Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 15:11:41
Fleischmania Nostalgia door tijgernootje
Vandaag om 15:11:10
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30

Auteur Topic: Elektor komt met DCC-project.  (gelezen 18752 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Elektor komt met DCC-project.
« Reactie #30 Gepost op: 21 August 2008, 00:39:12 »
Nog steeds een RS232 aansluiting. Ik ben al aan mijn derde laptop bezig zonder rs232 poort...

Tja, maar RS-232C kost elektronisch gezien niets om te implementeren (RS-232 is een beetje ander verhaal, vanwege de voltages), wat van USB niet gezegd kan worden. Daar heb je al snel een apart IC voor nodig en die zijn vrijwel zonder uitzondering SMD. En dat is niet fijn om met de hand te solderen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #31 Gepost op: 25 August 2008, 10:45:58 »
Ik heb even de (gratis) downloads bekeken bij het elektuur project,
de source code van de controller e.d. wordt er niet bij geleverd.

Je kunt dus alleen het project nabouwen, maar je kunt er NIETS aan veranderen omdat de code er niet bij zit.

Dat vind ik persoonlijk heel jammer. Dat er een ARM op zit is dan zo, je leert er verder niets van.

Ik heb zelf een OpenDCC centrale nagebouwd, hier wordt ALLE code bijgeleverd, en kun je dus zelf dingen aanpassen, mocht je dat willen.

Guus Weggemans
« Laatst bewerkt op: 25 August 2008, 12:17:12 door piksov »
OpenDCC fan

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 25 August 2008, 11:58:32 »
Maar die PICs en AVRs hebben weer als nadeel dat ze zo weinig geheugen hebben. Hoeveel treinen kun je serieus laten rijden met 2 KB?

Maar geen source code voor de controller is inderdaad een groot gemis, voornamelijk eigenlijk voor de continuïteit.

- Peter

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #33 Gepost op: 25 August 2008, 12:07:02 »
Peter,

hoe kom je aan 2KB ????

De OpenDCC centrale draaide op een mega32, dus 32kb flash.

Ik ga vanavond upgraden naar een mega64 met 64kb flash, want door de expressnet ondersteuning past het programma niet meer in 32 kb...

Er zijn nog 2 maatjes groter, de mega128 en de mega256.

Plaats genoeg (denk aan bill gates....)

groet,
Guus Weggemans
« Laatst bewerkt op: 25 August 2008, 12:17:29 door piksov »
OpenDCC fan

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 25 August 2008, 12:22:37 »
Die dingen hebben 2 KB (S)RAM, excuus voor de onduidelijkheid.

Nou is de 300 MB RAM die mijn Netbeans-ontwikkelomgeving op dit moment gebruikt ook wat overdreven, maar 2 KB is dus echt heel weinig, zelfs als het alleen maar voor variabelen is.

- Peter

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 25 August 2008, 12:23:16 »
Misschien doelt Peter op het SRAM geheugen en niet het flash geheugen.
[edit]Ik zie dat Peter net iets eerder was met posten en dit inderdaad bedoelde.  :P[/edit]

Mijn centrale draait ook op een Mega32, met volledige XpressNet-ondersteuning en diverse andere toeters en bellen waarvan de meeste door OpenDCC ook ondersteund worden. Nog plek genoeg, heb nog iets van 32% ruimte in het programma-geheugen beschikbaar. En met de huidige software-versie kan ik 256 loks in een interne database kwijt waarvan er 128 tegelijk kunnen rijden. Voor mijn eigen baan en in het geval van anderen een behoorlijke overkill, maar zoveel ruimte neemt dat nou ook weer niet in beslag. Echter zijn er wel ontzetten veel optimalisaties toegepast om de code zo klein (en ook snel) mogelijk te maken.

Er zijn ook behoorlijk wat verschillende smaken van AVR's en PIC's.
Voor elke doel zit er wel iets bruikbaars tussen, en zoals Guus al aangeeft zijn er nog AVR's met meer geheugen (en andere extra toeters en bellen) te krijgen.

Groetjes,
Dave
« Laatst bewerkt op: 25 August 2008, 12:30:13 door Dave van der Locht »
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #36 Gepost op: 25 August 2008, 12:31:13 »
Citaat
maar je kunt er NIETS aan veranderen omdat de code er niet bij zit.

Een goede tovernaar laat zich de konijnen toch niet uit zijn toverhoed jatten  ;D

Citaat
nadeel dat ze zo weinig geheugen hebben.

En als voordeel dat er (gelukkig) geen Winhoos oid op draait. Zoals Dave aangeeft heb je met 2K
RAM voor aansturing voldoende.... Ik zit nu op 50% RAM gebruik, en dat kan terug naar 40%...

Citaat
elfs als het alleen maar voor variabelen is.

En als die variabelen hoofdzakelijk bytes en integers (16 bits) zijn, dan heb je aan 2K flink wat.... 32 bits variabelen op een 8 bit is zowieso killing voor perfermonce e.d.

Robert

Robert
« Laatst bewerkt op: 25 August 2008, 12:33:45 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 25 August 2008, 13:14:52 »
Het is ook maar net hoe je iets programmeert en optimaliseert.
Door gebruik te maken van b.v. handige trucjes kun je vaak veel ruimte in Flash en/of SRAM besparen.

En inderdaad zijn o.a. 32bits variabelen en diverse wiskundige berekeningen (met b.v. floating point getallen) niet echt 'geschikt' voor o.a. een AVR.
Maar om een dergelijke centrale te bouwen is dit ook niet echt nodig en kun je dit met een 8-bit AVR-etje goed realiseren.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #38 Gepost op: 25 August 2008, 13:27:00 »

Ik meen dat Wolfgang Kufer ooit ergens heeft geschreven dat het DCC protocol bij ongeveer 64 rijdende (en dus refreshende) loks vol zit
OpenDCC fan

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #39 Gepost op: 25 August 2008, 13:55:10 »
Hoi,

Dat kun je uitrekenen door de DCC specs er bij te halen:

58uS voor een '1', 116uS voor een '0'.

9 Bits per byte: gemiddeld 5 '0' en 4 '1' ==> 580uS + 232uS = 812uS per byte
3 bytes per packet -> 2436uS per packet, voorafgegaan door 14 bits '1' pre-amble -> 812

Totaal dus 3248uS per packet, oftewel 3.2 mS, oftewel ca. 300 packets per seconde.

Als je dus stelt dat je toestaat dat een lok slechts 1 maal per seconde zou worden gerefreshed, zijn theroretisch 300 loks simultaan te besturen.

Kijken we nu naar de genoemde 64, dan betekent het dus, dat elke loc ca. 5 maal per seconde wordt gerefeshed. Oftewel in het meest ongunstiste geval wordt een commando pas na 0.2 sec. door de lokdecoder uitgevoerd.
Het is dus maar net waar je je grens legt...

Grtzz,

Karst

piksov

• Offline Offline
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
« Reactie #40 Gepost op: 25 August 2008, 14:47:41 »

Voordat de mods actief worden ....  :-*

stel ik voor om hier https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13139.0 verder te gaan.

En dit draadje te laten voor de nieuwe elektuur dcc centrale....

OpenDCC fan

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 26 August 2008, 09:37:13 »
Na een weldoende vakantie even enkele kanttekeningen bij het DCC Command Station

1° Uiteraard is het ontwerp van de hand van een Elektor lezer (al sinds 1978) maar dus, zoals Albrecht terecht aangeeft, ook van lid van het forum  ;).
2° Over de keuze van een processor kan men heel lang pro's en contra's opnoemen. Een ATMega 644 zou zonder twijfel ook wel een goede keuze zijn. Het ontwerp is enkele jaren gelden gestart op basis van een 80188  :o en op een bepaald ogenblik verder gezet op basis van het ARmee bord. Hierdoor is het dus een ARM7 geworden (en gebleven).  RAM (64K)/ Flash (128K) zal voorlopig geen probleem zijn.
3° Het protocol over de seriële poort is dus (een subset van) P50x. Ongeveer 90% van de opdrachten zitten erin, voldoende voor de meeste commerciële en freeware software.
4° Het ontbreken van de source code zal vooral (enkel?) door de techneuten onder ons ervaren worden als een gemis. Het blijft altijd altijd leuk om te kijken hoe iemand anders het zaakje aangepakt wordt. Continuiteit lijkt me op dit ogenblik niet echt een probleem, zeker niet als het niet de bedoeling is dat je zelf gaat sleutelen aan de software. Overigens heb ik met meerdere forumleden (ook van dit draadje) al in meer of mindere mate stukken broncode gedeeld, weliswaar via PM.

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Robert E

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 26 August 2008, 11:52:04 »
Patrick,

Is natuurlijk wel een eer om in de Elektor te komen, doet niet iedereen na  ;D

Robert
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 26 August 2008, 12:12:20 »
Van een 80188 had ik nog nooit gehoord, maar het is dus een 80186 (daar had ik weer wel van gehoord) met een 8-bits databus. Weer wat geleerd.

Wat je met je software doet moet je natuurlijk zelf weten, maar mijn mening is dat je software of commercieel moet verkopen, of open source moet maken. Software gratis weggeven maar de source code voor jezelf houden is, naar mijn idee tenminste, zinloos. je wordt er financieel niet beter van en je gebruikers worden er ook niet beter van. Aan de andere kant wordt je ook niet slechter van je source code openbaar te maken, terwijl het wel voordelen voor je gebruikers heeft.

Die discussie heb ik ook al met Paul 'Koploper' Haagsma gevoerd, ondertussen al zeker 10 jaar geleden. Hij is kennelijk nog steeds niet van gedachten veranderd, maar als Paul morgen onder een bus loopt (en laten we dat vooral niet hopen) dan is dat het einde van de ontwikkeling van Koploper.

Het niet verkrijgen van de source code is voor mij een goede reden om niet verder naar dit project om te kijken. Enfin, denk er nog eens over na. :)

- Peter

Robert E

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 26 August 2008, 12:43:16 »
Citaat
Software gratis weggeven maar de source code voor jezelf houden is, naar mijn idee tenminste, zinloos.

't is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Veel hobbyuurtjes zitten er vaak in, en dat geef je dan zo maar weg zodat Jan en Alleman wat kan gaan klooien. En als je de code op de site hebt staan wordt je overspoeld met zinvolle en vaak compleet zinloze vragen.... 

Als er iemand iets van mij bouwt en het werkt niet is het tot nu toe 99,999% hardware matig geweest. Die zaken die niet werken heb ik zelf thuis gezien, en allemaal soldeer danwel etsfouten..

De OpenDcc centrale software is ook alleen in te zien na verkrijgen van wachtwoord voor Zip file, zonder dat wachtwoord niks unzippen...  Dus daar zit ook een barriere...

Citaat
commercieel moet verkopen

Link voor hobby gebeuren naar mijn mening... Hierdoor creeer een soort garantie gezeur en
evt juridisch gezeur... En dat wil ik als hobbyist niet...

En reeds eerder gemeld

Een goede tovenaar laat zich de konijnen toch niet uit de hoed jatten  ;D

...dan is dat het einde van de ontwikkeling van Koploper....

Mwaaah, denk dat de nabestaanden van Paul wel tot een regeling kunnen komen zodat
de voortgang daar niet in gevaar komt. BTW, onder de bus klinkt zo banaal, ik ga
uit van 100 miljoen winnen...  ;D

Robert