Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:56:33
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
  

Auteur Topic: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?  (gelezen 5920 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #15 Gepost op: 14 August 2008, 08:21:04 »
Als je straks geen keuze meer hebt is dat zeker het geval...

Mijn grootste zorg voor die chipkaart is, als poortjes gaan weigeren waardoor we straks met zijn alle in de rij staan terwijl de treinen leeg vertrekken :-X

En hoe zit dat toch als je trein door omstandigheden op een ander  perron binnenkomt (weer door die poortjes!?) en als er geadviseerd wordt om, om te rijden wegens storingen, dan draait de reiziger voor de kosten op??

Chipkaart: nee dank u!
« Laatst bewerkt op: 14 August 2008, 10:06:37 door Gert van den Heuvel »
Vr. groeten,
Bob

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #16 Gepost op: 14 August 2008, 08:57:57 »
Mijn grootste 'angst' is dat als je net door het poortje bent, dat er dan een stroomstoring plaatsvind.
Dan rijdt er geen trein, en het poortje kan niet open.
Zit je daar met je goeie fatsoen op een station waar je niet af kunt ;D

Maar ik denk zelf, dat het nog niet zo'n vaart zal lopen met die chipkaart ;D

Een vriend van me zat laatst in de Rotterdamse metro, en reisde 'grijs' met de ouderwetse strippenkaart.
Controle. Dus hij geeft zijn OV-chipkaart af, die man kijken met dat apparaat.
'Die is niet goed meneer.' 'Ik heb hem toch echt gebruikt voor het instappen, hoe kom ik anders in de metro?'
Toen zei de controleur 'nou, dat zullen we zien. Als het poortje opengaat, heeft u gelijk, als het poortje niet opengaat kost het u de boete.' Dus met z'n allen naar het poortje, ervoorlangs, PIEP - poortje open.
Controleur zegt 'Er zat een fout in, excuses voor het oponthoudt.' en loopt weg, wat is er gebeurd?
Een poortje gaat open als er wordt ingechecked. Dan wordt er standaard €4 afgeschreven.
Controleur dacht 'als de chip niet ingechecked is, gaat het poortje bij het uitchecken niet open.'
Maar de vriendelijke chip checkte gewoon in i.p.v. uit ;D Uiteindelijke kosten: die €4 i.p.v. €35 boete.

Mijn conclusie is duidelijk. Met een papieren treinkaartje kun je (bijna) niet rotzooien, hij is geldig of is dat niet.
Echter techniek wil nog wel eens weigeren, en het is voor de NS niet te controleren of de reiziger de waarheid spreekt. Gevolg: meer zwartrijders, waardoor de eerlijke reiziger meer betaald.

Mijn advies, hou het zoals het is ;)
MVG,
Robin


P.S. Het papieren enkeltje wordt in stappen goedkoper. Dus voor de enkeltjes is de OV-chipkaart voordeliger.
Maar worden de papieren retourtjes ook in stappen duurder? Of (de NS kennende) in één keer?
« Laatst bewerkt op: 14 August 2008, 10:06:02 door Gert van den Heuvel »
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #17 Gepost op: 14 August 2008, 09:10:42 »
Retourtje wordt ook in stappen duurder; 3 stappen van 2 procent.

Ik kan er allemaal niet van wakker liggen. Ook met het 'ouderwetse' papieren kaartje zijn we al erg afhankelijk van de techniek. De papieren kaartjes komen immers voor het overgrote deel ook uit een automaat en van die automaten werkt de PIN-automaat ook niet altijd feilloos. Ongedateerde kaartjes (zoals ik meestal koop) moeten gestempeld worden en die apparaten zijn ook behoorlijk storingsgevoelig.

Al echte treinliefhebber pleit ik uiteraard voor herinvoering van Edmonsonkaartjes en loketten met een chagrijnige lokettist erachter.  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 August 2008, 10:05:33 door Gert van den Heuvel »
No dress rehearsel, this is our life.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #18 Gepost op: 14 August 2008, 11:27:30 »
 Er moet wel een -mens-  in de directe omgeving van de poortjes zijn, en ook niet na een tijdje wordt weg bezuinigd.
 -Peter
« Laatst bewerkt op: 14 August 2008, 14:23:36 door Peter Kleton. Reden: Duidelijkere mening. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

fridzie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #19 Gepost op: 14 August 2008, 12:35:24 »
Huibert, die ernstige twijfels heeft bij de vertaalslag.....

nou die kan ik bevestigen die deugt voor geen meiter.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2008, 13:19:02 door fridzie »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #20 Gepost op: 14 August 2008, 13:17:24 »
'Deugt'... ::)

Kunnen we nou ophouden over spelling, alsjeblieft? En weer teruggaan naar het onderwerp?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #21 Gepost op: 21 August 2008, 10:34:35 »
do 21 aug 2008, 05:30

'Retourtje NS moet blijven'

AMSTERDAM -  De Tweede Kamer en de Consumentenbond vinden dat het retourtje bij de NS moet blijven. De spoorwegen willen het retour bij de komst van de ov-chipkaart vervangen door twee keer een enkele reis. Ondanks dat de NS de prijzen van een enkeltje met 9 procent verlaagt, betekent dit dat een retour gemiddeld ongeveer 6 procent duurder wordt. Nu zijn retourtjes ongeveer 15 procent goedkoper dan twee enkele reizen over dezelfde afstand.

Volgens de NS kan het bedrijf niet anders omdat bij de invoering van de ov-chipkaart is gekozen af te rekenen op basis van een prijs per kilometer.

"Wij willen budgetneutraal operen. Dat betekent dat we de prijs van enkeltjes met maximaal 9 procent kunnen verlagen, anders zouden we miljoenen verliezen", zegt een woordvoerder.

De plannen van de NS zijn in strijd met de wensen van de Tweede Kamer. Alle partijen, op de VVD na, steunden in april 2007 een motie van de CDA'er Jan Mastwijk die vroeg om het retourtje en de tarieven te handhaven. Mastwijk zegt dat hij er dwars voor gaat liggen als de prijsverschillen zo groot blijken.


Foto: Gijs Hoekstra 

Bron : De Telegraaf

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #22 Gepost op: 21 August 2008, 12:25:51 »
Citaat
Nu zijn retourtjes ongeveer 15 procent goedkoper dan twee enkele reizen over dezelfde afstand.
Bron : De Telegraaf
Dat klopt voor de korte afstand, maar op de lange afstand is het verschil groter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #23 Gepost op: 21 August 2008, 12:50:08 »
Vive le retour!!
Maak er zelf af en toe wel es gebruik van.
Dus moet het retourtje naar mijn mening blijven.
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #24 Gepost op: 21 August 2008, 12:55:46 »
Als grootverbruiker van retourtjes wordt ik er uiteraard niet vrolijk van.
Het gebruiksgemak van een chipkaart vind ik wel een vooruitgang.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #25 Gepost op: 21 August 2008, 14:37:01 »
Marc, heb jij dan al ervaring met de OV chipkaart? Die zijn er toch nog niet?
Ik heb eens op de site van OV chipkaart zitten kijken, maar er zijn toch nog wel een paar dingen vaag. B.v., je kunt maximaal € 30 aan saldo laden. Maar een enkele reis Middelburg-Groningen kost € 38,10. Hoe moet dat dan? En stel dat ik naar Groningen reis, en zonder het station te verlaten weer terugga naar Middelburg, hoe kunnen ze dan zien waar ik geweest ben?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #26 Gepost op: 21 August 2008, 14:44:54 »
Het is natuurlijk een prijsverhoging - 'n retourtje wordt iets duurder en 'n enkeltje iets goedkoper. Echter 80-90% van de reizigers koopt een retourtje (mijn schatting) !

De echte klap komt later nog - dan gaan ze een 'gewone' prijsverhoging doorvoeren "... omdat de prijzen al lang niet verhoogd zijn  ..."

Sander

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #27 Gepost op: 21 August 2008, 14:49:38 »
In rotterdam loopt al een tijd een proef. Met wisselend resultaat, daar ben ik me bewust van. Het idee van een chipkaart voor OV-vervoer spreekt me wel aan. Nu reis ik gemiddeld 4x per week met de trein en dat is te weinig voor een abonnement. Ik loop dus altijd met stapels losse kaartjes in mijn portemonee en dat vind ik onhandig. Eén chipkaart lijkt me een goede oplossing, al moet aan de huidige kaart nog wel gesleuteld worden.
No dress rehearsel, this is our life.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3445
    • Mijn van-alles website
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #28 Gepost op: 21 August 2008, 14:53:30 »
Marc, heb jij dan al ervaring met de OV chipkaart? Die zijn er toch nog niet?
Ik heb eens op de site van OV chipkaart zitten kijken, maar er zijn toch nog wel een paar dingen vaag. B.v., je kunt maximaal € 30 aan saldo laden. Maar een enkele reis Middelburg-Groningen kost € 38,10. Hoe moet dat dan? En stel dat ik naar Groningen reis, en zonder het station te verlaten weer terugga naar Middelburg, hoe kunnen ze dan zien waar ik geweest ben?

De chipkaart is al in gebruik op de Amsterdamse metro, en in de trams, bussen en metro's van de RET: de NS is (wijselijk!) genoeg gestopt met de proef op de Hoeksche Lijn.

@ Marc tramt: die kaart vind ik op zijn zachtst gezegd geen gebruiksgemak hebben: lees en huiver over mijn ervaringen in de Amsterdamse metro en wat ervaringen bij de NS en de RET.

Ook een aardige site over dat onding: http://www.fransmensonides.nl/ (even klikken op 'archief'

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: retourtjes net zo duur als twee enkeltjes?
« Reactie #29 Gepost op: 21 August 2008, 14:57:21 »
@Menno; ik ken het systeem ook als gebruiker. Ik zeg in mijn laatste zin ook niet voor niets:  " al moet aan de huidige kaart nog wel gesleuteld worden.".
No dress rehearsel, this is our life.