Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 00:17:16
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
13 September 2025, 23:53:52
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
13 September 2025, 23:35:10
Da's Daz 2 door NS264
13 September 2025, 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
13 September 2025, 22:56:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
13 September 2025, 22:54:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 September 2025, 22:16:36
Dat overkomt mij niet. door Martijn193
13 September 2025, 21:33:15
Veevervoer ss/ ns door klusser
13 September 2025, 21:29:09
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
13 September 2025, 21:28:00
BR-18.6 Schaal-0. door jjg koopmans
13 September 2025, 21:13:48
Piko 2025 door Nebenbahn Ep3
13 September 2025, 19:57:15
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
13 September 2025, 19:30:23
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
13 September 2025, 18:19:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
13 September 2025, 17:47:55
NS 8400 van Werps door Ivo tB
13 September 2025, 17:37:26
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
13 September 2025, 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
13 September 2025, 17:21:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
13 September 2025, 17:01:09
Frans loodsje et cetera door tothebeach
13 September 2025, 17:01:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
13 September 2025, 16:28:10
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
13 September 2025, 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
13 September 2025, 14:29:01
Zolderbaan 2025 door Peter49
13 September 2025, 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 September 2025, 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
13 September 2025, 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
13 September 2025, 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
13 September 2025, 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
13 September 2025, 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
13 September 2025, 08:22:18
  

Auteur Topic: Klokankermotor en PulsBreedteModulatie PBM (engels PWM) analoog.  (gelezen 5493 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Klokankermotor en PulsBreedteModulatie PBM (engels PWM) analoog.
« Gepost op: 23 September 2008, 19:13:11 »
In dit draadje wil ik het eens hebben over klokankermotoren en of ze het nu wel of niet doen met PBM, pulsbreedtemodulatie. Met of zonder vliegwiel.

De afgelopen week ben ik het onderwerp in verschillende draadjes tegengekomen. Daar het me erg boeit en het in de andere draadjes een tikkeltje off-topic wordt, heb ik maar een nieuw draadje geopend.

Lang geleden heb ik gelezen of gehoord, dat Faulhaber- en andere klokankermotoren het niet zo goed zouden doen op PBM. Een artikel in RM van Klaas Zondervan zou de bron kunnen zijn geweest. Toen ik onlangs op zoek ging naar aandrijving voor de motrices van Train Jaune, ontweek ik telkens de klokankermotoren, met dit verhaal in mijn achterhoofd. Want met PBM rijden is wat ik doe.

De afgelopen week werd me in een aantal draadjes duidelijk, dat klokankermotoren het juist wel goed doen op PBM. Mits er dan weer een vliegwiel aan zit, werd er in het laatste bericht aan toegevoegd. Ja en in de meeste locjes zit al een vliegwiel, maar als ik daar nu geen plaats voor heb? Is een klokankermotor dan toch af te raden?

Wil ik graag weten in hoeverre anderen daar iets over kunnen zeggen, eventueel uit eigen ervaring sprekende...
Ik heb al een trein

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18041
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Klokankermotor en PulsBreedteModulatie PBM (engels PWM) analoog.
« Reactie #1 Gepost op: 23 September 2008, 23:01:45 »
Huub, ik heb zelf een tijd met pulsbreedte gereden na aanvang met m'n amerikaans, en heb nooit enig nadeel aan geen enkele loc gemerkt.

Waarom neem je de proef niet op de som, bouw een loc om op een klokankermotor en test het uit. Dan weet je het toch? En er gaat tenslotte niets boven eigen ervaring met de daarbij behorende leermomenten, toch?

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 276
Re: Klokankermotor en PulsBreedteModulatie PBM (engels PWM) analoog.
« Reactie #2 Gepost op: 23 September 2008, 23:39:55 »
In DINAMO worden analoge treinen ook met pwm aangesproken.

Dit is een tekstje van de DINAMO website
.....Als je beschikt over loks met een klokankermotor (ook wel Faulhaber genoemd) dan gedraagt deze zich op pulsbreedtemodulatie duidelijk anders dan normale motoren. Ook een klokanker laat zich echter op pulsbreedtemodulatie goed regelen. Als je gebruik maakt van de combinatie DINAMO/Koploper zijn de onderlinge verschillen in de besturingssoftware volledig op te vangen......

Het probleem zit hem, voor zover ik weet, in de lage "aanvangs"weerstand tijdens het opbouwen van de inductie en heeft een relatie met de pwm-frequentie.

Het probleem wordt erger als je bijv in de pwm ook een HF signaal zet om permanente verlichting te voeden. De motor zal dan door de lage inductie weerstand opwarmen.

In de DINAMO handleiding staat daarom deze tekst als waarschuwing
 ......biedt de mogelijkheid je treinen en locs te
voorzien van permanente verlichting door middel van een
“HF”wisselspanning. De meeste locs kunnen gewoon tegen deze
wisselspanning, maar sommige motoren niet. Faulhaber motoren staan
erom bekend dat ze hier NIET tegen kunnen en moet je bij gebruik van
deze functie beschermen door er een smoorspoel van ca 10mH (milliHenry)
mee in serie te schakelen........

Ikzelf heb nog geen problemen met mijn N-loks ervaren (ik zou niet eens weten welke loks een faulhaber motor hebben) maar gebruik ook geen permanente verlichting.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Klokankermotor en PulsBreedteModulatie PBM (engels PWM) analoog.
« Reactie #3 Gepost op: 24 September 2008, 07:49:31 »

Deze motoren kunnen worden aangestuurd met een PWM.

Alle digitale decoders sturen de motoren aan met PWM.

De truuk is dat voor dit soort motoren een hoge frequentie gekozen moet worden, vanaf iets van 20Khz.



OpenDCC fan

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Klokankermotor en PulsBreedteModulatie PBM (engels PWM) analoog.
« Reactie #4 Gepost op: 24 September 2008, 09:18:43 »
Bedankt zover voor de antwoorden.

Ronald, je zegt:

Waarom neem je de proef niet op de som, bouw een loc om op een klokankermotor en test het uit. Dan weet je het toch? En er gaat tenslotte niets boven eigen ervaring met de daarbij behorende leermomenten, toch?

Tot nu toe niet gedaan, vanwege het vastgeroeste gerucht van het heet worden. En zoiets wil je niet inbouwen in kunststof met een lage smelttemperatuur. Nu duidelijk is geworden hoe dat precies zit - hierboven door jullie uitgelegd -, kan ik zeker eens gaan kijken naar aandrijving met klokankermotor.

Ja juist, eerst eentje proberen en als het bevalt, de rest ook hiermee uitrusten. Ook rijd ik met Fleischmann trafo's die MSF afgeven. Ook een soort pulsbreedte, maar op een andere manier dan de zelfbouw pbm die ik gebruik voor rangeren. Maar eens zien hoe het met de MSF toegaat...
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re: Klokankermotor en PulsBreedteModulatie PBM (engels PWM) analoog.
« Reactie #5 Gepost op: 24 September 2008, 10:38:05 »
Huub,

eerst over MSF: dat is eigenlijk gewoon dubbelzijdig gelijkgerichte spanning. Maar bij het opdraaien van de knop begint het met halve golven, dus alleen de oneven "bulten" worden doorgelaten. Als die bijna hun maximum hebben bereikt beginnen de even bulten er bij te komen.

Over de Faulhaber: ik heb 1 loc met zo'n motor, zelf omgebouwd. Die draait op PWM volgens het Weistra systeem. D.w.z. in het begin pulsen van ca. 30 Hz, als je de regelaar opdraait wordt niet alleen de pulsbreedte groter, maar tevens wordt de frequentie hoger, tot ca. 100 Hz. Dat motortje reageert daar uitstekend op, loc kan kruipen. Door de vrij lage frequentie knort hij duidelijk hoorbaar bij het optrekken, maar dat stoort mij niet, past wel bij een dieselloc.
Op mijn baan werk ik met Permaloog, dus tussen de rijpulsen door staat er 20kHz hoogfrequent op de baan. Daar kan een klokanker duidelijk niet tegen. Daarom staat er een smoorspoel in serie met de motor.
Meer daarover is te zien op mijn website onder het hoofdstuk Permaloog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Klokankermotor en PulsBreedteModulatie PBM (engels PWM) analoog.
« Reactie #6 Gepost op: 24 September 2008, 13:54:40 »
Ook Klaas bedankt voor de duidelijke uitleg, waarmee het laatste beetje twijfel is weggenomen, mocht dat nog over zijn. Dan neem ik ook aan dat de Uhlenbrock afrem- en optrekmodules geen problemen zullen opleveren.
Ik heb al een trein

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re: Klokankermotor en PulsBreedteModulatie PBM (engels PWM) analoog.
« Reactie #7 Gepost op: 24 September 2008, 18:21:53 »
Op de modelbaan van nienoord rijden we al 14 jaar op div. PBM besturingen. En verder weinig problemen. En ook met oudere loks van flm. waar nog geen vliegwiel in zit rijden ook zonder al te veel schokken met optrekken. Wat ik zelf wel een nadeel vind, is dat er tegenwoordig veel modellen uitkomen waar standaard al een decoder in is gebouwd wat allerlei rare dingen doet op een baan met PBM besturing. En verder dat led front en sluitseinen in de verkeerde richting zacht gaan branden. Maar verder rijdt het goed, en ook langzaam rijden met de oude flm loks gaat goed.