Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc? door Syb030
Vandaag om 00:58:56
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje door MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling door phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0 door Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
06 August 2025, 11:09:35

Auteur Topic: Railmagazine 257  (gelezen 7087 keer)

henk

• Offline Offline
Railmagazine 257
« Gepost op: 14 September 2008, 21:44:51 »
Railmagazine 257 bevat ruwweg 90 pagina’s grootspoor en 30 pagina’s modelspoor. Zo bont zijn we het nog niet vaak tegengekomen, maar minder ruimte voor modelspoor lijkt toch wel een trend in RM. Is dat bewust beleid? De grootspoorredactie telt volgens mij meer leden dan de modelspoorredactie. Of valt het gewoon niet mee aan goed modelspoormateriaal te komen? Dan moet ik misschien toch maar dat DCC-project van Elektor gaan bouwen en daar een stukkie over schrijven.

De redactie bezoekt heel wat materieelfabrikanten en die verslagen boeien mij maar matig. Dus deel 2 van het verslag van een bezoek aan Siemens of soortgelijke artikelen over Vossloh of Alstom geloof ik wel.
Het artikel over de gang van zaken bij Van Heezik in Maarssen heb ik met interesse gelezen. Het spoor speelt een belangrijke rol in het papiervervoer aldaar. Het zou leuk zijn als verderop in het blad een vertaling in model zou staan of informatie werd gegeven over geschikte modellen van de gebruikte schuifwandwagens.
Jan van Huijksloot schreef een uitgebreid en informatief artikel over de Regiotramplannen in Groningen.
Verder vinden we een artikel over de AGV van Alstom. Het is een opvallende verschijning, maar de kern is dat dit de eerste Franse hogesnelheidstrein is met de aandrijving in de draaistellen van de rijtuigen. Hadden de vormgevers van de AGV zich maar met de stellen voor HSA mogen bemoeien. Op pagina 74 en 75 kunnen we lezen dat het eerste vogelbekstel zowaar een paar meter heeft gereden.
Otto Dijkstra en Kees Wielenmaker laten in het artikel over de presentatie van de door de SGB gerestaureerde Ovalen Ramer goed zien hoeveel hoofdbrekens zoiets kost.

U begrijpt zo langzamerhand wel dat ik primair modelspoorder ben en dat ik grootspoorlitertauur vooral al inspiratiebron beschouw. Voor mij bood Railmagazine altijd de ideale combinatie. Maar dat begint een beetje zoek te raken.
Voorlopig blijf ik nog wel abonnee en dat komt dan door de pareltjes die we in het blad terug vinden. Otto Dijkstra heeft een fraai artikel over de zelflossers voor grindvervoer van NS geschreven. Hij laat gelijk zien welke modellen er zijn. Het wordt helemaal leuk als Len de Vries in het eerste modelspoorartikel bericht over de bouw van de zelflossers van MK Modelbouwstudio’s.
Daarna laat Peter de Vries zien hoe hij een messing jakobsladdertje voor het beladen van bietenwagens heeft gemaakt.
De modelspoorclub Railkontakt Zevenbergen heeft de plaatselijke suikerfabriek in model nagebouwd.
Dido Geluk begon aan een Modelloco bouwpakket van de 3700, maar vond het nodig hier en daar iets aan te passen of bij te maken. En nog iets aan te passen, en nog iets. Laten we het er maar op houden dat het model ook nog onderdelen van Modelloco bevat.
Tony Mortlock laat zien dat Britten ook fraaie banen in 0e naar Oost-Duits voorbeeld kunnen bouwen.

In de Productinformatie worden de krokettenkarren van Frank aangekondigd. Nieuw voor mij was dat Ade tegenwoordig ook mechanieken met NEM-schacht beschikbaar heeft en dat Philotrain een eloc 1000 in schaal 0 wil gaan maken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Henk N

• Offline Offline
Re: Railmagazine 257
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2008, 21:58:43 »
De verhouding grootspoor-modelspoor vind ik ook zorgelijk worden. Het lijkt inderdaad een trend om grootspoor voorrang te geven of, negatief gedacht: "zo krijgen we het blad ook wel vol", bladvulling dus.

Ik ga per december wel over naar de losse verkoop. Geen abo meer.

Groet,
Henk

Station Simpelaar, de bouw van een baan.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2008, 22:19:33 »
Ik vond het een prima blad. Lekker veel grootspoor. WAt ik in tegenstelling tot mijn voorgangers wel erg intresant vind. Vooral ook een stuk over bijvoorbeeld Siemens of Vossloh. Alleen het stuk over stedenvervoer (tram etc) lees ik niet omdat me dat niet intreseert dus daar kan ik niet over oordelen maar voor de rest von ik het een goed blad. Alleen als je het vooral voor de modelbouw koopt kan ik me voorstellen dat het een beetje te duur wordt voor 30 pagina's modelspoor.
Voor grootspoorfoto's zie site

RichardK

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2008, 22:21:48 »
De verhouding grootspoor-modelspoor vind ik ook zorgelijk worden. Het lijkt inderdaad een trend om grootspoor voorrang te geven of, negatief gedacht: "zo krijgen we het blad ook wel vol", bladvulling dus.

Een Treinenmagazine zoals de RM denkt mainstream en dus dat de meeste mensen grootspoor het meest interesseert, er zijn ook genoeg modelspoorbladen te koop.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #4 Gepost op: 14 September 2008, 22:43:03 »
Ik wil het toch even opnemen voor de redacties van de "Rail" bladen.

1) Citaat van mezelf uit een zelfde grootspoor/modelspoor discussie over RailHobby:

Ik zie deze opmerking wel vaker bij besprekingen van bladen. Daarnaast komt op dit forum regelmatig een vraag als "wie heeft er een foto van die en die treinsamenstelling uit 1973" of "welke kleur had dat rijtuig in november 1988". Waarbij er regelmatig naar publicaties in bladen verwezen wordt voor het antwoord.
Het grootspoor blijft in mijn ogen wel de basis van de hobby, en al lijkt het nu saai, zeker als het over het heden gaat, maar over 25 jaar is het wel een stukje naslagwerk van hoe het vroeger was.

Aanvulling: internet is ook een bron, en steeds belangrijker. Maar of die leuke foto's van nu er over 25 jaar nog op staan? Vraag me af of iedereen zijn website "voor altijd" in de lucht houdt (zag laatst op dit forum een reactie van iemand die zijn foto's na 1 maand weer off-line haalt i.v.m de ruimte. Prima hoor, maar niet als archief).

2) wat versta je onder modelspoor? Productnieuws of verslagen van banen of zelfbouwmateriaal?
Productnieuws is erg afhankelijk van fabrikanten, kan een redactie weinig aan doen.
Particuliere banen of zelfgebouwd materiaal: dan moet je als je dit hebt je wel melden bij de redactie, die kunnen nog steeds niet zomaar even bij je op de zolderkamer kijken of er wat interessants te vinden is. En als de kwaliteit van het gebouwde dan misschien niet helemaal super-top is, komt er vaak een negatieve reactie op. Dus heb je iets aan anderen te laten zien, neem contact op met zo'n redactie, want volgens mij zitten ze echt wel te springen om bijdragen.
Overigens, een aantal op zich erg mooie bouwsels heb ik inmiddels al iets te vaak in de afdeling modelspoor van beide bladen voorbij zien komen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 September 2008, 22:49:29 »
Jammer dat er in Nederland geen blad is zoals Modelspoor Magazine. Ik bedoel hiermee een alleen modelspoorblad wat gericht is op nederland. Modelspoor Magazine is gericht op Belgie maar blijft verder een super blad. Grootspoor vind ik persoonlijk niet echt al te interessant, een enkel artikel wel.

mvg,

Matthijs

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #6 Gepost op: 14 September 2008, 22:57:51 »
Ik ben het niet helemaal met je eens Matthijs. Heel veel artikelen in Modelspoor Magazine gaan over algemene technieken over b.v. bouwen en verweren (weatheren) en zijn 1:1 toe te passen op de nederlandse situatie.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Luc

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 September 2008, 23:44:00 »
Om welke reden zou het blad dan juist gevuld moeten worden met modelspoorartikelen? Dat kun je met een dergelijke zwart-/wit-retoriek dan net zo goed bladvulling vinden. Kom kom, discussie en onderbouwing graag, en niet alleen dat gejammer "te weinig modelspoor, te veel grootspoor".

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #8 Gepost op: 15 September 2008, 00:01:56 »
modelspoor-bladvulling gaat dan tenminste nog over modelspoor. Maar wat t "probleem" volgens mij meer is: Toen ik lid werd van de RM was ie ongeveer 80 pagina's, nu anderhalf tot twee keer zoveel?
Toendertijd stond er minder modelspoor in dan nu, al scheelde t niet veel, maar t was inderdaad in verhoudiong een groter stuk. Het modelspoordeel richt zich vooral op nederland en er zijn nou eenmaal geen 300000 nederlandse modelbanen af per maand, interessante modellen gebouwd of kits uitgebracht, noem maar op. En zover die wel gemaakt zijn moet je er maar net vanaf weten en moet de bouwer een verhaaltje gaan schrijven dr over. (ik moet bijvoorbeeld nog 3 verhalen maken waar al foto's voor zijn en dr is zat ander spul dat gefotografeerd zou kunnen worden voor een stukkie, maar dan mot ik wel t stukkie schrijven. Kost moeite en tijd en blablabla en als t erop aankomt duurt t heel lang.) Het nederlandse modelspoorwereldje is nou eenmaal niet eindeloos groot. Dat is gewoon de beperking van een nederlands blad.

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 15 September 2008, 00:31:03 »
Heel veel artikelen in Modelspoor Magazine gaan over algemene technieken over b.v. bouwen en verweren (weatheren) en zijn 1:1 toe te passen op de nederlandse situatie.

Wat ik bedoel zijn vooral de artikelen over een baanontwerp waarbij gekeken wordt naar de werkelijkheid zoals het in belgie is. Dit zou ik ook voor nederlandse situaties willen zien. Ik vind dit persoonlijk altijd leuk en interessant om te lezen.

mvg,

Matthijs

stig

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 September 2008, 00:31:53 »
Nou schrijf ze eens...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #11 Gepost op: 15 September 2008, 09:55:19 »
En klaag anders bij Floris dat er te weinig modelspoor instaat. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #12 Gepost op: 15 September 2008, 10:13:11 »
Je kan het ook anders bekijken,
Iedereen die (NL) modelspoor artiekelen leest / wilt lezen, en daar naar hele dagen naar opzoek is zoals bijvoorbeeld hier op dit soort fora..
En dan eventueel teleurgesteld in de weinige resultaten hier post "joh wat jammer dat er nergens mooie nieuwe modelspoor artiekelen te lezen zijn"....

Al die mensen bouwen niet! en zorgen dus al helemaal niet voor de vulling van die bladen die we zo graag willen!  ;)

Het is natuurlijk niet voor niets voor en door modelspoorders!  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #13 Gepost op: 15 September 2008, 10:28:56 »
Sorry Mark, die opmerking vink even mank gaan.
Dus als de nachtwacht mij tegenvalt in het echt, moet ik zelf maar een betere en grotere schilderen ???
Modelspoormagazine is een leuk blad, en koop hem elke maand trouw, maar zoals hun artiklen vullen en je leeste de artikelen goed vertellen hun een verhaal in 15 woorden wat ook in 5 woorden kan.
Ik herinner me een serie verouderen geloof ik van 8 of negen artikels en per artikel ongeveer 8 tot 10 pagina's. dat is 80 pagina's verouderen, en volgens mij lukt dat ook wel in 8 pagina's.
Wat niet wegneemt dat de RM en MSm gewoon leuk leesvoer is, ook al lees ik het grootspoor gedeelte niet en is dat voor mij ook net zoasl Henk zegt, gewoon naslag werk. Je weer nooit wanneer je het een keer nodig hebt..
Wat heeft het voor mij een zin om een abbo te nemen op een blad die ik zelf vol moet schrijven ???
Mvg Marty,

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #14 Gepost op: 15 September 2008, 10:36:10 »
Citaat van: marty
Dus als de nachtwacht mij tegenvalt in het echt, moet ik zelf maar een betere en grotere schilderen ???

Als jij helemaal weg bent van schilderwerken en inderdaad denkt dat je het beter kan.. zou ik het je niet onthouden een poging te wagen om de nachtwacht te overtreffen...
Wachten op iemand anders die de nachtwacht gaat overtreffen duurt langer als we dat massaal gaan doen.  ;)

Citaat van: marty
Wat heeft het voor mij een zin om een abbo te nemen op een blad die ik zelf vol moet schrijven ???
Leuke stigmatisering maar als er 1 keer in de paar jaar een artiekel van jouw hand in een magazine staat kan je voor al die andere artiekelen toch best een abbo nemen...
Ik hoor het je al zeggen maar met 1 artiekel in de paar jaar komt dat magazine niet vol... nee klopt maar jij bent niet de enige modelspoorder  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.