Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door metpetergaathetbeter
Vandaag om 17:55:56
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Treinreizen met m'n vader door Luit
Vandaag om 17:29:14
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:44:52
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
  

Auteur Topic: Model loco/DJH NS 3900  (gelezen 26549 keer)

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #15 Gepost op: 24 september 2008, 22:51:25 »
Ik heb zelf nog geen 3900 gebouwd, maar de door Sobat getoonde aandrijving werkt al 10 jaar zonder problemen in een 4300 en sinds een paar jaar in een 3700 van Model loco.
Zoals iedereen heb ik eerst de kits gebouwd volgens de bouwbeschrijving. En er vervolgens achtergekomen dat de loc zichzelf voort kan bewegen, maar zeker geen passende trein kan trekken.
Bij een 3300 heb ik na wat uitleg van een kennis het onderstel gecompenseerd, deze loc trekt nu 25 kolenwagens zonder problemen.

Voor een 4300 vond ik het compenseren wel heel complex en ben ik na lang zoeken uitgkomen op een Gutzold tenderaandrijving van een BR52 (steiframentender)
Dit is in principe een messing blok met 4 aangedreven assen.
Door van beide zijden 1,5 mm af te fresen past dit precies in een austerity tender van een 4300/5000/3700.  De voorste as scheelt 2 mm met het origineel, maar dit zie je bijna niet.
de originele aandrijving van modelloco is verwijderd, hierdoor is de ketel aan de onderzijde ook dicht te maken en beter te detaileren.

De aandrijving is echt voldoende. Op de modelbaan Zevensloten reed de 4300 met 12 roco plan D rijtuigen en een vastgelopen drijfwerk(moertje klemgelopen) rustig zijn rondjes zonder verminderde snelheid  ;)

De 3700 doet hetzelfde met 8 messing vierassers.  :)


Hierbij een foto van de mijn 3723


detail van de tender


De donor tender met daarnaast de ingwanden


bovenaanzicht van de tender en de montage van de kap aan het messing frame


onderzijde van de tender, van modelloco zijn alleen de frameplaten met de bufferbalken gebruikt, met de achterste moertjes zit dit vast aan het messing frame, de voorzijde zit met moertjes onder de voetplaat vast.
de koppeling tussen loc en tender is een symoba kortkoppelmechaniek met een elektrische connector voor de motoraansluitingen.


het messing frame met de montage van de bodem


de binnenzijde van de tender, waarbij de binnenzijde van de tender en de bodem weggeslepen is, en het witmetalen deel aan de voorzijde zo dun mogelijk is gemaakt.

Het gebruikte frame is als los deel te bestellen bij gutzold, even zoeken op de site naar BR 52 nummer 32100 reservedelen, en je vind ze zo.

ik heb zelf nog geen 3900 gebouwd, maar al wel uitgezocht hoe de aandrijving pas te maken is :
Zoals al aangegeven, bij de austerity tender moet aan beide zijden 1,5 mm afgehaald worden. hierbij moet voor de 3900 naast 2 mm aan de achterzijde ook op de bovenzijde aan beide langszijden een strook van 9 mm breed en 1,5 mm hoog weggehaald worden. 
dan kan de gehele kap vanaf de achterzijde over de aandrijving heen geschoven worden, vastzetten aan de onder en voorzijde.

veel plezier met het bouwen, en als iemand nog tips heeft, hoor ik ze graag.

Groeten Arjen







The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5419
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #16 Gepost op: 25 september 2008, 00:01:46 »
Arjen,

Bedankt, zo is het duidelijk te volgen.

Nog een vraag: je zegt dat het bij de voorste as 2mm scheelt. Als ik naar een van de foto's kijk, dan zitten de assen van deGutzold BR52 keurig op dezelfde onderlinge afstand, maar is die afstand dus op schaal 0,5mm te kort voor de afstand van de 4 assen in de austerity tender. Klopt dat? Waarom heb je dan de middelste assen niet ongeveer op zijn plek gehouden, waardoor de 2 buitenste dan maar 1mm van de austerity asafstand zitten. Dan past het misschien niet meer in elkaar?

Ik heb ook nog een 4300 en 5000 om te bouwen. Die 5000 met 5 gekoppelde assen is nog leuker. Ik denk erover de flenzen van de wielen van de middelste as af te draaien, net zoals in het echt. Maar voorlopig kom ik daar nog niet aan toe.

Je vertelt ook over compensatie in de 3300. Die van mij is spuitgereed op de compensatie in de lok na. Ik snap niet zo goed waarom de compensatie blijkbaar zoveel bijdraagt aan de trekkracht, hoewel als je het goed doet alle 6 wielen permanent op de rails drukken. Ik heb zelf de indruk dat de ingebouwde vertraging, de sterkte van de motor en het gewicht van de lok meer bijdragen aan de trekkracht. En dat gewicht is in elk geval voldoende en ik heb er een tandwielkast van Branchlines in gemaakt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12327
    • sleutelspoor
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #17 Gepost op: 25 september 2008, 09:59:39 »
Bedankt Arjen, scheelt mij weer een hoop schrijfwerk.
SK
« Laatst bewerkt op: 25 september 2008, 11:25:18 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12327
    • sleutelspoor
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #18 Gepost op: 25 september 2008, 11:46:25 »
Hier nog wat plaatjes van het voorbeeld,






Het verschil tussen een 37 en 3900.

Dit is ook de moeite waard! Was binnen abderhalve week geregeld. Kwam direct uit Duitsland op mijn prive adres.

Dame en Heren,
 
Op 21-10-2004 heeft u aan A ten D enkele items geleverd en die op Rail (zondag) in Leiden aan hem ter hand gesteld. Twee van die items, (2x)Gutzold 006130002 Motor complett, BR 52 Steifr en (2x)006071307 Getriebe komplett, BR 52 Steifr. waren voor mij bestemd. Thuis ging ik kijken wat of dat ik gekocht had en moest al snel constateren dat een van de aandrijvingen niet functioneerde. Onderzoek leerde dat het conische aandrijftandwiel compleet was weggevreten door het wormwiel. A hiervan per e-mail in kennis gesteld. Direct hierna heb ik contact met jullie opgenomen. Arie v W vertelde mij dat de spullen absoluut fabrieksnieuw waren, zodat de fout gezocht moet worden bij de firma Gutzold. Daar ik het motorblok al geheel gedemonteerd heb, je moet toch weten waar de fout zit, wil ik je vragen om bij de fabrikant een nieuw tandwiel aan te vragen als vervanging voor het defecte. Uiteraard op hun kosten.  Als bijlage doe ik een foto van het bewuste onderdeel toekomen zodat je weet waar het overgaat.
 
Hopende dat alles goed zal komen, verblijf ik met de meeste Hoogachting,
 
Sobat Kras
 



Hallo Sobat,
 
Het lijkt mij het beste als jij het kapotte tandwiel met een briefje erbij van welke loc/tender het is, naar ons opstuurd, zodat wij het naar gutzold kunnen sturen voor omruil.
Want op het onderdelenblad komen geen losse tandwielen met hun bijbehorende nummers voor.
Dus een tandwiel bestellen zonder voorbeeld of nummer naar duitsland komt anders weinig van terecht denk ik.
 
Mv g Theo v Wijngaarden

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #19 Gepost op: 25 september 2008, 14:43:38 »
Je vertelt ook over compensatie in de 3300. Die van mij is spuitgereed op de compensatie in de lok na. Ik snap niet zo goed waarom de compensatie blijkbaar zoveel bijdraagt aan de trekkracht, hoewel als je het goed doet alle 6 wielen permanent op de rails drukken. Ik heb zelf de indruk dat de ingebouwde vertraging, de sterkte van de motor en het gewicht van de lok meer bijdragen aan de trekkracht. En dat gewicht is in elk geval voldoende en ik heb er een tandwielkast van Branchlines in gemaakt.

mvg,
Ivo
Omdat t spoor nooit helemaal vlak is stat een loc met star onderstel in de praktijk meestal maar met 3 wielen op de rails, een gecompenseerde loc staat met alle wielen op de rails, met mooi verdeelde wieldruk. De loc heeft zo veel meer grip op t spoor, dat werkt echt! Bovendien heeft een gecompenseerde loc minder de neiging te gaan "stuiteren" op het spoor als ie staat te slippen, wederom goed voor de trekkracht.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2400
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #20 Gepost op: 25 september 2008, 19:44:36 »
Ik vind die tenderaandrijvingen van Sobat en Arjen hardstikke mooi gemaakt. Maar het kan ook simpeler:
Ik heb jaren geleden een ModelLoco 4300 gebouwd en de aandrijving vervangen door een Branchlines tandwielkastje (worm+wormwiel in een opgevouwen stukje messing) met een Mashima 9*20 open motortje. Gewoon op de plaats van de oorspronkelijke aandrijving gepropt. Daarna trok het apparaat een trein van 33 tweeassers door een boog van 60cm.

Ton

AB 7216

  • Online Online
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #21 Gepost op: 26 september 2008, 10:36:58 »
Ivo,

ik heb het messingframe naar achteren moeten plaatsen omdat anders het vliegwiel tegen het voorste tussenschot aanloopt.
hierdoor staat de voorste as iets te ver naar achteren.
Een oplossing zou kunnen zijn om het vliegwiel af te draaien, maar dat laat ik aan jou over.

Zoals Floris al aangeeft heeft het compenseren het voordeel dat alle wielen nu op de rails drukken. zonder deze compensatie is dit waarschijnlijk niet meer dan 3 wielen. Hierdoor heb je ook nut van de goede motor en het gewicht, want het voordeel is in dit geval een bijna dubbele trekkracht op de rails, en minder kans op ontsporen.

Bij de 3700 heb ik hier van af gezien omdat ik al een goede tenderaandrijving had. Omdat de drijfwielen nu niet meer aangedreven worden, geeft me dit meer ruimte voor wat speling op de componenten, waardoor het drijfwerk ook makkelijker te bouwen is.
Voordat de stroomafname gemonteerd was, kon ik de loc (zonder tender)voortblazen  ;D
 
Ik heb wel de montage van het voorste draaistel aangepast, ipv het veertje, is deze nu met een strip verbonden met de voorste afstandhouder in het frame. Hierdoor is de uitslag groter, en is de lok minder gevoelig voor ontsporen. 

De door mij toegepaste methode werkt goed, de lokken rijden al jaren met tevredenheid op de modelbanen zevensloten en moerputten.
Maar als ik een beter systeem tegenkom, zal ik het ook wel willen uitproberen

Groeten Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5419
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #22 Gepost op: 26 september 2008, 12:22:54 »
Beste Floris en Arjen,

Jullie redenering voor de compensatie is me duidelijk. Het sterkt me om de 3300 inderdaad als gecompenseerde lok te bouwen. Het frame is daarvoor ook meer geschikt dan het frame van de 3900, zoals in het begin van dit draadje is te zien.

Als ik goed naar de Gutzold aandrijving kijk denk ik altijd dat je dat toch ook zelf moet kunnen maken, met de goede asafstand. Maar ik verkijk me daar vast op en het kost in elk geval veeeel meer tijd.

Dat veertje in de draaistellen van de 3700 en 3900 is inderdaad een bron van zorg. Is het veertje te sterk, dan staan de voorste drijfwielen niet stevig op het spoor en is het veertje te zwak dan kunnen de achterste drijfwielen oplichten. Dat is niet goed voor de stroomafname en leidt tot ontsporingen. Het valt wel mee als je Romford wielen gebruikt, maar ik gebruik bij voorkeur de wielen van Alan Gibson en dan gaat het echt fout. Dat gebeurt natuurlijk niet bij compensatie, maar dat gaat niet in elke lok goed. Als de middelste as wordt aangedreven, zoals bij de 3700 is compensatie ook niet goed mogelijk.


mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #23 Gepost op: 28 september 2008, 12:11:14 »
zo'n tenderaandrijving kun je zelf maken ja... maar ik waag me dr niet aan. Zulke tandwieloverbrengingen moet je heel nauwkeurig maken omdat 2 tandwielen die iets te ver of iets te dicht bij elkaar zetten meteen slecht gaan lopen. In de praktijk is het zelf maken van een gecompenseerd stoomloconderstel met aandrijving via de koppelstangen makkelijker.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #24 Gepost op: 15 oktober 2008, 10:38:00 »
Hoi,

Over het compenseer verhaal kan ik het volgende vertellen: zie volgende link.

http://home.hetnet.nl/~f2hhanshobbyhoek/hhh_bzk_lurken_ns6306_nl.html

Welliswaar een 6300, maar ook dat luisterde erg nauw. Bekijk de eerste foto's maar eens. Verder kan ik zeggen dat de loc loopt als een zonnetje.

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5419
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #25 Gepost op: 15 oktober 2008, 11:06:26 »
Beste Ger,

Mooi dat deze loc goed loopt, maar het aanbrengen van veren is niet hetzelfde als compenseren. Compensatie werkt juist zonder veren. Veren is veel lastiger, want de goede werking hangt heel sterk samen met de sterkte van de veren en het gewicht én de gewichtsverdeling van de loc. Bij compensatie staat elk wiel even sterk op de rails. Bij veren is dat een veel dynamischer proces en veel lastiger af te stellen.

De beste uitleg hierover vind je in de boeken van Iain Rice waar de compensatie wordt uitgelegd als een lok die altijd statisch bepaald staat, dus bij wijze van spreken altijd op 3 punten. De veerconstructie is statisch onbepaald.

Je kunt met de aslagers van Alan Gibson wel een gecompenseerd chassis maken, maar dan moet je de veren weglaten en een compensatieboom aanbrengen. De ophanging van de compensatieboom in het chassis fungeert als de derde oplegging. Dat is heel lastig als in het geval van de 6300 je de 2e as als vaste as kiest voor de aandrijving. Compensatie is daarom in een 3300 met de achterste as aangedreven en maar 3 assen eenvoudiger.

Zie ook mijn draadje over de NS1300 Grote Groene, waar ook de achterste as is aangedreven en de koppelas daarvoor samen met de loopas daar weer voor via een compensatieboom in het chassis hangen. Ik zal eens kijken of ik daar een goede foto van heb geplaatst.

mvg,
Ivo

zie hier

De derde foto in dit bericht laat de compensatieboom zien, midden tussen de chassisplaten Je ziet het messingbusje die om een messing draad kan draaien. De messing draad zit vast in het chassis. Links drukt de compensatieboom op de 2e koppelas en rechts op het wagentje van de loopas, waarbij de boom boven de as op het wagentje staat met een stempeltje.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2008, 11:14:26 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #26 Gepost op: 15 oktober 2008, 14:55:41 »
Hey Ivo,

Geen spelt tussen te krijgen, maar de vraag van Andies is ook of het weghalen van het materiaal het frame niet te ver verzwakt. Dat valt reuze mee. Dat was voor mij de reden om het linkje naar de 6306 te plaatsen.

En inderdaad, in de boeken 'Etched loco construction' en 'Locomotive Kit Chassis Construction in 4 mm' doet Iain Rice alles uit de doeken. Ik heb die boeken "opgegvreten".

Volgens mij moet je echter in beide gevallen -compensatie of vering-  ruimte in het chassis maken, en dat is volgens mij het onderwerp waar Andries het wat spannend begint te vinden. Overigens is het ombouwsetje wat ik op de foto zie wel degelijk voor vering, en niet voor compensatie!
De ruimet die ik nog had was ook mm-werk, maar het chassis bleef na het samen bouwen sterk genoeg.

Overigens petje af voor de tenderaandrijving, een hele mooie oplossing!

Grt,

Ger.
Met groet,

Ger.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5419
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #27 Gepost op: 15 oktober 2008, 16:21:29 »
Beste Ger,

Helemaal eens. De benodigde ruimte voor de inbouw van hornblocks is voor vering en compensatie gelijk. Het getoonde setje gebruik ik gewoon voor compensatie en dan laat ik de veren en de stelschroeven weg.

Over de verzwakking kun je denk ik nog wel discussiëren. Eens, er zal maar weinig 'vlees' overblijven in de messing chassis platen nadat je de benodigde vierkante ruimte voor de hornblocks hebt uitgevijld. Anderzijds als je deze keurig aan drie zijden (bovenkant en twee zijkanten) in de chassisplaten soldeert, weet ik niet of dat dan te zwak wordt. Dat zou best eens heel erg mee kunnen vallen.

Compensatie in een chassis met 3 assen is lastig als de middelste as de aangedreven as is (en dat is zo volgens mij in een 3900). Dan zijn veren een betere, maar toch moeilijke oplossing, omdat dit heel veel instelwerk vraagt.

Ik zou een NS 3900 gewoon uitrusten met vaste assen en ook de bogie en de tenderwielen stroom aan beide zijden laten afnemen. En de betere oplossing is waarschijnlijk de eerder genoemde tenderaandrijving.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #28 Gepost op: 17 oktober 2008, 09:16:52 »
Mijn 3900 (van de eerste generatie) is als dummy uitgevoerd, met dien verstande, de origele motor heb ik niet gebruikt. In de tender zit een Fleischmann aandrijving. Deze 3900 heb ik al zo'n 15 jaar geleden gebouwd en de loc rijdt nog steeds uitstekend op diverse beurzen.
Ook een 3700 heb ik uitgevoerd met een vierassige tender met Fleischmann motor. Beide locs zijn dan ook even sterk en kunnen aardig wat slepen. In het afgelopen voorjaar hebben de bezoekers dat ook kunnen zien tijdens het Modelbouwweekend Spoorwegmuseum in april van dit jaar. Ook een 4600 op basis van Fleischmann heeft een drie-assige tenderaandrijving.
Stroomafname bij alle modellen zowel via de loc zelf als via de tender. Doordat de aandrijving niet meer in de loc zelf zit, is compensatie voor het rijgedrag -wat mijzelf betreft- van wat minder belang.




Gerard

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Model loco/DJH NS 3900
« Reactie #29 Gepost op: 17 oktober 2008, 13:49:26 »
@ Gerard:

Welke Fleischmann aandrijving heb jij in de drie-assige tender gebruikt? Ik ben heel nieuwschierig hoe je e.e.a. aangepakt hebt. Ik wl namelijk geen vierassige tender, maar de drie-assige. En die zie ik bij jou! Mijn 3700 wil ik ens stevig gaan aanpakken om 'm goed aan het lopen te krijgen. Een tender aandrijving is dan een prima optie, zeker omdat de loc al helemaal gebouwd is.

Dus... 8)


@ Arjen:

"Ik heb wel de montage van het voorste draaistel aangepast, ipv het veertje, is deze nu met een strip verbonden met de voorste afstandhouder in het frame. Hierdoor is de uitslag groter, en is de lok minder gevoelig voor ontsporen." - Hoe heb je dat precies gedaan?
 

Grt,

Ger
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2008, 13:53:35 door Ger »
Met groet,

Ger.