Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wandplanken, advies.
door
Gerrit H
Vandaag
om 11:49:02
Minitrix wisselspoeltjes, mijn persoonlijke hel.
door
eitreb
Vandaag
om 11:48:58
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 11:46:59
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
Miniature Holland
Vandaag
om 11:44:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:41:06
Bouwen op dichte plaat of openframe
door
Carl
Vandaag
om 11:41:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Charles_
Vandaag
om 11:36:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 11:32:53
Modelbaan Beltheim.
door
Dennis1984
Vandaag
om 11:29:05
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 11:22:08
Ertstreinen in HO
door
Quinzeedied
Vandaag
om 11:04:34
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Robert uut Salland
Vandaag
om 11:04:24
Modelbouwshow Goes 21 en 22 februari 2026
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:39:37
Asfalteren
door
Gerrit H
Vandaag
om 09:50:07
Multimaus Zwart
door
Frank 123
Vandaag
om 09:10:42
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III.
door
MichielB
Vandaag
om 08:44:09
Raadplaatje
door
Gerrit H
Vandaag
om 08:42:11
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 00:48:27
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026
door
Ronald69
Vandaag
om 00:31:48
Onderhoud Marklin analoge locomotieven
door
1200blauw
21 February 2026, 22:44:29
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
21 February 2026, 21:41:12
Bouw van tijdperk 1 HSM en Staatsspoor rijtuigen
door
puntenglijder
21 February 2026, 21:19:31
Marklin 34121 loopt telkens vast
door
Mark D.
21 February 2026, 20:38:04
H0e pizza layout
door
Ronald Halma
21 February 2026, 20:38:03
VERPLAATST: H0e pizza layout
door
Reinout van Rees
21 February 2026, 20:33:11
VERPLAATST: HS 4de klasse Staatsspoorstation
door
Reinout van Rees
21 February 2026, 20:31:37
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
21 February 2026, 20:03:22
Lichtset DRC 2400 aansluiten aan ESU lokpilot 52611 voor Lima mat'46
door
Robert39
21 February 2026, 19:56:46
Foto gezocht van samenstelling
door
Rob Ellerman
21 February 2026, 19:46:30
Landelijke modelspoordagen 2026
door
Die Bahn
21 February 2026, 19:43:05
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Ik zal graag een klein beetje op weg geholpen willen worden
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
Omlaag
Auteur
Topic: Ik zal graag een klein beetje op weg geholpen willen worden (gelezen 8776 keer)
r0n
Ik zal graag een klein beetje op weg geholpen willen worden
«
Gepost op:
19 August 2008, 10:25:30 »
Mijn vader speelde vroeger met 2 h0 Märklin treinen. Deze heb ik nu al weer vele jaren terug gekregen en ben er toen ter tijd ook aardig wat mee aan het spelen geweest. Een jaar of 5 terug heb ik een keer een starters pakket gekocht van Fleischmann (N-spoor), omdat ik het toch wel weer op wilde pakken, maar er niet zoveel ruimte voor had op mijn zolder/slaapkamer.
Ik ben nu een maand verhuist en had bij het bezichtigen van deze woning al gezien dat de zolder (afgezien van de temperatuur in zomer en winter) zich uitstekend leent voor het opzetten van een ruime treinbaan.
Ik heb momenteel nog niet veel materiaal, maar heb al wel besloten om met Fleischmann N-Spoor verder te gaan. Nou ja de treinen dan. Ik moet mijn keuze voor rails nog maken. Doordat ik net verhuist ben wil ik mogelijk wat besparen op de rails. Hebben jullie hiervoor nog tips? Welke merken kan ik gebruiken en waar kan ik het vinden. Heb even op Peco gezocht maar heb nergens een online shop kunnen vinden waar ik prijzen kan vergelijken. Ik had al wel begrepen dat dit allemaal wat moeilijker leggen is. Nu heb ik geen haast en ben ik best bereid het eerst te proberen alvorens ik alsnog met het dure Fleischmann rails aan de slag ga.
Graag hoor ik van jullie of er nog tips zijn die mij kunnen helpen. Ik probeer op het internet momenteel zoveel mogelijk informatie te vinden die mij in alles wat meer duidelijkheid verschaft.
Klaas Zondervan
Re: Ik zal graag een klein beetje op weg geholpen willen worden
«
Reactie #1 Gepost op:
19 August 2008, 10:40:35 »
De eerste tip die ik je kan geven: denk nog even niet aan rails of wat daar op rijdt, maar pak eerst die zolder aan. Dus eerst het dak isoleren en de boel netjes afwerken, want als je spoorbaan er eenmaal staat kun je daar niet meer bij. Een goede dakisolatie maakt dat je er zowel in de zomer als in de winter goed kunt verblijven. Even afgezien van dagen waarop de temperatuur echt extreem is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
r0n
«
Reactie #2 Gepost op:
19 August 2008, 10:54:27 »
Isolatie is wel goed... Misschien wel iets te goed. Probleem is meer dat er maar 1 klein raampje inzit waardoor ik niet lekker wat koele lucht er doorheen kan blazen. Heeft natuurlijk ook het voordeel dat ik overdag het lekker donker kan maken waardoor de lampjes etc veel mooier uitkomen.
In de winter verwacht ik het koud, maar dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Aangezien we de afgelopen maand geen temperatuur hebben bereikt onder vriespunt. De zolder is er in mijn ogen wel klaar voor.
Ik wil met wat modules gaan werken zodat ik een verdieping lager de boel in elkaar kan zetten. Hier is de temperatuur goed. En zeg nu eerlijk wie krijgt het niet lekker warm van treintjes rijden...
Ben dus wel van plan om deze winter te gaan gebruiken voor het opbouwen. Mogelijk eerste stukjes rails te leggen. Ik heb dan de aankomende tijd genoeg mogelijkheden om een baan te ontwerpen.
Marcel (BR643 Talent)
«
Reactie #3 Gepost op:
19 August 2008, 11:00:50 »
Zelfs al is de zolder er nog niet helemaal klaar voor, dan nog kun je vast gaan nadenken over je rails. Ik heb (inmiddels ruim twee jaar geleden) ook een huis gekocht met een ruime zolder. Inmiddels is de dakkapel gerenoveerd (wilde ik inderdaad doen voordat ik daar aan een modelspoorbaan begin) en in het najaar ga ik daar een mooie kamer maken voor de modelspoorhobby. Toch heb ik de afgelopen twee jaar op modelspoorgebied niet stilgezeten. Ik heb allerlei schakelingen gebouwd en getest om digitaal te rijden met MRdirect (of DDW) en Koploper, ik heb een deel van mijn locs omgebouwd, een simpel proefbaantje gebouwd (60 x 120 cm) om te kunnen testrijden, enz.
Zodra mijn zolderkamer tegen het eind van dit jaar echt klaar is, kan ik direct beginnen met het bouwen van mijn baan, omdat alle experimenten met digitaal (boosters, terugmelding, decoders), verschillende railsystemen, enz. dan al gedaan zijn. Het enige experiment wat ik nog moet doen is met Peco rails. Ik heb al wel een redelijke verzameling Fleischmann N-spoor rails (deels overigens in vrij slechte staat), maar ik wil toch ook even de code 55 rails van Peco proberen.
Overigens is het misschien wel aan te raden om de zolderkamer te voorzien van verwarming, als dat er nog niet zit. Anders is het in de zomer te warm en in de winter te koud, en kun je dus maar een paar maanden per jaar echt genieten van je modelspoorhobby. Bij veel huizen zit de verwarmingsketel toch op zolder, en een aftakking naar de zolderkamer kan dan niet heel duur/moeilijk zijn om aan te leggen.
r0n
«
Reactie #4 Gepost op:
19 August 2008, 11:20:20 »
En nadenken over een plan ga ik ook zeker doen. Ik zit er aan te denken om te beginnen met een eindstation. Wil hier een ruimte voor aanhouden van 1,50 bij een 80 centimeter. Deze ga ik dus niet bouwen op zolder maar een verdieping lager. Pas wanneer het daar allemaal teveel en te groot gaat worden verhuis ik het naar de zolder toe.
Om een leuk baanplan te gaan maken ben ik mij nu dus aan het orienteren op de rails. Werkt toch makkelijker wanneer je weet welke stukken je tot je beschikking hebt staan.
Ik heb al even op de website van Peco gekeken maar hier staan helaas geen prijzen vermeld. Aangezien ik met een station wil beginnen en hier aardig wat wissels bij komen kijken wil ik al een beetje op de kosten gaan letten.
Is het trouwens ook mogelijk om verschillende soorten rails op elkaar aan te sluiten? Dat bijvoorbeeld de delen die niet in het zicht liggen een ander soort rails is dan wat je in het zicht hebt?
Lvdwerf
Gast
«
Reactie #5 Gepost op:
19 August 2008, 11:24:03 »
als je de prijzen van peco wilt zou je bijvoorbeeld bij MTE kunnen kijken als is het daar rottig zoeken of een engelse firma zoals Hatton's
hattons
MTE
Biem
«
Reactie #6 Gepost op:
19 August 2008, 11:32:35 »
Heb ook een baan helemaal boven in het huis, heb het dak goed geisoleerd en heb zomers veel plezier van een airco (split-unit), vooral omdat de 's zomers mijns inziens alleen maar warmer worden en 30 graden of meer 's zomers geen uitzondering zijn op mijn dakkamer, zo'n split-unit kan ook verwarmen.
Voor rails , misschien is
klik
dit wat voor je, ik gebruik hier de H0 versie van, en ben er best over te spreken.
Doormiddel van overgangsverbindindingen kun je deze aan fleischmann rails koppelen
«
Laatst bewerkt op: 19 August 2008, 11:34:44 door Biem
»
Groeten uit Hoogeveen
r0n
«
Reactie #7 Gepost op:
19 August 2008, 11:39:02 »
Thanks! Zie dat bijvoorbeeld een wissel toch wel een stukkie goedkoper is. 10 euro voor een wissel is een heel ander bedrag dan de 35 die ik eerder gezien heb. Ik ga mij eens verdiepen wat er nu allemaal zo moeilijk zal moeten zijn en dan gaan beslissen of dit hetgeen is wat ik zoek of dat ik toch maar wat meer geld moet gaan spenderen.
Ik weet dat geld is waar veel mensen tegenaan lopen. Maar mijn vriendin vindt gordijnen belangrijker dan een paar wissels...
r0n
«
Reactie #8 Gepost op:
19 August 2008, 11:40:54 »
En hoe doe je dat dan met wissels? Heb je daar wel een ander merk voor? Deze zie ik namelijk niet op die pagina staan.
Biem
«
Reactie #9 Gepost op:
19 August 2008, 11:46:39 »
Voor de wissels gebruik piko a-rails, en een stel fleischmann's, deze heb ik van marktplaats , gebruikt, niet al te mooi , wel goed werkend, dus goed genoeg voor een schaduwstation.
Voor de "zichtbaan" gebruik ik flex-rail en wissels van fleischmann.
Groeten uit Hoogeveen
Gert1
Gast
«
Reactie #10 Gepost op:
19 August 2008, 12:05:13 »
Weet je al wat het thema van je baan wordt? Iets Engels of Amerikaans, schat ik. Klopt dat?
mvg,
Gert
r0n
«
Reactie #11 Gepost op:
19 August 2008, 12:18:30 »
Nog niet echt een idee. Ga zeer binnenkort eens met wat flinke stukken karton een oppervlakte neerleggen om te zien hoeveel ruimte ik daadwerkelijk heb. De hoeveelheid ruimte zal ook meetellen met wat ik precies wil gaan doen. Toch zal het wel een beetje fantasie wereld worden (natuurlijk wel realistisch) in tijdperk III van Fleischmann.
Als ik de langste lengte van zolder neem heb ik een baan van ongeveer een 6 meter lang. Waar ik links een haven wil maken met industrie. In het midden het eindstation voor passagiers en lichte goederen. En aan de andere kant van de zolder een groot station met daarbij een uitgebreide loc.depot, vergezelt van een stad. Tussen de stations in hou ik dan nog voldoende ruimte over om met landschappen te gaan werken. Zal eens kijken of ik binnenkort een een plattegrond kan maken zodat jullie een idee hebben van de ruimte die ik tot mijn beschikking heb.
r0n
«
Reactie #12 Gepost op:
19 August 2008, 12:31:04 »
Om toch even een idee te geven heb ik wat uit het blote hoofd getekend.
«
Laatst bewerkt op: 19 August 2008, 12:32:59 door Ronald
»
marnix2000
Gast
«
Reactie #13 Gepost op:
19 August 2008, 13:50:58 »
Kan je dat grijze stuk rechts er niet uitbreken ?
Nee, effe serieus. Is de andere kant van de zolder ook beschikbaar, of niet ?
groet:Marnix
r0n
«
Reactie #14 Gepost op:
19 August 2008, 13:54:58 »
Nee dat grijze gedeelte is echt van de buren.... als ik het eruit breek zal ik een dubbel zo grote baan kunnen maken maar denk niet dat mijn nieuwe buren dat heel erg op prijs zullen stellen...
Ik denk dat de zolder een 8 meter breed is... dus ruimte genoeg lijkt mij... Ik zal liever een lange baan neer willen leggen dan een rondje. Het groene gedeelte aan de rechterkant is in verhouding groter, maar heb nu even uit mijn hoofd getekend.
Print
Pagina's:
1
2
3
Volgende
- [
1
]
2
3
« vorige