en dat nog zonder energiewagen).



En een close up van de 2310:

Groet, Frank

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #68 Gepost op: 25 April 2011, 14:09:57 »
Ja, als je ZES rijtuigen gebruikt...  :o
Ik was al erg verbaasd dat er tussen Ah en Ww ooit wel eens trek-duwtreinen met 6 rijtuigen hebben gereden, daar was 5 in "mijn" tijd (1982-3 en 1985-7) normaal en dat was meer dan op de andere baanvakken (hoewel Zl-Emn meen ik ook 5 was).
Je kunt zo met twee minder toe  ;)  (voor een heel zacht prijsje wil ik die wel overnemen  ;D )

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #69 Gepost op: 25 April 2011, 14:39:37 »
in de laatste rail magazine,
rijden er 4 plan e's met 1energiewagen,tussen Emmen-Zwolle.
 

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #70 Gepost op: 25 April 2011, 15:06:13 »
Ik zet in mijn klompentrein maar 3 plan E's in.

Meer dan genoeg  :)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #71 Gepost op: 25 April 2011, 15:12:58 »
in de laatste rail magazine,
rijden er 4 plan e's met 1 energiewagen,tussen Emmen-Zwolle.

Da's wat ik er mij ook van herinner :) Heel wat ochtenden mee gependeld.  En volgens mij was de samenstelling als volgt:

Zwolle <- 2200-EW-AB-B-B-BA-0022 -> Emmen

Dus op de EW na helemaal symmetrisch.
En dat moest genoeg zijn om twee gekoppelde Plan U's mee te vervangen...  :-\

Grtzz,

Karst

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #72 Gepost op: 25 April 2011, 15:25:28 »
Heb even mijn dia's er op nagekeken: op Arnhem - Winterwijk zowel een samenstelling met vier plan E's (B-AB-B-AB) als met vijf (B-AB-B-B-AB) gefotografeerd. En verder de 216 met plan E op Zwolle - Enschede met vier plan E's maar op Leeuwarden - Groningen met wel zes rijtuigen (B-B-AB-B-AB-B). Alles met vier, vijf en zes kan blijkbaar.
Groet, Frank

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #73 Gepost op: 25 April 2011, 20:21:55 »
Weet iemand trouwens hoe je de tractie moet gaan oplossen? Het is verleidelijk uit een loc de motor te verwijderen en alleen de verlichting te handhaven, maar gaat dat duwend goed?
Groet, Frank

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Klompentrein en 2200 loks
« Reactie #74 Gepost op: 25 April 2011, 20:29:04 »
Hoi,

Ik heb ooit op de BNLS stand op Rail 2009 1 Plan E en een EW tussen twee bruine 2200-en op de Digitale Demo Pendel Baan laten een heel weekend laten rijden. De beide loc's waren in 'consist' geschakeld ( CV 19 ) en met 'Vorwarts- en Rueckwarts Trim' zo ingesteld, dat er altijd ietsje 'trek' op de koppelingen stond. Dat ging prima een heel wekkend lang  (y)

Maar met goede, starre kortkoppelingen zou 1 dummy en 1 actieve loc ook geen probleem moeten zijn.

Grtzz

Karst