Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 11:45:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 11:44:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door RetroJack
Vandaag om 11:43:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Tommy666
Vandaag om 11:40:26
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Piko 2025 door hmmglaser
Vandaag om 11:09:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:46:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:41:00
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 09:17:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
  

Auteur Topic: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje  (gelezen 4353 keer)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje
« Reactie #15 Gepost op: 06 September 2008, 21:13:39 »
- het een mooie aanleiding is om ERTMS verder uit te rollen. Leuk dat de Fransen een eigen systeem hebben, maar laten we in Nederland gewoon de standaarden volgen.
Ik dacht dat de ATB ook bruikbaar is voor 160 km / h. Scheelt weer een eilandje, en 2 systemen op 1 trein.

Groeten, Alexander

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje
« Reactie #16 Gepost op: 10 September 2008, 20:05:56 »
Ik dacht dat de ATB ook bruikbaar is voor 160 km / h. Scheelt weer een eilandje, en 2 systemen op 1 trein.

Groeten, Alexander

ATB-EG gaat maar tot 140 km/h. Door wat kunstgrepen kun je dat wel naar 160 km/h brengen (zie Thalys tussen Hoofddorp en Den Haag), maar een echt structurele oplossing is het niet. ERTMS is toch de toekomst en kan prima gecombineerd worden met het huidige ATB-EG (gewoon een ATB stm in de spreekwoordelijke ERTMS kast stoppen) en je hebt je downward compatibility.  ATB is jaren '60 techniek en met ERTMS biedt ook nog andere voordelen waaronder een snellere treinopvolging.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje
« Reactie #17 Gepost op: 10 September 2008, 23:21:30 »
ATB is jaren '60 techniek en met ERTMS biedt ook nog andere voordelen waaronder een snellere treinopvolging.

Ligt denk ik iets gecompliceerder. Als je snellere treinopvolging wilt moeten alle treinen die dat traject gebruiken ERTMS hebben, en kun je er niet meer met 'alleen-ATB' treinen er tussendoor. ATB in een een ERTMS systeem heeft alleen zin als de trein over ATB baanvakken (dus zonder ERTMS) moet rijden, niet om de snelheid te verhogen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje
« Reactie #18 Gepost op: 11 September 2008, 09:06:59 »
De winst in reistijd werd indertijd berekend op 15 tot 20 minuten, waar naar verwachting 2500 tot 3500 extra reizigers op af komen. Kosten 4 tot 7,4 miljard euro, hooguit 1,2 miljard aan inkomsten.

- 7,4 miljard voor het stukje Utrecht - Grens is veel geld.  Ik zou de berekeningen wel eens willen zien.

- reistijdwinst: daar waar ik nu in Utrecht ben, zou ik dus met de HSL, waar m.i. toch ook binnenlands verkeer van profiteert, al in Amstel zijn. Tel uit je reizigerswinst.

- verbreding van de A12 hoeft niet. Weer winst.

Groet, Arnold