.Het opwaarderen van de lijn naar Duitsland moet er wel voor zorgen dat de Randstad in 2040 geen eindpunt is in het internationale netwerk van snelle treinen, vindt het kabinet bovendien: ,,Dat bedreigt de internationale concurrentiepositie.''
Het zelfde gelazer als met Zuiderzeelijn. Het is duidelijk Noord & Oost nederland telt niet mee
Om dit mogelijk te maken is het plan passeerstroken aan te leggen.
Een lijn opwaarderen voor 200 km/h, ook al is-ie kaarsrecht, is geen sinecure. Alle overwegen moeten weg, blokafstanden moeten gewijzigd en/of het seinsysteem aangepast (in Frankrijk heeft men de "préannonce" ingevoerd om een machinist niet 1 maar 2 blokken van tevoren te informeren dat een sein op rood staat of een snelheidsbeperking oplegt), perrons moeten aangepast, je krijgt specifieke problemen in de exploiatie door de snelheidsverschillen (aka inhaalsporen e.d. aanleggen), enzovoort.'t Is alles bij elkaar wel nog steeds stukken goedkoper dan een HSL aanleggen . Verder: het Nederlandse spoor loopt inderdaad nogal achter als het gaat om de snelheden, daarbij denk ik met name aan 160 per uur, wat heus niet zo erg moeilijk / eng / gevaarlijk is.