Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:37:35
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Sven
Vandaag om 12:34:46
Alweer is de Weller soldeerbout defect door David Hoogvorst
Vandaag om 12:33:42
Raadplaatje: in wat voor treinstel sta ik hier? door henk
Vandaag om 12:31:27
Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door Robert vh Prutsert
Vandaag om 12:31:22
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:56:01
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:52:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 11:44:54
Ketelwagens, welke hebben jullie? door hervé
Vandaag om 11:44:39
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
Vandaag om 11:42:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:32:40
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 11:19:20
VERPLAATST: Raadplaatje: in wat voor treinstel sta ik hier? door Duikeend
Vandaag om 11:12:55
Baanbouw: NL Baan Kleindrecht in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:06:39
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:00:00
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 10:45:18
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 10:40:39
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:25:06
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door spoorijzer
Vandaag om 10:12:17
Aansluiten wissels Fleischmann door MOVisser
Vandaag om 10:09:46
Een insulfrog polariseren. door bellejt
Vandaag om 10:07:32
Toon hier je (model)TRAM foto's. door rvredebregt
Vandaag om 09:31:55
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 08:43:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:42:57
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:33:50
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 08:16:05
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 08:05:10
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:19
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:00:50
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 07:54:42
  

Auteur Topic: Station Maastricht - (Baanplan H0)  (gelezen 78728 keer)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #300 Gepost op: 06 April 2009, 11:38:48 »
Heb misschien nog een tip voor meer rij mogelijkheden.



Rechts heb ik met zwart wat wissels veranderd of er in bedacht.

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #301 Gepost op: 06 April 2009, 11:58:29 »
ook mooi baanplan , zeker veel ranggeermogelijkheden dus altijd veel rijplezier

groet stefan ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #302 Gepost op: 06 April 2009, 17:03:05 »
@ Gerard.
De sporen van het schaduwstation zijn inderdaad 2 meter lang.
Maar er is rekening gehouden dat het schaduwstation zich ongeveer 15 cm onder het maaiveld gaat bevinden.
Dus de 1e halve meter is ook nog onderdeel van de helling.
Want anders is de helling te stijl, nu heb ik een mooi percentage van 1,8%
Wat er op neer komt dat ik dan ongeveer 1,5 Mtr parkeerruimte heb, en dat is even lang als het langste perronspoor.
En dat is voldoende.
Ik ben alleen nog aan het uitzoeken wat ik ga doen met de doorgaande goederentreinen.


@ Koen.
Ik ga het stationsgebouw in de huidige situatie maken, en alleen de noordzijde van de passerelle.


@ bart.
Ik ga het eens nakijken.


@ Stefan, dat is ook een vereiste van het baanplan dat er veel rangeermogelijkheden zijn.
En ook aangezien ik niet geautomatiseert ga rijden.

De besturing wordt gedaan met de Roco Multymouse samen met de ESU Mobile control.
De wisselstraten gaan analoog bediend worden, en daarbij wordt gebruik gemaakt van een tableau  dat veel doet denken aan een verkeersleidingspost.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2009, 17:06:25 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

jakop

  • Gast
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #303 Gepost op: 06 April 2009, 17:21:29 »
Ik ben alleen nog aan het uitzoeken wat ik ga doen met de doorgaande goederentreinen.

Je zou een aantal sporen (ca. 3) van je grote schaduwstation kunnen verbinden met 1 van de sporen van het kleinere schaduwstation.
Bijvoorbeeld de linker 3 gele sporen aan het eind paralel ombuigen naar links, dan via 2 wissels naar 1 spoor brengen en dan met een boog aansluiten aan het meest rechtse rode spoor.

Dan kunnen er 3 goederen treinen weggezet worden. Komt nr. 4 "naar beneden", dan moet koploper 1 rood spoor vrijmaken.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #304 Gepost op: 06 April 2009, 17:32:25 »
Dat was niet eens zo een gek idee Jakop.

Alleen effe een kleine aanmerking.
Ik ga niet met koploper rijden.
De wisselbesturing wordt analoog.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10748
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #305 Gepost op: 06 April 2009, 17:46:34 »
De gele opstelsporen zijn zo te zien verdeeld in een linker en een rechterbundel waardoor de treinen alleen over het rechter danwel het linker spoor kunnen aankomen en vrtrekken. Is dat bewust, of is het handig om nog een overloopwissel toe te voegen zodat alle sporen bereikbaar zijn?
No dress rehearsel, this is our life.

rail4marcel

  • Online Online
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #306 Gepost op: 06 April 2009, 17:56:48 »
@J.Beckers wat is dan het nu van zo ontzettend veel sporen als je niet computergestuurd gaat rijden.
Voor grootspoorfoto's zie site

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #307 Gepost op: 06 April 2009, 17:58:40 »
Je zou een aantal sporen (ca. 3) van je grote schaduwstation kunnen verbinden met 1 van de sporen van het kleinere schaduwstation.
Bijvoorbeeld de linker 3 gele sporen aan het eind paralel ombuigen naar links, dan via 2 wissels naar 1 spoor brengen en dan met een boog aansluiten aan het meest rechtse rode spoor.

Daar had ik ook al aangedacht. Alleen nog niet getekend. Is wel een slim idee.
Dan kunnen de goederentreinen gewoon blijven rijden en trekken.

@J.Beckers wat is dan het nu van zo ontzettend veel sporen als je niet computergestuurd gaat rijden.

Dat gaat inderdaad niet lukken. Zoveel sporen en veel treinen met digitaal rijden met handmatige wissels gaat niet (echt) lukken

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #308 Gepost op: 06 April 2009, 18:17:55 »
@ Marc.

De trein begint al bij het uitrijden van het station aan zn spoorkeuze.
Het heeft dan ook niet echt veel zin om nog eens een extra overloopwissel in het schaduwstation te plaatsen.
De treinen gaan dan ook nagenoeg een vaste route pendelen.

@ Marcel & Bart.

Ik ga bewust niet computergstuurd rijden.
En het hoge aantal opstel sporen heeft alles te maken dat ik zo veel mogelijk materieel onder de baan kan plaatsen.
En handmatig rijden dat is zelfs goed te doen, want de wisselstraten kunnen maar 1 treinbeweging tegelijk aan.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #309 Gepost op: 06 April 2009, 18:22:37 »
Dit is het baanplan met een gewijzigd schaduwstation, zodat de goederentreinen ook door kunnen rijden.





Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 996
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #310 Gepost op: 06 April 2009, 18:55:30 »
Jos, de goederentreinen kunnen nu alleen rondjes rijden, weet niet of dat je bedoeling is? Met een keerlus werken is mijn inzien realistischer.

Heb je ook nagedacht over het aantal opstelsporen dat je wilt hebben? Je tekent er een hoop en in het volgende plan haal je er zo weerk 6 af om er drie sporen voor goederentreinen te maken...

Groet Lars
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #311 Gepost op: 06 April 2009, 19:02:53 »
Beste lars.
Er is in het gele schaduwstation 1 spoor vervangen door een doorgaand spoor, en de 2 ander zijn nieuw ingetekend.
Bij het rode schaudwstation is het zelfde gebeurt.

Het gaat zelfs mogelijk zijn om in het schaduwstation de loc's te ontkoppelen en om te laten lopen als ik dat zou willen.

En zeker is er nagedacht over het aantal opstelsporen, want er zijn 9 vaste binnenlandse pasagierstreinstammen continu op de baan aanwezig.
En er zijn ook 6 internationale treinstammen continu aanwezig op de baan.

Voorlopig zou ik dus uit kunnen gaan van dit aantal sporen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #312 Gepost op: 06 April 2009, 19:08:09 »
Heb je verder niet meer gekeken naar mijn wissel stukje?



Hier weer zwart aangegeven aan de rechtse kant

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #313 Gepost op: 06 April 2009, 19:10:03 »
@ Bart, daar heb ik naar gekeken, maar daar zie ik het nut niet echt van in, de treinen kiezen al bij het verlaten van het station het juiste spoor.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

jakop

  • Gast
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #314 Gepost op: 06 April 2009, 19:10:57 »
Je zou ook alle rode sporen kunnen verbinden met evenveel gele aan de andere kant.
Of je het ook doorlopend gaat gebruiken is aan jouw....maar dan kán een trein (in een gekke bui) ook de ander kant uit vertrekken  ;)

Ik zou nog maar eens nadenken over besturing door bv koploper. Als je elke trein z'n eigen route en tijdtafel geeft kan je een mooi verkeersbeeld op dit station creëren.