Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Göhrener Viaduct door saskia
Vandaag om 13:07:45
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
  

Auteur Topic: Station Maastricht - (Baanplan H0)  (gelezen 76465 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Station Maastricht - (Baanplan H0)
« Gepost op: 20 September 2008, 21:53:28 »
Hier in dit draadje kunnen jullie het bouwverslag van station Maastricht volgen.



Maar een ding is zeker, het zal niet snel gaan.

Wordt vervolgt...........
« Laatst bewerkt op: 05 January 2009, 22:38:20 door Hans van de Burgt »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2008, 22:40:31 »
Vandaag nog in Maastricht geweest, de auto stond bij het station gepakeerd.

Best een flink gebouw en een mooie bouw, is zeker een fraai bouwwerk.
Wat mij opviel is de aanwezigheid van een toren, vond ik apart.

Zal je vorderingen blijven volgens.

Dion
groetjes Dion

Robert692

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Thats how we roll!
    • Hinterbergen
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #2 Gepost op: 21 September 2008, 10:11:59 »
Als ik jou was zou ik een keer effe naar Maastricht gaan en wat foto's nemen.
Want hoe ga je anders alle details namaken?
In ieder geval veel succes ermee. ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #3 Gepost op: 21 September 2008, 15:19:16 »
@ Benelux Hondekop.

Dat klopt,
Ik moet zeker met mn spiegelreflex eens een kaartje gaan volschieten met details.
En in het bijzonder de ramen en de ornamenten die het gebouw rijk is.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #4 Gepost op: 23 September 2008, 19:26:33 »
Vandaag foto's gemaakt (zo een slordige 200 denk ik)
Morgen ga ik delen van de tekening kopieren, en de foto's via nummering op de juiste plaats zetten, zodat ik op die manier een beetje een inzicht krijg in de details.

Toen ik de foto's aan het maken was toen had ik echt zo iets van: Allemamaggisch, waar ben ik in hemelsnaam mee begonnen.

Maar dat maakt het juist zo spannend.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Robert692

  • Offline Offline
  • Berichten: 181
  • Thats how we roll!
    • Hinterbergen
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #5 Gepost op: 23 September 2008, 20:04:36 »
Ja het is een aardig groot gebouw en veel details. ;)

Groet,Robert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #6 Gepost op: 02 January 2009, 16:10:09 »
Vandaag ben ik begonnen met de bouwtekeningen (1:100)

Ik heb de plattegrond in zn geheel gekopieerd, op de ware grootte van de modelbaan.
Ik ga grote stukken papier er aan toevoegen waarop het sporenplan getekend gaat worden.

Dit gaat naderhand op een multiplexplaat geplakt worden en aan de hand daarvan zal de defenitive groote van de baan bepaald worden.





Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.........
Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #7 Gepost op: 02 January 2009, 16:14:38 »
Dat is een ambitieus project Jos, ik zal de vorderingen met interesse volgen!

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #8 Gepost op: 02 January 2009, 16:16:35 »
Het gebouw komt naderhand pas als de hele baan een beetje vorm begint te krijgen en als alle sporen liggen.

Om over een jaar of (10) ;D ;D ;D ;D te eindigen met de bovenleiding.




Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #9 Gepost op: 02 January 2009, 20:17:15 »
Ik heb nu alles zo een beetje uitgetekend, en ik zit met een probleem.

Er zitten 32 wissels in de baan waarvan 2 halve engelsmannen en 3 hele engelsmannen.
De rest zijn allemaal linker of rechter wisssels.

Nu is mijn vraag welke rails ik hiervoor het beste kan gebruiken.
Ik wilde eerst fleischmann profi met bedding gaan gebruiken, maar bij sommige stukken is dat niet mogelijk om dat er 2 wissels in zetten die zelf gefabriceert moeten worden.

Verder zat ik nog met een ander probleem met de treinlengte.

In maastricht zit tussen spoor 4 en 5 een kruiswissel.
Zou ik deze weglaten zodat ik met een 8 baks trein er op[ kan, of zal ik hem laten zitten dat de trein niet langer kan zijn als 5 bakken??

Wie mij hierbij van goede raad kan voorzien, die roept maar. ;)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #10 Gepost op: 02 January 2009, 20:24:07 »
Staat in het echie de trein ook over de kruiswissel of niet? Ik zou zelf met een zo lang mogelijke trein willen rijden, ongeacht of die op een kruiswissel staat of niet. Vaak is het ook dat een kruiswissel net wat toevoegd aan een station, zoals hier in Hengelo.

Ik ken de situatie in Maastricht niet, maar het ligt er natuurlijk ook aan wat je zelf wilt.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #11 Gepost op: 02 January 2009, 20:26:22 »
Nu is mijn vraag welke rails ik hiervoor het beste kan gebruiken.
Ik wilde eerst fleischmann profi met bedding gaan gebruiken, maar bij sommige stukken is dat niet mogelijk om dat er 2 wissels in zetten die zelf gefabriceert moeten worden.

Verder zat ik nog met een ander probleem met de treinlengte.

In maastricht zit tussen spoor 4 en 5 een kruiswissel.
Zou ik deze weglaten zodat ik met een 8 baks trein er op[ kan, of zal ik hem laten zitten dat de trein niet langer kan zijn als 5 bakken??


Ik zou dan voor Rocoline of Piko A-rail gaan ( A-rail is beduidend goedkoper ;) ) en dan die dingen aanpassen, is het mooist aan te passen.

En vwb je kruiswissel, bouw je het nu na of niet ;) Maw ding erin laten zitten net als in het echt.

Gr. Remco.

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1768
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #12 Gepost op: 02 January 2009, 20:33:44 »
Staat in het echie de trein ook over de kruiswissel of niet?

Nope....
Vriendelijke groet, Servé.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #13 Gepost op: 02 January 2009, 20:38:25 »
De kruiswissel moet ik zeker zelf maken, want als ik van de standaard wissels uit ga met een kruis ertussen komen de sporen veel te ver uit elkaar te staan.


Verder is die kruiswissel van belang voor de stoptreinen van de NS en Veolia.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Station Maastricht in H0
« Reactie #14 Gepost op: 02 January 2009, 20:39:46 »
Jos,

Dat is toch geen probleem en als je bijv. Piko A-rail ( iig geen rails met ballastbed zoals Profi en Geoline ) neemt kun je prima zelf het kruis solderen en dan her en der de bielsen eronder plaatsen en netjes opvullen!

Gr. Remco.