Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 00:57:04
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
22 October 2025, 23:31:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
22 October 2025, 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
22 October 2025, 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
22 October 2025, 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
22 October 2025, 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
22 October 2025, 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
22 October 2025, 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
22 October 2025, 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
22 October 2025, 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
22 October 2025, 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
22 October 2025, 19:00:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
22 October 2025, 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 October 2025, 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
22 October 2025, 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
22 October 2025, 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
22 October 2025, 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
22 October 2025, 16:57:05
  

Auteur Topic: Trafo's(analoog)  (gelezen 2662 keer)

fleischmann

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Trafo's(analoog)
« Gepost op: 19 August 2008, 19:28:47 »
Hallo,

Ik heb even een vraagje over welke gelijkstroomtrafo ik het best zou gebruiken voor een baan van een totale lengte van ongeveer 20m.

Alvast bedankt.

Nick

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6841
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #1 Gepost op: 19 August 2008, 19:31:30 »
Hangt een beetje af van het aantal treinen die je tegelijk wilt laten rijden.

Hoe meer treinen hoe meer stroom verbruikt wordt om het simpel te zeggen.

Als je wat meer info geeft helpt dat.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #2 Gepost op: 19 August 2008, 19:45:03 »
Nick,

De lengte van je baan maakt niet zoveel uit voor het soort trafo dat je wilt gebruiken. Zoals Ben al schrijft: het gaat er eigenlijk om hoeveel stroomverbruikers je erop wilt zetten.

Als je 1 loc wilt laten rijden op een simple ovaal van 20 meter kan je met een kleine trafo uit een startset simpel uit de voeten. Als je een forse loc wilt laten rijden met 8 rijtuigen die allemaal verlicht worden met gloeilampjes en dan ook nog een paar wissels, seinen en whathaveyou er op wilt aansluiten, dan moet je een forse jongen pakken.

Het merk maakt niet zoveel uit, hoewel altijd geldt dat alle waar naar zijn geld is. Belangrijk is om te kijken naar het vermogen dat wordt geleverd (aantal ampères). Hoe zwaarder het totaal aan stroomverbruikers, hoe meer ampères je moet hebben.

Daarnaast kan je nadenken over "extra's" die je wilt hebben: Een trafo met pulsbreedteregeling kan een loc beter laten "kruipen" maar is vaak niet geschikt voor klokanker-motoren (Faulhaber e.d.). En er zijn ook trafo's met een optrek-regelaar (zorgt dat een zware trein ook langzaam op snelheid komt), afremregeling (zorgt dat de trein langzaam tot stilstand komt), etc.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #3 Gepost op: 19 August 2008, 20:26:23 »
Een trafo met pulsbreedteregeling kan een loc beter laten "kruipen" maar is vaak niet geschikt voor klokanker-motoren (Faulhaber e.d.).
Ik denk dat deze opmerking voor Nick een brug te ver is. Afgezien daarvan, een klokankermotor doet het uitstekend op een pulsregelaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #4 Gepost op: 19 August 2008, 21:58:21 »
Afgezien daarvan, een klokankermotor doet het uitstekend op een pulsregelaar.

Zo heb ik jouw artikel in Rail Magazine 165 niet begrepen. Met name de opmerking op blz 61: "..... maar in het algemeen zal een klokanker zich moeilijk laten regelen door een pulsregelaar."

Ook het artikel van Gerard v.d. Weerd over MRC TECH II regelaars in Rail Magazine 117 geeft aan dat dit type regelaar niet wordt aanbevolen voor klokankermotoren.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #5 Gepost op: 20 August 2008, 19:39:00 »
Zo heb ik jouw artikel in Rail Magazine 165 niet begrepen. Met name de opmerking op blz 61: "..... maar in het algemeen zal een klokanker zich moeilijk laten regelen door een pulsregelaar."

Ton, je hebt helemaal gelijk dat ik dat heb geschreven. Maar in de tussentijd is de ervaring voortgeschreden en op die uitspraak ben ik helemaal teruggekomen. Een klokanker blijkt heel goed te werken op pulsbreedtesturing, en dat komt voornamelijk door het vliegwiel dat in een locmodel vrijwel altijd aanwezig is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2613
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #6 Gepost op: 20 August 2008, 19:43:29 »
@ Klaas,

Dank je wel voor deze aanvulling. Ben ik dank zij jouw ervaring weer een beetje wijzer geworden.

Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

wvdm

  • Gast
Re: Trafo's(analoog)
« Reactie #7 Gepost op: 23 September 2008, 13:53:03 »
Bij een baan van 20 meter rijdt de locomotief op 10 meter van elke trafo bijna niet. Dit komt door stroom verlies in de rails en over de railverbindingen. Maak daarom om de vijf meter een extra aansluitingen met massieve installatie draad, voila, op het hele stuk rijdt de locomotief nu goed.
Te dunne draadjes geven op grote afstanden de stroom niet goed door, teveel weerstand.

Ik spreek uit ervaring, want ik had een rondlopende baan op de balken van de zolder gemaakt. Mijn zware trafo stond bij de muur. Aan de andere kant van de zolder bij de trap reden de treinen bijna niet, tot ik installatie draad onder de M-rails gelegd had met voor extra massa en rijstroom aansluiting.

Je kan die 20 meter ook verdelen over verschillende trafo's.
Dan heb je analoog meer controle over de treinen. Dan wel dikke draad gebruiken over grote afstanden.

Groetjes
Wil