Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:29:59
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:11:19
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13
  

Auteur Topic: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels  (gelezen 2020 keer)

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Gepost op: 08 August 2008, 17:23:15 »
Bij mij ligt een in principe rondgaande baan waarbij de lange parallele delen als
dubbelspoor bij elkaar zijn gevoegd. Ik heb daar een afslaand wissel naar een opstelspoor + een overloopwissel. Door deze uitvoering moet ik bij overlopen een baandeel ompolen wat prima lijkt te gaan door de puntstuk schakeling van beide Roco wissels daarvoor te gebruiken. Mijn vraag is of iemand zoiets al heeft toegepast omdat over de elektrische uitvoering van de omschakeling in de wissel-bediening nu een heel bloksegment van stroom moet worden voorzien i.p.v. alleen maar even een puntstuk. Kan het de langdurige en grotere stroom van een trein wel aan?
Mvrgr
Koopmans

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2008, 21:14:57 »
Ik zou dat uiteindelijk toch veranderen. In je wisselaandrijving zit een omschakelaar, die zou bij belasting en als je daarbij afschakelt wel eens geleidelijk aan in kunnen gaan branden. Ik gebruik zelf de puntstukschakeling ook om relais mee te voeden (en dus te schakelen) maar in het ergste geval vreten die 50 mA en daar heb ik tot dusverre geen probleem mee. Bij een trein moet je rap op 250 mA rekenen en dat gaat optellen. Ofwel omschakelen als de trein het segment heeft verlaten of anders oplossen. Zolang je tijdens belasting niet schakelt zal die 250 mA niet echt een probleem zijn.

Edit: naderhand bedenk ik dat als je alweer omschakelt terwijl die trein er nog inzit, die trein stil zou vallen. Dus zal je dat in de praktijk niet doen. In dat geval kan je het prima zo laten, die belasting verdraagt de schakelaar wel. Het is nl. bij verbreken van je contact dat er vonkvorming optreedt en daar zal je dus in de praktijk geen last van hebben.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2008, 21:23:19 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2008, 21:44:58 »
Volgens de bijgeleverde papieren kan dat schakelcontact 1A aan. Ze vermelden alleen niet of dat piek- of continue stroom is, vandaar de vraag. In principe zal de trein moeten stoppen na het verlaten van dat overloopwissel dus raar omschakelen zal er niet bij zijn.
Mvrgr
Koopmans

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2008, 22:30:04 »
hij gaat inbranden na een tijdje, ik heb bij railz een heen-en-weer-baantje gemaakt met een roco-wissel als relais, dat koters dan met 2 knopjes kunnen omzetten om een treintje te laten rijden. Ze drukken natuurlijk steevast op 2 knopjes tegelijk, dan gaat die wisselaandrijving zo'n 3000 keer per seconde op en neer. Als ze dat geklier dan een maand volhouden begint het contact inderdaad te haperen.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2008, 22:44:14 »
Da's wel erg extreem Floris, dat kun je gevoeglijk Hommlz noemen. En zolang ie tijdens belasting niet schakelt, is er nix aan de hand toch?
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2008, 22:56:08 »
in principe niet nee. Maar ze zijn dus niet tot in het idiote slijtvast.  ;)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2008, 23:09:49 »
Hallo, alsof het daarvoor gemaakt is.... ik zou er iets anders van maken:
Bouw het op een Noch-Sexy-Scene, hang het aan een geldautomaat (50 ct bv.) die het zaakje 30 seconden vrijgeeft en laat ze maar doen. Niet meer voor de kidz maar voor de echte kleudhommowlz  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17923
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2008, 23:29:22 »
U is een vies mannetje, Louis.... ;D ;D ;)

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #8 Gepost op: 09 August 2008, 22:20:33 »
Intussen is de zaak als ompoolschakeling geinstalleerd. Het blijkt prima te werken. Ik had al wel de beide wisselbedieningen aan elkaar geknoopt zodat ze met 1 knop, zo goed als gelijktijdig, van stand veranderen.
Mvrgr
Koopmans

Bas Valkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #9 Gepost op: 23 August 2008, 15:55:22 »
Floris,

Als je een soort wipwap op de knopjes maakt, maak je het tegelijk indrukken onmogelijk.

Daarnaast zijn er tuimelschakelaars die standaard vanuit de middenstand naar 2 kanten een momentkontact kunnen maken. Misschien ook een oplossing.