Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:53:44
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 11:52:56
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:52:15
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door StefanNL_Plays
Vandaag om 11:51:21
Roco 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:45:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door tijgernootje
Vandaag om 11:35:51
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:29
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Torikoos
Vandaag om 11:32:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Marc tramt
Vandaag om 11:30:37
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 11:22:52
19 Toen door Teun
Vandaag om 11:13:36
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Dave.......
Vandaag om 11:08:45
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 11:06:22
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 10:39:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:11:32
Eenvoudige, goedkope maar goede decoder? door Ronald69
Vandaag om 10:05:20
20 toen door Harryku
Vandaag om 09:28:47
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 09:22:21
365 "Het is weekend foto's" door 741230
Vandaag om 09:20:36
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 09:16:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:14:29
Heroplage Artitec Plan W? door gtw6016
Vandaag om 09:12:58
Modelbaan Beltheim. door Frank 123
Vandaag om 09:07:53
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 08:32:39
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 07:44:36
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 03:25:10
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:15:35
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 00:25:23
Nu te koop: pantograaf type BBC en type Metropolitan Vickers (schaal H0) door EFM
11 July 2025, 22:39:25
  

Auteur Topic: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?  (gelezen 5750 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Gepost op: 13 September 2006, 00:47:06 »
Het ombouwen van een Hamo motorpost naar een hoogvermogenaandrijving is voornamelijk een kwestie van gezond verstand (en de grond afspeuren naar een verloren koolborstel), maar nu ben ik aangeland op het punt dat gezond verstand alleen niet voldoende is.

Aangezien een foto vaak meer zegt dan een slap verhaal, bij deze die foto:



Het motordraaistel met de nieuwe aandrijving zit al in elkaar, inclusief de koolborsteltjes en de veertjes die ze op hun plaats houden. Maar op de oude aandrijving gaan er een groene en een blauwe draad naar de spoel, plus een zwarte draad naar een stuk passieve electronica op het schild. Er gaat ook nog een draadje van de spoel naar het schild.

De nieuwe aandrijving heeft geen spoel en, zo te zien, geen mogelijkheid om draden aan de spoel te solderen. Bovendien kreeg ik er twee weerstanden bij van volgens mij 1.8 ohm (bruin-grijs-goud-zilver als ik het goed gezien heb) en daar weet ik ook niet wat ik er mee aan moet vangen.

Iemand enig idee?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2006, 01:13:03 »
Peter,

Aangezien je nu een permanente magneet hebt is die spoel niet meer nodig. De spoel (en de diodes) zorgden voor een permanent magnetisch veld om de oude motor.

Indien je analoog rijdt is het nu zaak de linker en rechter rail gewoon aan het nieuwe motorschild te solderen.

De diodes op de print heb je dan wellicht niet meer nodig.

Ikzelf heb de motorpost meteen ook digitaal gemaakt en dan moet je gewoon de oranje en grijze draad van de decoder aan het motorschild solderen.

Rene

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2006, 01:15:21 »
voor de duidelijkheid, indien analoog de zwarte en de rode draad aan het motorschild. de groene en de blauwe kun je afknippen/verwijderen.

Rene

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22473
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2006, 09:38:44 »
Die twee 'weerstanden' zijn smoorspoeltjes. Het is de bedoeling de motor via die spoeltjes aan te sluiten.

De twee diodes van het printje lossolderen en de zwarte draad losknippen van die dikke smoorspoel die aan het oude motorschild vast zit. De hele zooi van oud motorschild, veldspoel en diodes kun je dan weggooien. Of tot Sint Juttemis bewaren, net wat je wil.  ;)
Op de plek waar de diodes op het printje vastzaten een rode draad solderen. Rode en zwarte draad elk via een smoorspoeltje op de motoraansluitingen van het nieuwe motorschild solderen en dan moet de boel analoog werken. Misschien dat de verlichting niet juist reageert op de rijrichting. Dan rode en zwarte draad even omwisselen.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2006, 14:36:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2006, 20:23:00 »
Ah, dankjewel iedereen. Nog een vraagje: aangezien ik van zins ben om het ding te verkopen, wil ik de mogelijkheid niet uitsluiten dat het later gedigitaliseerd wordt. Kan dat gewoon door er een decoder tussen te solderen?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2006, 20:43:19 »
Nee, de verlichtingsprintjes dienen te worden aangepast.
(Of vervangen voor lichtprintjes voor digitaal gebruik, te bestellen bij Keuterman, Borne.)

Kwestie van omsolderen. Maar vergt enige ervaring in soldeerwerk.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sik204

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2006, 21:12:27 »
De verlichtingsprintjes van de Hamo motorpost hoeven niet perse aangepast te worden voor aansturing door een decoder.

Wat je kunt doen is de beide draden komende van de verlichtingsprint elk apart via een weerstand van 1k of 2k2 met de plus (meestal blauwe draad) verbinden. Verder elk van de draden verbinden met de bijbehorende schakeldraad van de decoder.

Het enig nadelige effect is dat bij het aanzetten van de verlichting er altijd stroom loopt door beide weerstanden en niet slechts door een (1). Extra stroomverbruik van zo'n 20 mA. Weegt denk ik ruimschoots op tegen het ombouwen. Is naast het omsoldeerwerk toch ook nog wat werk om die verlichtingsprint er uit te krijgen en weer goed terug te zetten.

- Eddy

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2006, 22:29:26 »
Ah, dankjewel iedereen. Nog een vraagje: aangezien ik van zins ben om het ding te verkopen, wil ik de mogelijkheid niet uitsluiten dat het later gedigitaliseerd wordt. Kan dat gewoon door er een decoder tussen te solderen?

- Peter

Peter, er komt nu geen decoder in??? Wat heeft deze ombouw dan voor nut?? Zonder juiste decoder is het nu absoluut geen hoogvermogens aandrijving. Het is nu gewoon een gelijkstroommotor met een vijf polig anker. En ik vrees voor de rijeigenschappen op een normale gelijkspanning.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2006, 23:26:25 »
Nee, er komt geen decoder in, want ik ga hem verkopen. En het maakt wel degelijk verschil uit, want nu loopt hij lekker soepel (hoewel nog niet zo stil als mijn Roco ACTS 6703), terwijl er eerst een bak herrie uit voortkwam waarvoor ik al een paar keer de politie aan de deur heb gehad.

Oké, ik overdrijf nou, maar hij maakte eerst ontzettend veel lawaai. Dat is nu afgelopen en hij rijdt ook stukken beter, zij het aan de harde kant (maar daar was ik al voor gewaarschuwd).

Met andere woorden, hij doet het dus! Iedereen bedankt!

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #9 Gepost op: 09 October 2006, 16:35:04 »
...
Of vervangen voor lichtprintjes voor digitaal gebruik, te bestellen bij Keuterman, Borne.
...

Goede tip, bedankt. Ik heb zojuist even een mail gestuurd naar Keuterman voor die verlichtingsprintjes. Ze kosten € 7,20 per stuk.

...
Wat je kunt doen is de beide draden komende van de verlichtingsprint elk apart via een weerstand van 1k of 2k2 met de plus (meestal blauwe draad) verbinden. Verder elk van de draden verbinden met de bijbehorende schakeldraad van de decoder.

Het enig nadelige effect is dat bij het aanzetten van de verlichting er altijd stroom loopt door beide weerstanden en niet slechts door een (1). Extra stroomverbruik van zo'n 20 mA. Weegt denk ik ruimschoots op tegen het ombouwen. Is naast het omsoldeerwerk toch ook nog wat werk om die verlichtingsprint er uit te krijgen en weer goed terug te zetten.
...

Kan je ook iets specifieker uitleggen welke draadjes ik aan welke padjes moet solderen? Heb je misschien een schemaatje o.i.d.?

Ik twijfel een beetje tussen het bestellen van 2 nieuwe printjes (makkelijk, alleen duurder) en het aanpassen van de kabeltjes (goedkoper, maar iets bewerkelijker). Mede doordat ik dan minder vermogen beschikbaar heb voor het rijden van meerdere treinen tegelijk.


Groeten, Marnix

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #10 Gepost op: 12 October 2006, 22:34:55 »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #11 Gepost op: 12 October 2006, 22:46:50 »
Of voor een uitgebreidere beschrijving: http://www.hanulveen.nl/ombouwen/ombouwen-mp.html


Groet, Wim

Sik204

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Hamo mP naar hoogvermogenaandrijving?
« Reactie #12 Gepost op: 17 October 2006, 16:51:24 »
Kan je ook iets specifieker uitleggen welke draadjes ik aan welke padjes moet solderen? Heb je misschien een schemaatje o.i.d.?

Helaas zo 123 geen specifiek schema bij de hand voor de Hamo motorpost. Op http://www.1zu160.net/digital/tipps-tricks.php staat echter uitgelegd hoe je een duo-led voor front/sluitlichten aansluit op een decoder. De aansluiting voor de verlichting van de Hamo motorpost is vergelijkbaar.  Het bestaande verlichtingsprintje kun je beschouwen als de duo-led.

Je kunt dus simpelweg de bestaande draden gebruiken die naar de verlichtingsprintjes lopen. Aan een kant van de motorpost lopen een bruine en een grijze draad naar pads voor de verlichtingsprint, aan de andere kant een bruine en een gele draad.

De bruine draad van het bruin-grijs paar verbinden met gele draad van het bruin-geel paar.  Idem, bruine draad van het bruin-geel paar verbinden met grijze draad van het bruin-grijs paar. Dan aan elke van de bruine draden een weerstand aansluiten naar de plus (meestal blauwe draad decoder). Tenslotte elk van de bruine draden nog aansluiten op de respectievelijke schakeldraad van de decoder voor de frontseinverlichting.

Door op deze wijze de verlichting aan te sluiten kun je de bestaande verlichtingsprints gebruiken zonder deze te modificeren en hoef je ook niets aan het derde contact voor de printjes te solderen.

Ik heb zelf overigens bij een van mijn gedigitaliseerde motorposts de verlichtingsprinten wel aangepast maar dit om zo het derde frontsein apart te kunnen aansturen (voor bij het rangeren).

- Eddy