Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door wob
Vandaag om 16:30:02
Loc omnummeren tijdperk I door puntenglijder
Vandaag om 16:23:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:09:14
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Bert Jolink
Vandaag om 13:21:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 12:33:04
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?  (gelezen 8259 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #15 Gepost op: 03 September 2008, 19:38:34 »
 Hallo,
 Ik heb ook een beetje ervaring met scherpe bogen.
Op mijn baan in schaal 1:30, met spoorbreedte 32 mm, heb ik stralen van 90cm.De rijtuigen zij ca 55cm lang, om een idee te krijgen.
 Omdat ik de rijtuigen zelfs gebouwd heb, liep ik natuurlijk tegen het scherpe bogen probleem aan, want vooral de bewegelijkheid van de koppelingen als die van motordraaistellen heeft alles te maken met de boogstraal.
 Ik heb gemerkt, dat als je een overgangsboog gebruikt, je makkelijker een scherpe boog inrijden kan, omdat de plotselinge grote ''zwaai'' van het rijtuig een stulk kleiner is.Daardoor kan ik een scherpe boog -MET- overgangsboog beter berijden dan een wat ruimere zonder overgangsboog. :D
 Dit alles geldt voor spoor dat met flexibele rails is gelegd.
 Voor  het leggen van overgangsbogen zijn verschillende methodes mogelijk.
 In eeen RH van enige jaren geleden heeft dit ook wel eens gestaan dacht ik.
 Mensen met vaste railstukken in de baan kunnen een railstuk van een stapje ruimere straal nemen.
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #16 Gepost op: 03 September 2008, 19:58:49 »
Heb ik laatst ook eens mee geexperimenteerd. Heb een baantje op de vloer gelegd met  -Recht stuk-R3-R2-R1- Het zag er al iets mooier uit... Niet dat de bochten in het zicht liggen, maar het betekent dat het tog wat soepeler gaat.
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6687
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #17 Gepost op: 03 September 2008, 20:02:06 »
Als je links klikt op NEM-normen: in reeks 100 staat e.e.a. over overgangsbogen. Zoals eerder opgemerkt werkt dit goed in de aanloop naar krappe bogen.

Mvrgr.,Ben.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #18 Gepost op: 03 September 2008, 20:04:17 »
Ik ben vooral op zoek naar mensen met (positieve) ervaringen met R1.

Dus je wilt wel advies, maar alleen als dat positief is voor datgene wat je wilt? Wordt een erg objectieve afweging dan...  ;)

Citaat
Voor de grap zit ik net eens te tellen wat ik allemaal heb, en kom tot de conclusie dat ik 48 R1 bochten (30°) heb. Als ik daar cirkeltjes van leg kom ik al op 4 niveaus stijgen of dalen in een klimspiraal.

Je moet een tamelijk steile helling aanhouden om met deze kleine boogstraal een spiraal te kunnen maken. De combinatie steile helling/kleine straal is niet echt een garantie voor probleemloos rijden, lijkt me.
Reinier

DaMart

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • Martrail
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #19 Gepost op: 03 September 2008, 20:10:26 »
Martin, het valt mij altijd op dat Roco in startsets R3 toepast. Veelal bevatten startsets de kleinere radi en Roco past zelf R2 bij sets al niet meer toe. Daaruit maak ik een beetje op, dat Roco R3 als kleinst goed toepasbare boogstraal ziet.

Bovendien zie je de rijtuigen dan niet meer zo overhangen. Roco's R2 is totaal onbruikbaar met lange rijtuigen, R3 is al krap.


De ruimte liet alleen een R2 en R3 toe op de baan, ik wil nog wel de deur open kunnen doen  ;D.

Heb ook een R3-ovaal, waar de Zwitserse IC wel doorheen komt, maar door de R2 dus niet, helaas. Nu wil ik rijtuigen van 28 cm lang kopen, die hopelijk wel door die R2 kunnen komen.

Jos

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #20 Gepost op: 03 September 2008, 20:17:27 »
Geen enkel probleem met R1 zowel M-rail als C-rail.
Ook niet in de spiraal met M-rail R1 (dalen) als R2 (stijgen).

De spiraal wordt met schaalsnelheid van 130 Km/uur bereden en heb daar nog nooit een ontsporing gehad.

Met vriendelijke groet,

Jos

MRDirect, Koploper, EDITS-booster, zelfbouw wissel/sein/servo decoders en S88's, 80% NS

Joeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #21 Gepost op: 03 September 2008, 21:44:03 »

Door een testrit kwam ik er achter dat mijn Fleischmann VT 610 ( pendolino )
niet een R1 bocht kan nemen .
Waarschijnlijk door zijn lengte en door zijn kanteltechniek.

Ik ben nu mijn baanplan aan het veranderen zodat de bochten R3 worden.
dan ontspoort hij me niet nog een keer.

mvrg, J V
Bouwend aan Klein Höllental
tijdperk III-VI DB H0 met Multimaus en Koploper.

Aspelix

  • Gast
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #22 Gepost op: 12 September 2008, 04:22:28 »
Citaat
Door een testrit kwam ik er achter dat mijn Fleischmann VT 610 ( pendolino )
niet een R1 bocht kan nemen .
Waarschijnlijk door zijn lengte en door zijn kanteltechniek.

Dit roept bij mij vraagtekens met een hele grote straal op.

Juist een Pendelino zou door deze bogen moeten kunnen rijden, want daarvoor is dat treinstel gebouwd. Of is het een model van de eerste Duitse versie? Daar waren ook veel problemen mee.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10761
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #23 Gepost op: 12 September 2008, 08:05:59 »
@Ruurd; volgens mij haal je model en werkelijkheid door elkaar. De pendelino is inderdaad ontworpen om op (relatief) hoge snelheid over bestaande trajecten te rijden, maar dat zijn  in 1:1 nog altijd boogstralen van honderden meters, geen R1.
De duitse Pendelion had (heeft??) inderdaad de nodige technische problemen, maar dat betekent gelukkig niet dat het model dat ook heeft. De kantelbak-techniek in 1:1 zit wat anders in elkaar dan bij 1:87.
No dress rehearsel, this is our life.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #24 Gepost op: 12 September 2008, 08:19:27 »
Hoewel ik niet precies weet om welke boogstralen het gaat, heb ik even een omrekentabelletje gemaakt.
Radius1:871:1
R1360mm31.32m
R2437.5mm38.06m
R3579,3mm50.40m

Nu leert wikipedia, dat in werkelijkheid de Bernina-Bahn radiussen heeft met een boogstraal van 45 meter (R2,x 517,2mm). Dus tussen R2 en R3 is eigenlijk al realistisch. Tot op zekere hoogte dan.
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10761
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #25 Gepost op: 12 September 2008, 08:22:35 »
Bernina-Bahn is meterspoor, dat scheelt ook alweer een hoop meters.

De krapste boog in het Nederlandse spoorwegnet (in een hoofdlijn) is de boog bij Harderwijk en die heeft (uit mijn hoofd) ongeveer een straal van 500 m. In h0 nog altijd 5,75 m. Tien keer meer dan R3. En dat zijn dan de bogen waar een Pendolino voor is gebouwd.

Al google'nd kwam ik deze trouwens tegen: spoorwet.
Daarin staat dat

Voor de hoofdspoorweginfrastructuur geldt dat:
a. de boogstraal van sporen niet kleiner is dan R=190 m bij een snelheid van ten hoogste 40 km/u;
b. de boogstraal van sporen niet kleiner is dan R=630 m bij een snelheid hoger dan 40 km/u;

190 m/87 =  218 cm
630m/87  =  724 cm
« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 08:33:14 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #26 Gepost op: 12 September 2008, 16:03:36 »
Hoe lang ligt de boog bij harderwijk er al? mijn oom dacht dat de krapste boog in zoetermeer lag met iets van 900 m. Kan ik heb even updaten ;)
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #27 Gepost op: 12 September 2008, 16:16:41 »
 Bij Google Earth  kan je zelf met de afstandmeet functie ook boogstralen  meten.
Het eerste meetpunt zet je op de plaats waar je denkt dat het middelpunt is. Met het andere meetpunt kan je dan langs het spoorcirkelen. Als de afstand bijna niet verandert bij het cirkelen, heb je de boogstraal gevonden.  :D
 -Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #28 Gepost op: 12 September 2008, 16:34:14 »
Of voor wie geen zin heeft google-earth te installeren: KLIK!
Daar kun je het ook vrij makkelijk zien.


@Marc: bij harderwijk is het zo rond de 520m, dus dat klopt wel zo'n beetje
« Laatst bewerkt op: 12 September 2008, 16:36:38 door Robin »
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

DaMart

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • Martrail
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #29 Gepost op: 12 September 2008, 17:01:43 »
De ruimte liet alleen een R2 en R3 toe op de baan, ik wil nog wel de deur open kunnen doen  ;D.

Heb ook een R3-ovaal, waar de Zwitserse IC wel doorheen komt, maar door de R2 dus niet, helaas. Nu wil ik rijtuigen van 28 cm lang kopen, die hopelijk wel door die R2 kunnen komen.

De nieuwe wagons gaan er met gemak doorheen (na het slopen van een paar tunnelingangen in bochten  ;D)... de oude 30 cm-wagens gaan toch ook wel door de R2, ware het niet dat er wat bergwand in de weg staat langs het spoor ;).