Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:09:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 09:54:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Pendel module Viessmann 5214 door Sylvester
Vandaag om 09:35:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 09:20:25
Stroomdetectie issues. door bask185
Vandaag om 09:09:21
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 09:04:26
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 08:55:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 08:51:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:44:57
Project seaside Germany door Wim Vink
Vandaag om 08:43:39
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Montanbahn
Vandaag om 08:43:36
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door V200-G2000
Vandaag om 08:40:21
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 08:26:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 06:34:33
Omgeving Frankfurt am Main door NS264
Vandaag om 04:40:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:30:06
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:21:10
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door Pauldg
22 October 2025, 23:20:39
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
22 October 2025, 22:07:18
Loksound downloads door D_Loc
22 October 2025, 21:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 October 2025, 21:16:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 October 2025, 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
22 October 2025, 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
22 October 2025, 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
22 October 2025, 20:04:51
Bauarbeiten im gange door 741230
22 October 2025, 19:57:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 October 2025, 17:30:39
  

Auteur Topic: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels  (gelezen 2132 keer)

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Gepost op: 08 August 2008, 17:23:15 »
Bij mij ligt een in principe rondgaande baan waarbij de lange parallele delen als
dubbelspoor bij elkaar zijn gevoegd. Ik heb daar een afslaand wissel naar een opstelspoor + een overloopwissel. Door deze uitvoering moet ik bij overlopen een baandeel ompolen wat prima lijkt te gaan door de puntstuk schakeling van beide Roco wissels daarvoor te gebruiken. Mijn vraag is of iemand zoiets al heeft toegepast omdat over de elektrische uitvoering van de omschakeling in de wissel-bediening nu een heel bloksegment van stroom moet worden voorzien i.p.v. alleen maar even een puntstuk. Kan het de langdurige en grotere stroom van een trein wel aan?
Mvrgr
Koopmans

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #1 Gepost op: 08 August 2008, 21:14:57 »
Ik zou dat uiteindelijk toch veranderen. In je wisselaandrijving zit een omschakelaar, die zou bij belasting en als je daarbij afschakelt wel eens geleidelijk aan in kunnen gaan branden. Ik gebruik zelf de puntstukschakeling ook om relais mee te voeden (en dus te schakelen) maar in het ergste geval vreten die 50 mA en daar heb ik tot dusverre geen probleem mee. Bij een trein moet je rap op 250 mA rekenen en dat gaat optellen. Ofwel omschakelen als de trein het segment heeft verlaten of anders oplossen. Zolang je tijdens belasting niet schakelt zal die 250 mA niet echt een probleem zijn.

Edit: naderhand bedenk ik dat als je alweer omschakelt terwijl die trein er nog inzit, die trein stil zou vallen. Dus zal je dat in de praktijk niet doen. In dat geval kan je het prima zo laten, die belasting verdraagt de schakelaar wel. Het is nl. bij verbreken van je contact dat er vonkvorming optreedt en daar zal je dus in de praktijk geen last van hebben.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2008, 21:23:19 door Louis Holleman »
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2008, 21:44:58 »
Volgens de bijgeleverde papieren kan dat schakelcontact 1A aan. Ze vermelden alleen niet of dat piek- of continue stroom is, vandaar de vraag. In principe zal de trein moeten stoppen na het verlaten van dat overloopwissel dus raar omschakelen zal er niet bij zijn.
Mvrgr
Koopmans

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2008, 22:30:04 »
hij gaat inbranden na een tijdje, ik heb bij railz een heen-en-weer-baantje gemaakt met een roco-wissel als relais, dat koters dan met 2 knopjes kunnen omzetten om een treintje te laten rijden. Ze drukken natuurlijk steevast op 2 knopjes tegelijk, dan gaat die wisselaandrijving zo'n 3000 keer per seconde op en neer. Als ze dat geklier dan een maand volhouden begint het contact inderdaad te haperen.

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2008, 22:44:14 »
Da's wel erg extreem Floris, dat kun je gevoeglijk Hommlz noemen. En zolang ie tijdens belasting niet schakelt, is er nix aan de hand toch?
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2008, 22:56:08 »
in principe niet nee. Maar ze zijn dus niet tot in het idiote slijtvast.  ;)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2008, 23:09:49 »
Hallo, alsof het daarvoor gemaakt is.... ik zou er iets anders van maken:
Bouw het op een Noch-Sexy-Scene, hang het aan een geldautomaat (50 ct bv.) die het zaakje 30 seconden vrijgeeft en laat ze maar doen. Niet meer voor de kidz maar voor de echte kleudhommowlz  8)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18258
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2008, 23:29:22 »
U is een vies mannetje, Louis.... ;D ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

t.koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #8 Gepost op: 09 August 2008, 22:20:33 »
Intussen is de zaak als ompoolschakeling geinstalleerd. Het blijkt prima te werken. Ik had al wel de beide wisselbedieningen aan elkaar geknoopt zodat ze met 1 knop, zo goed als gelijktijdig, van stand veranderen.
Mvrgr
Koopmans

Bas Valkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 41
Re: Belastbaarheid puntstukschakeling Roco wissels
« Reactie #9 Gepost op: 23 August 2008, 15:55:22 »
Floris,

Als je een soort wipwap op de knopjes maakt, maak je het tegelijk indrukken onmogelijk.

Daarnaast zijn er tuimelschakelaars die standaard vanuit de middenstand naar 2 kanten een momentkontact kunnen maken. Misschien ook een oplossing.