Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 22:51:50
Piko blauwe 1000 door prutser
Vandaag om 22:49:28
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
  

Auteur Topic: kurk als railbedding  (gelezen 16840 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27004
    • Pagina van klaas
Re: kurk als railbedding
« Reactie #15 Gepost op: 28 August 2008, 23:49:20 »
Als ik vinyl gebruik kan ik het niet ballasten?
Ik weet niet hoe vinyl zich gedraagd met grint en houtlijm/water.
Vinyl is watervast, en houtlijm hecht er uitstekend op. (op de onderkant die in dit geval boven ligt)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans

  • Offline Offline
  • Berichten: 317
Re: kurk als railbedding
« Reactie #16 Gepost op: 29 August 2008, 01:34:07 »
Ik gebruik behangkurk op een basis van jute,
het is donkergoen, zacht, punaises kun je zo insteken en uithalen
zonder dat er een gaatje achter blijft. Met potlood en krijt is er
op te schrijven en met een vochtige doek er weer vanaf te vegen.
Verdunde houtlijm werkt hier goed op. Voor mij ideaal.
Te krijg of te koop bij behangspeciaalzaken en schildersfirma's
meestal na een project de restjes. Wordt veel gebruikt op kinder-
opvang e.d., gewoon in de telefoon klimmen en vriendelijk vragen.
Groet Frans

patricklaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
    • http://www.laanp.nl
Re: kurk als railbedding
« Reactie #17 Gepost op: 11 October 2008, 12:39:19 »
Ik ben vandaag even de winkels afgegaan.
Curkment (Kurkment) is een optie word gebruikt als onderlaag voor Marmoleum.
Is kurk zacht met een jutelaag in 2 mm en 3,3 mm 2 meter breed per strekende meter 35 euro.
Ik weet niet dat het bruikbaar is iemand hier ervaring mee?

Patrick
« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 12:48:36 door Patrick. Reden: Er worden hier twee woorden voor gebruikt. »

Aspelix

  • Gast
Re: kurk als railbedding
« Reactie #18 Gepost op: 11 October 2008, 19:53:04 »
Ik gebruik sinds enkele jaren AMI-roadbed,  het werkt prima.
Het is een soort dubbelzijdig klevende tape met een schutlaag, lijkt veel op bitumen, het wordt geleverd op rollen van 1" breed voor spoor Z en N,  2" breed voor spoor H0 en 3" breed voor spoor 0.

De oude rollen waren 10 yard = 9,144 meter, de nieuwe zijn 10 meter lang.

Als je je tracé hebt uitgetekend, leg je de tape langs je tekening en drukt de tape zachtjes aan. In bogen gebruik je een föhn en dan kun je elke radius leggen.

Het leggen van rails en bedding gaat  erg gemakkelijk:
=> Leg je tape op de tafel of baanstroken met de schutlaag van de tape naar boven volgens de tracé-tekening.
=> Leg je railstukken op de schutlaag van de tape.
=>Til het begin de rail van je tracé op en trek de schutlaag rustig los en weg onder de rail.
=> Zorg dat de rail op zijn plaats ligt aan het begin en druk die zachtjes aan.
=> ga nu verder met het verwijderden van de schutlaag.

Wie wil, kan gelijk balasten.

Het grote voordeel van dit systeem is, dat er geen spijkertjes meer worden gebruikt en er dus geen geluid doordringt in het tafelframe. En daarmee hoor je dus: tiktik tiktik en geen kedeng-kedeng  kedeng-kedeng.

Correcties zijn achteraf altijd aan te brengen door de föhn op rails en tape te richten en rustig op te warmen en vervolgens te corrigeren.

Alleen bij wissels moet er opgelet worden, dat onder de tongenstang een afdekking, bijvoorbeeld een plaatje styreen, gelegd wordt, omdat de tape daar de neiging heeft om er tussen te kruipen en de zaak bij het omleggen blokkeert.

De tape is o.m. verkrijgbaar bij Locomotion in Gasteren, bij Jophispoor in Steyl
( Jophispoor@xs4all.nl ) en Heijerman Modelspoor in Winterswijk.

Verder bestaan er plannen om op  de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk het gebruik van dit materiaal te demonstreren. Het is de bedoeling om te beginnen aan het emplacement dat aan de orde is gekomen in het draadje "Zie ik wat over het hoofd....."

Groet, Ruurd
« Laatst bewerkt op: 11 October 2008, 20:42:53 door Ruurd Benthem »

Jan van den Berg

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: kurk als railbedding
« Reactie #19 Gepost op: 25 October 2008, 19:33:25 »
Hoi,
Ik ben even aan het googellen geweest en ik heb dit adres gevonden in Lelystad.  www.tholeholland.nl .Ze hebben een site met allerlei soorten kurk.
Ik ga er binnenkort kijken.Ik heb ook kurk nodig voor mijn baan.
Mvrgr,
Jan van den berg
« Laatst bewerkt op: 25 October 2008, 20:33:55 door Jan van den Berg »
J.v.d.Berg

Co van den Brink

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
  • Gaat 't niet zoals 't moet,dan maar zoals het gaat
Re: kurk als railbedding
« Reactie #20 Gepost op: 25 October 2008, 20:08:45 »
Hoi allemaal,

Ik gebruik kurkement, dat ik van een bevriend ;D vloeren specialist heb gekregen.
Het wordt als isolerende (geluid en warmte) ondervloer gebruikt bij marmoleum.
Voor mij isoleert het ruim voldoende, en voor diverse spoorders met mij, want er wordt regelmatig om zijn afval  gevraagd.
Ik heb wel zijn lijm gebruikt, hegeen niet verhard, maar rubberachtig blijft.
Kosten weet ik niet. :-|

Gr,Co.
Groetjes van Co, en de poezen.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: kurk als railbedding
« Reactie #21 Gepost op: 25 October 2008, 21:23:30 »
Google levert een aantal leuke antwoorden: klik

Evenals de interne zoekfunctie: klik
Mvg,
Frans

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: kurk als railbedding
« Reactie #22 Gepost op: 25 October 2008, 22:51:33 »
@Ruurd,

Ik heb gisteren ook van dat bitumenachtige spul gekocht. Ik heb een stuk spoor dat hartnekking herrie blijft veroorzaken. Ik ga nu dit eens porberen. Wat ik me wel afvraag is of het spoorbed wel hoog genoeg wordt. Het is toch maar zo'n 3 mm en je drukt het spoor en ballast er in. Wordt het geheel dan niet te laag?

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Aspelix

  • Gast
Re: kurk als railbedding
« Reactie #23 Gepost op: 01 November 2008, 01:20:30 »
@Hans,

Je kunt natuurlijk een extra laag onder de tape leggen van triplex o.i.d.
Je hoeft de rails niet IN het materiaal van Ami Roadbed te drukken, voor de ballast is dat beter om wel te doen.
De rails licht aandrukken is meer dan voldoende voor goede hechting.

Groet, Ruurd

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: kurk als railbedding
« Reactie #24 Gepost op: 01 November 2008, 13:11:40 »
Misschien laat ik dan de kruklaag er gewoon onder zitten. Ik doe het nl om contact geluid tegen te gaan. Dus ik druk nu het ballast er liever in dan weer (hout)lijm toe te passen (of pas je in het geheel geen lijm toe?).
Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Aspelix

  • Gast
Re: kurk als railbedding
« Reactie #25 Gepost op: 01 November 2008, 16:20:51 »
V oor Ami Roadbed is helemaal geen lijm nodig. Je kunt de kurk als ondergrond gebruiken en de Ami-tape er over heen leggen. Rails erop leggen, aandrukken, maar er niet IN drukken, klaar en ballasten maar....

Deze werkwijze van rails leggen heeft als voordeel, dat achteraf correcties mogelijk zijn. Je neemt dan de fönh ter hand en verwarmt plaatselijk de baan en verschuift je spoor of neemt het zelfs helemaal los.

Ik heb hetzelfde geprobeerd met gewone dubbelzijdige klevende tape, maar dan kun je correcties achteraf wel vergeten.

Succes ermee,
Groet, Ruurd

sreve

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: kurk als railbedding
« Reactie #26 Gepost op: 28 November 2008, 19:25:45 »
Ik zag op marktplaats dat Artana uit Capelle a/d IJssel ook adverteert met rollen kurk, specifiek geschikt voor de modelspoorbaan. Zij bieden aan 8m *0,5m en 2mm dik voor €. 16,95.

Heeft iemand hier al ervaring mee?? Wellicht een goede vervanger voor Ikea kurken place-mats.

Frans

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2403
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: kurk als railbedding
« Reactie #27 Gepost op: 29 November 2008, 10:42:09 »

Ik hoor nooit dat men zachtboard gebruikt.
Is goedkoop en makkelijk te verwerken met de overblijfselen en behanglijm
en/of witte houtlijm ook goed te gebruiken als een soort papier mache.
is ook geluids dempend.

Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

wvdm

  • Gast
Re: kurk als railbedding
« Reactie #28 Gepost op: 05 December 2008, 17:40:54 »
Ik hoor nooit dat men zachtboard gebruikt.
Is goedkoop en makkelijk te verwerken met de overblijfselen en behanglijm
en/of witte houtlijm ook goed te gebruiken als een soort papier mache.
is ook geluids dempend.

Herwim
Jawel, modulevereniging Bollenspoor gebruik zacht board.
Nadeel, het zacht board zuigt de verdunde houtlijm erg op.

Kurkvloer tegels zijn hard, maar werken prima.
Ik gebruik twee stroken per rail net als de meeste kant en klare uit de modelspoor winkel. Een keer schuin gesneden, dan recht, dan weer schuin, etc tot de hele tegel in stroken van 1,5 a 2cm gesneden is. Geeft niks als je een keer scheef gaat, met de ballast kan je het weer corrigeren.
Het voordeel is, dat je in bogen de kurk makkelijker legt.
Overal lees je dat de ballast met verdunde houtlijm wordt vast gezet. Niks mis mee, maar verdunde latex rubber, dempt geluid beter en het zit net zo goed vast. Dus daarmee hef je het nadeel van hard kurk op. Ik had op mijn modules de ballast met latex vast gezet. 10 jaar lang onderste boven in m'n auto overal in Nederland naar toe vervoerd. Er is geen korrel ballast van af gevallen.
Het grote voordeel van verdunde latex is behalve de geluid dempende werking, dat je de ballast weer kan gebruiken als je de rails weg haalt.
De rails blijft schoner en tussen je vingers kan de ballast weer tot losse korrels geknepen worden. Dan kan je het weer gebruiken.
Onder wissels doe ik natuurlijk wel hele plakken kurk.

Groetjes
Wil

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: kurk als railbedding
« Reactie #29 Gepost op: 05 December 2008, 19:04:18 »
Wat voor spul gebruik je dan voor latexrubber?
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)