Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 19:28:00
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:38
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 18:00:32
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 17:36:28
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door Keska
Vandaag om 17:26:39
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald Halma
Vandaag om 17:01:07
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
  

Auteur Topic: Trafo's(analoog)  (gelezen 2676 keer)

fleischmann

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Trafo's(analoog)
« Gepost op: 19 August 2008, 19:28:47 »
Hallo,

Ik heb even een vraagje over welke gelijkstroomtrafo ik het best zou gebruiken voor een baan van een totale lengte van ongeveer 20m.

Alvast bedankt.

Nick

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6870
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2008, 19:31:30 »
Hangt een beetje af van het aantal treinen die je tegelijk wilt laten rijden.

Hoe meer treinen hoe meer stroom verbruikt wordt om het simpel te zeggen.

Als je wat meer info geeft helpt dat.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2008, 19:45:03 »
Nick,

De lengte van je baan maakt niet zoveel uit voor het soort trafo dat je wilt gebruiken. Zoals Ben al schrijft: het gaat er eigenlijk om hoeveel stroomverbruikers je erop wilt zetten.

Als je 1 loc wilt laten rijden op een simple ovaal van 20 meter kan je met een kleine trafo uit een startset simpel uit de voeten. Als je een forse loc wilt laten rijden met 8 rijtuigen die allemaal verlicht worden met gloeilampjes en dan ook nog een paar wissels, seinen en whathaveyou er op wilt aansluiten, dan moet je een forse jongen pakken.

Het merk maakt niet zoveel uit, hoewel altijd geldt dat alle waar naar zijn geld is. Belangrijk is om te kijken naar het vermogen dat wordt geleverd (aantal ampères). Hoe zwaarder het totaal aan stroomverbruikers, hoe meer ampères je moet hebben.

Daarnaast kan je nadenken over "extra's" die je wilt hebben: Een trafo met pulsbreedteregeling kan een loc beter laten "kruipen" maar is vaak niet geschikt voor klokanker-motoren (Faulhaber e.d.). En er zijn ook trafo's met een optrek-regelaar (zorgt dat een zware trein ook langzaam op snelheid komt), afremregeling (zorgt dat de trein langzaam tot stilstand komt), etc.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2008, 20:26:23 »
Een trafo met pulsbreedteregeling kan een loc beter laten "kruipen" maar is vaak niet geschikt voor klokanker-motoren (Faulhaber e.d.).
Ik denk dat deze opmerking voor Nick een brug te ver is. Afgezien daarvan, een klokankermotor doet het uitstekend op een pulsregelaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2008, 21:58:21 »
Afgezien daarvan, een klokankermotor doet het uitstekend op een pulsregelaar.

Zo heb ik jouw artikel in Rail Magazine 165 niet begrepen. Met name de opmerking op blz 61: "..... maar in het algemeen zal een klokanker zich moeilijk laten regelen door een pulsregelaar."

Ook het artikel van Gerard v.d. Weerd over MRC TECH II regelaars in Rail Magazine 117 geeft aan dat dit type regelaar niet wordt aanbevolen voor klokankermotoren.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26898
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #5 Gepost op: 20 August 2008, 19:39:00 »
Zo heb ik jouw artikel in Rail Magazine 165 niet begrepen. Met name de opmerking op blz 61: "..... maar in het algemeen zal een klokanker zich moeilijk laten regelen door een pulsregelaar."

Ton, je hebt helemaal gelijk dat ik dat heb geschreven. Maar in de tussentijd is de ervaring voortgeschreden en op die uitspraak ben ik helemaal teruggekomen. Een klokanker blijkt heel goed te werken op pulsbreedtesturing, en dat komt voornamelijk door het vliegwiel dat in een locmodel vrijwel altijd aanwezig is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2621
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #6 Gepost op: 20 August 2008, 19:43:29 »
@ Klaas,

Dank je wel voor deze aanvulling. Ben ik dank zij jouw ervaring weer een beetje wijzer geworden.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

wvdm

  • Gast
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2008, 13:53:03 »
Bij een baan van 20 meter rijdt de locomotief op 10 meter van elke trafo bijna niet. Dit komt door stroom verlies in de rails en over de railverbindingen. Maak daarom om de vijf meter een extra aansluitingen met massieve installatie draad, voila, op het hele stuk rijdt de locomotief nu goed.
Te dunne draadjes geven op grote afstanden de stroom niet goed door, teveel weerstand.

Ik spreek uit ervaring, want ik had een rondlopende baan op de balken van de zolder gemaakt. Mijn zware trafo stond bij de muur. Aan de andere kant van de zolder bij de trap reden de treinen bijna niet, tot ik installatie draad onder de M-rails gelegd had met voor extra massa en rijstroom aansluiting.

Je kan die 20 meter ook verdelen over verschillende trafo's.
Dan heb je analoog meer controle over de treinen. Dan wel dikke draad gebruiken over grote afstanden.

Groetjes
Wil