Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen.
door
metpetergaathetbeter
Vandaag
om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel
door
Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje
door
Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan
door
BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat
door
tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2
door
Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc?
door
tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70
door
Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster
door
Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Schwarzach am wasser - (Baanplan N) (gelezen 10496 keer)
Marinus vdW
Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Gepost op:
15 August 2008, 21:46:02 »
Ongeveer 2½ jaar geleden heb ik een startset in N gekregen voor mijn verjaardag. Mijn kinderen kennen mijn voorliefde voor treinen en weten dat ik er vroeger nooit één kreeg.
Nu dus van mijn kinderen wel. Tegelijkertijd begon ik met het tekenen en denken van een baanplan. Ik had wel een aantal eisen.
-station met dubbelspoor en liefst meer stationen
-bergen
-water
-industrie
Al heel snel wist ik dat ik water bij de wijn moest doen. Mijn ruimte was erg beperkt.
Inmiddels zo’n 2½ jaar verder is op zolder al het nodig verschoven en verplaatst. Ik zie geen mogelijkheden om nog meer ruimte voor een baan te vinden.
De tafel is 240 bij 75cm met rechts een stukje van 70 bij 65cm. Dit laatste ligt 10 cm hoger boven de wasmachine.
Een korte beschrijving van het plan.
Rechts een station met dorp op een berg. In de berg een spiraal voor het onderste spoor dat langs het water loopt. Daarbij de mogelijkheid om van een schip in de trein over te laden.
Op de aftakking in het doorlopende spoor kan weer worden overgeladen van trein op auto. Daarna komt de trein op een schaduwstation.
Op het verhoogde gedeelte rechts komt een kolenbunker en nog iets van industrie?
Ik heb de baan maar genoemd naar het station: Swarzach en dat ligt bij het water, dus Swarzach am wasser. Zoals gezegd is het spoor N. tijdperk van mijn startset is V, maar ik wil er ook stoom op rijden. Daarom ook de kolenbunker. Voorlopig rijd ik analoog. In de toekomst misschien digitaal met koploper.
Voor zover ik het nu zie is de baan met enkele aftakkingen een gevouwen hondebot.
Helemaal tevreden ben ik niet, maar ik zie geen mogelijkheden meer. Het lijkt mij op dit moment dat ik alleen maar rondjes kan rijden, al is de afstand dan ook redelijk lang.
Misschien is er iemand die mij nog wat ideeën kan geven?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_150808.jpg
«
Laatst bewerkt op: 17 August 2008, 20:50:52 door Hans van de Burgt
»
Marinus vdW
Re: Schwarzach am wasser - (Baanplan N)
«
Reactie #1 Gepost op:
19 August 2008, 21:12:07 »
Leuk dat zoveel mensen mijn plan bekijken. (de teller staat bij 119) Maar jammer dat er geen reacties komen. Is het de moeite van het beantwoorden niet waard of heb ik mijn vraag verkeerd gesteld? Het is voor mij nieuw om een plan te ontwerpen. Ik heb nooit eerder een plan gemaakt. Vandaar dat ik toch wel graag wat reacties zou willen zien.
Is dit plan te simpel voor deze oppervlakte? Of ...................
? :-|
Remco.
«
Reactie #2 Gepost op:
19 August 2008, 21:23:54 »
Hoi Marinus op zich is het voor de eerste keer geen verkeerd plan, maar het is wel een aardig druk plan.
Wat je kan proberen is om van linksboven naar rechtsonder een mooi dubbelspoor parade spoor te maken op een iets hoger niveau en dan ook iets naar achter toe. En dan een goederenspoor lager en ervoor met een aantal van je industriekeuzes ervoor. En dan laat je het paradespoor uit het zicht zakken en sluit dat aan op een schaduwstation waar ook je goederenspoor op uit komt.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is waar ik op doel.
Gr. Remco.
Marinus vdW
«
Reactie #3 Gepost op:
19 August 2008, 21:38:09 »
Bedankt voor je reactie. Het is toch fijn als er eens iemand meekijkt.
Als ik het goed begrijp zou je het spoor dat over de brug gaat en vervolgens rondloopt langs de rechterkant van de plaat verleggen van rechtsboven naar linksonder, daar uit zicht laten verdwijnen met een bocht naar rechts en verdiept naar het schaduwstation laten lopen?
dat zou misschien kunnen, maar ik denk dat ik dan 1 probleem heb.
Het stukje rechtsonder ligt nl zo'n 10 cm hoger, omdat er een wasmachine onder staat.
Remco.
«
Reactie #4 Gepost op:
19 August 2008, 21:51:10 »
Geen dank,
Maar inderdaad zoiets en als je slim bent doe je het andersom, je laat je spoor niet zakken maar het vanaf het schaduwstation stijg je naar je paradetraject, dan heb je ook geen probleem met de wasmachine
Gr. Remco.
Marinus vdW
«
Reactie #5 Gepost op:
19 August 2008, 21:54:56 »
Bedankt Remco,
Ik ga kijken of ik hier iets mee kan.
Eerst de tekening maar eens onder handen nemen.
Dan kom ik later wel terug.
groeten Marinus
Remco.
«
Reactie #6 Gepost op:
19 August 2008, 21:55:43 »
Is goed succes! We horen het wel.
Gr. Remco.
Marinus vdW
«
Reactie #7 Gepost op:
21 August 2008, 21:02:09 »
Goedenavond.
Ik ben een beetje bezig geweest met tekenen. Voor het gemak heb ik nu maar even de industrielijn weggehaald. Dat praat misschien wat gemakkelijker over het hoofdspoor.
Ik heb nu een paradebaan gelegd zoals werd aanbevolen. Tegelijkertijd is nu wel de doorgaande lijn veranderd in twee aparte lijnen. Die moet ik dan wel ergens aan elkaar zien te knopen.
Verder moet ik eens zien hoe ik het met het water en de brug ga doen, want daar moet ik denk ik ook wel iets aan veranderen.
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Groet, Marinus
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Schwarzach_am_wasser_met_paradespoor_200808.jpg
Remco.
«
Reactie #8 Gepost op:
21 August 2008, 21:05:48 »
Je kunt linksboven waar je je zijspoortjes naast je hoofdlijn hebt liggen ook gewoon 2 wissels aan elkaar knopen zodat je kunt 'oversteken' dat is geen probleem en anders doe je dat in je schaduwstation.
En vanuit het spoor wat nu onder ligt kun je prima een aftakking maken voor een industriespoortje, dit kan je ook linksboven 1 keer doen en 1 keer rechtsonder, dan heb je 2 industrieaftakkingen.
Gr. Remco.
Marinus vdW
«
Reactie #9 Gepost op:
21 August 2008, 21:10:18 »
Dag Remco,
Wat bedoel je met zijspoortjes?
Ik heb nu toch maar alleen een dubbelsporige hoofdbaan?
Groet, Marinus
Remco.
«
Reactie #10 Gepost op:
21 August 2008, 21:12:10 »
Ja dat is je paradebaan, deze ligt op niveau 1 zeg maar. Je schaduwstation ligt op niveau 0 en is niet zichtbaar maar vanaf daar kun je op niveau 0 wel een aftakking maken naar een stukje industrie ( De trein komt dus uit een tunnel in de berg ) en rijd lager als je paradebaan maar geeft wat meer vulling aan je baan met wat industrie die je ook wilde.
Gr. Remco.
santerdam
«
Reactie #11 Gepost op:
21 August 2008, 21:17:33 »
Marinus, het valt me op dat op veel plaatsen gewerkt wordt met veel passtukjes en korte railsstukken. Het kan zijn dat je het bewust gedaan hebt, het kan zijn dat de computer opdracht hebt gegeven het passend te maken. Dat laatste resulteert vaak in 'breiwerk'.
Op deze manier heb je wel erg veel railsovergangen. En, als je het zo wilt kopen, een erg dure baan. Mijn tip is om te orienteren op de geometrie en daar rekening mee te houden. Het zal je baanplan veel verbeteren.
Sander
Marinus vdW
«
Reactie #12 Gepost op:
21 August 2008, 21:29:29 »
Om met het laatste bericht te beginnen, ik ben van plan om dat nog wel een keer te herzien. Het is maar een eerste tekening om de paradebaan in te tekenen. Volgens mij moet dat ook wel beter kunnen. Als ik overal dezelfde afstand houdt, zal ik al veel minder passtukjes nodig hebben. Daar heb ik nu even niet naar gekeken.
Een ander probleem is de brug.
Als ik de brug op niveau 1 over water laat gaan en ik tak vanuit het schaduwstation af voor een industrie op het rechter gedeelte, zal dat toch ook op enigerlei wijze over het water moeten lijkt mij?
Of ik moet die brug anders in plannen.
Wat betreft het aan elkaar knopen van twee sporen, dat lijkt mij het meest realistisch bij een station en niet zomaar ergens middenop de baan. En aangezien ik bij het station niet zoveel ruimte meer heb, kan ik dat het beste doen bij het schduwstation.
Gr. Marinus
Remco.
«
Reactie #13 Gepost op:
21 August 2008, 21:34:53 »
Voor wat betreft de passtukjes, als je je rails legt, kan je dat het beste doen met flex rails, dan zaag je dat hele stuk in 1 keer op maat en is het klaar. Dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Voor wat betreft je goederenspoor, dat kan je zoals ik even heb getekend met de rode dunne lijn doen:
Dat is een voorbeeld, je hoeft het water niet over, je kan aan het water een haventje maken waar je trein heen moet om te laden/lossen.
Oh ja en vwb het aan elkaar knopen je hebt toch links in de paradebaan zijspoortjes ? Ik neem aan dat dat het station is ? Dan kan je daar nog een extra wissel tussen doen om ze te verbinden.
Gr. Remco.
Marinus vdW
«
Reactie #14 Gepost op:
21 August 2008, 21:44:42 »
Oké,
Dat lijkt mij inderdaad een mooie oplossing.
Aan de andere kant van het water, dus rechtsonder verzin ik dan wel iets anders.
Linksonder is inderdaad het station met aan beide kanten een uithaalspoortje en 4 sporen. Een verbinding tussen de twee lijnen zal dan wel links of rechts van de nu getekende wissels moeten komen, want anders wordt het perron tekort. (nu zo'n 60 cm met de wissels mee 80cm)
Dat is toch wel een minimale maat voor een beetje perron, of niet?
Groet Marinus
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Volgende
- [
1
]
2