Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:55:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 20:53:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
  

Auteur Topic: boek stoomlocomotieven serie 1700  (gelezen 22756 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #30 Gepost op: 24 November 2008, 18:48:55 »
Ook hier is het boek binnen. Wat erg interessant was om te lezen was hoe het is afgelopen met de 1700'den die na WO II in de Russische bezettingszone terecht zijn gekomen.

Ik neem aan dat er hierna geen publicaties meer in deze serie te verwachten zijn. Volgens mij is de koek een beetje op qua grote beeldbepalende series.

Eelco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #31 Gepost op: 24 November 2008, 18:56:08 »


...geen publicaties meer in deze serie...  ...de koek een beetje op qua grote beeldbepalende series...

Ik wacht op een boek over de sikken. Toch wel een grote en beeldbepalende serie.

Groet,

Marco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #32 Gepost op: 24 November 2008, 20:33:02 »
Ik bedoelde series stoomlocomotieven. Een boek over de sikken lijkt me inderdaad niet meer dan terecht.

Eelco

ronald56

  • Gast
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #33 Gepost op: 24 November 2008, 20:52:57 »
Mijn boek is ook al een week binnen (maar is helaas gelijk geconfisceerd voor onder de kerstboom)  >:(  :'(
Neemt niet weg , dat ik komend weekeind wel wat langer bij de Uquilair stand blijf staan  :-X
« Laatst bewerkt op: 24 November 2008, 20:54:53 door ronald56 »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #34 Gepost op: 24 November 2008, 21:39:08 »
Ik bedoelde series stoomlocomotieven. Een boek over de sikken lijkt me inderdaad niet meer dan terecht.
Eelco

Volgens mij zijn er nog best een paar goede thema's die wel wat aandacht kunnen gebruiken:

- Een boek over de Zweden, NS4000 en NS4700 zou interessant zijn, vooral de 4700 hebben een behoorlijke bijdrage geleverd in de wederopbouw.
- NS serie 3900 is ook redelijk markant geweest
- HSM serie 700, latere NS5500 (en eventueel meteen de 5800)

Wat mij betreft in die volgorde ;)

Overigens : ik heb het 1700'en boek een eerste keer kort doorgebladerd. Genieten, veel fraaie onbekende foto's. Wel het zwaartepunt op de periode na de samengang van HSM en SS in 1921, maar behoorlijk diepgaand met bijvoorbeeld veel info over de vele ombouwprojecten als oververhitters en andere stoomverdelingen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #35 Gepost op: 24 November 2008, 21:41:43 »
Doet u mij die van de hsm700 maar. toch een der meest elegante locomotieven. Uiteraard voor de vergroting van den kolenbunker...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #36 Gepost op: 24 November 2008, 21:59:02 »
- Een boek over de Zweden, NS4000 en NS4700 zou interessant zijn, vooral de 4700 hebben een behoorlijke bijdrage geleverd in de wederopbouw.
Ben ik met je eens, misschien dat als je de series 4300/5000/8800 er bij neemt je een mooi boek kunt maken over de locomotieven die de NS er in de jaren 50 weer bovenop hielpen.

- NS serie 3900 is ook redelijk markant geweest
Klopt, maar feitelijk een sleeptendervariant van de serie 6300, en daar is al over geschreven...

- HSM serie 700, latere NS5500 (en eventueel meteen de 5800)
Ik weet niet of dat nou zo'n markante locomotief is geweest. Dan zou je een boek moeten schrijven over meerdere series tenderlocomotieven.

Eelco

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #37 Gepost op: 25 November 2008, 00:01:36 »
De Zweden waren van een andere klasse (gloednieuw, technisch enigszins vooruitstrevend met oa rollagers en elektrische verlichting, duurzaam gebouwd) terwijl de 4300, 5000 en 8800 typische oorlogsloks waren die voor enkele dienstjaren ontworpen waren en zonder enige luxe. Dan liever een apart boek over 4300,5000,8800 aangevuld met 3500-2 en 7800.

Wat de 5500'en betreft, deze waren jarenlang vooral in het noorden en oosten onmisbaar voor uitvoering van de dienst. Op de nevenlijnen redelijk beeldbepalend en ook een vrij grote serie (55 stuks) die tot begin jaren '50 dienst deed. Overigens : niet alleen 5800 maar ook 5400 en 5700 behoren tot de familie, bij elkaar ruim 100 loks.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #38 Gepost op: 25 November 2008, 12:53:37 »
Citaat
Citaat van: JAB van Ree op 24 november 2008, 21:39:08
- NS serie 3900 is ook redelijk markant geweest

Klopt, maar feitelijk een sleeptendervariant van de serie 6300, en daar is al over geschreven...
De 3900 locs hadden een heel andere inzet dan de 6300'en. Ze werden vooral gebruikt voor de zware reizigersdienst en voor vele internationale treinen richting Duitsland. Met andere woorden, een eigen boek hiervoor is toch wel een interessant gegeven en zal dus geen variant zijn op dat van de 6300'en.

Maar terugkomend op het boek van de 1700'en, in een woord schitterend!
Veel onbekende foto's en het is echt mooi hoe de locs in hun glorietijd glimmend erbij stonden.  De schrijver heeft volgens mij heel wat tijd gestoken in het napluizen van archieven en praten met diegenen, die de locs nog 'echt' hebben meegemaakt. Ik ben blij met deze uitgave!

Gerard

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #39 Gepost op: 25 November 2008, 15:49:29 »
Inderdaad erg fraai! Hulde aan de schrijver (en de uitgever).

Jan

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #40 Gepost op: 28 November 2008, 11:28:11 »
En hij is er.

Citaat
Van de uitgeverij Uquilair is het boek verschenen over de stoomlocomotieven NS 1700den , deze locs dateren nog uit de Staatsspoortijd en zijn oorspronkelijk naar Engels ontwerp. In totaal hebben er 135 stuks gereden van deze loc, bijzonder is de asindeling 2B ( twee voorloopassen en twee assen met drijfwielen ) Het nieuwe boek van Uquilair is 176 bladzijden dik en heeft 270 afbeeldingen, harde kaft en meet 23,5 x 29,7 cm, de prijs is € 28,00

Bron: MCH.

Gr. Remco.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #41 Gepost op: 28 November 2008, 12:01:57 »
Reeds bekend, zie # 28 van 22 november in dit topic...

Eelco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #42 Gepost op: 28 November 2008, 12:12:39 »
Ik heb hem inmiddels binnen via van Stockum. Prachtig boek. Wat ik mij afvroeg: op blz. 54 staat een foto van loc 1748 met tender 1333 of moet ik zeggen 1733. Maar achter staat een andere loc. En wat is dat nu voor een locomotief? Ik dacht eerste aan een WD dieseltje, maar nee, die zag er anders uit. Het lijkt op een tramlocomotief, zoals de Maffei's  die de NTM  had.

Groet,

Marco

Jochem

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
    • Hidden Places Photography
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #43 Gepost op: 29 November 2008, 00:28:48 »
Ik heb het boek ook binnengekregen deze week. Eerste indruk is erg positief, nu nog "even" lezen en er dan een goede mening over vormen!
http://www.hiddenplaces.nl/googleearth - Spoorwegen in Nederland in Google Earth

modelspotter

  • Gast
Re: boek stoomlocomotieven serie 1700
« Reactie #44 Gepost op: 29 November 2008, 01:08:25 »
Het lijkt op een tramlocomotief, zoals de Maffei's  die de NTM  had.

En dat is juist. De NTM en NCS hadden deze locs. Die van de NCS gingen via SS naar NS. In 1932 naar NTM. Met die van de NTM belandden deze twee uiteindelijk weer bij NS. En zo reden ze oa op de spoorlijn Steenwijk-Leeuwarden. Op het laatst tussen Alkmaar en Bergen a Zee. Bijnaam Hoki-Poki.
Series:
NS 61-62 (1921), ex-SS 31-32 (1919) ex- NCS 7-8 -> NTM 64-65 (fabr.nr. 3890-3891)
NTM 51-58 (verhuurd door NCS), 59-63 (fabr.nr. 3892-3899, 4354-4358)
beide series -> NS 61-62 (ex-NCS), 63-65, 67-75 (1948, in volgorde fabr.nr.).
Nummer 66 bleef open omdat NTM54 was afgevoerd.
Bron: Stoomlocomotieven der Ned. Tramwegen door S. Overbosch
Modelspotter