Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52
  

Auteur Topic: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?  (gelezen 5753 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Gepost op: 13 September 2006, 00:47:06 »
Het ombouwen van een Hamo motorpost naar een hoogvermogenaandrijving is voornamelijk een kwestie van gezond verstand (en de grond afspeuren naar een verloren koolborstel), maar nu ben ik aangeland op het punt dat gezond verstand alleen niet voldoende is.

Aangezien een foto vaak meer zegt dan een slap verhaal, bij deze die foto:



Het motordraaistel met de nieuwe aandrijving zit al in elkaar, inclusief de koolborsteltjes en de veertjes die ze op hun plaats houden. Maar op de oude aandrijving gaan er een groene en een blauwe draad naar de spoel, plus een zwarte draad naar een stuk passieve electronica op het schild. Er gaat ook nog een draadje van de spoel naar het schild.

De nieuwe aandrijving heeft geen spoel en, zo te zien, geen mogelijkheid om draden aan de spoel te solderen. Bovendien kreeg ik er twee weerstanden bij van volgens mij 1.8 ohm (bruin-grijs-goud-zilver als ik het goed gezien heb) en daar weet ik ook niet wat ik er mee aan moet vangen.

Iemand enig idee?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2006, 01:13:03 »
Peter,

Aangezien je nu een permanente magneet hebt is die spoel niet meer nodig. De spoel (en de diodes) zorgden voor een permanent magnetisch veld om de oude motor.

Indien je analoog rijdt is het nu zaak de linker en rechter rail gewoon aan het nieuwe motorschild te solderen.

De diodes op de print heb je dan wellicht niet meer nodig.

Ikzelf heb de motorpost meteen ook digitaal gemaakt en dan moet je gewoon de oranje en grijze draad van de decoder aan het motorschild solderen.

Rene

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2006, 01:15:21 »
voor de duidelijkheid, indien analoog de zwarte en de rode draad aan het motorschild. de groene en de blauwe kun je afknippen/verwijderen.

Rene

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22486
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2006, 09:38:44 »
Die twee 'weerstanden' zijn smoorspoeltjes. Het is de bedoeling de motor via die spoeltjes aan te sluiten.

De twee diodes van het printje lossolderen en de zwarte draad losknippen van die dikke smoorspoel die aan het oude motorschild vast zit. De hele zooi van oud motorschild, veldspoel en diodes kun je dan weggooien. Of tot Sint Juttemis bewaren, net wat je wil.  ;)
Op de plek waar de diodes op het printje vastzaten een rode draad solderen. Rode en zwarte draad elk via een smoorspoeltje op de motoraansluitingen van het nieuwe motorschild solderen en dan moet de boel analoog werken. Misschien dat de verlichting niet juist reageert op de rijrichting. Dan rode en zwarte draad even omwisselen.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2006, 14:36:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2006, 20:23:00 »
Ah, dankjewel iedereen. Nog een vraagje: aangezien ik van zins ben om het ding te verkopen, wil ik de mogelijkheid niet uitsluiten dat het later gedigitaliseerd wordt. Kan dat gewoon door er een decoder tussen te solderen?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2006, 20:43:19 »
Nee, de verlichtingsprintjes dienen te worden aangepast.
(Of vervangen voor lichtprintjes voor digitaal gebruik, te bestellen bij Keuterman, Borne.)

Kwestie van omsolderen. Maar vergt enige ervaring in soldeerwerk.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sik204

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2006, 21:12:27 »
De verlichtingsprintjes van de Hamo motorpost hoeven niet perse aangepast te worden voor aansturing door een decoder.

Wat je kunt doen is de beide draden komende van de verlichtingsprint elk apart via een weerstand van 1k of 2k2 met de plus (meestal blauwe draad) verbinden. Verder elk van de draden verbinden met de bijbehorende schakeldraad van de decoder.

Het enig nadelige effect is dat bij het aanzetten van de verlichting er altijd stroom loopt door beide weerstanden en niet slechts door een (1). Extra stroomverbruik van zo'n 20 mA. Weegt denk ik ruimschoots op tegen het ombouwen. Is naast het omsoldeerwerk toch ook nog wat werk om die verlichtingsprint er uit te krijgen en weer goed terug te zetten.

- Eddy

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2006, 22:29:26 »
Ah, dankjewel iedereen. Nog een vraagje: aangezien ik van zins ben om het ding te verkopen, wil ik de mogelijkheid niet uitsluiten dat het later gedigitaliseerd wordt. Kan dat gewoon door er een decoder tussen te solderen?

- Peter

Peter, er komt nu geen decoder in??? Wat heeft deze ombouw dan voor nut?? Zonder juiste decoder is het nu absoluut geen hoogvermogens aandrijving. Het is nu gewoon een gelijkstroommotor met een vijf polig anker. En ik vrees voor de rijeigenschappen op een normale gelijkspanning.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2006, 23:26:25 »
Nee, er komt geen decoder in, want ik ga hem verkopen. En het maakt wel degelijk verschil uit, want nu loopt hij lekker soepel (hoewel nog niet zo stil als mijn Roco ACTS 6703), terwijl er eerst een bak herrie uit voortkwam waarvoor ik al een paar keer de politie aan de deur heb gehad.

Oké, ik overdrijf nou, maar hij maakte eerst ontzettend veel lawaai. Dat is nu afgelopen en hij rijdt ook stukken beter, zij het aan de harde kant (maar daar was ik al voor gewaarschuwd).

Met andere woorden, hij doet het dus! Iedereen bedankt!

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #9 Gepost op: 09 October 2006, 16:35:04 »
...
Of vervangen voor lichtprintjes voor digitaal gebruik, te bestellen bij Keuterman, Borne.
...

Goede tip, bedankt. Ik heb zojuist even een mail gestuurd naar Keuterman voor die verlichtingsprintjes. Ze kosten € 7,20 per stuk.

...
Wat je kunt doen is de beide draden komende van de verlichtingsprint elk apart via een weerstand van 1k of 2k2 met de plus (meestal blauwe draad) verbinden. Verder elk van de draden verbinden met de bijbehorende schakeldraad van de decoder.

Het enig nadelige effect is dat bij het aanzetten van de verlichting er altijd stroom loopt door beide weerstanden en niet slechts door een (1). Extra stroomverbruik van zo'n 20 mA. Weegt denk ik ruimschoots op tegen het ombouwen. Is naast het omsoldeerwerk toch ook nog wat werk om die verlichtingsprint er uit te krijgen en weer goed terug te zetten.
...

Kan je ook iets specifieker uitleggen welke draadjes ik aan welke padjes moet solderen? Heb je misschien een schemaatje o.i.d.?

Ik twijfel een beetje tussen het bestellen van 2 nieuwe printjes (makkelijk, alleen duurder) en het aanpassen van de kabeltjes (goedkoper, maar iets bewerkelijker). Mede doordat ik dan minder vermogen beschikbaar heb voor het rijden van meerdere treinen tegelijk.


Groeten, Marnix

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #10 Gepost op: 12 October 2006, 22:34:55 »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2006, 22:46:50 »
Of voor een uitgebreidere beschrijving: http://www.hanulveen.nl/ombouwen/ombouwen-mp.html


Groet, Wim

Sik204

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #12 Gepost op: 17 October 2006, 16:51:24 »
Kan je ook iets specifieker uitleggen welke draadjes ik aan welke padjes moet solderen? Heb je misschien een schemaatje o.i.d.?

Helaas zo 123 geen specifiek schema bij de hand voor de Hamo motorpost. Op http://www.1zu160.net/digital/tipps-tricks.php staat echter uitgelegd hoe je een duo-led voor front/sluitlichten aansluit op een decoder. De aansluiting voor de verlichting van de Hamo motorpost is vergelijkbaar.  Het bestaande verlichtingsprintje kun je beschouwen als de duo-led.

Je kunt dus simpelweg de bestaande draden gebruiken die naar de verlichtingsprintjes lopen. Aan een kant van de motorpost lopen een bruine en een grijze draad naar pads voor de verlichtingsprint, aan de andere kant een bruine en een gele draad.

De bruine draad van het bruin-grijs paar verbinden met gele draad van het bruin-geel paar.  Idem, bruine draad van het bruin-geel paar verbinden met grijze draad van het bruin-grijs paar. Dan aan elke van de bruine draden een weerstand aansluiten naar de plus (meestal blauwe draad decoder). Tenslotte elk van de bruine draden nog aansluiten op de respectievelijke schakeldraad van de decoder voor de frontseinverlichting.

Door op deze wijze de verlichting aan te sluiten kun je de bestaande verlichtingsprints gebruiken zonder deze te modificeren en hoef je ook niets aan het derde contact voor de printjes te solderen.

Ik heb zelf overigens bij een van mijn gedigitaliseerde motorposts de verlichtingsprinten wel aangepast maar dit om zo het derde frontsein apart te kunnen aansturen (voor bij het rangeren).

- Eddy