Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Terugverende koppeling
door
Trein033
Vandaag
om 23:24:20
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 23:22:07
Bahnstrecke 5867
door
ruudns
Vandaag
om 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc?
door
hervé
Vandaag
om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frank 123
Vandaag
om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
grossraumwagen
Vandaag
om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw.
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:09:30
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal
door
Rsd1000
Vandaag
om 20:33:08
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
MOVisser
Vandaag
om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065
door
Albert de Heer
Vandaag
om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco
door
Dirk
Vandaag
om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens
door
marco
Vandaag
om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3
door
Bart van der Meer
Vandaag
om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 17:13:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
FransW
Vandaag
om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm?
door
FransW
Vandaag
om 16:17:23
Vitrinekast
door
Hasenwald
Vandaag
om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Ben
Vandaag
om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen
door
Eric B
Vandaag
om 13:02:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
K-Terp - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omlaag
Auteur
Topic: K-Terp - (Baanplan N) (gelezen 13169 keer)
X-GUZ
Offline
Berichten: 41
Re: K-Terp - (Baanplan N)
«
Reactie #15 Gepost op:
09 October 2008, 09:08:07 »
Ik wil de openframe methode gaan toepassen, omdat anders een aantal sporen onberijkbaar worden, maar hoe groot moet de afstand tussen de latten ongeveer zijn (N spoor).
Ikzelf had een afstand van 20cm in gedachten (vakken van 20x20cm.
(Misschien hoort deze vraag niet in dit topic thuis)
«
Laatst bewerkt op: 12 October 2008, 22:18:12 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
Saraan
Offline
Berichten: 156
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #16 Gepost op:
09 October 2008, 09:54:00 »
Ik krijg een déjà-vu als ik jouw werkwijze uitgelegd zie. Precies hoe ik het doe; eerst analoog inrijden en uittesten, met het oog om later volledig digitaal te gaan. Wil je dat wisselpaar plaatsen, dan zal je toch het keerlusprobleem moeten oplossen, want die zal er wel komen als je digitaal gaat rijden. (Tip, een keerlusmodule hoeft niet perse in "de lus" te liggen, als ie maar het kortsluitprobleem oplost)
Wissels worden bij mij ook hoedanook digitaal gestuurd (per computer), Koploper staat al klaar, de blokindeling is bepaald....
De latafstand bij open frame zou ik niet te klein nemen. Ik zou minimaal 30 cm aanhouden (Je moet er ook nog tussen kunnen met arm en schouder). Ik gebruik 6mm MDF als ondergrond voor de rails (6 tot 12cm brede tracees), en dan is 30cm wel een maximale afstand. Bij een grotere afstand gaat het wat doorbuigen. Gebruik je dikker materiaal (8mm, 1cm?) dan kan je de latten op 40cm leggen zonder probleem.
«
Laatst bewerkt op: 09 October 2008, 10:04:57 door Saraan
»
Gelogd
BenQ
Offline
Berichten: 32
Modelspoorders blijven kinderen
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #17 Gepost op:
09 October 2008, 23:15:04 »
Klaas,
Mooi ontwerp met veel mogelijkheden.
Mijn baan is ook verrijdbaar met zwenkwielen omdat ik geen open constructie heb maar een 18mm plaat als ondergrond heb, zie onder baanplannen het plan van BenQ
.
Heb hier ook beschreven hoe je eenvoudig zwenkwielen kan maken.
Het keren van een trein vind ik ook niet echt nodig en maakt meer problemen.
Zelf wilde ik digitaal analoog
gaan rijden met Dinamo en Koploper. Hiermee kan je analoge en digitale treinen beide laten rijden op één baan. zie
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/
Groet, Ben
Gelogd
X-GUZ
Offline
Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #18 Gepost op:
10 October 2008, 08:27:41 »
Dag Ben,
Bedankt voor het compliment, dat idee om zwenkwielen onder de tafel te plaatsen was geleend van een zekere BenQ
, alleen ga ik een frame onder de tafel maken, anders zou het voor de grootte van het geheel te slap worden.
Tevens wil ik deze constructie zo stevig maken dat ik het geheel tijdens de bouw op zíjn kant kan leggen om zo de bedrading aan te leggen, zodat ik niet op mijn rug onder de tafel hoef te gaan liggen.
Ik had ook al op de site van Dinamo gekeken, maar heb je daar 2 Pc´s voor nodig (1 voor Dinamo, en 1 voor Koploper)?
Vriendelijke groet, Klaas Terpstra
Gelogd
Alex_is_lang
Offline
Berichten: 198
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #19 Gepost op:
10 October 2008, 08:44:30 »
Hallo Klaas,
Voor dinamo samen met koploper heb je maar 1pc nodig.
Voor de auto's en treinen als 1 aan te sturen is rocrail de optie om beide door 1 programma te laten aansturen, koploper kan ze wel afzonderlijk maar niet samen combineren dan heb je 2 koplopers draaiende nodig.
Dinamo kan je centraal opbouwen en kopelen aan de pc waar koploper opdraait.
http://www.picommit.nl/dinasys/index.html
Frans staal leverd in samenwerking met Leon de prints dan wel komplete systemen.
Gr Alexander
Gelogd
X-GUZ
Offline
Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #20 Gepost op:
10 October 2008, 13:32:20 »
Klinkt moelijk
Maar het doet er ook niet toe, ik ga toch voor de Multimaus samen met de s88LocoNet adapter, en de s88SD16.
Ik vraag mij nog wel af waar en hoe groot de blokken moeten komen? moet ik 1 of beide rails tussen de blokken isoleren? en waar dan de bezetmelders komen? en zijn de railstukken met de bezetmelders van elkaar geisoleerd?
Ben nu ook aan het isoleren maar dat is de zolder waar dit alles gebouwd moet gaan worden
Gelogd
Patrick Pontier
Offline
Berichten: 1204
Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #21 Gepost op:
10 October 2008, 13:41:38 »
Moeilijk valt wel mee. Als je het systeem kant en klaar aanschaft bij Frans is het een kwestie van de kabel in je compoort van je pc prikken en je kunt gaan. Bouw je het systeem zelf op dan ben je wel wat langer bezig maar dit is ook goed te doen. Maar je hebt je keus toch al gemaakt.
De grootte van de blokken hangt een beetje af van de grootte van de baan en de lengte van je treinen.
Tussen verschillende blokken isoleer je beide rails.
De bezetmelders komen aan het begin (binnenmelder) en aan het eind (stopmelder) van je blok. ALs je met twee bezetmelders per blok werkt. Hier hoef je maar een rail te isoleren.
Houdt ongeveer 30 cm. aan voor de stopsectie, anders heb je kans dat de lok doorschiet.
Groeten,
Patrick
Gelogd
X-GUZ
Offline
Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #22 Gepost op:
10 October 2008, 23:18:21 »
Wordt er zoiets bedoeld?
Kijk niet naar de lengte van de blokken, dit is even een simplistisch schemaatje.
zie afbeelding
Klik op het plaatje voor vergroting
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #23 Gepost op:
10 October 2008, 23:22:49 »
Hoi Klaas,
Ik kan proefondervinderlijk
vertellen dat dat bijna goed is. Je moet wel een stukje niet gedetecteerde rail tussen de eerste en 2e bezetmelder van het blok plaatsen.
Dus niet
Bezetmelder 1 | Bezetmelder 2
Maar
Bezetmelder 1 | Stuk rails | Bezetmelder 2
Wat er dan gebeurt is dat de trein binnenkomt over Bezetmelder 1, Koploper begint dan met afremmen en zodra hij op bezetmelder 2 komt zal de laatste snelheid er geleidelijk worden uit geremd. En je trein staat mooi stil.
Gr. Remco.
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #24 Gepost op:
10 October 2008, 23:39:09 »
In de tekening isoleer je beide spoorstaven op de blokgrenzen. Dat is niet nodig, je hoeft uitsluitend de rode spoorstaaf te voorzien van onderbrekingen. De blauwe spoorstaaf hoeft nergens onderbroken te worden.
Onderbreking in de blauwe spoorstaaf kom je alleen tegen bij de overgang naar een baanvak, wat is aangesloten op een andere booster. Verder kom je onderbrekingen tegen binnen een keerlus. Op alle andere plaatsen loopt de blauwe gewoon door.
Sander
Gelogd
X-GUZ
Offline
Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #25 Gepost op:
10 October 2008, 23:53:17 »
Zo dan?
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #26 Gepost op:
10 October 2008, 23:57:39 »
Ja volgens mij zie ik geen fouten en is het zo goed ja.
Gr. Remco.
Gelogd
X-GUZ
Offline
Berichten: 41
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #27 Gepost op:
11 October 2008, 00:09:36 »
Wauw zeg, helemaal goed
En de lengte van een stuk met bezetmelder zou dan ongeveer 30cm moeten zijn? Maar is die lengte voor een HO of N spoor?
En dat ongedetecteerde stuk mag ikzelf weten, hangt af van de lengte van de treinen of hoe ik hetzelf in wil delen.
Hartelijk dank, ik ben weer een stuk verder geholpen, nu kan ik tenminste weer rustig gaan slapen.
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #28 Gepost op:
11 October 2008, 00:15:33 »
Geen dank,
Ook bij deze vraag kan ik putten uit eigen doos
Ik zelf heb uiteindelijk bezetmeldsecties van +- 50 cm, maar 20 a 30 cm moet geen enkel probleem zijn. Wat wel van belang is, is het juist positioneren van je secties, dus als je wilt dat een trein stopt voordat hij voorbij het perron is, dan dient dus de sectie toch wel te starten op +- 20 cm voor het einde van het perron, dan zal er altijd netjes gestopt worden voor einde perron.
Bij mij starten dus beide secties binnen 20 cm voor het einde van het perron.
Het ongedetecteerde stuk hangt inderdaad van de maximale lengte van je trein af die je in dat blok wilt hebben.
Slaap lekker dan maar
Gr. Remco
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: K-Terp - (baanplan N)
«
Reactie #29 Gepost op:
11 October 2008, 00:16:16 »
Yep, deze tekening is juist.
De lengte van de meldersectie's kun je het beste een beetje experimenteel bepalen met een testovaal. Lengtes van 30 cm worden wel vaak genoemd, soms lees ik voor N-spoor ook wel eens 25 cm. (Uitgaande van Koploper-sectie's)
Het ongedetecteerde deel heeft, volgens advies van de Koploper handleiding, de lengte van je langste trein. Behoudens een beperkt aantal uitzonderingen (die ik zelf ook wil leren kennen) moet je hier niet al te veel van afwijken.
Sander
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
5
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
K-Terp - (Baanplan N)