Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:06:36
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 14:03:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:54:29
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 13:29:50
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:24:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 13:20:55
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45

Poll

Welke lengte schaal zijn jou rijtuigen?

1:100
1:93,5
1:87
alle 3 de lengtes

Auteur Topic: Wat is er mis met Lengteschaal 1:100  (gelezen 23544 keer)

Tomas131

• TraXXer
  • Offline Offline
  • Br 146.2
Re: Wat is er mis met Lengteschaal 1:100
« Reactie #90 Gepost op: 02 September 2008, 17:29:13 »
Mijn mening is dat ik 1:100 gewoon iets te opgepropt vind. Het ziet er net niet realistisch genoeg uit. 1:93.5 vind ik het maximum. Dat ziet er al wat realistischer uit. 1:87 is zonder twijfel het mooist en het realistisch en ik probeer nu dus ook zo veel mogelijk nieuw 1:87 rijtuigen te kopen. Want, als je een 1:87 loc hebt moet er toch eigenlijk vanzelfsprekend een 1:87 rijtuig achter.
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #91 Gepost op: 02 September 2008, 17:37:56 »
Hooguit 5% (1% is meer waarschijnlijker  8)) van het H0 materieel wat in heel Nederland aanwezig is zal schaal 1:87 zijn.

Waar baseer je dat op? Vergeet niet dat vrijwel alle loks en goederenwagens wèl 1:87 zijn.

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #92 Gepost op: 02 September 2008, 17:43:22 »
Zo de pagina's doorgescant kom ik aardig wat zinnige opmerkingen tegen.
De meest treffende vind ik wel dat er voornamelijk gemaauwd wordt over de 1:100 schaal rijtuigen maar dat de schaal van de modelbaan zelf vaak voor geen kanten klopt.

Zo denk ik er dus ook over.
De modelspoor hobby is niets anders dan concessies met de schaal.
Je kan uren lang mijmeren of een rijtuig nu wel of niet op schaal is.
De modelbaan zelf zal dit nooit zijn.
Zelfs een modelbaan zoals RailZ zullen er nog volop concessies moeten worden gedaan.

Puritisten, jazeker, maar dan wel materieel puritisten, geen modelbouw puritisten  ;)

Zelf heb ik pakweg 80 rijtuigen 1:100  / 8 FL ICK's 1:93,3 / 6 plan E van Artitec en sinds kort 6 BNL van LSM.  Zonder meer schitterend maar geven mij een hoop hoofdbrekens.  Ook blijf ik mij bedenken of ik de zonder meer mooie rijtuigen nu wel zo mooi vind rijden in een niet op schaal zijn't landschap...... ::)

De nieuwste rijtuigen worden er dan wel mooier op maar zeker niet praktischer.  >:(  Tegenwoordig ben je uren bezig om je rijtuigen "rijklaar" te maken met alle losse onderdelen of los gemonteerde onderdelen.
De E-tjes heb ik nog lang werk aan voordat deze kunnen gaan rijden en de BNL moeten eerst alle trappetjes worden vastgelijmd (waar is de tijd gebleven dat je alles er zo op kon zetten....)

Ik heb dus gemengde gevoeldens over al dat nieuwe materieel  :P

Groetjes Ronald, die nog zeer te spreken is over het 1:100 materieel

PS.  De score tot nu toe is zeker geen werkelijke afspiegeling van modelsporend Nederland.
Hooguit 5% (1% is meer waarschijnlijker  8)) van het H0 materieel wat in heel Nederland aanwezig is zal schaal 1:87 zijn.

Zo denk ik daar ook over.

Als ik mijn station maastricht exact op schaal wil nabouwen in 1:87, Dan heb ik voor het hele gebouw
3 meter en een beetje nodig.
en dan ook nog het emlacement erbij, dan heb ik toch al gouw zo een slordige 40 tot 50 meter nodig.
Dus dan moet ik al een loods hebben om zoiets in te stallen.

Maar helaas, ik moet met een zoldertje van 4 bij 3,75 doen, en dan zal ik tog met de maat moeten foetelen.

Dat kan niet anders.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Robin

• Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
« Reactie #93 Gepost op: 02 September 2008, 17:45:23 »
@NS 1100
Daar heb je een punt, maar gezien reizigersmaterieel denk ik dat het een aardige gok is, die nog geeneens zo ver van de werkelijkheid zit.
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #94 Gepost op: 02 September 2008, 17:56:10 »
Citaat
Wat is er mis met Lengteschaal 1:100

Niets. Net zo min als er iets mis is aan vooroorlogs blikken 0.
Jouw feestje.

Groet,

Huibert, viert weer een ander feestje.

« Laatst bewerkt op: 02 September 2008, 21:23:39 door DE_II »

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #95 Gepost op: 02 September 2008, 18:32:21 »
alles wat nieuw uitkomt kies ik voor 1 :87
Maar als het alleen in 1 : 100 verkrijgbaar is dan kies ik voor die schaal (irm / sprinter ).

Waar ik me wel een beetje aan erger is als je een 1 : 87 rijtuig koopt en de hoofdprijs betaalt en er zitten foutjes en vervolgens 1 jaar later komt ie opnieuw uit en zijn de foutjes opgelost...kon je net zo goed wachten met aanschaffen...(ick)
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Railpassie

• Offline Offline
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
« Reactie #96 Gepost op: 02 September 2008, 18:44:46 »
Dan zul jij je veel ergeren  ;) das tegenwoordig met bijna alles zo :)
Ik erger me maar nergens aan,zonde van de tijd ;D

Jon

• Offline Offline
« Reactie #97 Gepost op: 02 September 2008, 18:53:25 »
Kijk, zelf ben ik iemand die er op staat dat ieder wagentje en rijtuigje zijn eigen unieke nummer heeft. Nu moet je letterlijk met je neus op het model gaan zitten om überhaupt het nummer te kunnen lezen, laat staan dat je het kunt zien wanneer het ding daadwerkelijk rijdt. Maar ik weet dat het een ander nummer heeft en dat is voor mij belangrijk.

Onnozel? Absoluut, maar dat is onze hobby toch al, net als overigens de overgrote meerderheid van alle hobby's. Daarom zijn het immers hobby's, tenzij je natuurlijk van je hobby je werk maakt (zie het andere draadje).

Met 1:87 is het net zo. Een 1:100 rijtuig geeft een prima indruk van het model en staat leuk op je baan. Maar toen ik een filmpje zag van een sleep LSM ICR's, wist ik dat ik de juiste keus had gemaakt. Het "klopte" gewoon, wanneer je die dingen voorbij zag komen. En 1:100 "klopt niet".

1:87 is één van de manieren om de werkelijkheid zo dicht mogelijk proberen te benaderen.

- Peter

Peter, met jou kan ik praten!  ;)

Citaat van: Bas
Waar ik me wel een beetje aan erger is als je een 1 : 87 rijtuig koopt en de hoofdprijs betaalt en er zitten foutjes en vervolgens 1 jaar later komt ie opnieuw uit en zijn de foutjes opgelost...kon je net zo goed wachten met aanschaffen...(ick)

Ben ik het niet mee eens, ik verzamel namelijk schaal modellen in 1:87. Dat betekend dus dat het 1:87 van het vorbeeld moet wezen. Dus geen rare aanpassingen zodat het kennelijk ook over industriespoor moet kunnen rijden.
Tevens moet het model dus qua details kloppen met de realiteit. Klopt dit zoals bij de ICK's van Roco niet dan koop ik het niet (simpel). Dat Roco nu met de juiste rijtuigen komt juich ik alleen maar toe. Dus wat je zegt met "kon beter wachten met aanschaffen" is inderdaad naar mijn mening de beste optie.
Nu moet ik wel zeggen dat ik voornamelijk goederentreinen verzamel en maar 1 reizigerstrein heb (AlpenExpres). Om deze trein zover te krijgen als dat deze nu is heb ik ruim 3 jaar over gedaan (is nu 8 bakken exact 1:87, en nog niet af). Zoals bekent is LSmodels niet de snelste fabrikant, maar als het eenmaal leverbaar is weet je (nagenoeg) altijd dat je een prachtmodel aan de verzameling kunt toevoegen.

Verder zijn er waarschijnlijk mensen die zich afvragen wat die Trix 6409 (zie avator) in mijn verzameling doet. Deze komt namelijk nog uit de tijd dat ik net begonnen was met verzamelen, zodra een 6400 van andere fabrikant officeel aangekondigt wordt neem ik afscheid van deze lok.

Verder moet iedereen natuurlijk doen wat hij of zij zelf wil!

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

(heeft vanwege gebrek aan realistische ruimte een vitrine)

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #98 Gepost op: 02 September 2008, 19:32:05 »
Ik behoor tot de hobbyisten die gewoon alle drie de lengteschalen hebben en ik ben ook nog zo slecht dat ik ze ook gewoon in één trein laat rijden.
Ik heb nou eenmaal Roco Plan W's van 1:100, ICK van FL* van 1:93.5 en ICR rijtuigen van LSM in 1:87. Als je dan een NS IC met gemengde rijtuigtypen wil laten rijden kun je niet anders als met 3 schalen door elkaar rijden.

Ik zie het probleem niet, als je het niet weet valt het niet eens echt op. Okee, iedere medehobbyist ziet het maar de gewone medemens valt het amper op.
Eigenlijk erger ik me meer aan het kleurverschil in blauw en geel als aan het lengteverschil, maar das weeer een andere discussie.

Ik geef wel toe dat ik geen nieuwe 1:100 meer koop, alleen nog 1:93.5 van FL* en voor de rest alleen maar 1:87 lengteschaal.

Groet Petertrein81,
« Laatst bewerkt op: 03 September 2008, 17:01:22 door Petertrein81 »

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #99 Gepost op: 02 September 2008, 21:40:46 »
Tja... nadat ik eenmaal een echte 1:87 Piko hondekop heb aangeschaft ben ik toch wel om...
Op een mP na is alles nu helemaal 1:87 qua schaal. Er staan nog Artitec Plan E's en een Plan W op de wenslijst.

Hoewel ik weet dat er concessies gedaan moeten worden probeer ik toch waar mogelijk exact 1:87 aan te houden. Bovendien valt het bij sommige dingen nu eenmaal veel eerder op dat er met de schaal gesmokkeld is, de vorm van een trein kun je niet aanpassen in een dimensie zonder dat het opvalt. Maar of een perron in model nou  25% korter is... zolang de trein die erlangs staat ook maar aangepast is door een rijtuig minder te nemen valt dat niet gauw op.

Maar goed, eenieder moet doen wat hem of haar het best past.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #100 Gepost op: 02 September 2008, 22:10:39 »
Ik zelf koop enkel materieel wat goed overeenkomt met het voorbeeld, in 1:87 is, Nederlands, tijdperk 4. Als er iets is wat ik wel graag wil hebben (zoals bijv. een motorpost), maar niet aan de bovenstaande criteria voldoet, dan koop ik het gewoon niet. Die criteria zorgen er voor dat mijn nieuwe aanwinsten toch nog binnen het beschikbare budget blijven. ;)

Ik ben nog vrij jong en leef met het idee: 'ooit komt er wel eens een (beter) model van die trein en dan schaf ik het dan wel aan'.

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #101 Gepost op: 02 September 2008, 23:18:19 »
heb het geluk een redelijk grote baan te kunnen bouwen met lange rijlengtes.  Resoluut bijna alles op 1/100 verkocht en vervangen door 1/87.

Vind ze toch net dat meer hebben.

Peter
Petdig1

Ronald

• Offline Offline
  • Fallerbusje komt zo.
    • MSG "De Nieuwe Waterweg"
« Reactie #102 Gepost op: 03 September 2008, 00:11:50 »
Waar baseer je dat op? Vergeet niet dat vrijwel alle loks en goederenwagens wèl 1:87 zijn.

Je heb gelijk, ik bedoelde met mijn opmerking ook alleen ook de rijtuigen.
Daar gaat tenslotte ook deze hele discussie over.

Ik moet eigenlijk nu ineens terugdenken aan 20 jaar geleden.
De kortkoppeling (mechaniek) deed zijn intrede.
Een enorme vooruitgang tov de kraters tussen de rijtuigen voorheen (we wisten toen niet beter).
Mijn mening was toen "schitterend" voor rijtuigen maar boeit niet voor goederenwagens.  Als je het nu eerlijk aan mij vraag vind ik ook bij goederenwagens de KK een belangrijk item.
Toch blijf ik daar 20 jaar na dato nog steeds mild over.
Wie weet hoe ik over 20 jaar over schaal 1:100 rijtuigen denk........
Wellicht "geen gezicht" .....maar waarschijnlijk toch nog steeds mild  ;) ;)

Groetjes Ronald

De tijd en techniek gaat vooruit al is het aan jezelf hoe je ermee omgaat  8) 8)
« Laatst bewerkt op: 03 September 2008, 00:14:59 door Ronald »
Groetjes Ronald

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 03 September 2008, 08:32:16 »
Je heb gelijk, ik bedoelde met mijn opmerking ook alleen ook de rijtuigen.
Daar gaat tenslotte ook deze hele discussie over.

En treinstellen.

Toch zit je met je 5% (en al helemaal met die 1%) veel te ver van het werkelijke percentage modellen in 1:87. Als je naar de huidige modellen kijkt, dus diegene die in de catalogus staan, heb je de ICK, ICR, Plan E, Plan D, Plan W, Hondekop en Blokkendoos allemaal in schaal 1:87.

In 1:93 is er de Koploper; in 1:100 de Plan V, Sprinter, nogmaals ICR en Koploper, de DDM/DD-AR en de IRM. (Die laatste drie onder voorbehoud.)

In het verleden waren er nog de mP en nog wat ander spul dat tegenwoordig in 1:87 verkrijgbaar is.

Ik zal vast wel wat vergeten zijn, zoals de Fleischmann Plan W en ICK, maar we zullen een stuk dichter bij de 50% dan bij de 5% zitten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #104 Gepost op: 03 September 2008, 08:53:52 »
...De modelspoor hobby is niets anders dan concessies met de schaal.
Goeie opmerking; het verlegt de aandacht van alleen materieel (wat we in veel gevallen niet zelf (hoeven) maken naar de omgeving, die we wel zelf moeten maken. Dus veel opmerkingen over lengte en schaal zouden we evengoed moeten willen betrekken op ons eigen bouwen.
....Puritisten, jazeker, maar dan wel materieel puritisten, geen modelbouw puritisten  ;)
Wat bedoel je nou Ronald; puristen of puriteinen? :) (ja, ik ben ook een beetje een taalpurist)

Voor mezelf sprekend; ik bouw en rijd vooroorlogs en dus bouw ik het meeste zelf. Dan leer je wel om de verhoudingen in de gaten te houden. Als één van mijn modellen, bijvoorbeeld een NS C11 ingekort wordt tot lengteschaal 1:100, dan zie je dat verschrikkelijk goed; de stijlen tussen de raampjes(die eigenlijk al te breed zijn, hoezo concessies) blijven gelijk en de vrij smalle raampjes worden nog smaller. Noodkijk.

Vooroorlogs betekent inderdaad; ik heb géén plan E of W besteld. Tegelijk heb ik nog wel twee Fleischmann 1200's in een kist liggen (1:83?), mooi in berlijns blauw en turquoise omgespoten, maar die zijn nu ca 25 jaar in mijn bezit en zullen niet gauw in Rhenen komen. Daarnaast nog 2 Lima/mastica hondekoppen (4+2) in geel met reclamebanen, daarvoor geldt hetzelfde.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.