Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco wagon openen door grossraumwagen
Vandaag om 21:02:45
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
Vandaag om 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:43:15
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 20:37:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 19:56:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 19:43:13
4 oktober modelspoorbeurs Houten door puntenglijder
Vandaag om 19:39:41
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
Vandaag om 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:33:55
Märklin 2025 door puntenglijder
Vandaag om 19:33:30
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:21:06
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 19:15:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:08:12
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 18:23:08
Pfarrerwinkel bahn door Frank 123
Vandaag om 18:02:38
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
  

Auteur Topic: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54  (gelezen 26797 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12494
    • sleutelspoor
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #15 Gepost op: 10 September 2008, 17:15:32 »
Karst,

Stelsel 1946? De heer J. Scheepers tekende deze al eens voor de Modelbouwer in 1966.
Gv/dW weet hoe deze te bouwen! :) Drie ledjes per scherm als ik mij niet vergis  ;D



SK
« Laatst bewerkt op: 10 September 2008, 17:17:41 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #16 Gepost op: 10 September 2008, 18:17:25 »
Gelukkig zijn er duo-LEDs die als beide worden aangestuurd precies de derde tint opleveren :D

Wel erg fraai, er staan er tussen Veenendaal en Wolfheze nog een paar van type 46, met kleurenwisselaar. Misschien maar eens een poging wagen...
« Laatst bewerkt op: 10 September 2008, 22:21:27 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige quote verwijderd »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #17 Gepost op: 10 September 2008, 20:51:25 »
Hmmmm, stelsel 46 met het stuiterende lensje voor de lamp :P

Begin maar te solderen jongens, hierbij een aanmoediging








Ik heb 'm besnuffeld en bekeken op de Ginkelse Heide nabij Ede, 16sep07


grtz,
Wim  (altijd in voor seingein)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2409
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #18 Gepost op: 10 September 2008, 21:23:56 »
Ben ook benieuwd, heb voor mijn modulebaantje ook nog een aantal seinen nodig  ;D

mvg,

Matthijs

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
  • gevorderd beginner
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #19 Gepost op: 10 September 2008, 21:25:35 »
@ wim,

werkt dat sein nog?

gr

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3866
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #20 Gepost op: 10 September 2008, 22:25:13 »
Johan, een jaartje geleden stond 'ie er nog en deed het prima.
Of ze nog worden toegepast op dat traject weet ik zo niet.

Maar goed, we moeten niet te ver off topic raken, dus snel terug naar Karst's driepitters;



Een permissief bloksein (bouwjaar 1984 overigens) bij Barrahuis (lijn Zwolle-Leeuwarden). En wat zien we op de achtergrond?  :o Zal toch niet een NZH AHOBje zijn..??  ;D
« Laatst bewerkt op: 10 September 2008, 22:27:21 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #21 Gepost op: 10 September 2008, 23:11:11 »
Het mooist zijn ze toch met een wit kruisje. ;)


Inrijsein zijde Zutphen te Laren-Almen, 17 oktober 1986
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

modelspotter

  • Gast
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #22 Gepost op: 11 September 2008, 00:19:40 »
Er staan er nog een paar, zelfs nog portaalseinen dwz die aan een bovenleidingspaal zijn gemonteerd. De schermen zijn niet zo groot als vroeger, kennelijk verkleind wegens profielveranderingen materieel.

Deze seinen van het stelsel '46 zullen op termijn worden vervangen.

Modelspotter

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #23 Gepost op: 11 September 2008, 02:25:36 »
@ wim,
werkt dat sein nog?

Maandagavond nog wel :)
Het staat overigens redelijk goed bereikbaar, zie hier voor de locatie
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #24 Gepost op: 11 September 2008, 09:44:16 »
@ Sneek, nee dat is niet het NZH AHOBJE, de boom is te modern.
Wordt wel over gedacht om die ook uit te gaan brengen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

MRP_Peter

  • Gast
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #25 Gepost op: 12 September 2008, 12:12:33 »
Karst,

Stelsel 1946? De heer J. Scheepers tekende deze al eens voor de Modelbouwer in 1966.
Gv/dW weet hoe deze te bouwen! :) Drie ledjes per scherm als ik mij niet vergis...........


SK

Het sein is er eentje uit het seinstelsel van 1946, en bijna letterlijk overgenomen van het amerikaanse 3lichts hoogte sein.
Er is toch iets waar ik je op moet verbeteren Sobat....
Alle 3 lampen konden 3 kleuren tonen en 1 van de 3 lampen zelfs een 4e kleur.
Als je dit sein conform volledig functioneren wilt nabouwen heb je 3x3+1 kleuren nodig.
3x groen; 3x geel; 3x wit en een extra rode kleur voor de onderste lamp.
Het bouwen van dit sein in volledig functioneren is technisch wel mogelijk omdat ik dit sein al eens op verzoek voor een van mijn klanten gebouwd heb.
Je zult wel erg veel geduld moeten hebben om het sein te bouwen omdat ruimte voor de draden krap wordt als je 13 draden in het sein moet trekken.
Als je wilt en kunt volstaan met functioneren conform seinstelsel 1956 dan zijn 3 kleuren verdeeld over de 3 lampen genoeg.
Groen zit dan boven en rood onderin.
Het 1 lamps hoogte sein is op eenzelfde manier te bouwen.

En nog een tip voor Karst: Maak eerst een gat in de paal ter hoogte van de lichtbak-uithouder en in de lengte richting van de uithouder.
Lijm hierna de uithouder vast aan de paal en boor dan pas je gat in de uithouder.
Als je voor HO 3/16 inch buis gebruikt kun je de draden vrij makkelijk door de paal krijgen, je zult wel een hulpje moeten maken om de draden voorzichtig binnenin de paal de hoek om naar beneden te kunnen duwen.
Het beste kun je dubbel ge-emailleerde trafo draad gebruiken omdat dit de kans op kortsluiting door mogelijk beschadiging van de lak sterk vermindert( lak is sterker en kan een krasje hebben).
Enige nadeel is dat je de uiteinden even met een mesje van lak moet ontdoen voor je kunt solderen.
Het maken van cijferbak seinen kun je op dezelfde manier doen, met dit verschil dat je een iets ander speciaal hulpje moet maken voor het trekken van de draden, als je hier aan toe bent hoor ik het wel zodat ik je het hulpstukje kan laten zien wat ik ook voor cijferbak seinen gebruik om de draden door het sein te trekken.

Nog even een foto dan van de amerikaanse en nederlandse versie van het 3 lamps hoogte sein in HO ;)





Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 12:19:25 door Peter (MRP) »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #26 Gepost op: 12 September 2008, 12:39:21 »
Hoi Peter,

bedankt voor alle tips :)

Ik ga dit draad gebruiken, gebruik ik ook voor andere toepassingen in dezelfde sfeer ;)

De eerste 'planning' is, om de draad van boven de mast in te laten gaan.

Grtzz,

Karst

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #27 Gepost op: 12 September 2008, 12:40:12 »
Citaat
Alle 3 lampen konden 3 kleuren tonen en 1 van de 3 lampen zelfs een 4e kleur.
Als je dit sein conform volledig functioneren wilt nabouwen heb je 3x3+1 kleuren nodig.
3x groen; 3x geel; 3x wit en een extra rode kleur voor de onderste lamp.

@Peter,
Dit klopt niet helemaal. Inderdaad zijn er 10 mogelijkheden. Maar in de praktijk waren er 3 kappen met 3 kleurenwisselaars. Dat geeft 9 verschillende mogelijkheden. Een tiende mogelijkheid kan in de praktijk niet verwezenlijkt worden.
Ikzelf heb destijds in messing ook enkele driehoogteseinen stelsel '46 gebouwd met 1mm ledjes en microgloeilampjes. Ook ben ik conform de werkelijkheid uitgegaan van maximaal 9 mogelijkheden. Het hangt van de baansituatie af welke 10e mogelijkheid je zal moeten weglaten.
Varianten genoeg, ook bij de NS kwamen er verschillen voor de plaats van het rode licht, soms roodlaag, soms roodmidden en soms roodhoog.

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26809
    • Pagina van klaas
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #28 Gepost op: 12 September 2008, 13:04:42 »
Wat Gerard zegt staat ook uitgelegd in die artikelenreeks van Schepers. Elke kleurwisselaar kon 3 kleuren tonen. Meer was ook niet nodig, want wit was alleen maar bedoeld als tellicht, en dat was op de bovenste en de onderste lamp niet nodig. Dus als rood b.v onder zat, dan hoefde die verder alleen maar geel en groen te kunnen tonen. De andere lampen konden dan geel, groen en wit tonen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

modelspotter

  • Gast
Re: Nederlandse Lichtseinen Stelsel 54
« Reactie #29 Gepost op: 12 September 2008, 14:03:24 »
Het seinreglement 1954 vermeldt het volgende mbt het seinstelsel 46:
sein seinbeeld
209 groen, wit, wit
210 groen, groen, wit
211 groen, wit, groen
212 wit, groen, wit
213 wit, groen, groen
214 wit, wit, groen
215 geel, wit, wit
216 wit, geel, wit
217 wit, wit, geel
218 knipper geel, wit, wit
of wit, kniper geel, wit
of wit, wit, knipper geel 75 x per minuut
219 idem als 218 echter 180 x per minuut
220 rood, gedoofd, gedoofd
of gedoofd, rood, gedoofd
of gedoofd, gedoofd, rood

Dit komt in feite neer op 3 x 3 plus 1 (rood)  = 10

Of deze seinbeelden alle aan/op een "seinpaal" werden getoond, kan worden betwijfeld. Dat werd bepaald door de sporensituatie.

Zie www.spoorinfo.nl/seinbeelden.htm

Modelspotter


« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 14:29:21 door modelspotter »