Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door NS-Daniël
Vandaag om 23:40:11
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
Vandaag om 23:04:35
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Benelux795
Vandaag om 22:51:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
Vandaag om 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
Vandaag om 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
Vandaag om 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
Vandaag om 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
Vandaag om 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
Vandaag om 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
Vandaag om 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:29
Raadplaatje door henk
Vandaag om 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
Vandaag om 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
Vandaag om 20:41:15
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door sneek
Vandaag om 20:30:11
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door Mar-Cas
Vandaag om 20:25:55
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
Vandaag om 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
Vandaag om 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
Vandaag om 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:13:54
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door niels1093
Vandaag om 17:05:28
  

Auteur Topic: Station Maastricht - (Baanplan H0)  (gelezen 78795 keer)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #300 Gepost op: 06 April 2009, 11:38:48 »
Heb misschien nog een tip voor meer rij mogelijkheden.



Rechts heb ik met zwart wat wissels veranderd of er in bedacht.

nscargo2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #301 Gepost op: 06 April 2009, 11:58:29 »
ook mooi baanplan , zeker veel ranggeermogelijkheden dus altijd veel rijplezier

groet stefan ;D

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #302 Gepost op: 06 April 2009, 17:03:05 »
@ Gerard.
De sporen van het schaduwstation zijn inderdaad 2 meter lang.
Maar er is rekening gehouden dat het schaduwstation zich ongeveer 15 cm onder het maaiveld gaat bevinden.
Dus de 1e halve meter is ook nog onderdeel van de helling.
Want anders is de helling te stijl, nu heb ik een mooi percentage van 1,8%
Wat er op neer komt dat ik dan ongeveer 1,5 Mtr parkeerruimte heb, en dat is even lang als het langste perronspoor.
En dat is voldoende.
Ik ben alleen nog aan het uitzoeken wat ik ga doen met de doorgaande goederentreinen.


@ Koen.
Ik ga het stationsgebouw in de huidige situatie maken, en alleen de noordzijde van de passerelle.


@ bart.
Ik ga het eens nakijken.


@ Stefan, dat is ook een vereiste van het baanplan dat er veel rangeermogelijkheden zijn.
En ook aangezien ik niet geautomatiseert ga rijden.

De besturing wordt gedaan met de Roco Multymouse samen met de ESU Mobile control.
De wisselstraten gaan analoog bediend worden, en daarbij wordt gebruik gemaakt van een tableau  dat veel doet denken aan een verkeersleidingspost.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 06 April 2009, 17:06:25 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

jakop

  • Gast
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #303 Gepost op: 06 April 2009, 17:21:29 »
Ik ben alleen nog aan het uitzoeken wat ik ga doen met de doorgaande goederentreinen.

Je zou een aantal sporen (ca. 3) van je grote schaduwstation kunnen verbinden met 1 van de sporen van het kleinere schaduwstation.
Bijvoorbeeld de linker 3 gele sporen aan het eind paralel ombuigen naar links, dan via 2 wissels naar 1 spoor brengen en dan met een boog aansluiten aan het meest rechtse rode spoor.

Dan kunnen er 3 goederen treinen weggezet worden. Komt nr. 4 "naar beneden", dan moet koploper 1 rood spoor vrijmaken.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #304 Gepost op: 06 April 2009, 17:32:25 »
Dat was niet eens zo een gek idee Jakop.

Alleen effe een kleine aanmerking.
Ik ga niet met koploper rijden.
De wisselbesturing wordt analoog.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10748
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #305 Gepost op: 06 April 2009, 17:46:34 »
De gele opstelsporen zijn zo te zien verdeeld in een linker en een rechterbundel waardoor de treinen alleen over het rechter danwel het linker spoor kunnen aankomen en vrtrekken. Is dat bewust, of is het handig om nog een overloopwissel toe te voegen zodat alle sporen bereikbaar zijn?
No dress rehearsel, this is our life.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #306 Gepost op: 06 April 2009, 17:56:48 »
@J.Beckers wat is dan het nu van zo ontzettend veel sporen als je niet computergestuurd gaat rijden.
Voor grootspoorfoto's zie site

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #307 Gepost op: 06 April 2009, 17:58:40 »
Je zou een aantal sporen (ca. 3) van je grote schaduwstation kunnen verbinden met 1 van de sporen van het kleinere schaduwstation.
Bijvoorbeeld de linker 3 gele sporen aan het eind paralel ombuigen naar links, dan via 2 wissels naar 1 spoor brengen en dan met een boog aansluiten aan het meest rechtse rode spoor.

Daar had ik ook al aangedacht. Alleen nog niet getekend. Is wel een slim idee.
Dan kunnen de goederentreinen gewoon blijven rijden en trekken.

@J.Beckers wat is dan het nu van zo ontzettend veel sporen als je niet computergestuurd gaat rijden.

Dat gaat inderdaad niet lukken. Zoveel sporen en veel treinen met digitaal rijden met handmatige wissels gaat niet (echt) lukken

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #308 Gepost op: 06 April 2009, 18:17:55 »
@ Marc.

De trein begint al bij het uitrijden van het station aan zn spoorkeuze.
Het heeft dan ook niet echt veel zin om nog eens een extra overloopwissel in het schaduwstation te plaatsen.
De treinen gaan dan ook nagenoeg een vaste route pendelen.

@ Marcel & Bart.

Ik ga bewust niet computergstuurd rijden.
En het hoge aantal opstel sporen heeft alles te maken dat ik zo veel mogelijk materieel onder de baan kan plaatsen.
En handmatig rijden dat is zelfs goed te doen, want de wisselstraten kunnen maar 1 treinbeweging tegelijk aan.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #309 Gepost op: 06 April 2009, 18:22:37 »
Dit is het baanplan met een gewijzigd schaduwstation, zodat de goederentreinen ook door kunnen rijden.





Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 996
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #310 Gepost op: 06 April 2009, 18:55:30 »
Jos, de goederentreinen kunnen nu alleen rondjes rijden, weet niet of dat je bedoeling is? Met een keerlus werken is mijn inzien realistischer.

Heb je ook nagedacht over het aantal opstelsporen dat je wilt hebben? Je tekent er een hoop en in het volgende plan haal je er zo weerk 6 af om er drie sporen voor goederentreinen te maken...

Groet Lars
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #311 Gepost op: 06 April 2009, 19:02:53 »
Beste lars.
Er is in het gele schaduwstation 1 spoor vervangen door een doorgaand spoor, en de 2 ander zijn nieuw ingetekend.
Bij het rode schaudwstation is het zelfde gebeurt.

Het gaat zelfs mogelijk zijn om in het schaduwstation de loc's te ontkoppelen en om te laten lopen als ik dat zou willen.

En zeker is er nagedacht over het aantal opstelsporen, want er zijn 9 vaste binnenlandse pasagierstreinstammen continu op de baan aanwezig.
En er zijn ook 6 internationale treinstammen continu aanwezig op de baan.

Voorlopig zou ik dus uit kunnen gaan van dit aantal sporen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #312 Gepost op: 06 April 2009, 19:08:09 »
Heb je verder niet meer gekeken naar mijn wissel stukje?



Hier weer zwart aangegeven aan de rechtse kant

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #313 Gepost op: 06 April 2009, 19:10:03 »
@ Bart, daar heb ik naar gekeken, maar daar zie ik het nut niet echt van in, de treinen kiezen al bij het verlaten van het station het juiste spoor.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

jakop

  • Gast
Re:Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Reactie #314 Gepost op: 06 April 2009, 19:10:57 »
Je zou ook alle rode sporen kunnen verbinden met evenveel gele aan de andere kant.
Of je het ook doorlopend gaat gebruiken is aan jouw....maar dan kán een trein (in een gekke bui) ook de ander kant uit vertrekken  ;)

Ik zou nog maar eens nadenken over besturing door bv koploper. Als je elke trein z'n eigen route en tijdtafel geeft kan je een mooi verkeersbeeld op dit station creëren.