Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Her-(her-)beginnen
door
Overet
Vandaag
om 20:24:16
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
wob
Vandaag
om 20:23:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 20:20:25
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:19:02
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
Vandaag
om 20:14:08
Grootspoor in Frankrijk
door
Benjamin92
Vandaag
om 20:11:12
Met welke tang knip je verenstaal?
door
cor_b
Vandaag
om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
roco
Vandaag
om 19:57:36
Update: baan in de tropen
door
Hans Grasmaijer
Vandaag
om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
Vandaag
om 19:17:06
Terugverende koppeling
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 18:38:50
't Boemeltje
door
bask185
Vandaag
om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
Vandaag
om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
Vandaag
om 15:33:50
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:34:05
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:46
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
Vandaag
om 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Vislijn
Vandaag
om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc?
door
AdLoc
Vandaag
om 10:28:24
Modelbaan Beltheim.
door
Bertje B
Vandaag
om 10:10:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Hüllendorf
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Hüllendorf (gelezen 10639 keer)
GD
Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Hüllendorf
«
Gepost op:
25 September 2008, 15:25:03 »
Hierbij wat plaatjes van Hüllendorf, DB tijdperk III. Ooit bedoeld als fictief lijntje in de Fränkische Schweiz. Dat gebied kent een kalkbodem, regenwater is zo verdwenen. Hüllen waren kunstmatige poelen om water vast te houden voor mens en dier. Inmiddels is het idee afgezwakt tot "als het er maar Duits uitziet".
Het station was ooit een doorgangsstation aan een zijlijntje. Om een of andere reden (overstroming, zwakke brug, you name it) is Hüllendorf eindstation geworden. Omdat het perron voorbij het omloopspoor ligt, moeten personentreinen terugzetten om de lok om te laten lopen. Meestal staat er ook nog wel een goederenwagen op het omloopspoor, om de boel wat leuker te maken. Eventueel is het station nog als een Inglenook rangeerpuzzel te gebruiken. Naast het omloopspoor is er nog een losspoortje, waaraan in elk geval een brnadstofhandel zit. De baan is L-vormig, zo'n 1.90 meter bij 1.50 meter. OK, de plaatjes:
Railbus bij het stationsgebouwtje, gebouwd naar een tekening van stations aan de Jagsttalbahn in HP1
Ik had er nog een paar, maar het uploaden wil niet lukken
Probeer het nog wel een keer.
Groeten,
GD
Xander
Re: Hüllendorf
«
Reactie #1 Gepost op:
25 September 2008, 17:25:31 »
Ziet er al goed uit!
De zelfbouw (toch?) zien er op de foto's in ieder geval prima uit!
Heb je trouwens grasmatstukken voor het gras gebruikt? Ik denk namelijk dat het er mooier uit zou zien als je wat meer verschillende soorten,kleuren en lengten van gras door elkaar gooit. (of zie ik het gewoon verkeerd?)
Ben benieuwd naar verder foto's en bouwverslagen!
Met vriendelijke groet, Xander
GD
«
Reactie #2 Gepost op:
25 September 2008, 21:39:15 »
De gebouwen zijn inderdaad zelfbouw, gewoon van karton (1,5 mm). Bij het stationsgebouwtje is het vakwerk er opgeplakt. Het huis heb ik eerst in een stuk uitgetekend, het vakwerk met de achterkant van een mes ingekrast en daarna ingeverfd. Vervolgens de wanden aan de binnenzijde op de vouwrand voorzichtig zo diep mogelijk v-vormig ingesneden zonder door de buitenste laag karton te gaan, en dan omgevouwen. Er moet nog wel een en ander aan gebeuren, maar ik ben tot nu toe niet ontevreden. Het schuurtje erachter is uit oude cornflakesdozen gebouwd.
Het gras is een experiment met een elektrostatische teezeef (gebouwd naar een artikel dat ik ergens van internet heb gehaald, met zo'n elektrische vliegenmepper van €3,50), heel wat goedkoper dan een grasmaster o.i.d. De gebruikte vezels zijn van verschillende lengte en kleur, maar dat valt uiteindelijk toch niet zo op. Een les voor een volgend project. Echt ontevreden ben ik echter niet over het resultaat. De vezeltjes staan behoorlijk overeind
, dat viel me alles mee.
Plaatjes uploaden lukt nog steeds niet :-|, kennelijk zijn ze te groot, ik krijg een meededeling dat ik de uload-max-filesize overschreid. Dat ga ik dus nog even uitzoeken.
Groeten
GD
Jeroni
BAM!
Créateur du corridor
«
Reactie #3 Gepost op:
25 September 2008, 22:00:42 »
Ik hoop dat je snel over die upload-perikelen bent, want dit ziet er wel leuk uit! Ben wel benieuwd naar meer plaatjes!
tuurtje
«
Reactie #4 Gepost op:
25 September 2008, 23:15:57 »
Hallo GD,
Even een tip, bij Microsoft Powertoys kan je een programma downloaden wat na installeren je foto's door een klik met de rechtermuisknop kan verkleinen.
Misschien is dat iets voor je
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx
En klik dan op Image resizer
Groetjes
Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden
GD
«
Reactie #5 Gepost op:
26 September 2008, 14:57:45 »
Hallo,
@ Arthur, bedankt voor de tip, het werkt. Bij deze nog een aantal plaatsjes. Ze zijn al weer van een maand of wat terug, maar aangezien het bouwen bij mij met een slakkengang gaat, is er sindsdien niet veel veranderd. In elk geval, een aantal keer br 64 in diverse poses.
Ik ben de zoveelste Gerard op dit forum, dus heb ik mijn initialen maar gebruikt, maar dat komt wel erg anoniem over, dis van nu af aan nog maar een Gerard erbij (toevallig heette John Allen's modelbaan Gorre en Daphetid (een van mijn favorieten), maar dat is puur toeval).
Groeten,
Gerard
«
Laatst bewerkt op: 26 September 2008, 15:01:46 door Peter van der Leek. Reden: Links hersteld
»
Gerhard Overweg
«
Reactie #6 Gepost op:
26 September 2008, 18:43:55 »
hoi Gerard,
mooie schots ,de 64er is hier thuis ook een favoriet,vind het toch erg knap om een eigenbouw huizen ed. te maken al heb ik veel geduld en crea. maar ik durf niet
..hoe is de afzetting van de wei gemaakt? , lucifers en garen? doordat ze niet kaarsrecht staan ziet het er realisitieser uit.
Gr Gerhard.
GD
«
Reactie #7 Gepost op:
27 September 2008, 10:45:46 »
Hallo Gerhard,
Gewoon beginnen! Er zijn wel tekeningen te vinden, of kijk goed naar foto's. Voordeel van karton is, dat het relatief goedkoop is. Ik gebruikte tot nu toe overwegend karton van 1,5 mm dik, aan twee kanten glad. Ik ben op zoek naar wat dunner karton dat geschikt is, maar 1,5mm werkt op zich prima. Als je cornflakes-eter bent, of ze in huis hebt, ook prima karton. Ik maakte daar nog wel eens even snel een mock-up op maat van, kan je zien hoe het staat. De maatvoering van gebouwen luistert volgens mij vaak wat mindern nauw, zolang het er in verhouding tot figuurtjes en auto's goed uitziet, doet een milimeter meer of minder er niet toe. Met name deuren en ramen moeten goed zitten. Ik gebruik eigenlijk standaard voor een deur de maten 24mm x 12 mm. Met kozijnen van 0,5 mm breed er achter geplakt, ziet het er voor mij goed uit. Dakplaten zijn van de bekende merken.
De hekken zijn gemaakt van dunne takjes, gewoon uit de tuin, en zwart garen. Is een beetje friemelen: eerst de takjes op een redelijke lengte knippen (12 -15mm), vastlijmen en dan het garen er omheen. Ik sla het een keer om het takje heen. Hier en daar een druppeltje lijm.
Groeten,
Gerard
JaJo
Spoor-0 & Spoor-1
«
Reactie #8 Gepost op:
27 September 2008, 11:43:32 »
Citaat
Gewoon beginnen!
Inderdaad dat is de juiste instelling. Mooi gedaan Gerard.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Gerhard Overweg
«
Reactie #9 Gepost op:
27 September 2008, 15:26:49 »
gerard ,Bedankt voor de uitleg
Ik zal eens alles uit de kast trekken om er aan te beginnen zodra mijn deel C van de baan (landbouw/natuurgebied) af is begin ik aan de Industrie en zal het eens proberen!
Gr. Gerhard.
GD
«
Reactie #10 Gepost op:
28 September 2008, 14:57:47 »
Gerhard,
Succes, hou me op de hoogte, ik ben benieuwd.
Gerard
GD
«
Reactie #11 Gepost op:
28 September 2008, 22:05:02 »
Ben ik nog even. Meteen zelf ook nog even wat zitten klooien vanmiddag. In de rechterhoek, achter het stationsgebouwtje, gaapt nog een gat. Ik loop er al wat langer over na te denken, er een gebouw neer te zetten. Ook om wat balans te krijgen met de linker hoek. Hier wat probeerseltjes.
De middelste wordt het niet. Het mist hoogte, het beeld wordt te breed. Toen ik nog een sintelligent naar de eerste variant stond te turen, kwam mijn vrouw aanlopen. Haar suggestie: verplaats dat huis wat van de hoek, dat oogt wat minder statisch. Resultaat, het derde plaatje. Er moet dan rechts in het hoekje dan nog wel iets van een schuurtje of afdakje om een donker hoekje te vermijden. Maar ik geloof dat dat het maar moet worden. Ik sta echter open voor suggesties.
Groeten,
Gerard
«
Laatst bewerkt op: 29 September 2008, 17:06:34 door Peter van der Leek. Reden: Link hersteld
»
GD
«
Reactie #12 Gepost op:
30 September 2008, 21:04:22 »
Een paar nieuwe plaatjes:
V100 met speciale rit (ofzo, in elk geval zal ik normaal geen vierassers gebruiken)
En nog een paar oude lokjes uit de doos gehaald, voor een Beiers tintje.
Reeks77
Rhb is Cool !! HOm Bernina
«
Reactie #13 Gepost op:
30 September 2008, 21:10:26 »
Hey Gerard,
Mooie resultaten hoor , en vooral mooi rustgevend alles in harmonie.
Ga lekker zo voort , ik blijf dit draadje volgen.
Alexander
GD
«
Reactie #14 Gepost op:
12 October 2008, 18:49:02 »
Hallo,
Ik heb inmiddels het hoekje achter het stationsgebouwtje opgevuld. Voornamelijk met de gevel van een huis, veel meer is het ook niet. Om het geheel nog wat kleur te geven heb ik een paar uurtjes zitten friemelen met de rozenstruikjes van Busch. I love it
(de paardenbloemen zijn trouwens ook niet mis). Net als je denkt de hele boel bij elkaar te hebben, valt het hele bosje weer om. Maar goed, bijgaand het resultaat.
Ziehier een paar uurtjes huisvlijt.
Groeten,
Gerard
«
Laatst bewerkt op: 13 October 2008, 08:00:27 door Peter van der Leek. Reden: Link hersteld
»
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3