Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door MichielB
Vandaag om 15:30:49
Klompentrein door Huup
Vandaag om 15:30:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 15:26:46
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 15:24:14
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
Vandaag om 15:16:53
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 14:57:19
De wijntrein door Frits C
Vandaag om 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
Vandaag om 13:51:04
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Ben
Vandaag om 13:49:19
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 13:44:48
Stalen rijtuigen van NS door Eric B
Vandaag om 13:43:10
Märklin 2025 door basjuh1981
Vandaag om 13:33:05
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
Vandaag om 13:28:44
Probleem met Trix 6409 (22762) door henk
Vandaag om 12:20:23
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
Vandaag om 11:18:06
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
Vandaag om 11:02:45
't Boemeltje door Wim1969
Vandaag om 10:36:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:46:04
Seinschakelaar door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:53:45
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
  

Auteur Topic: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje  (gelezen 4473 keer)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje
« Reactie #15 Gepost op: 06 September 2008, 21:13:39 »
- het een mooie aanleiding is om ERTMS verder uit te rollen. Leuk dat de Fransen een eigen systeem hebben, maar laten we in Nederland gewoon de standaarden volgen.
Ik dacht dat de ATB ook bruikbaar is voor 160 km / h. Scheelt weer een eilandje, en 2 systemen op 1 trein.

Groeten, Alexander

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje
« Reactie #16 Gepost op: 10 September 2008, 20:05:56 »
Ik dacht dat de ATB ook bruikbaar is voor 160 km / h. Scheelt weer een eilandje, en 2 systemen op 1 trein.

Groeten, Alexander

ATB-EG gaat maar tot 140 km/h. Door wat kunstgrepen kun je dat wel naar 160 km/h brengen (zie Thalys tussen Hoofddorp en Den Haag), maar een echt structurele oplossing is het niet. ERTMS is toch de toekomst en kan prima gecombineerd worden met het huidige ATB-EG (gewoon een ATB stm in de spreekwoordelijke ERTMS kast stoppen) en je hebt je downward compatibility.  ATB is jaren '60 techniek en met ERTMS biedt ook nog andere voordelen waaronder een snellere treinopvolging.
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1888
  • Roco Fccpps vriend
Re: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje
« Reactie #17 Gepost op: 10 September 2008, 23:21:30 »
ATB is jaren '60 techniek en met ERTMS biedt ook nog andere voordelen waaronder een snellere treinopvolging.

Ligt denk ik iets gecompliceerder. Als je snellere treinopvolging wilt moeten alle treinen die dat traject gebruiken ERTMS hebben, en kun je er niet meer met 'alleen-ATB' treinen er tussendoor. ATB in een een ERTMS systeem heeft alleen zin als de trein over ATB baanvakken (dus zonder ERTMS) moet rijden, niet om de snelheid te verhogen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Arnold

  • Offline Offline
  • Berichten: 1715
Re: HSL naar Duitsland blijft een boemel lijntje
« Reactie #18 Gepost op: 11 September 2008, 09:06:59 »
De winst in reistijd werd indertijd berekend op 15 tot 20 minuten, waar naar verwachting 2500 tot 3500 extra reizigers op af komen. Kosten 4 tot 7,4 miljard euro, hooguit 1,2 miljard aan inkomsten.

- 7,4 miljard voor het stukje Utrecht - Grens is veel geld.  Ik zou de berekeningen wel eens willen zien.

- reistijdwinst: daar waar ik nu in Utrecht ben, zou ik dus met de HSL, waar m.i. toch ook binnenlands verkeer van profiteert, al in Amstel zijn. Tel uit je reizigerswinst.

- verbreding van de A12 hoeft niet. Weer winst.

Groet, Arnold