Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Huup
Vandaag om 00:11:53
z21 Start opkrikken door Ronald Halma
Vandaag om 00:11:52
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan door grossraumwagen
08 December 2025, 23:47:28
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door Bahn-AG
08 December 2025, 23:32:47
Vermogen centrale door Ronald Halma
08 December 2025, 23:20:44
US diorama in H0 door Wim Vink
08 December 2025, 22:53:18
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
08 December 2025, 22:29:27
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Da's Daz 2 door defender
08 December 2025, 22:17:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 December 2025, 22:14:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
08 December 2025, 22:00:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
08 December 2025, 21:59:18
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Huup
08 December 2025, 21:46:54
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door henk
08 December 2025, 21:32:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Olaf
08 December 2025, 21:30:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
08 December 2025, 21:12:41
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Hans1963
08 December 2025, 21:05:22
BNLS Module “Wijhe” door Eric B
08 December 2025, 21:05:07
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
08 December 2025, 21:01:36
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 December 2025, 20:51:40
GoVolta treindienst naar Berlijn door borotof
08 December 2025, 20:37:46
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
08 December 2025, 20:35:26
Cranicher Altbahn door Arjen52
08 December 2025, 20:33:31
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
08 December 2025, 20:10:24
Aandrijving Roco 1189 krokodil door Klaas Zondervan
08 December 2025, 19:17:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
08 December 2025, 19:13:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
08 December 2025, 19:07:29
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
08 December 2025, 19:05:37
  

Auteur Topic: Keerlus  (gelezen 7495 keer)

marnix2000

  • Gast
Re: Keerlus
« Reactie #15 Gepost op: 01 October 2008, 00:39:38 »
@Wim,

Ik heb recent 2 Ultieme keerlusmodules besteld (alsmede de S88XPressNetLI en 3x S88SD16-N).
Deze keerlusmodule worden beiden uitgevoerd voor 2 richtingen.
Ik heb je website zeer aandachtig bestudeerd, maar heb toch nog wat vragen.

...Er moet dus van te voren gekozen worden of de S88SD16-N geschikt gemaakt wordt voor de aansluiting van een Ultieme Keerlus Print...

[1]
Op de S88SD16-N zitten 16 secties. Volgens jouw onderstaand schema worden 3 aansluitingen benut t.b.v. de Keerlusmodule. Dus blijven er 13 detectieaansluitingen over, die gewoon gebruikt kunnen worden. Klopt dit ?
                               

[2]
Ik heb 2 Keerlusmodules. Kan ik de S88SD16-N geschikt maken voor gebruik van 2 Keerlusmodules ?


groet:Marnix

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus
« Reactie #16 Gepost op: 01 October 2008, 01:17:47 »
Marnix,

Antwoord op 1: Ja

Antwoord op 2: Ja

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Keerlus
« Reactie #17 Gepost op: 01 October 2008, 07:41:01 »
@ Wim,

Klopt het dat op de S88SD16-N, aangepast voor de keerlusmodule, de aansluitingen anders zitten dan op het plaatje staat aangegeven?

De diodeschakeling voor de niet gedetecteerde stukken gebruikt diode's 1N5401, kan je hiervoor ook de 1N5407 gebruiken?

Gr. Ed
« Laatst bewerkt op: 01 October 2008, 16:00:24 door Ed K. »
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

marnix2000

  • Gast
Re: Keerlus
« Reactie #18 Gepost op: 01 October 2008, 13:06:44 »
Wim,

Ik zie af van het geschikt maken van 1 S88SD16-N voor 2 Keerlusmodules. De afstand tussen de beide keerlussen zal immers een flink aantal meters bedragen, dat ik net zo goed 2 stuks S88SD16-N geschikt kan maken voor elk één Keerlusmodules.

Maar wat is per S88SD16-N het verschil in componenten ? Ik heb de originele en de aangepaste lay-out bekeken en zie de volgende verschillen:

   minder:
   - 3x gelijkrichters
   - 3x 100 ohm
   - 1x ILQ 620

   extra:
   - 1x PC 817
   - en een paar draadbrugjes.

Of zie ik nog iets over het hoofd, wat erbij of juist eraf moet ?

Voor de diodeschakeling ga ik de 1N5408 gebruiken, omdat ik die toevallig heb. Is geschikt tot 3A, dus geen probleem neem ik aan.



groet:Marnix




Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27021
    • Pagina van klaas
Re: Keerlus
« Reactie #19 Gepost op: 01 October 2008, 13:55:54 »
De diodeschakeling voor de niet gedetecteerde stukken gebruikt diode's 1N5401, kan je hiervoor ook de 1N5407 gebruiken?

Voor de diodeschakeling ga ik de 1N5408 gebruiken, omdat ik die toevallig heb. Is geschikt tot 3A, dus geen probleem neem ik aan.

Het enige verschil tussen de 5401, 5407 en 5408 is de toelaatbare sperspanning. Kun je in deze toepassing probleemloos door elkaar gebruiken. Zie ook de datasheet, deze bijvoorbeeld
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

marnix2000

  • Gast
Re: Keerlus
« Reactie #20 Gepost op: 01 October 2008, 21:58:29 »
Klaas,

Duidelijk en handig.
Lang geleden dat ik datasheets gezien heb.  Ik heb dan ook gelijk in een paar andere datasheets gesnuffeld.

groet:Marnix

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus
« Reactie #21 Gepost op: 03 October 2008, 11:52:19 »
@ Wim,

Klopt het dat op de S88SD16-N, aangepast voor de keerlusmodule, de aansluitingen anders zitten dan op het plaatje staat aangegeven?

Ja Ed, dat klopt. De massa aansluiting zit aan de andere kant.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Joeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Keerlus
« Reactie #22 Gepost op: 26 October 2008, 14:44:38 »
Hallo. in mijn baanplan komt een keerlus en die is uit het zicht. Nou zit ik te denken
aan die ultieme keerlusmodule.Het is een enkelspoor . In principe wordt de keerlus in 1 richting gereden. Mijn vraag is nu als ik een profigleis wisssl van
fleischmann gebruik zonder wissel aandrijving welke keerlusmodule is dan het beste, die van 1 richting of die van 2 richtingen. En is dit makkelijk aan te sluiten,
Heb ik in dit geval allen een keerlusmodule nodig ,of komt er meer bij kijken.
Misschien wat domme vragen, maar als beginner in digitaal is dit voor mij
allemaal nieuw.
v.r.g. J.V
 
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Keerlus
« Reactie #23 Gepost op: 26 October 2008, 14:54:51 »
(1) Waarom denk je dat een 2-richting keerlus module nodig zou zijn als je uitsluitend 1-richting gaat rijden. Ik zie niet wat de wissel daarmee te maken heeft.

(2) Een keerlusmodule is makkelijk aan te sluiten als je al eens wat meer aansluitwerk hebt gedaan. En lastig als je ander soort aansluitingen niet zelf kunt maken. Deze vraag is echt niet beter te beantwoorden.

(3) Er komt inderdaad meer bij kijken. Als je slechts één keerlus maakt, kun je daar één keer doorheen rijden. Dan is je rijrichting omgekeerd - en dus kun je nooit meer voor een tweede keer door de keerlus gaan (tenzij je achteruit gaat rijden)
In het baanplan horen eigenlijk ten minste twee keerlussen voor te komen.

Sander

Joeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Keerlus
« Reactie #24 Gepost op: 26 October 2008, 16:13:11 »
Sander,bedankt voor je reactie, ik zal proberen het iets duidelijker uit te leggen.
1. Bij die wissel dacht ik dat wanneer de trein de wissel is gepasseerd en daarna
weer terugkomt en de wissel even in de andere stand zet, dat de stroom op dat
moment even de andere kant op gaat. Als de trein over de wissel is dan veert
hij wel terug in de vorige stand.

2. De elektronica is misschien niet mijn sterkste punt ,maar met een goede
handleiding moet het dacht ik wel lukken.

3. Ik heb mijn baanplan nog niet laten zien op dit forum, maar in feite is er
1 centraal station, van waar uit 1 trein , een loc met wagons en een stuurstand
rijtuig, vertrekt en later onder de tafel (  niveau 0 ) via een keerlus weer terug gaat. En er gaat vanuit het station de andere kant op een pendolino naar
een eindstation ( niveau 2 ) Later wil ik dit nog verlengen met een keerlus.
Ik hoop dat zo het een en ander duidelijk is.
J.V
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Keerlus
« Reactie #25 Gepost op: 26 October 2008, 17:11:48 »
JV, je wilt de wissel eigenlijk in 1 stand laten staan en de trein moet de wissel dan maar open rijden. In het analoge tijdperk zag je dat wel meer. Het puntstuk van de wissel was dan niet aangesloten.

Met de komst van digitale besturing komt dat een beetje in een ander daglicht. De puntstukken van de wissels worden gepolariseerd, de stand van de wissel bepaald de aansluiting. Dat doen ze omdat een decoder niet overweg kan met een (kort) stukje zonder spanning - eenvoudig gezegd is dan het geheugen van de decoder gewist en weet die niet meer wat hij moet doen.

Gevolg van het polariseren is, dat je, bij een poging tot open rijden, meteen kortsluiting hebt. Daarop schakelt de beveiliging van je centrale, als het goed is, meteen af.

Open rijden van wissels wordt daarom niet aangeraden - sterker nog, gewoon afgeraden.

Sander