Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Ontstoorder???  (gelezen 6826 keer)

Dirkske

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Ontstoorder???
« Gepost op: 16 september 2006, 14:02:35 »
Hoi modelspoorders,

Ik rij op (toch het meest) Fleischmann-profirails.
Heb gezien dat er onderaan de aansluitrail een klein elektronica prulletje zit, zo'n bruin plat ding. :D
Is dit een ontstoorder of zoiets en is dit echt een must.
Ik wil andere delen van mijn baan ook voorzien van aansluitingen die ik zelf in elkaar pruts.
Als dit "prulletje" een must is, wat moet ik me dan aanschaffen ???

Met vriendelijke groeten, Dirk.

Ps:De schaal is HO.
Je eigen baan, je eigen wereldje.

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Ontstoorder???
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2006, 14:05:26 »
Dit is een ontstoor condensator, zodat de spoorbaan niet stoort op de radio oid. Maar de locs van tegenwoordig produceren tegenwoordig niet zoveel 'rotzooi' meer dus het is een beetje overbodig denk ik.

Let er wel op dat als je digitaal rijd deze weghaalr anders krijg je er problemen mee.

mvg Paul

Dirkske

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Ontstoorder???
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2006, 14:19:13 »
Hoi Paul,

Bedank voor de info.
Dus bij digitaliseren, weg die handel!!!

Dirk
Je eigen baan, je eigen wereldje.

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Ontstoorder???
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2006, 15:20:38 »
Zover ik weet zit die condensator er niet om de storing veroorzaakt door een (oude) lokomotief te verminderen maar juist om het 'antenne' effect van je rails te verminderen (dus de storing die door de rails wordt veroorzaakt).

mvrg, Pieter

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Ontstoorder???
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2006, 15:30:11 »
Antenne effect ? nooit van gehoord bij modelspoor en als de rails al wat oppikt zal dit enkele milivolts zijn en daar heb je geen last van...

gr Paul

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Ontstoorder???
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2006, 16:12:16 »
Met het antenne effect bedoel ik niet dat de rails storing oppikt maar juist veroorzaakt. Eigenlijk is de rails gewoon een geleider waar, als er stroom doorloopt, een (elektro) magnetisch veld wordt opgewekt. Laat een antenne van een zender nou net het zelfde doen...
Doe condensator zit er alleen maar om  stroorpieken (stroom) weg te filteren zodat de radiointeferentie binnen de perken blijft..

Als je harde bewijzen wilt: leen een wat goedkope babyfoon en zet die maar naast een modelbaan met flink veel meters spoor..

mvgr

Pieter

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Ontstoorder???
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2006, 16:17:46 »
Ik weet wel wat een antenne doet  ;), maar begreep je verkeerd.
We hebben het wel over hetzelfde fenomeen dus dat de spoorbaan stoort op de radio. Maar de locs van tegenwoordig zijn ook bijna allemaal ontstoort en bij digitaal bedrijf zal die toch echt verwijderd moeten worden....

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Ontstoorder???
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2006, 16:39:24 »
Paul, ik ben blij dat we op dezelfde golflengte zitten ;).

En ik ben het ook helemaal met je eens dat die condensator bij digitaal bedrijf er uit moet.

Wat ik me wel afvraagt, je zou denken dat het digitaal signaal wat op de rails gezet wordt juist meer verstoring zou gegeven aangezien de vorm van het signaal (blokgolf) en de hogere frequentie?
Ik heb daar zelf geen ervaring mee dus wie kan daar wat over zeggen?

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Ontstoorder???
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2006, 16:47:05 »
Nou de blokgolf van het digitaal bedrijf is een hogere frequentie en zal hoogst waarschijnlijk zo genomen zijn dat die de radiofrequentie's niet stoort. Dit soort dingen zijn allemaal in limieten vastgelegt.

Een loc produceert door de motor / koolborstels volgens mij een storing wat witte ruis genoemd word ,deze ruis bestaat uit heel veel frequentie's vandaar dat de radio deze op kan pikken. Hoop dat ik het zo een beetje goed en duidelijk uitgelegd heb.

mvg Paul

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Ontstoorder???
« Reactie #9 Gepost op: 16 september 2006, 17:07:00 »
Paul,

Je uitleg is mij tot nu toe nog helemaal duidelijk.
Denk je niet dat de blokgolf vorm geen probleem opleverd?
Ik bedoel dan niet de grondfrequentie maar juist die hogere frequenties (harmonische)?
Heb ooit vroeger wel eens wat gerekend aan die hogere frequenties en weet nog dat meneer Fourier daar een aardige analyse voor had ;)
Ik dacht dat een blokgolf juist een hele berg harmonische opleverd met relatief grote amplitudes t.o.v. de grondharmonisch.
mvrg,

Pieter

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Ontstoorder???
« Reactie #10 Gepost op: 16 september 2006, 17:19:43 »
En ik ben het ook helemaal met je eens dat die condensator bij digitaal bedrijf er uit moet.


Daar kan jij het dan wel niet mee eens zijn, maar dat is een uitdrukkelijke voorwaarde, die condensator MOET eruit. Anders werkt je digitale systeem niet.
De praktijk is heel vaak anders dan de theorie uit de boekjes.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

paultenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Ontstoorder???
« Reactie #11 Gepost op: 16 september 2006, 17:21:35 »
Nou ik weet ik ook niet zo 1 2 3 , weet ook niet uit mijn hoofd op welke frequentie digitaal bedrijf is. Ik denk dat deze onder het radiofrequentie gebied (FM) zit. Gok iets van 20  Khz

Om hier een Fourier analyse op los te laten lijkt me weer wat overdreven en heb daar ook al eens aardig hoofdpijn van gekregen  ;D. De grondharmonische is iig altijd degene met de grootste amplitude en de harmonische zijn de dubbele frequentie ervan.
Het klopt idd dat een blokgolf ook heel veel frequentie's bevat maar een blokgolf is opgebouwd hieruit en deze frequentie's worden dus niet uitgezonden wat bij witte ruis wel het geval is.

Nou kan mijn verhaal hierboven een beetje ontsporen, want het begint me weer een beetje te duizelen met dat fourier enzo ;D ;D ::)

Nou zijn de radio ontvangers tegenwoordig ook vele maler beter dan vroeger dus het kan dat ook nog ermee te maken heeft.

gr paul

@wim, dat zegt Pieter toch ook dat hij eruit moet  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Ontstoorder???
« Reactie #12 Gepost op: 16 september 2006, 17:29:25 »
Analoge locs zijn altijd ontstoord om de spanningspieken te dempen die ontstaan door het borstelvonken. Een condensator tussen de borstelhouders is wel het minste, maar meestal monteren de fabrikanten ook nog één of twee smoorspoeltjes.
Daarnaast zat er in de aansluitrails ook altijd een condensator, als laatste filter. Dat was gewoon verplicht volgens de radiowet of iets dergelijks.

Bij digitaal komt dat een beetje op losse schroeven te staan. De decoder schermt de motor af, dus die ontstoorelementen op de koolborstels zijn niet echt meer nodig. Bovendien verstoren ze bij sommige decoders het meetsysteem voor de cruise-control.
Een condensator in de aansluitrail is voor digitaal funest, om te beginnen omdat de mooie steile flanken van het signaal daardoor om zeep worden geholpen. Maar daarnaast veroorzaakt zo'n condensatortje bij elke flank een enorme stroomstoot waar de uitgang van de booster niet zo happy mee is. Dus die condensatortjes in de aansluitrails moeten er bij digitaal allemaal uit.

Hoe het dan zit met radiostoring weet ik eerlijk gezegd ook niet. De grondfrequentie van digitaal ligt in het bereik tussen 5 kHz en 20 kHz, een beetje afhankelijk van het protocol. Daar krijgt een radio of TV toestel geen koorts van. Maar die steile flanken, daar zitten uiteraard zeer hoge frequenties in. Geen idee wat de wetgever daarvan vindt. Het is natuurlijk wel zo dat tegenwoordig bijna elke TV aan een kabel hangt, dus die stoor je niet zo gauw.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Ontstoorder???
« Reactie #13 Gepost op: 16 september 2006, 17:39:52 »
Daar kan jij het dan wel niet mee eens zijn, maar dat is een uitdrukkelijke voorwaarde, die condensator MOET eruit. Anders werkt je digitale systeem niet.
De praktijk is heel vaak anders dan de theorie uit de boekjes.

Mvg
Wim.


Heuh... volgens mij staat er dat hij het er juist wel mee eens is...  ;)
Reinier

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Ontstoorder???
« Reactie #14 Gepost op: 16 september 2006, 18:13:39 »
Voordat we ontsporen in ontstoren, Dirk, is het jou allemaal duidelijk? Je moet die condensatoren dus gewoon weglaten.

En verder zal het wel niet zo'n vaart lopen met die storingen (tenzij je een booster van 100A ofzo ga gebruiken of 100 kilometer rails gaat voeden ;D ).

mvrg

Pieter