Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 17:58:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 17:47:43
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39

Auteur Topic: N spoor vs H0 spoor  (gelezen 8416 keer)

Loetje

• Offline Offline
N spoor vs H0 spoor
« Gepost op: 22 August 2008, 11:39:49 »
Ik had gisteren besloten om toch in spoor N opnieuw te beginnen.

Nu heb ik vanochtend een gesprek gehad met iemand die locs repareert en die zei dat de stroomopname van schaal H0 beter is dan die van N.

Nu begin ik weer te twijfelen. Ik wil digitaal gaan rijden en vraag me af wat de rijervaringen zijn van mensen met N spoor die veel rangeren. Ik wil geen "rondjes" gaan rijden maar stoppen, rijden, stoppen rijden etc.

??? ??? ???

mvg

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: N spoor vs H0 spoor
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2008, 13:31:02 »
Hoi,

Mijn reactie zal wel geen echte verrassing zijn. In spoor N kan je ook rangeren. Het grootste probleem vormen in ieder geval vuile railsen. Die storen het contact, wat nadelig kan werken. Door het wat beperktere gewicht en de uitloop van de loks heb je daar wat meer last van. Goed schoonhouden en dan komt het helemaal goed.

Een ander probleem zijn de denkende wissels met geisoleerd (plastic) hartstuk. Die moet je niet gebruiken op een rangeerbaan. Kleine loks als de aangegeven V60 (in je andere draadje) hebben daar wel problemen mee. Gebruik geleidende wissels, bijvoorbeeld zoals peco electrofrog, dan voorkom je dat soort stroomloze stukken.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2008, 13:36:19 »
Of je gaat gewoon h0 rijden :P Maar ook daar geld dat de rails goed schoon moet zijn anders wil het ook niet helemaal werken.
Voor grootspoorfoto's zie site

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2008, 13:44:04 »
Dit wordt een "interessante", niks-nieuws, 2-kampen, komen-we-toch-nooit-uit - discussie.  ;)

Loetje, voor elke schaal geldt dat wanneer je de rails en de wielen goed schoonhoudt, het niet zoveel uitmaakt. Als je N-spoor digitaal gaat rijden kun je je locs heel mooi laten kruipen. Het schoonhouden onder bovenleidingen is in N natuurlijk wel wat lastiger. Voor de rest geeft Robert al alle pro's  en con's aan.

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2008, 13:52:20 »
Hoi Loetje

Ik sluit me helemaal aan bij de uitspraken van Jeroni en Robert!
Op onze N modules kruipen vele rangeerlocs over  pecowissels , mits de baan gewoon schoon is, zonder te haperen!
dus: life is al about making choises....

Jos
Je raadt het al:  ook ik ben N spoorderdie ook heel graag naar andere "schalen" kijkt!!
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

br212

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2008, 14:10:52 »
Leuk leesvoer: http://www.nproject.nl/modelspoor/waarom-schaal-n-of-niet.html

Zitten wel wat punten in voor discussie  / vrije vertaling, maar in de basis kan ik mij er ook wel in vinden.
Mvg,
Frans

Jan Willem Wildeman

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2008, 14:15:03 »
Stroomafname blijft een lastig punt, ook in h0 waar ik zelf mee rijd.
Ik kan je in ieder geval een aantal h0 locs opgeven die steeds problemen geven.
In N zal dat hetzelfde zijn.

Maar als je toch helemaal nieuw gaat beginnen kan je wel op een aantal zaken letten:
- kies locs met meerdere assen. Een tweeasser zal eerder problemen geven dan een vierasser.
- locs met draaistellen staan beter op de rails dan bv vierassige stoomlocs. (Hoewel ik daar ook niet veel problemen mee verwacht) omdat de draaistellen kunnen kantelen.
- koop locs zonder antislipbandjes. Metaal geleidt beter dan rubber....

Als je locs zonder antislipbandjes koopt heb je ook minder last van vuil op de rails. Die bandjes slijten nl. en het rubber blijft achter op de rails.

Zorg dat je ook gelijk een goede railreiniger koopt.

En alles regelmatig schoonhouden is essentieel voor probleemloos rijden.

Laat je keus dus niet afhangen van de stroomafname. Als je op een paar belangrijke punten let kan je met N spoor ook heel goed rijden. (Ik heb zelf een klein n-baantje met Peco rails en zie weinig verschil met de h0 baan).

succes met kiezen!

Jan Willem

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2008, 14:36:03 »
Theoretisch zal schaal N eerder stroomafnameproblemen hebben. Dat komt omdat een loc in N een stuk lichter is dan een overeenkomstige loc in H0. Maar ik denk dat het in de praktijk erg meevalt. Als ik op tentoonstellingen kijk dan zie ik N-spoorbanen niet slechter presteren dan H0-banen. Integendeel, de meeste lopen als een trein.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Xander

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2008, 14:53:24 »
Misschien even iets heel anders maar het viel mij laatst echt op. N-spoor locs zijn meestal wel 1/3 tot de helft goedkoper vergeleken met h0 spoor locs. Als ik opnieuw zou beginnen zou ik de geringe nadelen als af en toe wat minder goede stroomafname op de koop toe nemen.
In N-spoor verzamel je denk ik veel sneller een grotere hoeveelheid materieel wat het rijden afwisselender maakt en daarom blijft het ook steeds interessant. Niet in de laatste plaats omdat een relatief grotere baan tot de mogelijkheden behoort.

(zegt iemand die zelf altijd lang moet sparen om dr weer eens een H0 model bij te kopen)

MVG, Xander

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2008, 15:58:54 »
nadeel op de reactie hierboven is dat het n-spoor assortiment geringer is dan met h0

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2008, 16:04:18 »
Afhankelijk van wat je wilt, Duits is in N net zo goed te verkrijgen als in H0 maar Nederlands is het iets minder. Al hebben wij wel Wadloper. :P
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

bink79

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 August 2008, 23:07:18 »
n spoor is niks me aan de hand hoor rijd perfect ook digitaal dus weet niet wat het probleem is. wat ze al zeggen je moet de rail iets meer schoonhouden dat is het enigste. maar het stoord echt niet met rangeren. ik ben nu zelf ook bezig een lokdepo te bouwen. met veel rangeer werk. rijd ook perfect zonder storing.
« Laatst bewerkt op: 27 August 2008, 23:11:43 door fred »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #12 Gepost op: 27 August 2008, 23:28:45 »
Het verschil zit m met name in de kleinere locjes. In H0 kun je met een goed gebouwd tweeassertje nog heel aardig rijden, in N wordt t lastig, gewoon omdat de aandrijving daar nauwelijks in past en ze dus geen vliegwiel en dus uitloop hebben. (neem bijvoorbeeld de H0-hippel of sik, rijden mooi betrouwbaar met goeie uitloop, in N is zoiets gewoon bijna niet te doen zonder ingewikkelde CNC-verspaning-faulhaber-troep.)
Een spoor N class 66 ofzo rijdt natuurlijk gewoon prima. Je kunt t zo'n beetje zo stellen: wil je met grote locs en lange treinen rijden, neem dan spoor N, wil je met klein grut rangeren, neem dan H0 of groter.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #13 Gepost op: 27 August 2008, 23:31:43 »
Qua rijeigenschappen zullen N en H0 elkaar niet veel verschillen om maar niet te zeggen het maakt geen bal uit. Want het rijdt allemaal even goed of slecht nagelang je zelf het onderhoud doet of niet.
Wat inderdaad meer uitmaakt is dat je in N Nederlands net niet zo veel hebt als in H0 hoewel de Wadloper en zo nog een enkele wel uitzonderingen op zijn.
N spoor wint het wel op schaal vastheid (ook niet gigantisch hoor) daarmee bedoel ik dat je in N niet snel een rijtuig met bijvoorbeeld een te kleine lengte schaal aantreft.
En uiteraard kan je met N spoor een groter rangeerterrein bouwen op de zelfde ruimte als met H0.
Qua detaileering moet je al behoorlijk gevorderd zijn denk ik wil dat iets uitmaken want ook daarin is met N spoor steeds meer mee te doen.

Jep ook ik ben N spoorder hoewel ik vroeger wel met H0 begonnen ben in mijn modelspoor carriere.

@ Floris
De Hippel gaat nog best goed al zeg ik het zelf  :)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 27 August 2008, 23:33:25 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Loetje

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 August 2008, 07:53:14 »
Ik heb intussen wat materieel gekocht in schaal N. Ook heb ik nu bijna alle gebouwen voor een hoogoventerrein besteld.

Ik heb naast de commentaren hier gelezen te hebben ook filmpjes op YouTube opgezocht waarin de locs goed rijden. Het enige is dat een schommeling in schaal N iets onnatuurlijker over komt dan in schaal H0 maar daar kan ik mee leven.

Ik heb een V200 digitaal gekocht en wil nog 2x een V100, 1x een V60 en een V160 aanschaffen.

Nu maar eerst sparen en intussen een baanplan ontwerpen op een aantal modules.

Bedankt voor de reacties.

mvg

Leo