Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 04:56:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Ronald69
Vandaag om 00:04:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
29 September 2025, 17:05:28
  

Auteur Topic: Model loco/DJH NS 3900  (gelezen 28519 keer)

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #45 Gepost op: 07 January 2015, 15:45:30 »
Alleen de Philotrain spoor 0 heeft dit werkend.
M.vr.gr.
Henk

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #46 Gepost op: 07 January 2015, 16:23:33 »
Goede informatie, dank allemaal.
Kijkend naar het 3900-zijaanzicht van Silvolde lijkt het dat die schuifbeweging werkend is. Klopt dat? En hoe wordt die beweging dan van de assen afgeleid--in het onderaanzicht zie ik geen excentrieken o.i.d.
Ik vraag dit allemaal omdat ik misschien een ' oude'  3900 kit kan overnemen, en inventariseer wat er allemaal nodig zal zijn in extra werk en kosten om er een up-to-date model van te maken.
In de oude DJH 6300 zijn weldegelijk zowel de schuifbeweging als de drijfstangen werkend te maken; mijn exemplaar heeft dat.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #47 Gepost op: 07 January 2015, 16:52:24 »
Jan, als je de tekening op #40 bekijkt dan zie je dat de schuifbeweging als één deel geëtst is. Er zit op de eerste as ook geen excentriek.

De foto is met opzet niet geflitst om zo de details binnen het frame beter weer te kunnen geven.

De eerste versie van de 6300 had zoals je ook in mijn foto kan zien een werkend excentriek; echter als je deze zonder modificaties inbouwt kun je volgens DJH zonder problemen 2 meter (!) boogstralen doorrijden...

Groet, Silvolde

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #48 Gepost op: 07 January 2015, 19:31:22 »
Nou, dat klopt wel van die boogstralen; mijn exemplaar van de 6300 kan inderdaad geen bogen van enige betekenis aan.
Overigens rijdt-ie wel door een klein stukje Roco r2 boog (het kortste stukje uit het Roco assortiment, ik geloof 7,5 graden).

Ik zeg dat omdat ik denk dat het probleem helemaal niet die exentrieken is, maar de uitslag van het draaistel tegen de leibanen, waardoor kortsluiting ontstaat. Die binnen-excentrieken en de ermee verbonden stangen zitten immers gewoon binnen de onbeweeglijke frameplaten, wat voor probleem zouden die kunnen veroorzaken? het frame buigt niet mee in de bogen ofzo.
Het probleem dat ik zie plaatsvinden is de uitslag van de bogie tegen de leibanen. Dat moet ook de reden zijn dat de 3900 die wijde cilinderblokken heeft gekregen, om de leibanen meer naar buiten te zetten.
Aan die 6300 ga ik niet prutsen, die is goed zoals-ie. Maar als ik een 3900 zou gaan bouwen moet-ie wel gewoon kunnen meedoen. Als ik me goed herinner heedt Tomasso in zijn 3900-draadje de cylinderblokken versmald. Blijkbaar is er een beter compromis mogelijk dan in de oude DJH kit is voorzien.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #49 Gepost op: 07 January 2015, 20:30:01 »
Dat klopt Jan. De cilinderblokkken staan zover naar buiten dat het geen gezicht is. Echter, dit had echt beter ontworpen kunnen worden. Met een aantal aanpassingen smoelt de boel veel beter en wordt de uitslag van de bogie niet gehinderd en zelfs vergroot. Ik waarschuw je wel, om de juiste vorm in de cilinderblokken te krijgen is een crime, maar als het dan eenmaal zit is het een plaatje. De grotere uitslag van de bogie heb ik verkregen door de leibanen iets naar buiten te plaatsen. Daar zie je optisch niets van, maar het verbeterd de rijeigenschappen enorm. Mijn loc gaat daardoor prima door kleine boogstralen.

Wat ik je adviseer is het volgende. Focus je in beginsel enorm op de rijeigenschappen en dan met name op de constructie van alles. Als je daar eens goed voor gaat zitten dan is er echt een perfect rijdend model van te maken. Een volgende tip is, isoleeer alles. Koop geïsoleerde wielen voor beide kanten, net zoals fabrieksmodellen. Dat live zijn van een frame is wel lekker makkelijk qua stroomafname, maar voor de rest alleen maar hinderlijk. Zodra de wielen geïsoleerd zijn aan beide kanten ben je al direct van zoveel ellende af.

Ik kan je dit zeggen, ik heb er (o.a. samen met Leen a.k.a. Stoomboy) enorm veel tijd in gestoken om de boel goed rijvaardig te krijgen en werkelijk, het ding doet niet onder voor een model van Roco, zo glijdt hij over de baan. Mijn probleem is echter dat ik mezelf helemaal gek wil detailleren en uitleven op dit model. Daardoor is 'ie nog steeds niet af. Maar ik weet dat als ik mijn schouders er onder zet, ik de boel af kan maken en ook dat de basis (het rijden) gewoon goed is.

Hoe dan ook, succes, dat binnenliggende drijfwerk lijkt me ook echt het probleem niet qua rijeigenschappen. Ik ga je volgen in ieder geval ;D

Groeten,

Tom.

P.S.

Het liefst zou ik nieuwe cilinderblokken in messing laten gieten. Op die manier zou iedereen van de wijzigingen kunnen profiteren. Daarnaast is het dan ook mogelijk om wat extra detaillering aan te brengen en de boel meteen in messing uit te voeren. Maar goed, ik ben geen ontwerper/tekenaar en van messing gieten heb ik al helemaal geen kaas gegeten. Mocht iemand ineens "de spirit" krijgen, dan juich ik dat natuurlijk ontzettend toe (en hou ik me aanbevolen ;D)
« Laatst bewerkt op: 07 January 2015, 20:35:24 door Tomasso »
Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #50 Gepost op: 07 January 2015, 23:46:24 »
ha Tom,

Dank voor de adviezen, die ik ter harte zal nemen. Dat ik naar Piet zal moeten voor een setje wielen had ik zal gezien, wat DJH levert is het gewoon niet meer helemaal alleen al qua aanzicht.
Over het in juiste vorm krijgen van de cyliners had ik al een ideetje, als ik de kit inderdaad koop komen we daar nog wel over te spreken.
Wat voor aandrijving heb jij? Heb jij de nieuwe versie van de kit? Zo ja, hoeveel rijtuigen trekt-ie?
Voor de oude versie zie op dit forum twee oplossingsrichtingen: een nieuwe aandrijving en motor installeren (bv. een Branchlines worm-and-gear set met een Mashima 9 x 20 motor), of een aandrijving in de tender bouwen, bv. van een aangedreven tender, of een draaistel dat toevallig de juiste radstanden zou hebben.
Heeft iemand ervaring met zo'n Branchlines set, of evt. zelfs inzicht in wat het meest geschikte type zou zijn?

Ik heb onlangs goede ervaringen opgedaan met het afbouwen van een al grotendeels gebouwde MK 2900 messing kit, waar de vorige eigenaar toch in gestrand was. Ik heb nog een paar andere, simpelre messing kitjes liggen die ik eerst wil doen, maar in de toekomst durf ik dan een 3900 wel een keer aan.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #51 Gepost op: 07 January 2015, 23:56:20 »
Ik heb de nieuwe versie met een aandrijving van DJH zelf. Die levert daar een mashima motortje bij en dat werkt perfect. Overigens kan je die aandrijving gewoon los bij DJH kopen voor niet al te veel. Tsja, rijtuigen heeft het ding nog niet getrokken. Ik heb een heel erg vaag filmpje over de rijeigenschappen, dit was de zogenaamde 'maiden voyage'. Hier rijdt de loc zonder enige vormt van smering voor de eerste keer...

http://youtu.be/pIPBR8O526w

Die ideeën hoor ik graag van je!

Tom.
Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2220
  • Bruggen-IG:
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #52 Gepost op: 08 January 2015, 00:30:50 »
Ah, dat zijn tips. Zo komen we verder. Nu nog uitvinden of de etsplaat van de frameplaten nog gelijk is aan de oude versie dat er aanpassingen zijn gedaan voor de nieuwe aandrijving. Of weet iemand dat toevallig?
Filmpje is mooi, hij rijdt inderdaad prachtig.