Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 02:32:51
Bahnstrecke 5867 door DJV
Vandaag om 02:19:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
Vandaag om 00:02:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
24 December 2025, 23:57:02
Goede wensen voor 2026 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:54:07
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
24 December 2025, 23:33:36
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
24 December 2025, 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
24 December 2025, 23:29:11
Modelwensen 2026 door marco
24 December 2025, 23:22:03
MoBaBro.de door Jelmer
24 December 2025, 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
24 December 2025, 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
24 December 2025, 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
24 December 2025, 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
24 December 2025, 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
24 December 2025, 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
24 December 2025, 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
24 December 2025, 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
24 December 2025, 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
24 December 2025, 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
24 December 2025, 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
24 December 2025, 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
24 December 2025, 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
24 December 2025, 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 December 2025, 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
24 December 2025, 17:38:41

Poll

Wie zijn er op Benelux geïnteresseerd in stoomtreinen ?

Totaal niet, mijn interesse gaat uit van diesel en electrisch
14 (14.6%)
evenveel als alle andere treinen in tijdperk 2-3
50 (52.1%)
is voor mij de hoofdzaak
22 (22.9%)
Ik ga uitsluitend voor stoom
2 (2.1%)
alleen als het allemaal historisch verantwoord is
8 (8.3%)

Totaal aantal stemmen: 91

  

Auteur Topic: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1  (gelezen 11685 keer)

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #30 Gepost op: 05 October 2008, 11:58:53 »
Bij mij staan momenteel een 12-tal stoomloks te pronken. De diesel begint net op te komen met een  Kö I en een Hamburger.
Oftewel hoofdzaak is stoom in TPII.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 473
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #31 Gepost op: 05 October 2008, 12:11:02 »
ik rij alles als het maar nederlands is. alleen hebben de meeste grote merken een duitse stomer met ned. opschriften.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6452
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #32 Gepost op: 05 October 2008, 12:19:06 »
Ik rij voornamlijk Electrisch, tijdperk 5
Maar af en toe komt er ook wel eens een stoomloc als excursietrein langs.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #33 Gepost op: 06 October 2008, 00:03:50 »
Wie weet, als de 3737 weer gaat rijden :D
Toch word het moeilijk om achter die 3737 een historische NL'se trein te hangen helaas...  :(

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #34 Gepost op: 06 October 2008, 07:51:56 »

Een kwestie van tijd en vrienden worden/blijven met de sgb lijkt me.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #35 Gepost op: 06 October 2008, 08:18:13 »
Zijn er in jaren vijftig geen stoomloks gebruikt om ex blokkendoosrijtuigen te trekken ??
Vr. groeten,
Bob

Dennis

  • Gast
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #36 Gepost op: 06 October 2008, 10:02:18 »
Mijn interesse ligt tussen 1945 en 1955.
Ik verzamel dus alles wat er toen reed.
Zijn er in jaren vijftig geen stoomloks gebruikt om ex blokkendoosrijtuigen te trekken ??

Ik heb niet zo snel een foto gevonden, maar ik neem aan van wel.
In die jaren werden veel ``verlofgangers`` treinen gereden met blauwe blokkendozen.
Daar moeten wel zo nu en dan(miss wel volgens omloop)stoomloc`s voor gestaan hebben.

Grts,
Dennis.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11771
    • Mijn fotoarchief
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #37 Gepost op: 06 October 2008, 10:52:10 »
Blokkendozen werden vanaf 1955 omgebouwd tot getrokken materieel. Drie jaar later was de stoomtractie exit. De kans is dus wel aanwezig dat er eens een stoomloc voor heeft gestaan, maar ik denk dat dat uitzonderingen waren, gezien de hoeveelheid stoomloc's die in de periode 1955 - 1958 nog in dienst waren...

Eelco

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2991
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #38 Gepost op: 06 October 2008, 12:14:55 »
3700en en blkokkendozen samen, ja dat kan, trein 359 Vlissingen-Nijmegen op 17-9-1956.
37??+Bolkop+blokkendoos( type kan ik niet herkennen)+blokkendoos met middenbalkon een AB 5600 of iets wat er op lijkt+ 2 4assige coupé rijtuigen+ een ander 4 assig rijtuig, mogelijk ook een blokkendoos.
Zie Railmagazine Special nr.10, De verbindende schakel, Tilburg-S'Hertogenbosch-Nijmegen.

Groetjes Michiel

Ps; foto's van 3900en met treinen waar blokkendozen in zitten kom ik in die special meer tegen.
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #39 Gepost op: 06 October 2008, 12:30:30 »
Volgens mij hebben er in die jaren ook plan E's incidenteel achter een stoomlok gehangen ?
Vr. groeten,
Bob

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2991
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #40 Gepost op: 06 October 2008, 12:33:07 »
Jep ook weer gemend met ander spul zoals blokkendozen.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #41 Gepost op: 06 October 2008, 13:14:43 »

Al is het rijden met plan e ook weer heel incidenteel geweest, en dan meteen weer de opmerking dat er ook geen complete stam gereviseerd is/wordt in de afleveringstoestand. Ik denk dat over een xx aantal jaar de stam van de sgb kan worden ingezet, dit is volgens mij het meest historisch verantwoord wat er is, ook al is het een aardig samenraapsel van verschillende rijtuigtypen. Verder is het erg jammer dat er niet wat meer bewaard is gebleven op het stoomloc en historische trein gebeuren in Nederland.

Sander
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #42 Gepost op: 06 October 2008, 13:22:47 »
Voor mij is het hoofdzaak, mede omdat het stoom bij mij in de genen zit ;D
Mijn opa heeft zich lange tijd ingezet voor het behoud van (met name) smalspoor stoommateriaal. Mijn vader heeft een tijd in de Linaeushof in Bennebroek een stoomtrein geëxpoilteerd.
Dus stoom moet het zijn. Daarnaast hou ik niet van electrische locomotieven die rondrijden zonder bovenleiding  :P En het aanbrengen van bovenleiding in model is mij teveel gepriegel.
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #43 Gepost op: 06 October 2008, 18:12:24 »
Hier mijn "stoomroots"

Dat is mijn Opa op een O&K.
We zijn nu nog aan het zoeken naar de firma waar hij vroeger bij werkte.
Deze afbeelding is waarschijnlijk gemaakt bij bij werkzaamheden in de buurt van Sneek.

Gerrit F

Gerrit F

Van de draad af....

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: Belangstelling voor stoomtreinen in model en 1/1
« Reactie #44 Gepost op: 06 October 2008, 19:35:42 »
Toch word het moeilijk om achter die 3737 een historische NL'se trein te hangen helaas...  :(

Helemaal niet moeilijk! Er zijn genoeg mogelijkheden.  :D
Wat dacht je van een paar stammen turquoise Plan D (Roco)? Houten coupéruijtuigen (Philotrain, evt. Piko)? Bolkoppen, AB7521, C12c 6400 en Ovalenramers gemengd of met Blokkendozen? Een Stalen D erbij? Kan allemaal.
Als je het boek "Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen 1944-1958" van H van Poll in handen kan krijgen, vind je daarin een schat aan foto's van reizigerstreinen in allerlei samenstellingen achter o.a. 3700en.
En dan hebben we het nog niet eens over de ontelbare mogelijkheden om goederentreinen samen te stellen.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.