Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door hervé
Vandaag om 13:07:44
Raadplaatje door Whis
Vandaag om 13:03:45
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 12:51:23
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:44:05
zoeken waar een draad zit op de baan door Hasenwald
Vandaag om 12:39:07
C12c rijtuig door spoorijzer
Vandaag om 12:31:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 11:53:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:49:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 11:42:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door jerrytrein
Vandaag om 11:31:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:23:30
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door MadhouseNL
Vandaag om 10:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 10:09:36
Spoor nul RijGroep NoordOost/Nederland door bernhard67
Vandaag om 09:39:25
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door AdLoc
Vandaag om 09:29:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:14:11
Terschellinger Spoor door roco
Vandaag om 07:57:18
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 07:45:25
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:13:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
  

Auteur Topic: overstappen  (gelezen 3548 keer)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
overstappen
« Gepost op: 05 October 2008, 13:52:01 »
hallo,

Ik loop al een tijdje met het idee rond om over te stappen op 2-rail.
omdat het ff realistischer is en er simpelweg meer aanbod in 2-rail is als het om nederlands materieel gaat. (punt).

Ik wilde graag weten wat dit me ongeveer gaat kosten.
Ik heb 3 locs: een br146.1m, een 6409 en een 6504 allemaal van M.
De wagons hoeven alleen te worden voorzien van een nieuwe asjes (200 asjes) .
Ik rijd c-rail en vroeg me af of dat makkelijk te isoleren was?
Over het mobile station maak ik me niet druk, die zou er toch al uit gaan met de komst van een grotere centrale. (Ecos)

ps: dit draadje is niet bedoeld om de eeuwige discusie tussen de 2-railers en 3-railers op gang te brengen maar puur om te kijken hoeveel het me gaat kosten.

Daan!
« Laatst bewerkt op: 05 October 2008, 13:53:52 door Daan! »

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: overstappen
« Reactie #1 Gepost op: 05 October 2008, 14:05:41 »
Rails en loc's kun je het best verkopen lijkt mij. Ik zou gewoon de wagens houden en een startset van roco kopen. Heb je een digitaal systeem, een loc, wagens en rails en die zijn meestal niet duur.
Voor grootspoorfoto's zie site

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: overstappen
« Reactie #2 Gepost op: 05 October 2008, 14:33:49 »
Jaren geleden voor dezelfde keuze gestaan als jij.
Alles verkocht en helemaal opnieuw begonnen.
Sterkte
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: overstappen
« Reactie #3 Gepost op: 05 October 2008, 14:43:57 »
Jaren geleden voor dezelfde keuze gestaan als jij.
Alles verkocht en helemaal opnieuw begonnen.
Sterkte
Ernest


Ik had vorig jaar alles verkocht en nu weer tot hier gekomen, maar toen zat ik nog niet op internet.Uiteindelijk ben ik bij marklin terechtgekomen, doordat een winkel bij ons om de hoek treinen verkocht. .. idd alleen marklin/trix. Dus jullie raden wel wat hij mij aanraadde..
Ik ben helemaal niet ontvreden over marklin, maar gewoon om de bovenstaande redenen ben ik het van plan. Bovendien lijkt het wel of zo'n sleper ratelt af en toe.

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: overstappen
« Reactie #4 Gepost op: 05 October 2008, 14:50:36 »
Ik zou het nog maar eens goed overdenken dan.
Voor wagons en rijtuigen kun je alle merken gebruiken als je de wielen maar verwisselt.
Wat betreft NS locs; Roco, Mehano etc. leveren de meeste modellen ook in drierail uitvoering.
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: overstappen
« Reactie #5 Gepost op: 05 October 2008, 14:53:34 »
waarschijnlijk gaat het helaas denk tog een bak met geld kosten
zo'n 300€ alleen het ombouwen en de asjes verwisselen al.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: overstappen
« Reactie #6 Gepost op: 05 October 2008, 15:05:26 »
omdat het ff realistischer is .....

.....Ik rijd c-rail en vroeg me af of dat makkelijk te isoleren was?

Zijn deze twee opmerkingen niet in tegenspraak met elkaar? Als je praat over realistischer, dan denk ik: die wil van de puko's af. Dan is het dus niet logisch om je C-rails te handhaven.

Je kunt overigens de spoorstaven van C-rail vrij makkeijk isoleren, gewoon aan de onderkant alle dwarsverbindingen doorknippen. Maar bij wissels en kruisingen is dat een groter probleem, of beter gezegd: niet haalbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: overstappen
« Reactie #7 Gepost op: 05 October 2008, 15:30:33 »
Ik snap dat het raar kliknt, maar ik wil de marklin c-rails onder me bedwegwerken en daar trix c-rail op aan sluiten. Roco geoline vindt ik niet mooi en ik wil wel graag een bedding. FL vindt ik erg duur.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: overstappen
« Reactie #8 Gepost op: 05 October 2008, 15:33:50 »
FL vindt ik erg duur.

Fleischmann profirails kan je heel goed 2e hands vinden voor aardige prijzen. Bijv. een stukje rechte rail van 200 mm met bedding (6101) is 2e hands voor +-1,20 euro te krijgen.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: overstappen
« Reactie #9 Gepost op: 05 October 2008, 16:11:35 »
moeten er nieuwe decoders in delocs?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26837
    • Pagina van klaas
Re: overstappen
« Reactie #10 Gepost op: 05 October 2008, 16:16:15 »
Waarom zouden er nieuwe decoders in moeten? Dat hoeft alleen maar als je met een centrale gaat werken die niet hetzelfde protocol spreekt als de decoders die er nu in zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: overstappen
« Reactie #11 Gepost op: 05 October 2008, 16:17:39 »
Ecos...

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: overstappen
« Reactie #12 Gepost op: 05 October 2008, 16:35:53 »
wat betreft de decoders.
Ik me alten wijsmaken dat Zimo decoders hele goede zijn, klopt dit?
Is het zo dat je een decoder koopt, die in de loc stopt en er dan mee wegrijdt? En hoe kies je een decoder. Aan de hand van welke functies je wil?

Daan!

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4562
Re: overstappen
« Reactie #13 Gepost op: 07 October 2008, 14:57:14 »
2-railers, hoeveel keer maken jullie je baan schoon in de maand en hoe dan)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8553
  • Spoor N
Re: overstappen
« Reactie #14 Gepost op: 07 October 2008, 14:59:14 »
0-1 keer, met een poetsblokje.

Dat hangt dus helemaal af van hoe vaak je rijdt, als je dagelijks rijdt hoeft het eigenlijk niet.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.