Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
Vandaag om 01:26:51
BR-18.6 Schaal-0. door Bahn-AG
Vandaag om 00:50:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 00:17:16
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
13 September 2025, 23:53:52
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
13 September 2025, 23:35:10
Da's Daz 2 door NS264
13 September 2025, 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
13 September 2025, 22:56:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 September 2025, 22:16:36
Dat overkomt mij niet. door Martijn193
13 September 2025, 21:33:15
Veevervoer ss/ ns door klusser
13 September 2025, 21:29:09
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
13 September 2025, 21:28:00
Piko 2025 door Nebenbahn Ep3
13 September 2025, 19:57:15
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door sncf231e
13 September 2025, 19:30:23
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
13 September 2025, 18:19:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
13 September 2025, 17:47:55
NS 8400 van Werps door Ivo tB
13 September 2025, 17:37:26
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
13 September 2025, 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bahn-AG
13 September 2025, 17:21:06
Rheinburg, TP V/VI door Eric v C
13 September 2025, 17:01:09
Frans loodsje et cetera door tothebeach
13 September 2025, 17:01:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R v/d Hoven
13 September 2025, 16:28:10
Open monumentendag: de Inktpot door NL-modelspoor
13 September 2025, 14:54:31
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
13 September 2025, 14:29:01
Zolderbaan 2025 door Peter49
13 September 2025, 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 September 2025, 12:28:04
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
13 September 2025, 11:39:47
Acme nieuwe ICNG door steven346
13 September 2025, 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
13 September 2025, 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht door GD
13 September 2025, 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
13 September 2025, 08:22:18
  

Auteur Topic: Trafo's(analoog)  (gelezen 2605 keer)

fleischmann

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Trafo's(analoog)
« Gepost op: 19 August 2008, 19:28:47 »
Hallo,

Ik heb even een vraagje over welke gelijkstroomtrafo ik het best zou gebruiken voor een baan van een totale lengte van ongeveer 20m.

Alvast bedankt.

Nick

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6768
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2008, 19:31:30 »
Hangt een beetje af van het aantal treinen die je tegelijk wilt laten rijden.

Hoe meer treinen hoe meer stroom verbruikt wordt om het simpel te zeggen.

Als je wat meer info geeft helpt dat.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2008, 19:45:03 »
Nick,

De lengte van je baan maakt niet zoveel uit voor het soort trafo dat je wilt gebruiken. Zoals Ben al schrijft: het gaat er eigenlijk om hoeveel stroomverbruikers je erop wilt zetten.

Als je 1 loc wilt laten rijden op een simple ovaal van 20 meter kan je met een kleine trafo uit een startset simpel uit de voeten. Als je een forse loc wilt laten rijden met 8 rijtuigen die allemaal verlicht worden met gloeilampjes en dan ook nog een paar wissels, seinen en whathaveyou er op wilt aansluiten, dan moet je een forse jongen pakken.

Het merk maakt niet zoveel uit, hoewel altijd geldt dat alle waar naar zijn geld is. Belangrijk is om te kijken naar het vermogen dat wordt geleverd (aantal ampères). Hoe zwaarder het totaal aan stroomverbruikers, hoe meer ampères je moet hebben.

Daarnaast kan je nadenken over "extra's" die je wilt hebben: Een trafo met pulsbreedteregeling kan een loc beter laten "kruipen" maar is vaak niet geschikt voor klokanker-motoren (Faulhaber e.d.). En er zijn ook trafo's met een optrek-regelaar (zorgt dat een zware trein ook langzaam op snelheid komt), afremregeling (zorgt dat de trein langzaam tot stilstand komt), etc.

Ton

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2008, 20:26:23 »
Een trafo met pulsbreedteregeling kan een loc beter laten "kruipen" maar is vaak niet geschikt voor klokanker-motoren (Faulhaber e.d.).
Ik denk dat deze opmerking voor Nick een brug te ver is. Afgezien daarvan, een klokankermotor doet het uitstekend op een pulsregelaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2008, 21:58:21 »
Afgezien daarvan, een klokankermotor doet het uitstekend op een pulsregelaar.

Zo heb ik jouw artikel in Rail Magazine 165 niet begrepen. Met name de opmerking op blz 61: "..... maar in het algemeen zal een klokanker zich moeilijk laten regelen door een pulsregelaar."

Ook het artikel van Gerard v.d. Weerd over MRC TECH II regelaars in Rail Magazine 117 geeft aan dat dit type regelaar niet wordt aanbevolen voor klokankermotoren.

Ton

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26778
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #5 Gepost op: 20 August 2008, 19:39:00 »
Zo heb ik jouw artikel in Rail Magazine 165 niet begrepen. Met name de opmerking op blz 61: "..... maar in het algemeen zal een klokanker zich moeilijk laten regelen door een pulsregelaar."

Ton, je hebt helemaal gelijk dat ik dat heb geschreven. Maar in de tussentijd is de ervaring voortgeschreden en op die uitspraak ben ik helemaal teruggekomen. Een klokanker blijkt heel goed te werken op pulsbreedtesturing, en dat komt voornamelijk door het vliegwiel dat in een locmodel vrijwel altijd aanwezig is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2603
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #6 Gepost op: 20 August 2008, 19:43:29 »
@ Klaas,

Dank je wel voor deze aanvulling. Ben ik dank zij jouw ervaring weer een beetje wijzer geworden.

Ton

wvdm

  • Gast
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2008, 13:53:03 »
Bij een baan van 20 meter rijdt de locomotief op 10 meter van elke trafo bijna niet. Dit komt door stroom verlies in de rails en over de railverbindingen. Maak daarom om de vijf meter een extra aansluitingen met massieve installatie draad, voila, op het hele stuk rijdt de locomotief nu goed.
Te dunne draadjes geven op grote afstanden de stroom niet goed door, teveel weerstand.

Ik spreek uit ervaring, want ik had een rondlopende baan op de balken van de zolder gemaakt. Mijn zware trafo stond bij de muur. Aan de andere kant van de zolder bij de trap reden de treinen bijna niet, tot ik installatie draad onder de M-rails gelegd had met voor extra massa en rijstroom aansluiting.

Je kan die 20 meter ook verdelen over verschillende trafo's.
Dan heb je analoog meer controle over de treinen. Dan wel dikke draad gebruiken over grote afstanden.

Groetjes
Wil