Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?  (gelezen 8231 keer)

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Gepost op: 02 September 2008, 22:15:49 »
Spoorders.

Een hele tijd geleden heb ik een keer een baanplan gepost, wat zinvol commentaar gekregen, maar de kamer was nog niet klaar, en verder heb ik er toen niet veel meer mee gedaan.

Nu heb ik onlangs weer een nieuw baanplan gemaakt, en daarin heb ik een bepaalde regel gehanteerd: geen krappere radiussen dan R2. Dit naar aanleiding van een tip over ontsporingen met langere treinen en treinstellen.

Voor de grap zit ik net eens te tellen wat ik allemaal heb, en kom tot de conclusie dat ik 48 R1 bochten (30°) heb. Als ik daar cirkeltjes van leg kom ik al op 4 niveaus stijgen of dalen in een klimspiraal.
Beetje zonde om niet te gebruiken, denk ik dan.

Vandaar mijn vraag:
Wat voor ervaringen hebben jullie met het rijden van treinen door krappe radiussen?
Ik wacht rustig af ;)

MVG, Robin

P.S. nog even als toelichting:
Als ik het over radiussen heb, bedoel ik die van Märklin C-rail.
Deze zijn als volgt:
R1 = 360 mm
R2 = 437,5 mm
R3 = 579,3 mm


Indien er sprake is van een ander merk met andere radiussen, vermeld dit dan even.
Het gaat mij voornamelijk om bochten met een straal van (ongeveer) 360 mm
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #1 Gepost op: 02 September 2008, 22:21:17 »
hum... ik moet nog een baantje leggen maar ik weet zeker dat ik geen kleinere radius dan 419.6 (roco standaard) ga toepassen. Omdat een aantal locs van mij niet door een kleinere radius kunnen rijden.

Een andere vraag, hoe zit het met de rijlengte van de helling van je spiraal met een radius van 360mm? wordt het hellingspercentage niet te groot? (r=360mm heeft een totale rijlengte van 2261mm)

groeten ronald k
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 859
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #2 Gepost op: 02 September 2008, 22:24:17 »
Ik gebruik nu de r1 van flm picollo. Ander merk en andere schaal, maar ik zou dat nooit weer doen!

Die r1 straaltjes zijn te krap.

ik HAD een hele leuke vt11.5 van roco. Die komt dus niet goed door R1

Ik heb een BR44 stoom (en sound ...). Die komt er NET door heen, maar lekker gaat het niet.

Ik zeg niet doen ...

Guus
OpenDCC fan

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #3 Gepost op: 02 September 2008, 22:27:29 »
Het is wellicht jammer van die 48 R1 bochten (30°), maar je kunt ze beter niet gebruiken. De R2 is echt wel het minimum en bijvoorkeur R3 en groter.

Sander

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #4 Gepost op: 02 September 2008, 22:38:21 »
@Ronald:
hier thuis heb ik geen enkele loc of trein die ontspoort in een R1-baan.
maar indien er heel veel problemen zijn met 360mm-radiussen en treinen,
kan dat mijn inzicht doen veranderen.

enneh. het spiraaltje is alleen als voorbeeld bedoeld  ::)

@Sander :
Bedankt voor je tijd en aandacht, maar die tip heb ik dus al eens gehad. Ik ben vooral op zoek naar mensen met (positieve) ervaringen met R1. Een vriend van me gebruikte voor in een baan Fl*-rails, (uit mijn hoofd) R1, 270 mm(?). Daar kwam een relatief lange loc, met 2 langere reizigerswagons relatief goed door in een richting (Als de trein de andere kant opreed ontspoorde hij wel). Mede omdat het toch een stukje krapper is dan mijn R1djes, ben ik benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben.
Welke loc en wagons kan ik zo opzoeken, ze waren iig kortgekoppeld.

Edit: dit is de trein die door Fl* R1 kwam.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2008, 22:40:32 door Robin »
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #5 Gepost op: 02 September 2008, 22:57:45 »
Mijn railspiraal heeft een radius van ca 360 mm. Sommige loks hadden daar zoals verwacht problemen mee. Een klein beetje verkanting op de plaatsen waar de loks ontspoorden, heeft het merendeel van de problemen echter opgelost.  Wellicht is dat ook voor jou een oplossing? En anders gewoon proberen. Afbreken kan altijd nog als het echt niet werkt.

DaMart

  • Offline Offline
  • Berichten: 102
    • Martrail
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #6 Gepost op: 02 September 2008, 23:06:13 »
Ik gebruik R2 en R3 radiussen van Roco. De R2 heeft de vervelende eigenschap dat wat langere wagons ontsporen. Nu wil ik dus wat kortere aanschaffen, maar weet iemand wat ongeveer de maximale lengte is voor een wagon om nog door een Roco R2-bocht te komen zonder te ontsporen?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #7 Gepost op: 02 September 2008, 23:23:25 »
Martin, het valt mij altijd op dat Roco in startsets R3 toepast. Veelal bevatten startsets de kleinere radi en Roco past zelf R2 bij sets al niet meer toe. Daaruit maak ik een beetje op, dat Roco R3 als kleinst goed toepasbare boogstraal ziet.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #8 Gepost op: 03 September 2008, 00:16:57 »
Voor mijn nieuwe baan zal ik niet kleiner gaan dan R5 voor zichtbare delen, voor schaduwstations R4. Dit ivm lange rijtuigen en "lastige" treinen als een Lima Mat46 met treeplanken (is nu eenmaal mooier!)

Bovendien zie je de rijtuigen dan niet meer zo overhangen. Roco's R2 is totaal onbruikbaar met lange rijtuigen, R3 is al krap.

Laatste tip : probeer iets van een overgangsboog te maken. Wil je met Roco-line rijden, bijvoorbeeld eerst een R10, dan R5. Binnenbocht eerst R9 dan R4. Dat scheelt ook weer qua ontsporingen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #9 Gepost op: 03 September 2008, 08:18:24 »
Die kleine radiussen kun je nog wel een keer gebruiken op een industrie lijn, of opweg naar een industrie lijn. Daar waar alleen kleine loks met kleine wagens komen.

Roco geeft voor veel van z'n loks al een minimale radius aan, en dat is de roco R3, 415.

Wil je dus niet in de problemen komen met toekomstig materiaal zou ik die 360's alleen voor een klein lijntje naar industrie gebruiken, maar zeker niet op de hoofdbaan waar alles langs moet.
Het kost je wat meer ruimte, maar regelmatige ontsporingen gaat ook snel vervelen.

Groet,
Roelco

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3527
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #10 Gepost op: 03 September 2008, 10:24:15 »
Ik heb diverse radiussen R1 van fleischmann liggen, die zijn 365 mm.
Het ziet er welliswaar niet uit maar voor het functioneren van de baan met de
beperkte ruimte die ik heb was het nodig.

Tot nu toe slechts alleen een probleem met een De-2 van DKM maar verder
geen problemen zelfs niet met artitec plan-e's.
Het lijkt alleen raar in bochten maar daar stap je snel over heen.

Mijn uitgangspunt was een "kopstation" met diverse rangeermogelijkheden.
En om het schaduwstation te kunnen bereiken heb ik consessies moeten doen
doormiddel van de krapste radiussen.
Maar heb je de ruimte ga dan voor grotere radiussen dat lijkt mooier en bijna alle materieel kan er moeiteloos doorheen.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #11 Gepost op: 03 September 2008, 12:13:34 »
In TT bestaan de volgende bogen:  267   310   353   396  mm. radius.
Ik gebruik uitsluitend die van 353 en 396 mm.
Desondanks heb ik besloten niet met de lange 26,4m in 1:120 rijtuigen te gaan rijden, maar de kortere (DR!) rijtuigen te gebruiken, puur vanwege het gezicht in de bogen. Voor goederenwagens maakt het meestal niet zoveel uit. Bovendien is het karakter van de baan niet direct bedoeld om met de snel/exprestreinrijtuigen (Bautzen, Halberstadt) te gaan rijden.

In HO gebruik ik voor mijn station op het zichtbare gedeelte de tegenbogen van de 10 gr wissels, oftewel 1960 mm radius. Jawel, bijna 2 meter dus. Op een brug in een boog komt overigens 3 meter radius.
Voor de verborgen stukken denk ik aan minimaal 1 meter, bij een mogelijke spiraal moet ik het nog uitmeten. Mijn stijging is normaal 2% tot een maximum van 2,5%.
(PS. Treinen van 10x30 cm + lok, vandaar)

Over R1 of 2 kan ik dus moeilijk oordelen, maar ik vind wel dat je je rijdend materieel daarop kunt aanpassen. 30 cm rijtuigen verdienen beter dan vierkant de bocht om, voor zover ze dat toelaten.

Maarten.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2010
  • A-C
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #12 Gepost op: 03 September 2008, 17:30:10 »

Zag in de laatste rail magazine ook al een stuk staan dat niemand  nog r1 of r2  gebruikt  ???
wat is dat nou voor onzin? als je nou niet meer plaats tot je beschikking hebt.
Niet iedereen heeft een kamer over van 10x10 meter....
dat heb je toch wel nodig wil je overal goed bij kunnen en r4 r5 gebruikt.

Mijn ervaring met c-rail r1 zijn positief, er ontsporen bij mij zelden treinen.
Ik zou ze zelf niet in het zicht gebruiken, want niet mooi.

In mijn huidige baan gebruik ik r1 in combinatie met ofwel r2 of r3 omdat ik ook nog een hele hoop r1 rail " over " had.

groeten barry

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10760
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #13 Gepost op: 03 September 2008, 17:40:10 »
Interessante discussie ontspint zich.
In feite heeft iedereen te weinig ruimte voor bogen behalve ik dan  ;D. Boogstralen van 25 cm zijn realistisch voor een trambaan. Bogen van een meter zijn in spoorwegtermen ook al waanzinnig krap, zelfs voor metro's.
Bogen (uit het zicht!) moeten dus zo groot zijn dat je materieel er fatsoenlijk doorheen kan rijden. Heb je daar de ruimte niet voor overweeg dan een pendelbaan, dus een rechte baan langs een muur.
No dress rehearsel, this is our life.

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Ervaringen met krappe radiussen. Iemand?
« Reactie #14 Gepost op: 03 September 2008, 17:59:54 »
Over mooi gesproken ;D Ik gebruik ook geen C-rail in het zicht. Als het een beetje wil lukken alles K-flex ;)
Leuk om de diverse reacties te zien. Ik heb nog wel een tijdje voor het zover is, dus ik wacht nog even af

MVG, Robin
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...