Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Josephes
Vandaag om 20:15:37
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 20:06:05
19 Toen door Rick
Vandaag om 19:40:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:22:52
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
LS Models 2025 door spoorzeven
19 June 2025, 23:18:38
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
19 June 2025, 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
19 June 2025, 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
19 June 2025, 21:32:13
Station Roodeschool door Torikoos
19 June 2025, 21:14:12
  

Auteur Topic: Plan N van Heris.  (gelezen 195561 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2572
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #345 Gepost op: 21 September 2010, 22:30:07 »
Hierboven zijn ook de gele waarschuwingstekens op de deuren te zien. Iets om een een keer een transfer van te maken voor het pimpen; plan K had ze ook.

Je bent op je wenken bediend. Kijk hier maar.

Grtz,
Ton

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #346 Gepost op: 21 September 2010, 22:48:07 »
Reeds besteld

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #347 Gepost op: 21 September 2010, 23:10:36 »
Ja! en hij werkt snel: ik heb hem vanmiddag op zijn verzoek een foto van dat gevarenteken gestuurd.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #348 Gepost op: 21 September 2010, 23:17:49 »
Laat die printer maar rollen dan ;)

Sikkeman

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #349 Gepost op: 21 September 2010, 23:37:08 »
Zat dat gevarenteken alleen bij de laatste versie (12213) of ook bij de vorige versies (12211 en 12213)?

vr. groet, Kees

Christoffel van Hees

  • Offline Offline
  • Berichten: 98
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #350 Gepost op: 21 September 2010, 23:37:47 »
Ik zou ook graag die decals bestellen, maar krijg op de site van reel-Cees steeds de foutmelding dat hij die antispam code niet kan lezen.

Hoe krijg ik wel contact?

Christoffel

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #351 Gepost op: 21 September 2010, 23:43:04 »
Volgens mij is er een grotere markt voor deze gevarentekens dan plan N. Roco heeft deze nooit in de blauwe plan D's gemaakt, maar daar zaten deze tekens volgens mij ook in.

Dus maar eens een bestelling doen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #352 Gepost op: 22 September 2010, 00:11:21 »
Op die foto van Nico Spilt uit '73 zie ik de gele driehoeken niet zitten. Wat vluchtig bladerwerk wekt de indruk dat deze tekens rondom 1977-'78 zijn aangebracht: getuige de foto in Onze Treinen en locomotieven uit 1977 (hieronder, hopelijk nog net te zien) waren er toen K's en N's mèt dit teken, terwijl een foto uit 1978 in Van Wijck Jurriaanse, Stalen rijtuigen p. 78 nog een exemplaar zonder laat zien. Er waren ook plan D's (waarvan laatste buiten dienst gingen in okt. '78) met dit teken.



Rijst dan de vraag waarom deze rijtuigen wèl en de schuifdeuren in plan E, mat '46 en de hondekoppen (die toen evenmin automatische deursluiting hadden) niet van zo'n teken zijn voorzien. Was het omdat de K, N en D in de buurlandtreinen naar Köln reden en de Duitse rijtuigen met klapdeuren toen misschien al wel automatische deursluiting en - vergrendeling hadden, zodat reizigers in Duitsland verrast zouden kunnen worden door niet-vergrendelde deuren?
Plan W had al vanaf de bouw automatische deursluiting, en hun klapdeuren hadden het gevarenteken dan ook niet.
« Laatst bewerkt op: 22 September 2010, 00:14:16 door janw »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #353 Gepost op: 22 September 2010, 00:24:34 »
Jan,

Of er automatische deursluiting was weet ik niet en ook niet of het daaraan ligt. Immers toen er wel automatische deursluiting was op de hondekoppen kreeg je die gewoon open. Ik ben nogal eens in Rotterdam CS in een al vertrekkende Hondekop gesprongen door een deur weer open te trekken en erin te springen. Net zoals velen al de deuren open hadden als de trein het station in reed en dan kon je de trein weer al rijdend uitspringen. Was best leuk eigenlijk. Alleen dit instappen vonden enkele conducteurs niet zo leuk.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat deze driehoeken alleen in de draaideuren zaten en niet in de schuifdeuren. De draaideuren gingen haast vanzelf open als je de grendels eraf had. De schuifdeuren had je wel snel ontgrendeld, maar moest je flink aan trekken om te openen.

Overigens hadden de duitse rijtuigen in die periode zeker nog geen automatische deursluiting. De conducteur liep de hele trein af en gooide de deuren een voor een dicht.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2208
  • Bruggen-IG:
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #354 Gepost op: 22 September 2010, 00:38:47 »
Hmm -- maar waarom de klapdeuren van plan W dan niet? Die deuren kon je enige tijd na vertrek ook wel weer openen (als de lucht was weggelekt uit het pneumatische sluitsysteem).
De deurklinken aan de binnenzijde waren bij plan N, D, K inderdaad wel anders dan die in plan W: bij de eerste types hoefde je de greep alleen naar beneden te duwen, bij plan W eerst omhoog en dan weer naar beneden. In het eerste geval zou je als je struikelt en tegen de greep aanvalt, in theorie de deur per abuis kunnen openen; in plan W is die fout bijna uitgesloten (maar we zeggen nooit nooit). Maar zou dat genoeg reden zijn om het teken in plan W overbodig te achten?
Of is het cruciale verschil dat bij D, K, N bij openen van de deur een 'hap' uit de vloer met de deur meegaat?

Deur van plan D (de A 7709, vorig weekend 12 sept. in de Heimwee Express):

« Laatst bewerkt op: 22 September 2010, 00:41:57 door janw »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #355 Gepost op: 22 September 2010, 06:56:59 »
das bij W toch ook?

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5347
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #356 Gepost op: 22 September 2010, 08:04:49 »
Ja, da's bij Plan W ook. Er zit een klep aan de deur die bij een gesloten deur de vloer dichtmaakt. Draai je de deur open, dan klapt de klep omhoog en ontstaat er dus een "hap" in de vloer. Dat systeem zie je ook bij veel buitenlands materieel. Het ICK en ICL had het dus ook.

De gevarenstickers zoals Plan D, K en N in hun laatste jaren hadden, had Plan W inderdaad niet. Wel had Plan W een sticker op dat opklapbare vloertje wat aangaf dat je daar niet op mocht gaan staan. Maar dat was geen gevarenteken, maar moest voorkomen dat de deur niet open kon, omdat je met je voeten op het opklapbare deel stond......

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #357 Gepost op: 22 September 2010, 09:15:28 »
Ik kan twee dingen bedenken:
  • de draai-vouw-deuren zoals in plan W zijn veel lastiger te openen dan die draaideuren in plan N. Je moet aan de kant van de deurklink duwen, wil de deur echt open gaan, ga je meer richting de scharnierkant duwen, zal de deur juist sluiten. Bij de draaideuren, kun je in feite overal duwen om deze al dan niet bedoeld open te krijgen.
  • als je een draai-vouwdeur opent heeft iemand aan de andere kant (op het perron dus) daar weinig last van, bij een draaideur moet je op het perron een stap achteruit doen om de deur niet in je gezicht te krijgen.

Huub

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #358 Gepost op: 22 September 2010, 09:36:54 »
Die deuren kon je enige tijd na vertrek ook wel weer openen (als de lucht was weggelekt uit het pneumatische sluitsysteem).

Dat doet me denken aan een rit Amf - Ut CS in m'n middelbareschooltijd. Een vriend van me deed zo'n plan W-deur -terwijl de trein inmiddels rond de 130 km/h reed- open. De deur ving zoveel wind, dat hij 'm nauwelijks dicht kreeg! Hij had wel vaker zulke loze acties.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Gert1

  • Gast
Re:Plan N van Heris is er.
« Reactie #359 Gepost op: 22 September 2010, 09:47:07 »
'Had' is verleden tijd. Dus ofwel is een van zulke acties hem later noodlottig geworden ofwel is hij tot bedaren gekomen.
De deur van een trein, die op volle snelheid rijdt, openen is knap stom!

Ondertussen heb ik nog geen goede verklaring gelezen voor het verdwijnen van de tweede klasse aanduiding op de Plan N's.
Niemand die de reden weet?

mvg,
Gert