Hooguit 5% (1% is meer waarschijnlijker ) van het H0 materieel wat in heel Nederland aanwezig is zal schaal 1:87 zijn.
Zo de pagina's doorgescant kom ik aardig wat zinnige opmerkingen tegen.De meest treffende vind ik wel dat er voornamelijk gemaauwd wordt over de 1:100 schaal rijtuigen maar dat de schaal van de modelbaan zelf vaak voor geen kanten klopt.Zo denk ik er dus ook over.De modelspoor hobby is niets anders dan concessies met de schaal.Je kan uren lang mijmeren of een rijtuig nu wel of niet op schaal is.De modelbaan zelf zal dit nooit zijn.Zelfs een modelbaan zoals RailZ zullen er nog volop concessies moeten worden gedaan.Puritisten, jazeker, maar dan wel materieel puritisten, geen modelbouw puritisten Zelf heb ik pakweg 80 rijtuigen 1:100 / 8 FL ICK's 1:93,3 / 6 plan E van Artitec en sinds kort 6 BNL van LSM. Zonder meer schitterend maar geven mij een hoop hoofdbrekens. Ook blijf ik mij bedenken of ik de zonder meer mooie rijtuigen nu wel zo mooi vind rijden in een niet op schaal zijn't landschap...... De nieuwste rijtuigen worden er dan wel mooier op maar zeker niet praktischer. Tegenwoordig ben je uren bezig om je rijtuigen "rijklaar" te maken met alle losse onderdelen of los gemonteerde onderdelen.De E-tjes heb ik nog lang werk aan voordat deze kunnen gaan rijden en de BNL moeten eerst alle trappetjes worden vastgelijmd (waar is de tijd gebleven dat je alles er zo op kon zetten....)Ik heb dus gemengde gevoeldens over al dat nieuwe materieel Groetjes Ronald, die nog zeer te spreken is over het 1:100 materieelPS. De score tot nu toe is zeker geen werkelijke afspiegeling van modelsporend Nederland.Hooguit 5% (1% is meer waarschijnlijker ) van het H0 materieel wat in heel Nederland aanwezig is zal schaal 1:87 zijn.
Wat is er mis met Lengteschaal 1:100
Kijk, zelf ben ik iemand die er op staat dat ieder wagentje en rijtuigje zijn eigen unieke nummer heeft. Nu moet je letterlijk met je neus op het model gaan zitten om überhaupt het nummer te kunnen lezen, laat staan dat je het kunt zien wanneer het ding daadwerkelijk rijdt. Maar ik weet dat het een ander nummer heeft en dat is voor mij belangrijk.Onnozel? Absoluut, maar dat is onze hobby toch al, net als overigens de overgrote meerderheid van alle hobby's. Daarom zijn het immers hobby's, tenzij je natuurlijk van je hobby je werk maakt (zie het andere draadje).Met 1:87 is het net zo. Een 1:100 rijtuig geeft een prima indruk van het model en staat leuk op je baan. Maar toen ik een filmpje zag van een sleep LSM ICR's, wist ik dat ik de juiste keus had gemaakt. Het "klopte" gewoon, wanneer je die dingen voorbij zag komen. En 1:100 "klopt niet".1:87 is één van de manieren om de werkelijkheid zo dicht mogelijk proberen te benaderen.- Peter
Waar ik me wel een beetje aan erger is als je een 1 : 87 rijtuig koopt en de hoofdprijs betaalt en er zitten foutjes en vervolgens 1 jaar later komt ie opnieuw uit en zijn de foutjes opgelost...kon je net zo goed wachten met aanschaffen...(ick)
Waar baseer je dat op? Vergeet niet dat vrijwel alle loks en goederenwagens wèl 1:87 zijn.
Je heb gelijk, ik bedoelde met mijn opmerking ook alleen ook de rijtuigen.Daar gaat tenslotte ook deze hele discussie over.
...De modelspoor hobby is niets anders dan concessies met de schaal.
....Puritisten, jazeker, maar dan wel materieel puritisten, geen modelbouw puritisten