Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 17:21:41
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
  

Auteur Topic: Waar plast de machinist  (gelezen 10557 keer)

Gerard

  • Gast
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #15 Gepost op: 22 September 2008, 14:20:06 »
Zat er in het oorspronkelijke ontwerp van de NS 1200 ook niet een wc in één van de neuzen? Of misschien zelfs in beide neuzen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27050
    • Pagina van klaas
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #16 Gepost op: 22 September 2008, 14:32:15 »
De 1200'en hebben (hadden) weliswaar een deur in de neus, maar volgens mij zat daar een compressor achter, en geen toilet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Gerard

  • Gast
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #17 Gepost op: 22 September 2008, 14:38:55 »
Als ik het boek "Elektrische lokomotieven - NS-serie 1200" erbij pak en de tekeningen op pagina 22 bekijk kom ik toch tot een andere conclusie.

Het bijschrift bij de onderste foto luidt: "... Het toilet in de neus (rechtsonder) is opmerkelijk."
Het is een tekening van 20 april 1950, het tekeningnummer is 56-J-168.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8640
  • Spoor N
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #18 Gepost op: 22 September 2008, 15:04:52 »
Bij onze nederlandse locs zit alleen in de 16/1800 een plastrechter.
1300 ook.

@Gerard: Bij de tekening op de volgende pagina is er geen wc meer zichtbaar, die tekening komt uit 1952.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Gerard

  • Gast
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #19 Gepost op: 22 September 2008, 15:15:36 »
Daar heb je gelijk in, daarom schreef ik ook:
Zat er in het oorspronkelijke ontwerp van de NS 1200 ook niet een wc in één van de neuzen? Of misschien zelfs in beide neuzen?
Kennelijk dacht men 2 jaar later anders over dit "probleem".

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #20 Gepost op: 22 September 2008, 15:22:21 »
Ja zoiets in de trand van:
Ze moeten niet zeiken...... ::)

Groeten,
Patrick

Steef

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #21 Gepost op: 22 September 2008, 17:04:29 »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #22 Gepost op: 22 September 2008, 17:14:50 »
1200 had/heeft ook een plastrechter/urinoir in de zijgang zitten.
Reinier

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #23 Gepost op: 22 September 2008, 17:19:45 »
Interessante info dit. Ben al 25 jaar spoorhobbyist maar had hier nog nooit van gehoord!
Ehhhh, zijn er ook foto's van?
No dress rehearsel, this is our life.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2191
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #24 Gepost op: 22 September 2008, 17:25:14 »
Met of zonder odeur ?  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #25 Gepost op: 22 September 2008, 19:31:08 »
Staat op de site van Nico Spilt:

Citaat
Een bijzonder detail van de 1300'en is het urinoir, dat zich bevindt in de gang tussen de twee cabines. Dat attribuut werd aangebracht nadat er opvallende roestplekken ontstonden in die gang...


Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #26 Gepost op: 22 September 2008, 20:25:36 »
Zowel de 11 12 13 1600'en hebben het dus gehad...  ;)

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #27 Gepost op: 22 September 2008, 20:57:56 »
Jullie hebben het allemaal over de 1100, 1200 1300 loc's etc., maar hoe zit het bij de treinstellen zoals plan-T ,V de SGM, ICM etc. als de heren machinisten hoge nood hadden

marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2191
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #28 Gepost op: 22 September 2008, 20:59:54 »
Euhm.. dan gingens ze naar het "gewone toilet" van de reizigers ?
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Waar plast de machinist
« Reactie #29 Gepost op: 22 September 2008, 21:17:41 »
jaren geleden in een DH-stelletje eens meegemaakt dat de machinist onder het rijden met hoge nood de WC indook. Dat was nog in de NS-tijd, dus de meester was ook nog duidelijk herkenbaar als machinist der trein.
Overal verbaasd en verontrust om zich heen kijkende reizigers! Gelukkig bleek een in de cabine mee passagierende collega-mcn zijn plek achter de stuurtafel even te hebben ingenomen.
Altijd handig dan, zo'n bijrijder  :D
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie