Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:09:36
PB Models, ICR-rijtuigen door W. Dagevos
Vandaag om 19:48:20
Kleur van het dak,van een geelbander. door CeesJ
Vandaag om 19:42:56
C12c rijtuig door martijnhaman
Vandaag om 19:39:57
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Martin Welberg
Vandaag om 19:37:03
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:32:01
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
Vandaag om 19:29:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:08:03
Modelbaan Beltheim. door Eric B
Vandaag om 19:01:39
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 18:50:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:44:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 18:44:05
Liliput verpakking en motor door Silvolde
Vandaag om 18:19:07
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 17:44:22
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
Vandaag om 17:28:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:03:15
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 16:29:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:27:24
Roco wagon openen door Stieven76
Vandaag om 16:18:15
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door 008200
Vandaag om 16:13:47
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door ex-DR V100
Vandaag om 14:30:43
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:22:31
  

Auteur Topic: Railmagazine 257  (gelezen 7327 keer)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Railmagazine 257
« Reactie #15 Gepost op: 15 September 2008, 10:43:16 »
Als jij helemaal weg bent van schilderwerken en inderdaad denkt dat je het beter
m.v.g.

Mark

dan heb jij het schilderwerk van de mitropa stand niet van dichtbij gezien, dan had je dit niet voorgesteld  ;D
Maar het klopt wel wat er eerder gezegd is, zoveel verschil met een paar jaar geleden is er niet wat modelspoorgebied betreft.
Er zijn 30 of 40 pagina's bijgekomen en het meeste in grootspoor.
Percentueel is het dus gezakt, effectief is het gelijk gebleven, tel daarbij op dat de gemiddelde lezer steeds kritischer wordt waardoor een artikel die 6 jaar geleden hoogstaand was, nu als gewoontjes wordt beschouwd...
« Laatst bewerkt op: 15 September 2008, 10:45:25 door marty »
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12506
    • sleutelspoor
Re: De bladen
« Reactie #16 Gepost op: 15 September 2008, 13:03:09 »
Heren,

Allebei de bladen, RM en RH staan en vallen met de aangeleverde kopij.
Van, voor en DOOR de modelspoorder is een stelling die nog steeds opgaat. Als er geen kopij is kan je ook niet plaatsen!!.
 Waarom meer 1 op 1 dan b.v. 1 op 87?
Grootspoorartikelen zijn t.o.v. modelspoor heel erg makkelijk te realiseren, je pakt digicamera, schiet een paar plaatjes, en maakt op de PC de tekst! In hooguit 1 a 2 uur heb je een pan klaar artikel. Lever het digitaal aan en wacht dan op je kopij loon en publicatie.
Modelspoor daarentegen vergt weken, soms maanden van voorbereiding en bouwen. Alle stappen die je maakt moeten vast gelegd worden en dan moet je ook nog eens goed kunnen fotograferen en begrijpelijk schrijven.
Dat is niet voor veel mensen weggelegd. Je ziet dan ook regelmatig dat bekende banen en objecten  terug keren op de modelpagina's van de bladen! Ja ook bij onze buren!
Dus als je vind  dat er te weinig modelspoor gepubliceerd wordt, steek dan de hand eens in eigen boezem.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: Railmagazine 257
« Reactie #17 Gepost op: 16 September 2008, 12:55:36 »
Citaat
Alle stappen die je maakt moeten vast gelegd worden en dan moet je ook nog eens goed kunnen fotograferen en begrijpelijk schrijven.

Alsof je dat bij grootspoor niet hoeft te kunnen.... Ook dat is voor is niet voor alle mensen weggelegd.

Je vergeet bij grootspoor tijdrovende bezigheden zoals orienteren op het onderwerp, documentatie zoeken, soms maandenlang leuren om ergens binnen te mogen kijken, de reis (je fietst niet even naar Valencia of de ring van Velim), en dan moet je daar ook nog eens de juiste mensen treffen die wat inhoudelijks kunnen vertellen en het weer moet meezitten om mooie platen te kunnen maken. En als dat alles toevallig even niet meezit moet je er alsnog een aardige draai aan weten te geven.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12506
    • sleutelspoor
Re: Railmagazine 257
« Reactie #18 Gepost op: 16 September 2008, 13:03:16 »
Nooit gehoord van de PR-afdeling van een bedrijf?????
Hoef je echt niet voor op reis, doet de PTT wel voor je.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: Railmagazine 257
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2008, 13:30:32 »
Ik schrijf zelden grootspoorartikelen, eigenlijk alleen maar modelspoor, maar ik denk dat je de auteurs van de grootspoorartikelen van de bladen (ook die van de Guus Ferreebode) zwaar tekort doet Kras.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Railmagazine 257
« Reactie #20 Gepost op: 16 September 2008, 13:31:40 »
...PTT ....
SK

Soheeeeee, wanneer was jouw laatste artikeltje  ;D ;D
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12506
    • sleutelspoor
Re: Railmagazine 257
« Reactie #21 Gepost op: 16 September 2008, 13:36:39 »
Iedere maand staat er wat van mij in hoor :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • Nog steeds lerende
Re: Railmagazine 257
« Reactie #22 Gepost op: 16 September 2008, 13:48:24 »
maar ik vind ook vaak dat  n spoor onder belicht wordt ook bij fabrikanten

rob

RichardK

  • Offline Offline
  • Berichten: 230
Re: Railmagazine 257
« Reactie #23 Gepost op: 16 September 2008, 13:50:24 »
Nooit gehoord van de PR-afdeling van een bedrijf?????
Hoef je echt niet voor op reis, doet de PTT wel voor je.
SK

En precies zo kan het met modelspoor ook natuurlijk, je belt philoruktrain ofzo eens op, vraagt of ze wat foto's kunnen maken van een modelletje en klaar ben je.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12506
    • sleutelspoor
Re: Railmagazine 257
« Reactie #24 Gepost op: 16 September 2008, 14:10:47 »
Gelijk heb je.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Re: Railmagazine 257
« Reactie #25 Gepost op: 16 September 2008, 14:54:08 »
Citaat
Nooit gehoord van de PR-afdeling van een bedrijf

Het idee van een PR-afdeling is dat deze alleen maar PR-praatjes en -plaatjes levert, en daar zijn de lezers (en de auteurs) echt niet tevreden mee. Dan kan je net zo goed stoppen met bladen en de persberichten op het i-net uit gaan printen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22595
Re: Railmagazine 257
« Reactie #26 Gepost op: 18 September 2008, 08:43:30 »
Mooi dat er enige discussie over mijn opmerkingen ontstaat.

Laat duidelijk zijn dat ik natuurlijk alleen vanuit mijn eigen voorkeur schrijf. Ik geloof niet in 'objectieve' recensies. Aan een mening heeft iedereen veel meer. Op basis van mijn stukje kunnen grootspoorenthousiasten feilloos opmaken dat RM 257 voor die doelgroep een prima nummer is.

De opmerking van Floris ben ik even nagegaan en klopt wel zo'n beetje. Er zijn tijden geweest dat de modelspoorafdeling groter was, maar in hoofdzaak is toch de grootspoorafdeling sterk gegroeid.

Blijft het feit dat ik de grootspoorartikelen vroeger bijna allemaal met genoegen las en dat er tegenwoordig artikelen tussen zitten waar ik niet doorheen kom. Ik heb het woord bladvulling niet gebruikt, maar ik heb toch wel de indruk dat grootspoorartikelen vooral breedsprakiger zijn geworden. En inderdaad, maar al te vaak bekruipt me het gevoel dat er gewoon teksten van de PR-afdelingen zijn overgenomen.

Persoonlijk vind ik het tijdschrift goed genoeg om in 2009 die 55 euro daaromtrent te betalen. Mijn vrouw wees me er fijntjes op dat ik na de plof op de deurmat meestal een tijdje niet echt aanspreekbaar ben.   ;D
In ruil voor dat geld mogen ik en andere mensen gewoon een mening over een tijdschrift hebben. Het is mooi als mensen een artikel voor een tijdschrift schrijven, maar opmerkingen in de trant van 'waarom schrijf je het niet zelf' zijn dooddoeners van jewelste.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: Railmagazine 257
« Reactie #27 Gepost op: 18 September 2008, 10:28:51 »
@ Sobat , de colofon ??  ;D

@ Henk, 100% mee eens, hier zijn idem dezelfde symptonen, en zonder abbo ligt er niets meer op de wc om te lezen  :)
Zat ook te denken aan de internetversie van Railhobby, maar ik mag geen scherm op het toilet neerhangen  >:(
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Railmagazine 257
« Reactie #28 Gepost op: 18 September 2008, 10:46:18 »
laptop?  ;D

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12506
    • sleutelspoor
Re: Railmagazine 257
« Reactie #29 Gepost op: 18 September 2008, 10:46:44 »
 ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.