Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Jint Nijman
Vandaag om 19:32:46
Raadplaatje door henk
Vandaag om 19:17:47
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:12:25
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:49:24
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 18:37:50
Roco 2025 door Dennis94
Vandaag om 18:16:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 18:16:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 17:49:43
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 17:36:10
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door saskia
Vandaag om 17:31:42
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 17:22:19
Nahmertaler Kleinbahn door Scratchbuilt
Vandaag om 17:07:53
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
Vandaag om 17:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:58:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:45:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 16:28:29
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:12:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:07:23
Van Veendam naar Stadskanaal en door naar Emmen door Simon Stenneberg
Vandaag om 14:19:30
Spoor- en tramweg parafernalia door Frits C
Vandaag om 14:18:46
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 13:42:35
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:22:45
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 13:08:23
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:35:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47

Auteur Topic: Eigenwijs wissel  (gelezen 2412 keer)

Reinier Z.

• Offline Offline
Eigenwijs wissel
« Gepost op: 07 October 2008, 22:37:46 »
Sinds kort ben ik druk aan het experimenteren met Koploper (i.c.m. de multimaus en de interface van Wim en Karst). Ik kom daarbij regelmatig problemen tegen die niet direct met Koploper te maken hebben, maar wel iedere keer een hoop zoekwerk opleveren  >:(

Ik heb nu een probleem met een of meer wissels. Af en toe is er bij het testrijden een aanrijding, die bij nader onderzoek veroorzaakt blijkt te zijn doordat een wissel verkeerd ligt waardoor een trein een verkeerd spoor oprijdt.

Het probleem doet zich het meest voor bij één bepaald wissel. Voor zover ik kan nagaan is het probleem niet dat een wissel niet omgaat, maar dat het ten onrechte wél wordt omgelegd. Ik heb al gezocht in Koploper of ik dit wissel aan een verkeerde wisselstraat heb gekoppeld, maar dat is niet zo.

Ik heb het wissel als defect opgegeven aan Koploper, maar zelfs dan gaat het af en toe nog om!  >:(

Eerder was me al opgevallen dat het wissel soms bij het schakelen veel herrie maakt, net of beide spoelen tegelijk worden bekrachtigd.

Ik verdenk nu de wisseldecoder (Roco 10775). Is het mogelijk dat deze spontaan de verkeerde uitgang bekrachtigd? Of heeft er iemand anders nog een idee?
Reinier

santerdam

• Offline Offline
Re: Eigenwijs wissel
« Reactie #1 Gepost op: 07 October 2008, 23:09:06 »
Zou het kunnen dat je de wissel in Koploper verkeerd om getekend hebt ?

Dat kun je kontroleren door in Koploper op de wissel in het baanplan te klikken - het zwarte streepje geeft de actieve rijweg. Komt die stand overeen met het symbool op de MultiMaus en de werkelijke stand van de wissel ?

Als de wisselstand in Koploper afwijkt dan kun je dat oplossen door een vinkje te zetten bij "fout aangesloten".

Sander

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 October 2008, 23:13:40 »
Ik denk niet dat dat het probleem is, dan zou het namelijk elke keer fout gaan als er een trein over dat wissel moet.  Het gaat juist vaak heel lang goed; soms rijden de treinen een uur lang probleemloos, en dan hebben ze elke rijweg op de testbaan al tig keer gehad - en dan ligt ineens het wissel verkeerd en gaat het fout.
Reinier

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 October 2008, 23:31:20 »
Kan het probleem veroorzaakt worden door slechte verbindingen in de bedrading. Je schrijft "aan het experimenteren" - soms gaat dat wel eens gepaard met "experimentele" aansluitingen.

Met name het feit dat de wissel soms omgaat, terwijl die is uitgeschakeld ("defect") in Koploper, bracht me op dit idee. De verdenking van de wisseldecoder deel ik niet, juist omdat het "soms" is en niet "altijd".

Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #4 Gepost op: 07 October 2008, 23:49:34 »
Reinier, ik denk dat jij net als zeer velen, last hebt van een niet goedwerkende eindafschakelaar in je wisselaandrijving. Als dat contactje geen contact maakt kan het wissel niet worden omgezet. En zal de trein de verkeerde richting op rijden.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 07 October 2008, 23:51:43 »
Ik verdenk nu de wisseldecoder (Roco 10775). Is het mogelijk dat deze spontaan de verkeerde uitgang bekrachtigd?
Als je de wisseldecoder verdenkt, dan kun je de uitgangen eens omwisselen met een ander wissel. Als het probleem zich dan verplaatst weet je genoeg. Als het zich niet verplaatst weet je dat je ergens anders moet zoeken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 October 2008, 00:03:58 »
@Wim, jouw vermoeden is niet slecht, maar hoe kun je dat rijmen met de "defect"-instelling in Koploper ? Dan zou de wissel toch helemaal nooit meer moeten omgaan.

Sander

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2008, 08:11:59 »
Kan het probleem veroorzaakt worden door slechte verbindingen in de bedrading. Je schrijft "aan het experimenteren" - soms gaat dat wel eens gepaard met "experimentele" aansluitingen.

Alle verbindingen zijn gesoldeerd en heb ik al nagelopen

Reinier, ik denk dat jij net als zeer velen, last hebt van een niet goedwerkende eindafschakelaar in je wisselaandrijving. Als dat contactje geen contact maakt kan het wissel niet worden omgezet. En zal de trein de verkeerde richting op rijden.

Het probleem is juist dat het wissel wel omgaat, terwijl het niet moet! Het schakelt zelfs als ik'm als defect invoer in Koploper.

Als je de wisseldecoder verdenkt, dan kun je de uitgangen eens omwisselen met een ander wissel. Als het probleem zich dan verplaatst weet je genoeg. Als het zich niet verplaatst weet je dat je ergens anders moet zoeken.

Ik vrees dat ik daar inderdaad niet onderuit kom. Het kunnen alleen wel langdurige experimenten worden, juist omdat het maar af en toe voorkomt.

Paul Haagsma denkt dat het wellicht toch in Koploper zit, omdat ik bv een sein hetzelfde nummer heb gegeven als een wissel. Maar seinen zijn nog helemaal niet ingevoerd. Ik mag de daabase even naar hem opsturen, dan wordt deze nagekeken op vreemde dingen.

Wordt vervolgd.
Reinier

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2008, 09:29:44 »
Heb je communicatie logging aangezet in Koploper?
Dan kun je zien welke acties koploper uitvoert op welk moment.
Wellicht kun je daaruit filteren op welk moment de wissel wordt gezet.

Groeten,
Patrick

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2008, 11:37:52 »
Reinier, dan zou ik het maar niet te ver zoeken en de wisseldecoder gewoon terugbrengen en omruilen voor een andere.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2008, 12:04:35 »
Wim, kun jij beredeneren waarom volgens jou de decoder de boosdoener is?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 08 October 2008, 12:34:43 »
Klaas,

Omdat er geen wisselcommando's door koploper gegeven worden, Reinier geen seinen heeft aangemaakt, en het betreffende wissel als defect staat aangemerkt in Koploper. Het digitale systeem zelf geeft ook geen spontane opdrachten, en Reinier is tot op dit moment de enigste met dit probleem.

Wat Reinier misschien ook even kan doen is de print op slechte soldeerverbindingen controleren.

Mvg
Wim.

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #12 Gepost op: 08 October 2008, 12:55:39 »
Citaat
Omdat er geen wisselcommando's door koploper gegeven worden
Daarvoor mocht Reinier de database naar Paul H. sturen?

Misschien eerst een andere decoder proberen? Treedt het probleem steeds op bij dezelfde wissel of steeds een verschillende?

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 October 2008, 21:38:45 »
Goed, even een voortgangsberichtje: Paul Haagsma heeft mijn database bekeken en inmiddels bericht gestuurd dat het probleem daar in ieder geval niet ligt. Net als Patrick hierboven geeft hij de tip om de communicatielogging te gebruiken, maar de verwachting is eigenlijk niet dat daar iets uitkomt.

Super service natuurlijk, kom daar bij een commercieel bedrijf maar eens om!

Ook Wim Ros vroeg me om de database te mogen bekijken, en hij kwam vlak na Paul tot dezelfde conclusie. Allebei bedankt!

Ik ga nu eerst maar eens experimenten met de decoder.
Reinier

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 November 2008, 09:26:40 »
Zo, wegens gebrek aan tijd en zin heeft dit even stilgelegen, maar inmiddels ben ik wat verder, dus ik zal de bevindingen nog eens terugmelden.

Het wissel dat moeilijk deed, heb ik nu aan een andere uitgang van de decoder gehangen, en zie: probleem is over. Het wissel schakelt nu feilloos en gaat niet meer om op momenten waarop dat niet moet. Kennelijk is de uitgang die ik eerst gebruikte, niet helemaal fris.

Tijdens het verdere testrijden zag ik toevallig nog iets geks gebeuren op de decoder. Er zit een groene LED op, die normaal gesproken even flitst als de decoder een commando krijgt van de centrale. Op een bepaald moment bleef de LED echter secondenlang branden, terwijl er op dat moment helemaal geen wissels om moesten. Ik vraag me af of dit verschijnsel te maken heeft met het foute aansturen van de "gestoorde" decoderuitgang. Ik zal eens kijken of ik een verklikker (zoemertje of zo) aan die uitgang kan hangen.

Een ander vreemd verschijnsel zag ik toen ik een tijdje naar de communicatielogging van Koploper had zitten kijken. Het viel me op dat Koploper soms 2x direct achter elkaar hetzelfde commando geeft aan een wissel, bijvoorbeeld "wissel 5 recht, wissel 5 recht". Dit gebeurt maar bij twee wissels, en niet elke keer. Het heeft praktisch gezien ook geen gevolgen, maar ik vind het toch vreemd. Iemand een idee hoe dit kan?

Reinier