Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:00:46
Aachenau West door wob
Vandaag om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door MaraNCS
Vandaag om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54  (gelezen 26285 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #15 Gepost op: 10 September 2008, 17:15:32 »
Karst,

Stelsel 1946? De heer J. Scheepers tekende deze al eens voor de Modelbouwer in 1966.
Gv/dW weet hoe deze te bouwen! :) Drie ledjes per scherm als ik mij niet vergis  ;D



SK
« Laatst bewerkt op: 10 September 2008, 17:17:41 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #16 Gepost op: 10 September 2008, 18:17:25 »
Gelukkig zijn er duo-LEDs die als beide worden aangestuurd precies de derde tint opleveren :D

Wel erg fraai, er staan er tussen Veenendaal en Wolfheze nog een paar van type 46, met kleurenwisselaar. Misschien maar eens een poging wagen...
« Laatst bewerkt op: 10 September 2008, 22:21:27 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #17 Gepost op: 10 September 2008, 20:51:25 »
Hmmmm, stelsel 46 met het stuiterende lensje voor de lamp :P

Begin maar te solderen jongens, hierbij een aanmoediging








Ik heb 'm besnuffeld en bekeken op de Ginkelse Heide nabij Ede, 16sep07


grtz,
Wim  (altijd in voor seingein)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2407
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #18 Gepost op: 10 September 2008, 21:23:56 »
Ben ook benieuwd, heb voor mijn modulebaantje ook nog een aantal seinen nodig  ;D

mvg,

Matthijs

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #19 Gepost op: 10 September 2008, 21:25:35 »
@ wim,

werkt dat sein nog?

gr

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #20 Gepost op: 10 September 2008, 22:25:13 »
Johan, een jaartje geleden stond 'ie er nog en deed het prima.
Of ze nog worden toegepast op dat traject weet ik zo niet.

Maar goed, we moeten niet te ver off topic raken, dus snel terug naar Karst's driepitters;



Een permissief bloksein (bouwjaar 1984 overigens) bij Barrahuis (lijn Zwolle-Leeuwarden). En wat zien we op de achtergrond?  :o Zal toch niet een NZH AHOBje zijn..??  ;D
« Laatst bewerkt op: 10 September 2008, 22:27:21 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #21 Gepost op: 10 September 2008, 23:11:11 »
Het mooist zijn ze toch met een wit kruisje. ;)


Inrijsein zijde Zutphen te Laren-Almen, 17 oktober 1986
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

modelspotter

  • Gast
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #22 Gepost op: 11 September 2008, 00:19:40 »
Er staan er nog een paar, zelfs nog portaalseinen dwz die aan een bovenleidingspaal zijn gemonteerd. De schermen zijn niet zo groot als vroeger, kennelijk verkleind wegens profielveranderingen materieel.

Deze seinen van het stelsel '46 zullen op termijn worden vervangen.

Modelspotter

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #23 Gepost op: 11 September 2008, 02:25:36 »
@ wim,
werkt dat sein nog?

Maandagavond nog wel :)
Het staat overigens redelijk goed bereikbaar, zie hier voor de locatie
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #24 Gepost op: 11 September 2008, 09:44:16 »
@ Sneek, nee dat is niet het NZH AHOBJE, de boom is te modern.
Wordt wel over gedacht om die ook uit te gaan brengen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

MRP_Peter

  • Gast
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #25 Gepost op: 12 September 2008, 12:12:33 »
Karst,

Stelsel 1946? De heer J. Scheepers tekende deze al eens voor de Modelbouwer in 1966.
Gv/dW weet hoe deze te bouwen! :) Drie ledjes per scherm als ik mij niet vergis...........


SK

Het sein is er eentje uit het seinstelsel van 1946, en bijna letterlijk overgenomen van het amerikaanse 3lichts hoogte sein.
Er is toch iets waar ik je op moet verbeteren Sobat....
Alle 3 lampen konden 3 kleuren tonen en 1 van de 3 lampen zelfs een 4e kleur.
Als je dit sein conform volledig functioneren wilt nabouwen heb je 3x3+1 kleuren nodig.
3x groen; 3x geel; 3x wit en een extra rode kleur voor de onderste lamp.
Het bouwen van dit sein in volledig functioneren is technisch wel mogelijk omdat ik dit sein al eens op verzoek voor een van mijn klanten gebouwd heb.
Je zult wel erg veel geduld moeten hebben om het sein te bouwen omdat ruimte voor de draden krap wordt als je 13 draden in het sein moet trekken.
Als je wilt en kunt volstaan met functioneren conform seinstelsel 1956 dan zijn 3 kleuren verdeeld over de 3 lampen genoeg.
Groen zit dan boven en rood onderin.
Het 1 lamps hoogte sein is op eenzelfde manier te bouwen.

En nog een tip voor Karst: Maak eerst een gat in de paal ter hoogte van de lichtbak-uithouder en in de lengte richting van de uithouder.
Lijm hierna de uithouder vast aan de paal en boor dan pas je gat in de uithouder.
Als je voor HO 3/16 inch buis gebruikt kun je de draden vrij makkelijk door de paal krijgen, je zult wel een hulpje moeten maken om de draden voorzichtig binnenin de paal de hoek om naar beneden te kunnen duwen.
Het beste kun je dubbel ge-emailleerde trafo draad gebruiken omdat dit de kans op kortsluiting door mogelijk beschadiging van de lak sterk vermindert( lak is sterker en kan een krasje hebben).
Enige nadeel is dat je de uiteinden even met een mesje van lak moet ontdoen voor je kunt solderen.
Het maken van cijferbak seinen kun je op dezelfde manier doen, met dit verschil dat je een iets ander speciaal hulpje moet maken voor het trekken van de draden, als je hier aan toe bent hoor ik het wel zodat ik je het hulpstukje kan laten zien wat ik ook voor cijferbak seinen gebruik om de draden door het sein te trekken.

Nog even een foto dan van de amerikaanse en nederlandse versie van het 3 lamps hoogte sein in HO ;)





Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 12:19:25 door Peter (MRP) »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #26 Gepost op: 12 September 2008, 12:39:21 »
Hoi Peter,

bedankt voor alle tips :)

Ik ga dit draad gebruiken, gebruik ik ook voor andere toepassingen in dezelfde sfeer ;)

De eerste 'planning' is, om de draad van boven de mast in te laten gaan.

Grtzz,

Karst

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #27 Gepost op: 12 September 2008, 12:40:12 »
Citaat
Alle 3 lampen konden 3 kleuren tonen en 1 van de 3 lampen zelfs een 4e kleur.
Als je dit sein conform volledig functioneren wilt nabouwen heb je 3x3+1 kleuren nodig.
3x groen; 3x geel; 3x wit en een extra rode kleur voor de onderste lamp.

@Peter,
Dit klopt niet helemaal. Inderdaad zijn er 10 mogelijkheden. Maar in de praktijk waren er 3 kappen met 3 kleurenwisselaars. Dat geeft 9 verschillende mogelijkheden. Een tiende mogelijkheid kan in de praktijk niet verwezenlijkt worden.
Ikzelf heb destijds in messing ook enkele driehoogteseinen stelsel '46 gebouwd met 1mm ledjes en microgloeilampjes. Ook ben ik conform de werkelijkheid uitgegaan van maximaal 9 mogelijkheden. Het hangt van de baansituatie af welke 10e mogelijkheid je zal moeten weglaten.
Varianten genoeg, ook bij de NS kwamen er verschillen voor de plaats van het rode licht, soms roodlaag, soms roodmidden en soms roodhoog.

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26708
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #28 Gepost op: 12 September 2008, 13:04:42 »
Wat Gerard zegt staat ook uitgelegd in die artikelenreeks van Schepers. Elke kleurwisselaar kon 3 kleuren tonen. Meer was ook niet nodig, want wit was alleen maar bedoeld als tellicht, en dat was op de bovenste en de onderste lamp niet nodig. Dus als rood b.v onder zat, dan hoefde die verder alleen maar geel en groen te kunnen tonen. De andere lampen konden dan geel, groen en wit tonen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

modelspotter

  • Gast
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #29 Gepost op: 12 September 2008, 14:03:24 »
Het seinreglement 1954 vermeldt het volgende mbt het seinstelsel 46:
sein seinbeeld
209 groen, wit, wit
210 groen, groen, wit
211 groen, wit, groen
212 wit, groen, wit
213 wit, groen, groen
214 wit, wit, groen
215 geel, wit, wit
216 wit, geel, wit
217 wit, wit, geel
218 knipper geel, wit, wit
of wit, kniper geel, wit
of wit, wit, knipper geel 75 x per minuut
219 idem als 218 echter 180 x per minuut
220 rood, gedoofd, gedoofd
of gedoofd, rood, gedoofd
of gedoofd, gedoofd, rood

Dit komt in feite neer op 3 x 3 plus 1 (rood)  = 10

Of deze seinbeelden alle aan/op een "seinpaal" werden getoond, kan worden betwijfeld. Dat werd bepaald door de sporensituatie.

Zie www.spoorinfo.nl/seinbeelden.htm

Modelspotter


« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 14:29:21 door modelspotter »