Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Wisselaandrijving met servo's  (gelezen 11558 keer)

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Wisselaandrijving met servo's
« Gepost op: 21 August 2008, 19:44:57 »
Hallo medespoorders.

Zoals ik in een ander draadje aankondigde geef ik hierbij een beschrijving van de door mij gebruikte Servo plus besturing voor wissels.
Het idee is natuurlijk niet nieuw maar wellicht is het bruikbaar voor anderen op dit forum.
Ik werd door een schema van Jajo (heb dank Jaap en internet :D) op een idee gebracht.
Omdat ik niet tevreden was met de door mij tot nu toe gebruikte aandrijvingen ben ik wat gaan stoeien met een goedkope servo van Conrad (233751 € 4,99) en de genoemde schakeling van Jaap.
Het schema is opgebouwd rond de welbekende ne555 timer.
Ik heb 3 potmeters gebruikt om de boel af te regelen.
Met P3 wordt de servo in de middenstand gezet en met P1 en P3 wordt de uitslag naar links en naar rechts ingesteld.
Deze methode maakt het afstellen van de aandrijving zeer eenvoudig en is het monteren een peuleschil.

Het omschakelen tussen de standen gebeurt met een bi-stabiel relais van Conrad.
Doormiddel van 2 diodes D2 en D3 (1n4148) en link L1 kan de schakeling bediend worden door een decoder die bestemd is voor motorsturing (dus ompolen) en met link L2 en L3 kan hij aangesloten worden op een decoder die bedoeld is voor magneetspoelaandrijving.
Het relais schakelt tussen P1 en P2.
Wordt de aandrijving alleen handmatig gebruikt op b.v. een analoge baan, dan kan het relais weggelaten worden en een schakelaar worden gebruikt.
Omdat de Servo op maximaal 6 V kan draaien heb ik de 7805 stabilisator toegepast.
De voedingsspanning kan bestaan uit 16 volt wisselspanning of 8 tot 16 volt gelijkspanning.

Het monteren onder de baan is erg eenvoudig:

Ik schroef een stuk verenstaal van ong. 7 cm lengte op een van de armen.
Draai de potmeters P1 en P2 tegen elkaar in op de minimum uitslag en zet potmeter P3 in de middenstand.
Sluit de voedingsspanning aan op de schakeling  en monteer de arm in de juiste positie.
Schroef nu de servo onder de baan en let er op dat het verenstaal recht naar boven wijst en niet onder spanning staat.
Sluit nu de boel aan op de voedingsspanning en de decoder.
Regel met P3 de wissel af in de middenstand en verdraai de potmeters P1 en P2 tot de juiste uitslag is bereikt. Klaar is Kees!
Het printje plak ik met dubbelzijdig tape tegen de servo.

Ik heb nu een aantal wissels (piko en Fleischmann) met dit systeem uitgerust en ben er erg tevreden over. Geen ellende meer met weigerachtige eindschakelaars en heerlijk rustig.
De kosten voor dit stukje huisvlijt zijn ongeveer € 16 plus een paar uurtjes knutselen (en dat is ook leuk).

Nog wat Conrad nummers
503398   Bi-stabiel relais
422576   Potmeters
179205   spannings regelaar 7805
177113   NE555
453099   cond 0,1uF
233751   servo
223100   verenstaal
De elco's komen uit mijn (zeer) omvangrijke voorraad slooponderdelen.

Het schema:


Het printontwerp:


Componentenplaatsing:


Wat foto's






JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #1 Gepost op: 21 August 2008, 19:53:09 »
Soohee......Jij bent een stuk verder gegaan dan ik met mijn simpele prototype. :o
Dat ziet er zeer profi uit! Complimenten hoor Gerrit!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

pepper

  • Offline Offline
  • Berichten: 112
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2008, 21:11:18 »
Ziet er inderdaad indrukwekkend uit! :o

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2008, 22:54:52 »
@Jaap: Bedankt voor het compliment.

Ik heb vanavond de vierde aandrijving gemonteerd. Die zat op een erg ongelukkige plaats. De wissel ligt precies boven een balk van de constructie en heb het moeten oplossen met een extra haakse overbrenging. Ondanks dit obstakel was het monteren en afregelen verbluffend eenvoudig door de afstelling met potentiometers.
Ook deze aandrijving werkt als een tierelier  ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2008, 10:00:10 »
Gerrit,

Wat ik in het verhaal nog mis is de omloopsnelheid. Kun je die ook regelen? En zo ja, waarmee, en hoe langzaam kun je hem laten gaan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2008, 10:10:44 »
Hoi Gerrit,

Heel fraai en erg netjes !!

1 opmerkingetje: je 7805 is niet extra gekoeld zie ik. Mijn ervaring met de digitale versie van dit ding is, dat de 7805 nog wel eens heet wil worden als de servo niet geheel 'tot' rust komt.
Dwz als b.v. er wat rimpel oid op de voeding staat, of als de servo het eindpunt niet helemaal kan halen.
In dit kader mis ik een 220nF C'tje ( parallel aan de 10uF ) achter de 7805.

Maar zoals al gezegd, zeeeer mooie oplossing, zeker voor analoog bedrijf  8)

@klaas

In deze schakeling is daar geen voorziening voor, je zult het dus moeten doen met de 'natuurlijke' omloopsnelheid van de servo...

Grtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2008, 10:26:18 »
@klaas
In deze schakeling is daar geen voorziening voor, je zult het dus moeten doen met de 'natuurlijke' omloopsnelheid van de servo...
Da's jammer. De natuurljike omloopsnelheid is nl. nogal snel.
Ik ben zelf ook met servo's aan het stoeien, nadat iemand op het forum had uitgelegd wat een servo is en hoe die werkt (misschien was jij dat wel).
Ik was zover gekomen dat ik een schakeling in elkaar had gebakken waarmee ik zowel de uiterste standen als de omloopsnelheid kon instellen. Helaas is die schakeling niet stabiel genoeg voor praktisch gebruik. De puls staat te jitteren waardoor de servo continu blijft zoeken naar zijn eindstand.
Daarom ben ik nu rigoreus een andere weg ingeslagen. Ik heb de servo ontdaan van alles wat hem tot servo maakt zodat ik nu alleen nog maar een motor met vertragingskast over heb. Zal er t.z.t. wat van laten zien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2008, 10:38:49 »
Citaat van: Klaas Zondervan
...Helaas is die schakeling niet stabiel genoeg voor praktisch gebruik. De puls staat te jitteren waardoor de servo continu blijft zoeken naar zijn eindstand....

Dit is precies waar ik net op doelde.

Ik heb het in de digitale versie opgelost door de puls te stoppen na ong. 1 seconde.
Hierdoor stopt de servo met trillen en blijft in de laatste stand staan !

Misschien dat je daar een analoog alternatief voor kunt vinden.

Grrtzz,

Karst

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2008, 11:00:00 »
Misschien dat je daar een analoog alternatief voor kunt vinden.
Dat analoge alternatief heb ik gevonden door de servo te verbouwen tot motor met tandwielkast. En ik laat hem domweg tegen een eindcontact aanlopen als hij zijn eindstand heeft bereikt.
Zal er zo eens een paar fotootjes van maken. Maar daarvoor ga ik dan een nieuw draadje openen. Lijkt me beter omdat het toch een andere aanpak is dan waar het hier over gaat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2008, 11:09:30 »
Ook een oplossing  :-X :-X

Maar ik bedoelde een analoge oplossing voor het stoppen van de puls na pak em beet 1 seconde ;)

Grtzz,

Karst

P.S. ben overigens ook benieuwd naar jouw oplossing  ;D

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2008, 11:46:12 »
@karst
De servo komt bij mij geheel tot rust en trekt dan erg weinig stroom (absoluut geen jitteren).
De 7805 wordt dan ook niet meer dan lauw. Door de mogelijkheid om met potmetertjes de slag exact in te stellen blijft hij ook niet onnodig kracht uitoefenen.

@klaas
Een van de redenen om servo's te gebruiken voor mij is juist het ontbreken van eindschakelaars (zijn bij mij altijd het zwakke punt van een aandrijving)
De snelheid van omschakelen vind ik goed, het gaat niet echt traag maar zeker niet met een klap. Om hem traag te krijgen is misschien een schakeling met een microcontroller te bedenken (een schone taak voor deskundigen op dit terrein  ;D)

m.v.g.
Gerrit

RMA

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
    • Polderbaan
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #11 Gepost op: 22 August 2008, 13:17:08 »
Servo plus besturingsprint speciaal voor wissels seinen of overwegen instelbaar 19.95 bestelnummer 240616 plus 240824-89 bij Conrad.
Werkt prima ook digitaal  aanstuurbaar.
Grt.
Ronald

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #12 Gepost op: 24 August 2008, 12:13:27 »
Servo plus besturingsprint speciaal voor wissels seinen of overwegen instelbaar 19.95 bestelnummer 240616 plus 240824-89 bij Conrad.
Werkt prima ook digitaal  aanstuurbaar.

Verkrijgbaar als complete set met mechaniek en servo, echter bestelnummer is dan 240618.
En zo te zien is de snelheid ook instelbaar.

De oplossing van Gerrit is natuurlijk wel een stuk voordeliger. ;D

mvg peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #13 Gepost op: 24 August 2008, 14:16:59 »
Een van de redenen om servo's te gebruiken voor mij is juist het ontbreken van eindschakelaars (zijn bij mij altijd het zwakke punt van een aandrijving)
Zoals je in dit draadje kunt zien heb ik zelfs dubbele eindschakelaars. De ene dient voor een terugmelding naar de besturing. In mijn besturingsconcept zit de noodzaak om een harde terugmelding te geven van de werkelijke wisselstand. Het andere contact dient voor de omschakeling van het puntstuk. De reden waarom ik de servo's op een geheel eigen wijze heb verbouwd ligt voornamelijk in de noodzaak van deze contacten.

Servo plus besturingsprint speciaal voor wissels seinen of overwegen instelbaar 19.95 bestelnummer 240616 plus 240824-89 bij Conrad.
Mijn probleem met deze oplossing is de totaalprijs per wissel. Voor dat bedrag kun je ook een Tortoise kopen, en dat zou dan mijn voorkeur hebben boven een servo. Maar omdat ik het nog voordeliger wilde heb ik mijn eigen oplossing bedacht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Wisselaandrijving met servo's
« Reactie #14 Gepost op: 24 August 2008, 15:22:13 »
@Klaas
Het is duidelijk  dat in jouw situatie het belangrijk is  om een terugmelding te krijgen, voor mij was dat geen punt met Mrdirect en Koploper.
Wat voor mij belangrijk is dat de zekerheid dat een wissel ook echt omschakelt. Wat dat betreft voldoet deze aandrijving aan mijn verwachting.

Ik had en heb nog steeds een aantal Conrad aandrijvingen die nog al eens een steekje laten vallen met alle gevolgen van dien.
Een ander belangrijk voordeel is het lage geluidsniveau.
Voor een aantal spoorders zal het een nadeel zijn dat ze niet echt traag (zoals een Tortoise) omschakelen. Met de gebruikte elektronica is dat ook niet te veranderen.

m.v.g.
Gerrit