Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
Vandaag
om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
Rick
Vandaag
om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 15:48:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Rick
Vandaag
om 15:09:14
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:02:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:38:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
dh3201
Vandaag
om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR
door
VAM65
Vandaag
om 13:34:11
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 13:30:30
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
odaoda
Vandaag
om 13:27:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
hmmglaser
Vandaag
om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
defender
Vandaag
om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik
door
defender
Vandaag
om 12:45:24
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
sncf231e
Vandaag
om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
Vandaag
om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Schwarzach am wasser - (Baanplan N) (gelezen 10511 keer)
Marinus vdW
Offline
Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #15 Gepost op:
21 August 2008, 21:51:54 »
Nog een vraag:
Is er een regel voor vanaf welke kant je een spoor oprijdt?
Normaal rijden we rechts, als je een verbinding gaat leggen tussen twee sporen en je gaat over de verbinding het andere spoor op, ga je opeens links rijden.
Groet Marinus
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #16 Gepost op:
21 August 2008, 21:55:56 »
In principe rij je rechts maar het is jouw wereld dus wat dat betreft ben je vrij in je doen en laten. Voor de lengte van je perron, 60 cm is 1:1 bijna 100 meter, als je kleinere treintjes rijd kan dat prima anders moet je het iets groter maken, maar zoals ik zeg afhankelijk van wat jij wilt en doet.
Gr. Remco.
Gelogd
Marinus vdW
Offline
Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #17 Gepost op:
21 August 2008, 21:58:16 »
Op deze oppervlakte is het een beetje moeilijk om lange treinen te gaan rijden en dat vind ik ook niet zo erg.
Heb je nog een idee voor het gedeelte rechtsonder, naast het paradespoor?
groeten Marinus
Gelogd
Remco.
Offline
Berichten: 6325
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #18 Gepost op:
21 August 2008, 22:14:13 »
Ja precies, hm voor rechtsonder, je kan het paradespoor eerst nog wat meer naar links laten gaan voor je naar rechts afdaalt maar omdat je niveau 0 eronder loopt heb je niet super veel mogelijkheden daar, maar op zich kun je daar dan wel mooi wat scenery maken waar je treinen dubbelspoor doorheen glijden, een dorpje bijvoorbeeld met een kleine halte bijvoorbeeld.
Gr. Remco
Gelogd
Marinus vdW
Offline
Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #19 Gepost op:
29 August 2008, 21:37:02 »
Goedenavond,
Na enkele dagen proberen, verbeteren ed heb ik een m.i. redelijk plan gekregen.
Ik heb wat gefatsoeneerd, zodat het allemaal goed past. Ik heb nog wel een vraag of 2.
Eerst even een toelichting bij de tekening.
De hoofdbaan loopt vanaf het station linksonder in dubbelspoor over de brug, passert nog een klein station rechtsonder. Verdwijnt dan uit zicht, komt via wat bochten bij het schaduwstation. Vanaf het schaduwstation via een spiraal linksboven (nu even weggelaten) weer op het station.
Vanaf het station loopt ook via de spiraal een weg van linksboven onder het station door, onder de rivier door naar het schaduwstation het ander spoor.
Als ik polariteit op de hoofdbaan op beide sporen aan dezelfde kant heb (dus ik neem linksboven op beide sporen de plus bovenaan), krijg ik volgens mij geen problemen. Klopt dat?
Via de terugkeerlus kom je ook bij de industrie/haven. Maar dit wordt erg beperkt door de ruimte.
Graag hoor ik nog wat reacties op dit gewijzigde plan.
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #20 Gepost op:
29 August 2008, 21:48:21 »
Hallo,
Dat ziet er mooi uit!
Ik heb alleen 1 adviesje; probeer de opstelsporen van het station vooraan en vooral van het schaduwstation achteraan langer te krijgen. In een schaduwstation wil je zeker wat meer (speel)ruimte omdat je niet kunt zien wat er gebeurt... :-|
Dat moet lukken als er wat creatief met de ligging van de wissels wordt geschoven. Bij het schaduw station zou ik de wissels veel dichter bij de bochten leggen, ik snap niet helemaal waarom je bij het achterste spoor eerst naar voren komt en daarna met de wissel weert naar achter afbuigt?
veel succes en vooral plezier,
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Marinus vdW
Offline
Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #21 Gepost op:
29 August 2008, 21:57:59 »
Hallo,
Bedankt voor je opmerkingen.
Heel erg lang worden de treinen niet op deze baan, maar misschien is er nog wel wat te winnen aan ruimte.
Ik ben met het schaduwstation begonnen met 1 doorgaand spoor. Dat heb ik later aan 2 kanten uitgebreid.
Linksboven moet ik echter wat wringen met de bocht, anders kom ik met de spiraal en mijn station in de knoei (hoogteverschil is daar nog geen 5 cm)
Plezier heb ik er al in gehad. Ook straks bij het bouwen hoop ik.
Groet,
Marinus
Gelogd
Marinus vdW
Offline
Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #22 Gepost op:
29 August 2008, 21:59:15 »
Geen kortsluiting op deze manier?
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2039
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #23 Gepost op:
29 August 2008, 22:10:37 »
Hmm, ja nou je het zegt, ik zie een keerlus.
Als je digitaal gaat rijden is dat redelijk eenvoudig op te lossen.
Voor een analoge baan wordt het interessant, maar kan ook worden opgelost...
Welke van de 2 wordt het?
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Marinus vdW
Offline
Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #24 Gepost op:
29 August 2008, 22:15:55 »
Voorlopig analoog.
Als ik op ieder spoor van de hoofdbaan rechts de plus neem, heb ik geen probleem dacht ik, maar dat kan anders zijn. Soms zie het niet goed als je op je tekening blijft kijken.
Gelogd
Marinus vdW
Offline
Berichten: 25
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #25 Gepost op:
29 August 2008, 22:39:52 »
Hallo,
Zijn er nog meer mensen die een keerlus zien.
Ik zie hem namelijk niet, of het moet de lijn zijn die van linksboven onder het station en het water door op het andere spoor wordt aangesloten.
Dat is toch vergelijkbaar met een wissel? Of zie ik het verkeerd?
Groeten,
Marinus
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #26 Gepost op:
29 August 2008, 22:50:50 »
Vertrek op het linker rode spoor met de klok mee. Volg de boog en ga naar het rode spoor in het midden (horizontaal recht spoor). Daar ga je over op blauw, dat volg je (tegen de klok in) bovenlangs en dan de boog aan de linkerkant. Ga vervolgens het rangeer- en opstelsporen gebied binnen. Via wissels kun je weer overstappen naar rood en achteruit naar je vertrekpunt rijden.
Je bent nu precies terug bij het startpunt en je loc is omgekeerd.
In feite is die laatste wissel om van blauw naar rood te gaan de boosdoener.
Sander
«
Laatst bewerkt op: 29 August 2008, 23:02:00 door santerdam. Reden: tikfoutje weggewerkt
»
Gelogd
BenQ
Offline
Berichten: 32
Modelspoorders blijven kinderen
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #27 Gepost op:
29 August 2008, 22:56:43 »
Marinus,
Dat is toevallig, ik heb als achtergrond op het scherm het Schwarzach-station staan, die vind ik er leuk uitzien. Heb hem nog niet.
Je hebt inderdaad een keerlus, de enkelsporige lijn die van linksboven (naar rechts toe), onder het station door terug komt rechtsboven, in en andere richting (naar links toe) weer aansluit.
Met deze baan koppel je rood en blauw met elkaar.
Als je z.g. denkende wissels hebt en je zet de verbinding tussen rood en blauw ergens open (station of rechtsboven) en er rijd een trein over het enkelspoor dan kan je wel een isolatie in dat spoor hebben maar de trein zal toch in de zelfde richting door moeten rijden en dan heb je kortsluiting.
Groet, Ben
Gelogd
santerdam
Offline
Berichten: 3865
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #28 Gepost op:
29 August 2008, 22:57:57 »
Even verder kijkend zie ik er nog een :
Zelfde vertrekpunt, rode spoor aan linkerkant. Met de klok mee boog volgen naar horizontaal rode spoor in het midden. Je gaat over op blauw. Rechtsboven ga je via de wissel op het tweede blauwe spoor. Daar ga je een stukje achteruit en je kunt via de andere wissel weer vooruit het rode spoor op.
En opnieuw kom je op je vertrekpunt terug in omgekeerde richting.
Sander
«
Laatst bewerkt op: 29 August 2008, 23:00:38 door santerdam
»
Gelogd
BenQ
Offline
Berichten: 32
Modelspoorders blijven kinderen
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #29 Gepost op:
29 August 2008, 23:10:29 »
Marinus,
Als je op blauw rijdt (rechts) en je gaat via een van de verbindings wissels naar rood dan kan je nooit meer terug naar blauw
.
Groet, Ben
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Schwarzach am wasser - (Baanplan N)